Sida 54 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2017 12:11
av leiflodde

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2017 17:38
av helix
Tydligt tecken på att biltillverkarna inte kan skala upp produktionen av elbilar i den takt som marknaden vill...
http://www.reuters.com/article/us-china ... 9Y1RC?il=0

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2017 17:45
av Jerker
helix skrev:
Tydligt tecken på att biltillverkarna inte kan skala upp produktionen av elbilar i den takt som marknaden vill...
http://www.reuters.com/article/us-china ... 9Y1RC?il=0
...och samtidigt säger VW att de ska slå Tesla och bygga fler elbilar än de...

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2017 18:08
av bat
Jag tror det är enligt plan för kinesiska staten. Tittar man på säljstatistiken för elbilar i Kina är det nästan bara lokala tillverkare. T.ex. https://cleantechnica.com/2017/06/17/ch ... microcars/

Tidigare var det krav på joint ventures men nu ser man chansen att helt bli av med väst/Japan beroendet inom bilindustrin.

Sedan börjar exporten...

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2017 18:25
av mati
Haha. Jag trodde inte att jag någonsin skulle säga det, men jag hoppas att "vår" bilindustri inte lyckas med detta och att kineserna fortsätter på den inslagna vägen, vilket de kommer att göra antagligen.
Det här brevet visar återigen i vilket desperat läge bilindustrin befinner sig. Först brevet till Trumpen och nu detta. Sista halmstrået liksom.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2017 19:46
av iAkita
helix skrev:
Tydligt tecken på att biltillverkarna inte kan skala upp produktionen av elbilar i den takt som marknaden vill...
http://www.reuters.com/article/us-china ... 9Y1RC?il=0
Frågan är om de inte kan eller om de inte vill. Jag tycker det är talande att de vill att plug-in hybriderna ska preimieras mer än vad de gör i förslaget. Jag tror att det är det de flesta etablerade tillverkarna vill satsa på eftersom det i princip innebär att fortsätta som förut medan de samtidigt kan låtsas som om de är moderna och nyskapande (jmfr Volvo's pressmedelande nyligen). Tänk om västerländska regeringar hade haft samma incitament att genomskåda detta som de kinesiska myndgheterna.

I vilket fall, nog för att Model 3 är en viktig bil men det är sådana här beslu,t i kombination med att allt fler städer förbjudit eller är på gång att förbjuda fossilbilar, som driver på skiftet mot elbilar "på riktigt".

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2017 19:55
av Jerker
Jag tror att de inte vill, för det kommer att kosta! Många har sagt det förut: De har så stora värden investerade i fossilindustrin att de inte vill överge det. Om de fick råda helt så skulle vi aldrig få elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2017 20:30
av iAkita
Jerker skrev:
Jag tror att de inte vill, för det kommer att kosta! Många har sagt det förut: De har så stora värden investerade i fossilindustrin att de inte vill överge det. Om de fick råda helt så skulle vi aldrig få elbilar.
Jag tror/gissar att det egentligen inte har så mycket med att de har stora (monetära) värden investerade i fossilindustrin att göra. Däremot är det säkerligen väldigt skrämmande för dem med en helt ny spelplan där gamla maktförhållanden och hirearkier vad det gäller volymer, brand image, prestanda, med mera, helt plötsligt riskeras sättas ur spel. De olika tillverkarna har spenderat många år med att positionera sig och hitta sitt segment på marknaden, och nu måste de plötsligt börja om! Jämför det med när man genomför regeländringar inom till exempel Formel 1 och andra stora sporter. De stora och framgångsrika aktörerna stretar alltid emot eftersom de riskerar förlora sina positioner, medan de mindra aktörerna gärna ser en förändrad spelplan. Och trots det blir det alltid de stora aktörerna som förblir stora även på den nya spelplanen, eftersom de har så mycket resurser att tillgå. Jag misstänker att det samma kommer ske på elbilsmarknaden de närmsta tio åren.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jul 2017 20:41
av Jerker
iAkita skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att de inte vill, för det kommer att kosta! Många har sagt det förut: De har så stora värden investerade i fossilindustrin att de inte vill överge det. Om de fick råda helt så skulle vi aldrig få elbilar.
Jag tror/gissar att det egentligen inte har så mycket med att de har stora (monetära) värden investerade i fossilindustrin att göra. Däremot är det säkerligen väldigt skrämmande för dem med en helt ny spelplan där gamla maktförhållanden och hirearkier vad det gäller volymer, brand image, prestanda, med mera, helt plötsligt riskeras sättas ur spel. De olika tillverkarna har spenderat många år med att positionera sig och hitta sitt segment på marknaden, och nu måste de plötsligt börja om! Jämför det med när man genomför regeländringar inom till exempel Formel 1 och andra stora sporter. De stora och framgångsrika aktörerna stretar alltid emot eftersom de riskerar förlora sina positioner, medan de mindra aktörerna gärna ser en förändrad spelplan. Och trots det blir det alltid de stora aktörerna som förblir stora även på den nya spelplanen, eftersom de har så mycket resurser att tillgå. Jag misstänker att det samma kommer ske på elbilsmarknaden de närmsta tio åren.
Jovisst, men det motsäger inte det jag skrev, för en position, marknadsandel etc. har ju ett värde. Så vi menar egentligen samma sak.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2017 23:11
av joel80
Intressant artikel..
http://www.nsd.se/nyheter/har-ar-kiruna ... 93000.aspx

