Sida 54 av 68

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 16:30
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:

Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.

Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.
Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.

Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.

Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
För att förtydliga, Kia picanto är inte en bra bil mer än att den är smidig i stan, vet inte vad du läst, skrev ju att jag aldrig skulle köra med den på motorväg. Har inte heller sagt att M3 skulle var otrygg att köra på motorväg utan det handlar om ljudbilden, men det går ju lösa med ett par Peltorkåpor. Detta är min uppfattning. EV 6 har för litet bagage, så också 3 såklart och y för dålig lastvikt.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 16:34
av Dodde
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:

Väntar med spänning på ditt utlåtande av bilen när nyhetens behag av övergått. Tänker du som går från en premium bil till en Tesla (nu kanske jag sticker ut hakan…) har inte kört y men väl 3 och komforten inklusive ljudbilden är väl ungefär som i vår picanto från 2015 med skillnaden att i den skakar inte backspegeln när man kommer upp i 120. Och den skulle jag aldrig köra med på motorväg, men detta är ju bara min vy.
Ligger ofta och marschar 150-160 på motorvägar med M3, och är hur bra och stabil som helst. Inga som helst problem och känns som den ligger tryggt som ett strykjärn på vägen. Största nackdelen är att Autoplioten är tyvärr cappad till 150 (annars hade jag gärna satt den på 160+). Nu har jag inte kört i Tyskland, men med rätt balanserade hjul så är det tydligen helt oproblematiskt (förutom energiåtgången) att ligga och marscha i över 200+ med den.

Picanto känner jag inte till. Var är det för bil eller bilmärke?
Kias minsta bil, kanske överdrev lite men inte långt ifrån. Jag skulle aldrig stå ut att köra långt i en trea, ska åka med en kollega i hans nya trea om ett par veckor då vi ska hämta min nya bil, blir ca 25 mil, kan återkomma efter det.
Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.

Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.

Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
För att förtydliga, Kia picanto är inte en bra bil mer än att den är smidig i stan, vet inte vad du läst, skrev ju att jag aldrig skulle köra med den på motorväg. Har inte heller sagt att M3 skulle var otrygg att köra på motorväg utan det handlar om ljudbilden, men det går ju lösa med ett par Peltorkåpor.
Peltorkåpor, det där är humor. Haha.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 16:38
av taliz
Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 16:43
av Mr S
taliz skrev:
Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Du som kört Tesla innan ID.4 och skulle få välja mellan ID4 och Model Y, vilken hade du valt?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 16:52
av taliz
Mr S skrev:
taliz skrev:
Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Du som kört Tesla innan ID.4 och skulle få välja mellan ID4 och Model Y, vilken hade du valt?
Jag köpte ID4an med förhoppningen att jag skulle kunna köpa en Berlin-byggd Y med 4680 efter något år.
Sen blev 4680 försenad. Sen fabriken försenad. Sen började dom importera Y från Kina.
Så förutsättningarna har ändrats minst sagt.
Hursomhelst, för ~400k efter bonus är ID4 en helt ok A-B transport. Väldigt tråkig, men praktisk och ekonomisk.
Men vill man ha 4wd och lite utrustning så är Y definitivt att föredra framför en välutrustad ID4 IMO.
Jag är dock lite sugen på att skaffa en M3P igen... ;)

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 17:26
av Maw
martinot skrev:

Aldrig hört talas om, men så har jag aldrig kört någon Kia skall jag erkänna.

Picanto är säkert en fantastisk bil att köra tryggt med på Autobahn i 230 km/h. Så jag vill inte dissa något som jag inte testat. En Tesla M3 må ha många fel (som tex. trorkarautomatiken och lite högre däcks/vägljud), men din oro att inte kunna köra en M3 tryggt och säkert i höga hastigheter är iaf. totalt felaktig kan jag säga.

