VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Stevvee

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

granlundii skrev:
Stevvee skrev:
t som Lupo när det gäller ex komfort och jag antar att den är rätt bullrig. Det gör mig skeptisk till att den kommer bli bra i slutändan jämfört mot priset. Minsta modellen kan väll vara värd 250 efter rabatter då kanske, den kanske kostar det idag?

Jag har märkt att många som väljer elbil fokuserar enbart på drivlina och jag tror snart vi kommit förbi det stadiet och man börjar även fokusera mer på allt runtomkring.
Konstigt att jämföra en bil i A-klassen (Lupo) med en bil i C-klassen (ID.3). Rimligtvis är ID.3 flera nivåer bättre på alla sätt, speciellt komfort. Rimligtvis är ID.3 också bättre än e-golf, men det är ju redan en betydligt rättvisare jämförelse. Säkert kan det finnas punkter där e-golfen är bättre. Men det skulle inte förvåna mig om ID.3 är minst lika komfortabel som Model 3.
Tycker jag inte, titta ex hur dörrar är klädda och hur stolarna ser ut samt resten utav bilen. Har mer likvärdigheten med avskalade Lupo än en golf. Sen att ID3 är större hör inte hit då det är inte det jag säger. Jag tror verkligen golfen håller bättre komfort än ID3. Men detta bedömt på vad jag ser inte vad jag känt eller upplevt.

Har inte åkt en Model 3 men räknar iskallt att den är bättre än ID3.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Stevvee skrev:
granlundii skrev:
Stevvee skrev:
t som Lupo när det gäller ex komfort och jag antar att den är rätt bullrig. Det gör mig skeptisk till att den kommer bli bra i slutändan jämfört mot priset. Minsta modellen kan väll vara värd 250 efter rabatter då kanske, den kanske kostar det idag?

Jag har märkt att många som väljer elbil fokuserar enbart på drivlina och jag tror snart vi kommit förbi det stadiet och man börjar även fokusera mer på allt runtomkring.
Konstigt att jämföra en bil i A-klassen (Lupo) med en bil i C-klassen (ID.3). Rimligtvis är ID.3 flera nivåer bättre på alla sätt, speciellt komfort. Rimligtvis är ID.3 också bättre än e-golf, men det är ju redan en betydligt rättvisare jämförelse. Säkert kan det finnas punkter där e-golfen är bättre. Men det skulle inte förvåna mig om ID.3 är minst lika komfortabel som Model 3.
Tycker jag inte, titta ex hur dörrar är klädda och hur stolarna ser ut samt resten utav bilen. Har mer likvärdigheten med avskalade Lupo än en golf. Sen att ID3 är större hör inte hit då det är inte det jag säger. Jag tror verkligen golfen håller bättre komfort än ID3. Men detta bedömt på vad jag ser inte vad jag känt eller upplevt.

Det är ju jättesvårt att veta innan man provat, visst är det helt möjligt att golfen har bättre komfort. Blir bara att vänta och se. Men det är klart - variationen i komfort i C-klassen är ganska stor. Vi har totalt haft tre bilar i C-klassen i min familj, nuvarande Leafen är den bästa hittills, medan en tidigare Civic var riktigt störande bullrig.
Nissan Leaf 2014
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

granlundii skrev:
Stevvee skrev:
granlundii skrev:
Stevvee skrev:

Det är ju jättesvårt att veta innan man provat, visst är det helt möjligt att golfen har bättre komfort. Blir bara att vänta och se. Men det är klart - variationen i komfort i C-klassen är ganska stor. Vi har totalt haft tre bilar i C-klassen i min familj, nuvarande Leafen är den bästa hittills, medan en tidigare Civic var riktigt störande bullrig.
Nja har både provat och kört det mesta samt jobbat i branschen. Vet vart jag skall titta för att bilda en uppfattning. Bygger man på ett visst sätt kan man inte ta bort visst typ utav ljud.

Men sen beror allt på vad man har för krav, vissa är ju ex jättenöjda med en Model S trots att den har massa vindbrus.

