Jag tror inte folk tittar på bilens pris, de tittar bara på månadskostnaden. De flesta har ändå en begränsande faktor i sin månadslön, de får inte låna mer än lönen tillåter. Låga räntor gör att priset går upp på sådant som kan belånas (fastigheter, bilar mm), höga räntor gör tvärtom att priset går ner.krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 10:40Jag har gott om pengar men skulle ändå inte köpa en Y Juniper för säg 750k med utrustning när jag ser andrahandsvärdet på Y LR 2021-2022 modellerna idag
Inverkar nog mycket på nybilsförsäljningen.
De som köpte Y LR 2021-2022 för 800K sneglade ofta på Model 3 och S/X från 2019 och såg att bilarna i princip hållit nybilspris i 2-3 år. Då blev en ny Y LR plötsligt en bra affär tänkte man.
Vi ser hur det blev med det.
Är nog i Sverige, väldigt få, väldigt väldigt få, som vill lägga 400 tusen på värdeminskning på 3 år.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Model Y Juniper
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Det stora problemet nu är att det varit låga räntor så länge att priserna drivits upp så mkt att det blivit svårt/omöjligt att återgå till ett normalläge med mer rimliga räntor.Dinsdale skrev: ↑21 apr 2025 08:02Jag tror inte folk tittar på bilens pris, de tittar bara på månadskostnaden. De flesta har ändå en begränsande faktor i sin månadslön, de får inte låna mer än lönen tillåter. Låga räntor gör att priset går upp på sådant som kan belånas (fastigheter, bilar mm), höga räntor gör tvärtom att priset går ner.krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 10:40Jag har gott om pengar men skulle ändå inte köpa en Y Juniper för säg 750k med utrustning när jag ser andrahandsvärdet på Y LR 2021-2022 modellerna idag
De som köpte Y LR 2021-2022 för 800K sneglade ofta på Model 3 och S/X från 2019 och såg att bilarna i princip hållit nybilspris i 2-3 år. Då blev en ny Y LR plötsligt en bra affär tänkte man.
Är nog i Sverige, väldigt få, väldigt väldigt få, som vill lägga 400 tusen på värdeminskning på 3 år.
Priserna kan i många fall inte sänkas med så mkt som krävs utan att det blir konkurs.
Dvs antingen måste räntorna ner igen, eller så blir det en rejäl omstöpning där de gamla går omkull och nya tar över.
Vi är nånstans i ett ”vänteläge” just nu där många hoppas på lägre räntor. Samtidigt vet Riksbanken att sänker dom räntorna tar inflationen troligtvis fart igen. Spännande att se vad som sker närmaste åren.
- krabbanidag
- Teslaägare
Dinsdale skrev: ↑21 apr 2025 08:02Jag tror inte folk tittar på bilens pris, de tittar bara på månadskostnaden. De flesta har ändå en begränsande faktor i sin månadslön, de får inte låna mer än lönen tillåter. Låga räntor gör att priset går upp på sådant som kan belånas (fastigheter, bilar mm), höga räntor gör tvärtom att priset går ner.krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 10:40Jag har gott om pengar men skulle ändå inte köpa en Y Juniper för säg 750k med utrustning när jag ser andrahandsvärdet på Y LR 2021-2022 modellerna idag
Precis folk fattar inte bilens pris men medvetenheten har helt klart ökat när man insett att bilen tappat 10-20k per månad under ägandeperioden.
Meed det sagt så måste vi vara realistiska: den vanligaste köparen av en ny Tesla har tidigare varit en Teslaägare.