Mycket p.g.a vad hos säger:
De allra första kunderna som skulle använda laddstationen för en vecka sedan var utsända från biltidningen Vi bilägare. De fanns på plats i Kiruna med en Tesla, en bil som helt och hållet är eldriven.
– Laddstationen höll på att installeras när de kom. De behövde el omgående och som tur var fanns vi på appen som visar var svenska laddstationer finns. Så fort installationen var klar så kunde de ladda sin testbil, berättar Ida Paulsson.


Det betyder alltså ett reportage framöver i Vi Bilägare.. ska bli mycket spännande att ser hur dom presenterar Teslan och den resan.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2017 23:19
av bylund
Framförallt betyder det laddning i Kiruna. Det är välkommet!

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2017 23:51
av Svenssons
ATL har en artikel om Model X:
ATL1.jpg
ATL2.jpg

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 10:39
av Monark1954
Efter IVL studien som konstaterar att om elbilsbatterier i liten skala produceras av kolkraftel så blir det utsläpp har jag dragit några förhastade slutsatser.
Alla Teslas batterier produceras med sol och vindel, nu vet jag att det är nya Gigafactory.
VW producerar sina bilar med egen kolkraftsel. Slutsat inte köpa en VW och troligen samma med övriga Tyska bilar var min slutsats.

Lite sent läser jag nu senaste elbilen.

Min bild har nyanserats då jag läser att Mercedes och VW:s nya batterifabriker kommer att drivas med miljövänlig el.
Northvolt visste jag ju satsade på Svensk miljövänlig el.

Att lyfta fram, skriva om, ställa krav direkt till tillverkare gör skillnad. Konsumentkraft.

Jag har t.ex. ifrågasatt vilken el Skellefteåkraft levererar till sina privatkunder. Nu har deras hemsida dramatiskt förändrats och förtydligats.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 10:54
av Svenssons
Monark1954 skrev:
Efter IVL studien som konstaterar att om elbilsbatterier i liten skala produceras av kolkraftel så blir det utsläpp har jag dragit några förhastade slutsatser.
All tillverkning ger utsläpp men slutsatserna från IVL var väl att så att producera batterier med 2012 års teknik och en elmix med 50-70% kolkraft gjorde att batteritillverkning var sämre än vad man kanske tidigare trodde. Nu produceras inga batterier med 2012 års teknik och ytterst sällan med 50-70% kolkraft. Sedan ignorerades utsläpp från tillverkning av avgasmotor och avgassystem t.ex i jämförelsen med utsläpp mellan elbil och avgasbil. Dessa antas inte släppa ut något alls i tillverkning alternativt att batteribilen måste släpa runt på avgasmotor och avgassystem samtidigt med 100 kWh batteripack.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 10:54
av LarsL
Min slutsats är att elbilar är sjukt mycket mer effektiva än fossiler. Så även om fossilen är tillverkad och soppan redan på plats och består av "miljödiesel" så är ändå elbilen miljövänligare efter 3000mil trots att den att den har tillverkats av kolkraft. Detta är då direkt från denna omtalade undersökning. (Räcker inte det som motivering så borde det nog göras en lite sinnesundersökning.)

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 11:27
av joel80
Diskuterat det här på ett bilforum.

En kommentar jag har svårt att egentligen "bräcka", i allafall vad gäller co2-utsläpp, är om man kör en dieselbil på HVO. Där ska minskningen av Co2-utsläpp vara runt 90%. Jag hittar inga siffror som beräknar utsläpp vid tillverkning av HVO så det är lite svårt att argumentera. Och HVO är sannolikt ett bra alternativ för att slippa skrota en hel bilpark i förtid.
Nackdelen är att minskningen för NoX och liknande inte är i samma klass, även om det är mindre än med diesel.

Med samma siffror som i IVLs studie skulle man då kunna köra en ICE-bil på HVO bra mycket längre är vad både elbilen och ICE-bilen klarar under sin livstid innan man sparat igen det med elbil. (förutsatt ren elproduktion på den el man kör på.)

Även om man minskar tillvekningssiffrorna på batterierna med 60% blir skillnaden rätt liten.. men som sagt, jag har inga siffror på tillverkningen av HVO. :/

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 11:51
av LarsL
Om man älskar att försörja oljebaronerna så är ju HVO alldeles utmärkt... :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 12:06
av joel80
Hur menar du då? HVO tillverkas bl.a i Sverige...
Inga oljebaroner inblandande av vad jag kan se.