Jag tror som sagt att golfen är en trevligare bil än Id3 som kommer vara billig bil men inte till priset. Inte en bil man åker i och kommer fram utvilad och stolarna ser inte ut att kunna skapa en bra sittställning i. Men det gjorde inte E-tron komfortstolar heller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
Det är alltså som jag trodde. Då kan jag leasa den ett tag till och därefter - om jag fortfarande vill behålla den - köper företaget loss den. Då kan ju alla löpande kostnader fortfarande tas på företaget.
Känns som ett vettigt alternativ och alla gånger billigare än att byta till en ny bil.
Fast även efter att inköpt ut den så ligger förmånsvärdet kvar på samma nivå. Det kan alltså bli billigare att köpa ut den privat.
Så är det, man kan behålla den på firman ett tag men senare kan det ändå löna sig att köpa ut den ändå :)
Jag behöll min Leaf i 5 år på firman, då låg den på lite drygt 20% i restskuld och jag löste ut den, men lite senare köpte jag ut den privat istället...
Förmånsvärdet var svinlågt på den, typ 2000kr, så det lönade sig att ha kvar den på firman ett litet tag iaf :)
Jag fick ut ett par tiotusingar mindre än värderingen så SKV lär inte heller klaga vid en granskning (värdering gjordes såklart också före)...
Om jag köper ut den med 20% restvärde efter 4 år så är det ungefär 80kkr det handlar om. Skulle jag betala detta privat så skulle det kosta mitt AB cirka det dubbla, dvs 160k, eftersom jag måste då ta ut 80k i lön efter skatt. Mellanskillnaden på 80k måste jag alltså spara in genom att slippa betala förmånsskatt. Förmånsvärdet på e-Golfen är lite drygt 2000kr/mån. Samtidigt kan jag ju som privat ägare inte längre ta löpande kostnader såsom service, försäkring och däck osv på företaget heller. Om det på något vis överhuvudtaget ska bli ekonomiskt intressant att köpa den privat måste jag alltså behålla den väldigt många år till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Angående jämförelsen e-Golf vs ID.3 så tycker jag personligen att e-Golfen har lagt ribban väldigt högt just kvalitetsmässigt. Innan vi skaffade e-tron var e-Golfen med god marginal den tystaste bilen jag någonsin har haft. Kvalitetskänslan är riktigt bra, och framförallt så är det en bil som är i princip fri från barnskjudomar. Den bara går och går, inga problem alls. Det är faktiskt så att vi föredrar e-Golfen framför e-tron till vardags.
Därmed vill jag inte säga att ID.3 blir en dålig bil. Inte alls. Den blir säkert jättebra, och visst har den fördelar jämfört med e-Golfen, laddningen, räckvidden, prestandan osv. Men jag tror inte att den kommer ge mig ett mervärde gentemot e-Golfen som motiverar ett byte. Risken finns att den snarare känns som ett nerbyte pga den plastiga interiören och det ganska "billiga" framträdandet.
Det hade varit en annan sak om den hade kunnat fås med dragkrok eller om den hade haft betydigt större bagage än Golfen. Då hade man åtminstone känt att man får nånting man saknar i Golfen.
Supergrabben81

Inlägg av Supergrabben81 »