Misstänker att den är minst lika bra som denna Picanto (utan att ha kört den). Eftersom du verkar vara väldigt positiv och biased till Kia, kan jag tipsa om att kanske kika på deras variant på E-GMP, EV6.
Du har åtminstone humor Martin!
:lol: :lol: :lol:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 17:36
av OfarligTesla
taliz skrev:
Jag körde en Model Y för några dagar sedan. Den bullrade mer bakifrån än min ID4. Men det beror nog mest på att den saknade hatthylla.
Har inte provat nya Model 3, men den bör ju vara tystare då den har just hatthylla.
Hade det inte varit just för ljudet bakifrån så upplevde jag faktiskt Y som mer väldämpad än min ID4. Lägre väg och vindljud. Mkt mkt mer premium interiör också.
Kan väl säga att när jag jämfört min nya 3a mot en Model Y är det iaf ingen skillnad förutom just att Yn låter mer bakifrån, ägaren av Model Yn sa samma sak också när vi jämförde.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 18:35
av lakke


:D

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 19:08
av martinot
Trevliga nyheter om M3 och MY MiC får Ryzen istället för Atom. Hoppas det blir samma sak med MY MiG. :)

Däremot så förväntar jag mig inte samma prestanda som nya MS och MX (tyvärr).

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 19:16
av OfarligTesla
martinot skrev:
Trevliga nyheter om M3 och MY MiC får Ryzen istället för Atom. Hoppas det blir samma sak med MY MiG. :)

Däremot så förväntar jag mig inte samma prestanda som nya MS och MX (tyvärr).
Såg det också, fan, min 3a riskerar att bli kortlivad… AMD-datorn måste man ju ha! Miljöbilspremien kommer om en månad också…

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 19:19
av Dexter86
OfarligTesla skrev:
martinot skrev:
Trevliga nyheter om M3 och MY MiC får Ryzen istället för Atom. Hoppas det blir samma sak med MY MiG. :)

Däremot så förväntar jag mig inte samma prestanda som nya MS och MX (tyvärr).
Såg det också, fan, min 3a riskerar att bli kortlivad… AMD-datorn måste man ju ha! Miljöbilspremien kommer om en månad också…
Ja d väl klart!
Kan ju för fasiken inte köra runt med gamla Intel grejer :lol:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 19:41
av OfarligTesla
Dexter86 skrev:
Ja d väl klart!
Kan ju för fasiken inte köra runt med gamla Intel grejer :lol:
Ne precis, gammal hårdvara är tråkigt! :D

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 25 nov 2021 19:45
av Dexter86
OfarligTesla skrev:
Dexter86 skrev:
Ja d väl klart!
Kan ju för fasiken inte köra runt med gamla Intel grejer :lol:
Ne precis, gammal hårdvara är tråkigt! :D
D sen gammalt !

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 28 nov 2021 18:21
av slugger75
Angående dragkrok.
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.

2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.

Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 28 nov 2021 18:37
av Walker
slugger75 skrev:
Angående dragkrok.
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.

2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.

Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?
Märklig krok där. Inte original. Det ser ut som en krok från en 3’a med vertikal infästning, medan Y har en horisontell montering.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 28 nov 2021 19:26
av lakke


hoppas :D :D

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 28 nov 2021 19:27
av slugger75
Walker skrev:
Märklig krok där. Inte original. Det ser ut som en krok från en 3’a med vertikal infästning, medan Y har en horisontell montering.
Ja det är skumt.
Kroken på Blocket ser ju i alla fall inte ut som kroken på Teslas sida.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 28 nov 2021 20:20
av vigge50
Walker skrev:
slugger75 skrev:
Angående dragkrok.
1. För några dagar sedan läste jag i Model-Y-gruppen på fb, att en person påstod att Tesla MoS-personal hade sagt att servicepersonal nu hade fått dragkrok till Model Y och nu skulle utbildas på den.

2. På Blocket ligger några Model Y till försäljning, en av dem med dragkrok. Jag mailade och frågade Garage 66 (säljarna) om bilen var godkänd för dragkrok och fick svaret att den var det.