Inte många fd ägare som köper in en ny Tesla idag när de fått såna värderas
Det är, återigen, samma värdetapp på övriga bilar i samma prisklass. Inget Tesla-specifikt.krabbanidag skrev: ↑21 apr 2025 12:10Dinsdale skrev: ↑21 apr 2025 08:02Jag tror inte folk tittar på bilens pris, de tittar bara på månadskostnaden. De flesta har ändå en begränsande faktor i sin månadslön, de får inte låna mer än lönen tillåter. Låga räntor gör att priset går upp på sådant som kan belånas (fastigheter, bilar mm), höga räntor gör tvärtom att priset går ner.krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 10:40Jag har gott om pengar men skulle ändå inte köpa en Y Juniper för säg 750k med utrustning när jag ser andrahandsvärdet på Y LR 2021-2022 modellerna idag
Precis folk fattar inte bilens pris men medvetenheten har helt klart ökat när man insett att bilen tappat 10-20k per månad under ägandeperioden.
Meed det sagt så måste vi vara realistiska: den vanligaste köparen av en ny Tesla har tidigare varit en Teslaägare.
- krabbanidag
- Teslaägare
Nej, folk tittar i backspegeln när de köper bil. Därför så många väljer trötta diesel/bensinare/hybrider tex, en xc60 eller xc40 eller tråkig kia. Kolla nybilsförsäljningen så ser du att jag inte hittar på. De flesta som köper nytt köper i 400-650 kronor klassen. Dessa trötta bilar har senaste åren hållit 70-80% av värdet första 3 åren. Det känns roligare för köparen än en tesla som tappar 50-60% på 3 årmanneson skrev: ↑21 apr 2025 14:27Det är, återigen, samma värdetapp på övriga bilar i samma prisklass. Inget Tesla-specifikt.krabbanidag skrev: ↑21 apr 2025 12:10Dinsdale skrev: ↑21 apr 2025 08:02Jag tror inte folk tittar på bilens pris, de tittar bara på månadskostnaden. De flesta har ändå en begränsande faktor i sin månadslön, de får inte låna mer än lönen tillåter. Låga räntor gör att priset går upp på sådant som kan belånas (fastigheter, bilar mm), höga räntor gör tvärtom att priset går ner.krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 10:40Jag har gott om pengar men skulle ändå inte köpa en Y Juniper för säg 750k med utrustning när jag ser andrahandsvärdet på Y LR 2021-2022 modellerna idag
- jimhalpert
- Teslaägare
Körde en halvtimme idag. Har en RWD -23.
Summa summarum:
1. Enorm skillnad på stötdämpningen
2. Tystare
3. Lite annat smått och gott
Kändes som en genomgående bra uppdatering.
!
Summa summarum:
1. Enorm skillnad på stötdämpningen
2. Tystare
3. Lite annat smått och gott
Kändes som en genomgående bra uppdatering.
!
Xc40 har ju i sverige sålt bättre än tesla model y 2020-2025.krabbanidag skrev: ↑21 apr 2025 16:07Nej, folk tittar i backspegeln när de köper bil. Därför så många väljer trötta diesel/bensinare/hybrider tex, en xc60 eller xc40 eller tråkig kia. Kolla nybilsförsäljningen så ser du att jag inte hittar på. De flesta som köper nytt köper i 400-650 kronor klassen. Dessa trötta bilar har senaste åren hållit 70-80% av värdet första 3 åren. Det känns roligare för köparen än en tesla som tappar 50-60% på 3 årmanneson skrev: ↑21 apr 2025 14:27Det är, återigen, samma värdetapp på övriga bilar i samma prisklass. Inget Tesla-specifikt.krabbanidag skrev: ↑21 apr 2025 12:10Dinsdale skrev: ↑21 apr 2025 08:02Jag tror inte folk tittar på bilens pris, de tittar bara på månadskostnaden. De flesta har ändå en begränsande faktor i sin månadslön, de får inte låna mer än lönen tillåter. Låga räntor gör att priset går upp på sådant som kan belånas (fastigheter, bilar mm), höga räntor gör tvärtom att priset går ner.krabbanidag skrev: ↑20 apr 2025 10:40
Jag har gott om pengar men skulle ändå inte köpa en Y Juniper för säg 750k med utrustning när jag ser andrahandsvärdet på Y LR 2021-2022 modellerna idag
Eftertraktade bilar även som begagnade.