Jag kör en e-golf idag, men har förbokat en ID.3 då bilen på pappret är bättre på alla sätt jämfört med e-golfen. Jag ska på ett event ikväll i Malmö där man får klämma och känna på bilen, bilen som visas upp är en förseriebil av MAX-varianten av ID.3 1st edition.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Supergrabben81 skrev:
Jag kör en e-golf idag, men har förbokat en ID.3 då bilen på pappret är bättre på alla sätt jämfört med e-golfen. Jag ska på ett event ikväll i Malmö där man får klämma och känna på bilen, bilen som visas upp är en förseriebil av MAX-varianten av ID.3 1st edition.
Du får gärna berätta om dina intryck sen. Själv har jag inte möjlighet att klämma på bilen eftersom den inte kommer att visas här i närheten. Jag måste i nuläget helt och hållet gå efter vad andra säger, och eftersom du kör e-Golf idag så är det mycket intressant att få höra vad du tycker.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Angående jämförelsen e-Golf vs ID.3 så tycker jag personligen att e-Golfen har lagt ribban väldigt högt just kvalitetsmässigt. Innan vi skaffade e-tron var e-Golfen med god marginal den tystaste bilen jag någonsin har haft. Kvalitetskänslan är riktigt bra, och framförallt så är det en bil som är i princip fri från barnskjudomar. Den bara går och går, inga problem alls. Det är faktiskt så att vi föredrar e-Golfen framför e-tron till vardags.
Därmed vill jag inte säga att ID.3 blir en dålig bil. Inte alls. Den blir säkert jättebra, och visst har den fördelar jämfört med e-Golfen, laddningen, räckvidden, prestandan osv. Men jag tror inte att den kommer ge mig ett mervärde gentemot e-Golfen som motiverar ett byte. Risken finns att den snarare känns som ett nerbyte pga den plastiga interiören och det ganska "billiga" framträdandet.
Det hade varit en annan sak om den hade kunnat fås med dragkrok eller om den hade haft betydigt större bagage än Golfen. Då hade man åtminstone känt att man får nånting man saknar i Golfen.
precis samma upplevelser har jag. Har suttit i ID.3 och klämt på allt i interiören i MAX-versionen. eGolfen ger ett betydligt mer premiumintryck, speciellt med skinnklädsel. Det är som det står längre upp i tråden inte längre enbart eldriften som kan konkurrera mot övriga bilar, även komfort och känsla måste finnas där. Jag tänker inte byta ut eGolfen mot ID.3, det känns inte som ett byte upp annat än i storlek på batteriet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Supergrabben81

mati skrev:
Supergrabben81 skrev:
Du får gärna berätta om dina intryck sen. Själv har jag inte möjlighet att klämma på bilen eftersom den inte kommer att visas här i närheten. Jag måste i nuläget helt och hållet gå efter vad andra säger, och eftersom du kör e-Golf idag så är det mycket intressant att få höra vad du tycker.
Jag har även haft en BMW i3 och gillade verkligen interiören i den, jag hoppas jag ska få samma känsla i ID.3 senare idag. Jag skriver ihop mina reflektioner efter kvällens event
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Det är som det står längre upp i tråden inte längre enbart eldriften som kan konkurrera mot övriga bilar, även komfort och känsla måste finnas där. Jag tänker inte byta ut eGolfen mot ID.3, det känns inte som ett byte upp annat än i storlek på batteriet.
Personligen värderar jag axelavståndet (Zoe'n är inte så kul på isig, ojämn vinterväg) och utrymmet betydligt mer än om någon panel skulle vara lite plastig. Sen förstås batteriet på det. Men alla är vi olika.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
Det är som det står längre upp i tråden inte längre enbart eldriften som kan konkurrera mot övriga bilar, även komfort och känsla måste finnas där. Jag tänker inte byta ut eGolfen mot ID.3, det känns inte som ett byte upp annat än i storlek på batteriet.
Personligen värderar jag axelavståndet (Zoe'n är inte så kul på isig, ojämn vinterväg) och utrymmet betydligt mer än om någon panel skulle vara lite plastig. Sen förstås batteriet på det. Men alla är vi olika.
att byta Zoe mot ID.3 tror jag säkert blir väldigt bra. Där känns det berättigat, men Zoe är också på en annan nivå än eGolf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

polaren står i valet mellan en Model 3 Sr+ eller id3 mellan versionen . Jag är bortskämd med teslas superchargers . Hur kommer det vara med laddningsmöjligheterna för id3 ? Ser man på en skärm i bilen var laddning finns som ionity? Det som jag själv tänker på är att vissa bee Laddare och liknande utmed vägarna bara har typ plats för 1-2 bilar. Kan bli lite svettigt om man glider in med låg suc .
Supergrabben81

mati skrev:
Supergrabben81 skrev:
Mina reflektioner på eventet och bilen som visades upp i Malmö ikväll:
Det var väldigt mycket folk och frågorna som ställdes indikerade att många är förstagångsköpare av elbil.
Bilen var snyggare på utsidan i verkligheten.
Bilen var väldigt rymlig för storleken. Jag är 1.98, men satt bra och det kändes luftigt med bra med plats i sidled.
Interiören var mer en i3 än E-golf utseendemässigt (jag har haft båda). Dock kändes det klart mer budget än i3.