Jag är inte övertygad. Vad tror ni, är 1+2=3? Eller är det bara rykten fortfarande?
Märklig krok där. Inte original. Det ser ut som en krok från en 3’a med vertikal infästning, medan Y har en horisontell montering.
Är det inte så att på Model X så är det olika typer av krokar med olika sätt att montera i USA och Europa? Att det är horisontell montering i USA men inte i Europa. I så fall så skulle jag inte dra för stora slutsatser på hur monteringen ser ut på Model Y i USA för att säga hur det kommer se ut här i Europa.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 28 nov 2021 20:28
av guinness
vigge50 skrev:
Är det inte så att på Model X så är det olika typer av krokar med olika sätt att montera i USA och Europa? Att det är horisontell montering i USA men inte i Europa. I så fall så skulle jag inte dra för stora slutsatser på hur monteringen ser ut på Model Y i USA för att säga hur det kommer se ut här i Europa.
Det är ju bara att kolla i Svenska manualen för Model Y så ser man hur den ser ut.
321702AC-930C-4682-897E-C3048DEEF07E.jpeg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 28 nov 2021 22:49
av slugger75
Det var som faan!

Jag fick registreringsnumret skickat till mig nu från firman som säljer Model Y med dragkrok på Blocket: XAZ99J

Kollar man fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen står det ju faktiskt max släpvagnsvikt: 1600 kg.

Det var, som jag skrev inledningsvis, som faan.

Alltså har ju dragkrok kommit till Y då. Eller?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 28 nov 2021 23:13
av MrOCM
slugger75 skrev:
Det var som faan!

Jag fick registreringsnumret skickat till mig nu från firman som säljer Model Y med dragkrok på Blocket: XAZ99J

Kollar man fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen står det ju faktiskt max släpvagnsvikt: 1600 kg.

Det var, som jag skrev inledningsvis, som faan.

Alltså har ju dragkrok kommit till Y då. Eller?
Så står det nog i fordonsuppgifterna oavsett om det finns en dragkrok monterad eller inte. Det där handlar om hur bilen är typad och bilen är ju förberedd för att man KAN montera dragkrok och DÅ får bilen dra 1600kg. Numera behöver man ju inte besikta om bilen när man monterat dragkrok. I bästa fall registreras en monterad dragkrok i fordonsuppgifterna efter första besiktningen, dvs efter fyra år.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 28 nov 2021 23:16
av slugger75
MrOCM skrev:
slugger75 skrev:
Det var som faan!

Jag fick registreringsnumret skickat till mig nu från firman som säljer Model Y med dragkrok på Blocket: XAZ99J

Kollar man fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen står det ju faktiskt max släpvagnsvikt: 1600 kg.

Det var, som jag skrev inledningsvis, som faan.

Alltså har ju dragkrok kommit till Y då. Eller?
Så står det nog i fordonsuppgifterna oavsett om det finns en dragkrok monterad eller inte. Det där handlar om hur bilen är typad och bilen är ju förberedd för att man KAN montera dragkrok och DÅ får bilen dra 1600kg. Numera behöver man ju inte besikta om bilen när man monterat dragkrok. I bästa fall registreras en monterad dragkrok i fordonsuppgifterna efter första besiktningen, dvs efter fyra år.
Aha är det så…? Då hetsade jag upp mig i onödan då. :cry:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 29 nov 2021 09:44
av Malt1
Så står det på min också när jag kollar upp mitt regnr. Så tyvärr innebär det inte monterad dragkrok

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 29 nov 2021 09:53
av jonasl
Dragbalk osv är kanske kompatibla mellan 3 och Y, så att det går att montera en krok från trean om man vill. Jag skulle dock tro att den hamnar högre från marken än avsett, och trailermode osv lär ju inte funka på bilen.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 30 nov 2021 20:50
av slugger75
Men nu då, vad tror ni?

Jag vill verkligen kunna ha dragkrok… :)