HVO är en syntetisk diesel som framställs genom hydrering av växt och djurfetter. Vår HVO tillverkas huvudsakligen av olika restprodukter och avfall, som vegetabiliska och animaliska fetter och oljor.
https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/

Vet inte riktigt om det skulle funka som argument mot HVO i en jämförelse med eldrift. Att produkten elmotor är bra mycket bättre och det är roligare att köra en elbil är kanske ett bra argument. Men jag undrar om det finns något miljömässigt som inte är speciellt bra med HVOn, och de jag diskuterar med är pålästa och kunniga så att bara komma med nån one liner utan egentligen innehåll duger inte riktigt för att komma vidare i diskussionen...

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 12:24
av Svenssons
HVO hjälper till att hålla avgasbilarna flytande och släpper ut mer CO2 (och än mer andra avgaser) än el om man gå enligt följande rapport

http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan

Det blir väl nästan dubbelt så mycket CO2 med HVO jämfört med el.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 12:30
av Jerker
Hur skulle det se ut om man försökte sig på så storskalig tillverkning av HVO att det skulle ersätta alla bensin och diesel? Skulle det ens vara möjligt?

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 12:33
av LarsL
Svenssons skrev:
HVO hjälper till att hålla avgasbilarna flytande och släpper ut mer CO2 (och än mer andra avgaser) än el om man gå enligt följande rapport

http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan

Det blir väl nästan dubbelt så mycket CO2 med HVO jämfört med el.
Precis...
Det håller igång oljebaronerna distrubutions kedjor och hantering, deras paragim helt enkelt.

Sen ska vi alltid räkna well-to-wheel även med fossilbilar (tekniska fossiler) och inte bara när vi tittar på batteriteknik.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 13:06
av joel80
Svenssons skrev:
HVO hjälper till att hålla avgasbilarna flytande och släpper ut mer CO2 (och än mer andra avgaser) än el om man gå enligt följande rapport

http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan

Det blir väl nästan dubbelt så mycket CO2 med HVO jämfört med el.
Blir det? Per km får jag det till det ja, men inte livscykel.

El (viktat 5 års medelvärde, nordisk mix) 0,065 [kg CO2 ekv/kWh]
HVO 0,406 [kg CO2 ekv/liter]

Alltså, 65g per kwh ger runt 12g/km om man inte kör för snabbt...

HVO-diesel drar som vanlig diesel. Så räknar vi skapligt snål dieselbil som dom gör i jämförelsen blir det ca 20g/km.

Om nu batteritillverkningen är på (den helt överdrivna siffran) 17,5 ton enligt IVL tar det ju sjukt lång tid att köra ikapp. 8g per km i skillnad, 80kg per 10000km, 8 ton per 1 000 000km.. Så först vid över 2 000 000km med de siffrorna är elbilen bättre. Har vi ren el vid batteritillverkningen och minskar utsläppen då med de 60% IVL säger är rimligt står batterierna för 7 ton. Då minskar det till runt 90 000 mil innan det är jämt skägg.. Men vilken bil klarar det?

Det är alltså svårargumenterat sett ur Co2-utsläpp med HVO tycker jag.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 13:35
av LarsL
Är 0,406kg CO2 ekv/liter inklusive transport av bränslet till macken, byggandet av macken, framställningen inkl byggandet av fabriken, produktionen av råmaterialet inkl drift och byggande av maskinerna som sköter arbetet osv osv? Eller jämför vi äpplen med apelsinjuice?

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 14:08
av joel80
Jag fick uppfattningen att det var well to wheel på sidan som Svensson länkade till.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2017 14:31
av mati
Jerker skrev:
Hur skulle det se ut om man försökte sig på så storskalig tillverkning av HVO att det skulle ersätta alla bensin och diesel? Skulle det ens vara möjligt?
Det är en mycket befogad fråga. Även om man lyckas tillverka någon slags supermiljövänlig miljödiesel så har man fortfarande problemet med förbränningsmotorns ineffektivitet. Man hade ju t.ex. också kunnat köra på rapsolja, det är CO2-neutralt, men knappast ett bra alternativ att driva samtliga dieselbilar med. Detsamma gäller biogas eller etanol. Jättebra som miljöbränsle, men tyvärr går gissningsvis 75% av energin till spillo iom motorernas dåliga verkningsgrad.
Hur man än vrider och vänder på det så är ice-motorer för ineffektiva för att kunna stå för framtidens transporter.
Så länge man inte visste bättre och trodde att olja kommer att finnas för alltid, samtidigt som man inte visste att förbränningen har en massa skadliga biverkningar, var det försvarbart att slösa bort en massa energi och använda groteskt ineffektiva motorer för transport av världens alla människor och varor.
Idag borde vi veta bättre. Men det känns inte så.