Jag kommer nog behålla min e-golf tills man får se och provköra bilen hos bilhandlaren. Då hoppas jag också att man kan välja premium interiör som tillval (detta kunde man inte göra på 1st edition iallafall)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Supergrabben81 skrev:
mati skrev:
Supergrabben81 skrev:
Det var väldigt mycket folk och frågorna som ställdes indikerade att många är förstagångsköpare av elbil.
Bilen var väldigt rymlig för storleken. Jag är 1.98, men satt bra och det kändes luftigt med bra med plats i sidled.
Interiören var mer en i3 än E-golf utseendemässigt (jag har haft båda). Dock kändes det klart mer budget än i3.

Jag kommer nog behålla min e-golf tills man får se och provköra bilen hos bilhandlaren. Då hoppas jag också att man kan välja premium interiör som tillval (detta kunde man inte göra på 1st edition iallafall)
Tack för dina reflektioner. Jag känner allt mer att jag med gott samvete kan avboka min reservation för ID.3. När den blir tillgänglig för provkörning kommer jag naturligtvis ta en närmare titt på den. Men att beställa grisen i säcken utan att ha känt på den ordentligt är inte aktuellt. E-Golfen provkörde vi i flera dagar innan vi bestämde oss för att beställa en. :)
Supergrabben81

mati skrev:
Supergrabben81 skrev:
mati skrev:
Supergrabben81 skrev:

Tack för dina reflektioner. Jag känner allt mer att jag med gott samvete kan avboka min reservation för ID.3. När den blir tillgänglig för provkörning kommer jag naturligtvis ta en närmare titt på den. Men att beställa grisen i säcken utan att ha känt på den ordentligt är inte aktuellt. E-Golfen provkörde vi i flera dagar innan vi bestämde oss för att beställa en. :)
När jag sa att jag tänkte avvakta att beställa så sa en av VWs personal på plats att detbästa isåfall är att inte avboka, utan istället välja att inte beställa 1st edition, då man behåller sin prioritet som pre-booker även om man i våg 2 beställer en bil efter provkörning. Leverans skulle ändå kunna ske 2020.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen kommer inte att erbjuda tre utan fyra köralternativ för ID.3 som tidigare trott. I ett e-postmeddelande till skandinaviska förbeställningar, som är tillgängliga från electrive.net, nämns också några nya priser för den första MEB-Stromer.

Hittills hade VW bara meddelat att den begränsade och utsålda 1ST-utgåvan skulle kosta cirka 40 000 euro och att den senare basmodellen skulle erbjudas för mindre än 30 000 euro. De priser som Volkswagen nu har skickat till en dansk förbeställare via e-post är emellertid inte direkt jämförbara med Tyskland på grund av de höga registreringsskatterna i Danmark.

ID.3 Ren med 45 kWh-batteriet bör därför kosta minst 279 995 danska kronor, för närvarande 37 469 euro, vilket är långt över de tillkännagivna 30 000 euro. ID.3 Pro med det medelstora 58 kWh-batteriet bör kosta minst 309 995 danska kronor, vilket motsvarar 41 502 euro. Priserna för ID.3 Pro S med ett 77 kWh batteri bör tillkännages i januari.

Det som är mer intressant än de icke jämförbara priserna är det faktum att VW också tillkännager en ID.3 Pro Power i posten (för 319 995 danska kronor, dvs 42 841 euro). ID.3 Pro och ID.3 Pro Ström bör inte skilja sig i fråga om utrustning, men de bör skilja sig i fråga om prestanda. ID.3 Pro levereras med 110 kW effekt, de 1 339 Euro dyrare ID.3 Pro Power levereras med 150 kW. Hittills har det bara nämnts att ID.3 1ST bör ha en effekt på 150 kW.