XC40 kostar 400-500 nu i BEV-utförande men tidigare gick det att köpa dieselvarianter för ca 300’.
Är det jag som är trög eller är alla Y lagerbilar på Teslas svenska hemsida den gamla Y? Jag fick över 80 träffar i Stockholmsområdet. De allra flesta kunder kommer väl välja att vänta ett par veckor på en Juniper. Tesla kan väl inte leverera gamla Y fram till midsommar liksom?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Dom vill väl tömma lagren på ”gamla” bilar, och det är ganska bra rabatter i form av 0-ränta, fri SuC etc.HenrikC skrev: ↑22 apr 2025 13:58Är det jag som är trög eller är alla Y lagerbilar på Teslas svenska hemsida den gamla Y? Jag fick över 80 träffar i Stockholmsområdet. De allra flesta kunder kommer väl välja att vänta ett par veckor på en Juniper. Tesla kan väl inte leverera gamla Y fram till midsommar liksom?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
599 för en ny(gamla) Y Performancefth skrev: ↑22 apr 2025 14:57Dom vill väl tömma lagren på ”gamla” bilar, och det är ganska bra rabatter i form av 0-ränta, fri SuC etc.HenrikC skrev: ↑22 apr 2025 13:58Är det jag som är trög eller är alla Y lagerbilar på Teslas svenska hemsida den gamla Y? Jag fick över 80 träffar i Stockholmsområdet. De allra flesta kunder kommer väl välja att vänta ett par veckor på en Juniper. Tesla kan väl inte leverera gamla Y fram till midsommar liksom?
/fth
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- HerrNilsson
- Teslaägare
Nu kommer tydligen 0-räntan tillbaka på Y LR AWD och 1% på övriga modeller.
Allt om elbil skrev:Nu kommer Tesla att återigen införa nollräntan på Model Y, enligt uppgifter som Allt om Elbil tagit del av. Erbjudandet kommer endast att gälla för Tesla Model Y LR AWD.
De övriga varianterna av Model Y samt Model 3 kommer erbjudas till 0,99%-ränta.
För tillfället syns inte den nya räntekampanjen på Teslas hemsida, men en säljare på Tesla i Göteborg har bekräftat att erbjudandet gäller. Även läsare som nyligen varit i kontakt med Tesla bekräftar att de fått erbjudandet.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Jerker skrev: ↑25 apr 2025 14:15Nu kommer tydligen 0-räntan tillbaka på Y LR AWD och 1% på övriga modeller.
Allt om elbil skrev:Nu kommer Tesla att återigen införa nollräntan på Model Y, enligt uppgifter som Allt om Elbil tagit del av. Erbjudandet kommer endast att gälla för Tesla Model Y LR AWD.
För tillfället syns inte den nya räntekampanjen på Teslas hemsida, men en säljare på Tesla i Göteborg har bekräftat att erbjudandet gäller. Även läsare som nyligen varit i kontakt med Tesla bekräftar att de fått erbjudandet.
Rimligt då man introducerade låg ränta + fri fsd transfer i USA igår.
Det är även 2000 dollar i rabatt för befintliga ägare på Juniper. Såg något kampanj-mejl som gått ut i USA.T4s skrev: ↑25 apr 2025 14:21Jerker skrev: ↑25 apr 2025 14:15Nu kommer tydligen 0-räntan tillbaka på Y LR AWD och 1% på övriga modeller.
Rimligt då man introducerade låg ränta + fri fsd transfer i USA igår.
Hur fungerar Teslas lån? Jag har bara köpt bilar kontant tidigare. Det går förstås genom någon annan aktör. Går det att betala av helt när helst jag känner för det? Blir det en massa konstiga avi-avgifter och andra gömda avgifter?
MYLR (Juniper) -25
- krabbanidag
- Teslaägare
Intressant nollränta. Hur blir det med stackarna som finansierat till 5% o köpt senaste veckorna? Nästan värt att försöka få iväg den snarast på Blocket och plocka ut en ny asap med 0% ränta.