ID.3 Pro S kommer antagligen att ha en utgång på 150 kW från fabrik, ingångsmodellen Pure måste vara nöjd med 110 kW - det finns inte heller någon "power" -version för uppdateringen till 150 kW som nämns i posten. De som är intresserade av Pure måste acceptera nedskärningar när det gäller laddningseffekt: den tvåfasiga AC-laddaren uppnår bara 7,2 kW (de andra versionerna har en trefas 11 kW-laddare), Pure kommer från fabriken med endast 50 kW, tillval 100 kW möjligt. Förresten nämndes inte tillägg i posten till den danska förbeställaren.

Men de (också knappast jämförbara) priserna för de tre första utgåvorna. ID.3 1ST bör vara tillgängligt från 335 000 danska kronor (44 600 euro), ID.3 1ST Plus från 370 000 danska kronor (49 300 euro) och ID.3 1ST Max bör kosta minst 405 000 danska kronor (54 000 euro).
https://www.electrive.net/2019/12/19/vw ... -power-an/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen håller fortfarande inne på prisuppgifterna för elbilen ID.3, men i och med att Skatteverket tillåter beräkning av förmånsvärdet för modellen får vi lite mer kött på benen.

Volkswagen ID.3 har stått i rampljuset ända sedan första presentationen i maj 2019. Men trots en större presentation under hösten och Sverigepremiär för tio dagar sedan har Volkswagen Sverige inte klämt ur sig några exakta prisuppgifter. Det enda som meddelats är ”under 410 000 kronor” för ID.3 1st Edition och ”under 350 000 kronor” för instegsmodellen med lilla batteripaketet på 45 kWh.

Nu har Skatteverket lagt in Volkswagen ID.3 i sin bilförmånsberäknare och då blottas inköpspriset. Tre modellversioner finns inlagda i kalkylatorn; instegsmodellen ID.3 Pure, mellanmodellen ID.3 Pro samt introduktionsmodellen ID.3 1st Edition. De båda sistnämnda har samma batteristorlek på 58 kWh (nettokapacitet) och en räckvidd på 42 mil enligt WLTP-körcykeln. Dessa båda kostar 409 900 kronor.
Instegsmodellen med 45 kWh-batteri för 33 mils räckvidd kostar 349 900 kronor. Ytterligare en modellversion, ID.3 Pro S, kommer att adderas senare. Den har ett batteripaket på 77 kWh som enligt WLTP-mätmetoden ska räcka till 55 mils körning.
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos ... ormansbil/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Volkswagen kommer inte att erbjuda tre utan fyra köralternativ för ID.3 som tidigare trott. I ett e-postmeddelande till skandinaviska förbeställningar, som är tillgängliga från electrive.net, nämns också några nya priser för den första MEB-Stromer.

Hittills hade VW bara meddelat att den begränsade och utsålda 1ST-utgåvan skulle kosta cirka 40 000 euro och att den senare basmodellen skulle erbjudas för mindre än 30 000 euro. De priser som Volkswagen nu har skickat till en dansk förbeställare via e-post är emellertid inte direkt jämförbara med Tyskland på grund av de höga registreringsskatterna i Danmark.

ID.3 Ren med 45 kWh-batteriet bör därför kosta minst 279 995 danska kronor, för närvarande 37 469 euro, vilket är långt över de tillkännagivna 30 000 euro. ID.3 Pro med det medelstora 58 kWh-batteriet bör kosta minst 309 995 danska kronor, vilket motsvarar 41 502 euro. Priserna för ID.3 Pro S med ett 77 kWh batteri bör tillkännages i januari.

Det som är mer intressant än de icke jämförbara priserna är det faktum att VW också tillkännager en ID.3 Pro Power i posten (för 319 995 danska kronor, dvs 42 841 euro). ID.3 Pro och ID.3 Pro Ström bör inte skilja sig i fråga om utrustning, men de bör skilja sig i fråga om prestanda. ID.3 Pro levereras med 110 kW effekt, de 1 339 Euro dyrare ID.3 Pro Power levereras med 150 kW. Hittills har det bara nämnts att ID.3 1ST bör ha en effekt på 150 kW.

ID.3 Pro S kommer antagligen att ha en utgång på 150 kW från fabrik, ingångsmodellen Pure måste vara nöjd med 110 kW - det finns inte heller någon "power" -version för uppdateringen till 150 kW som nämns i posten. De som är intresserade av Pure måste acceptera nedskärningar när det gäller laddningseffekt: den tvåfasiga AC-laddaren uppnår bara 7,2 kW (de andra versionerna har en trefas 11 kW-laddare), Pure kommer från fabriken med endast 50 kW, tillval 100 kW möjligt. Förresten nämndes inte tillägg i posten till den danska förbeställaren.

Men de (också knappast jämförbara) priserna för de tre första utgåvorna. ID.3 1ST bör vara tillgängligt från 335 000 danska kronor (44 600 euro), ID.3 1ST Plus från 370 000 danska kronor (49 300 euro) och ID.3 1ST Max bör kosta minst 405 000 danska kronor (54 000 euro).
https://www.electrive.net/2019/12/19/vw ... -power-an/
ID 3 PRO Ström :lol:

Är de för att förtydliga för alla som inte tror det är en elbil?

Gick nog lite snabbt i översättningen där...
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Hej,
var på Örebrovisningen på förmiddagen. Gällande laddeffekt sade de 70 kW, 100 kW resp 125 kW för de tre batteristorlekarna.

Jag tyckte om bilen. När jag läste Tibors reportage fick jag känslan att det var billigt bygge, men mina intryck är snarare Toyota-lik kvalité. Funktion först. Mycket bra detaljer, jag tror den kan bli bra. Hoppas de kan leverera till bra pris.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hur var det med service? Krav på det för att garantin skall gälla?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

De hade inga detaljer om service. Men jag såg just en intervju med programansvarig för id.3 som förordade leasing, som det mest ekonomiska alternativet för kunder. Märkligt. Den tyska chefen, det kanske är en tysk vw bank inblandad?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

PapaD skrev:
De hade inga detaljer om service. Men jag såg just en intervju med programansvarig för id.3 som förordade leasing, som det mest ekonomiska alternativet för kunder. Märkligt. Den tyska chefen, det kanske är en tysk vw bank inblandad?
Det är klart att dom gärna ser att kunden leasar bilen. Fler och fler tillverkare går över till en affärsmodell baserad på fastpris, priserna är givetvis satta för att generera en vinst på sista raden (och det med marginal), där kunden avbetalat mer än det faktiska värdetappet. Tillverkaren kan även lättare styra kunderna till de auktoriserade verkstäderna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Att man förordar leasing (operationell och konsumentleasing) är nog ett sätt att behålla "kontrollen". Biltillverkaren bestämmer när perioden är slut. Dessutom är det också ett sätt att "ta kontrollen" mot fristående leasingbolag som ALD, Leaseplan, Santander. Där både ALD och nu även Leaseplan börjat med egen försäljning av leasingbilarna efter leasingperiodens slut. Dvs har börjat ta allt mer av traditionella bilbranschens "kaka" helt enkelt.

Dessutom gör det att ev rabatter, stöd osv kan gömmas i beräkningarna där ingen utifrån "ser" exakt hur kalkylen ser ut. Man vill helst INTE jobba med öppna rabatter eftersom det påverkar andrahandsvärden och därigenom tidigare restvärdesåtaganden osv.

Så personligen tror jag att vi kommer att se betydligt mer erbjudanden från biltillverkarna framöver om konsumentleasing och operationell leasing. Där vi kan se det som att man börjar "ta positioner" inför en förändrad marknad.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Germany’s Manager Magazine reports today that Volkswagen is struggling with software problems for its ID3 all-electric car. According to the report, the ID3 will be built for months with an incomplete software architecture that could affect up to 20,000 electric cars.
https://electrek.co/2019/12/19/volkswag ... oductions/

Tur det inte är Tesla för då skulle ju företaget vara "dödsdömd"
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Jag tittade på id3 i Jönköping i onsdags och jag fick ingen direkt ”måste ha” känsla. En klassisk plastholk är mitt intryck.
Skriv svar