Med lite flyt säljer den ganska fort på Blocket till en cash buyer med endast förlust om 10-20 000kr jmf med nypris, om man är först ut med annonsen på Blocket.
Göra arbitrage på räntan mao genom plocka ut ny.
Med lite flyt säljer den ganska fort på Blocket till en cash buyer med endast förlust om 10-20 000kr jmf med nypris, om man är först ut med annonsen på Blocket.
Göra arbitrage på räntan mao genom plocka ut ny.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
DNB, jag man kan amortera mer än minimibeloppet och det tillkommer en administrativ avgift varje månad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det är alltså väldigt trögsålt....
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
- krabbanidag
- Teslaägare
Ja det är det nog. Jag står fast vid att köpare avvaktar pga de brutala pristappen. Få som är sugna på en ny elbil som de ”vet” ska tappa 50-60% av värdet på 3 år. För det är precis vad de som köpte Y under 2021-2022 gjorde. De betalade 700-850k inkl utrustning och får nu 300-400 för sina bilar.
Tror folk kommer utgå från samma kalkyl nu när de sneglar på Juniper. Med handen på hjärtat, hur många är sugna på att slänga 100-150k per år i enbart värdeminskning under en treårsperiod?
Plötsligt blev elbilskalkylen ganska bitter för medelpersonen
Innan miljöbonusen infördes var det få som köpte nya bilar för de summorna.krabbanidag skrev: ↑25 apr 2025 16:15Ja det är det nog. Jag står fast vid att köpare avvaktar pga de brutala pristappen. Få som är sugna på en ny elbil som de ”vet” ska tappa 50-60% av värdet på 3 år. För det är precis vad de som köpte Y under 2021-2022 gjorde. De betalade 700-850k inkl utrustning och får nu 300-400 för sina bilar.
Tror folk kommer utgå från samma kalkyl nu när de sneglar på Juniper. Med handen på hjärtat, hur många är sugna på att slänga 100-150k per år i enbart värdeminskning under en treårsperiod?
Plötsligt blev elbilskalkylen ganska bitter för medelpersonen
Vi hade sedan några år med hög bonus, låga räntor och folk kände de hade gott om pengar. Då tog privatköpare en allt större del av kakan.
Men det var nog få, relativt, som satsade på att de skulle hålla värdet högre än 50% efter 3 år.
Sedan miljöbonusen togs bort har vi också fått avsevärt högre räntor, sämre världsläge, kostnadsökningar överlag etc som gjort folk väldigt osugna på att köpa bil för en halv mille+.
Därför har det återgått till det normala, dvs de flesta bilar i de prisklasserna säljs till juridisk person(dvs någon form av leasing).
Kort sagt hade vi några år med extremt goda tider där dyra bilar var "gratis", det har vi inte länge. Nu är dyra bilar dyra igen.
Det gäller förövrigt även avgasbilar, de flesta tillverkare passade på att höja priserna på dessa så de nu ofta kostar likt motsvarande elbilar.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Nu syns 0% räntan på beställningssidan!Jerker skrev: ↑25 apr 2025 14:15Nu kommer tydligen 0-räntan tillbaka på Y LR AWD och 1% på övriga modeller.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449

Sjukt ändå att de som tagit leverans senaste veckorna eller denna vecka till ca 4% ränta får denna smocka mot sig så tätt inpå.
Undrar om Tesla gör något åt detta. Tänk för folk som tagit leverans de senaste dagarna…
Undrar om Tesla gör något åt detta. Tänk för folk som tagit leverans de senaste dagarna…
Så har det ju alltid varit, 3 veckor efter jag köpte Model 3, så sattes den ned med 50.000, borta är dom pengarna. Model S performance för några år sen blev väl reducerad med flera hundratusen över natten? Men så är det ju med de flesta bilar, det kommer kampanjer då och då.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14