Sida 55 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 jul 2020 15:12
av Segelflygaren
Fredrik j skrev:
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.
Nä. 1-1.
Ja, om man vill använda bakluckan som väg in i Porschen ja :D
Och då funkar det bara till bilen. Man kommer fortfarande glömma att låsa miljonbilen...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 jul 2020 15:15
av Segelflygaren
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.
Vet att detta blir offtopic här, men har hört några Zoe som låter hemskt när dom laddas, träffade en kompis kompis som hade en Zoe och frågade om detta, han sa då att han brukade undvika att ladda om grannarna var ute. Gäller det alla Zoe, eller bara vissa?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 jul 2020 18:37
av filippb
Segelflygaren skrev:
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.
Vet att detta blir offtopic här, men har hört några Zoe som låter hemskt när dom laddas, träffade en kompis kompis som hade en Zoe och frågade om detta, han sa då att han brukade undvika att ladda om grannarna var ute. Gäller det alla Zoe, eller bara vissa?
Det kommer ett vinande ljud från alla ja. Sedan kan den ju få för sig att dra igång kylning eller uppvärmning (genom värmepumpen) när den laddar så då låter den som bara den.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 jul 2020 22:13
av taliz
Zoe har väl nån speciallösning där de använder motorn som laddare på nått vis?
Därför den låter, och därför den kan ladda AC med förhållandevis hög effekt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 jul 2020 23:24
av Jerker
taliz skrev:
Zoe har väl nån speciallösning där de använder motorn som laddare på nått vis?
Därför den låter, och därför den kan ladda AC med förhållandevis hög effekt.
Stämmer, eller det är invertern som används. Vad det vinande ljudet kommer sig av vet jag inte, men ju högre effekt man laddar med desto intensivare vinande. Jag bor så att jag inte stör några grannar och dessutom så laddade jag aldrig med mer än 7 kW hemma så det störde ingen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 11 jul 2020 10:39
av Fredrik j
Läste att GotlandRing har skaffat en Taycan att ha som ringtaxi.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 11 jul 2020 11:15
av Elof
Fredrik j skrev:
Läste att GotlandRing har skaffat en Taycan att ha som ringtaxi.
Kul! Var läste du om det? Förövrigt håller de på att bygga ut bansträckningen så den blir dubbelt så lång. Planeras vara klart i juni nästa år. Körde min M3 AWD där förra veckan, gick ganska bra med 85% attack.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 11 jul 2020 11:38
av Fredrik j
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
Läste att GotlandRing har skaffat en Taycan att ha som ringtaxi.
Kul! Var läste du om det? Förövrigt håller de på att bygga ut bansträckningen så den blir dubbelt så lång. Planeras vara klart i juni nästa år. Körde min M3 AWD där förra veckan, gick ganska bra med 85% attack.
Facebook.

” Welcome Porsche Taycan, part of our electric family on GotlandRing. Together with our BMW i3s cars, it’s now the perfect mix. Welcome to ride our solar and wind driven RingTaxis for a fun end electrifying experience.”

Hade en plan att åka till Gotland i kristhimmelfärdshelgen och testa några varv på banan. Covid-19 kom i vägen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 08:46
av SolnaGnagarn
Bild

Hämtade min 4S i fredags. Ja vad ska man säga. Jag älskar ju både Tesla och Porsche så min förhoppning om det bästa av två världar i en bil stämmer klockrent!

Teslans fördelar är bagageutrymmet, rymligare för 3st i baksätet och den stora skärmen och priset såklart. Men sen slutar det där. Tycker nog att allt annat är väldigt mycket bättre med Porschen.
Den är otroligt tajt och bekväm att köra oavsett vilken inställning man har på fjädringen. Jag kan ställa höjd och hårdhet. Den känns även mycket snabbare än min S75D.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 08:52
av Bjelke
Hoppas man får se en live snart :)
Brostugan om två veckor kanske? :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 09:38
av SolnaGnagarn
Bjelke skrev:
Hoppas man får se en live snart :)
Brostugan om två veckor kanske? :)
Absolut, du måste ju testa! Nu är vi dock på landet i några veckor till.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 10:07
av Verdi
SolnaGnagarn skrev:
Bild

Hämtade min 4S i fredags. Ja vad ska man säga. Jag älskar ju både Tesla och Porsche så min förhoppning om det bästa av två världar i en bil stämmer klockrent!

Teslans fördelar är bagageutrymmet, rymligare för 3st i baksätet och den stora skärmen och priset såklart. Men sen slutar det där. Tycker nog att allt annat är väldigt mycket bättre med Porschen.
Den är otroligt tajt och bekväm att köra oavsett vilken inställning man har på fjädringen. Jag kan ställa höjd och hårdhet. Den känns även mycket snabbare än min S75D.
Kul! Och grattis till en jättefin bil!

Pris (förmånsvärde), utrymme och laddnätverk är tyvärr helt avgörande för min del. Andra skulle säkert räkna in AP/FSD där också.

Däremot är det självklart så att en Porsche bygger bättre BILAR än Tesla. En Tesla är ett ganska basic skal runt drivlina/AP/infotainment. För mig är det ganska precis "Good enough" men önskar mig ändå bättre ljudisolering, bättre strålkastare, stolar med fler inställningar, regnsensor, mindre nervös adaptiv farthållare, riktigt skinn och allmänt lite bättre finlir både interiört och exteriört. Kaross-skarvarna är i största laget och inredningen är visserligen stilren men även lite "yxigt" gjord. Mittkonsollen t ex saknar all förfining. Stort hål bara...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 10:25
av Gustafsson
Snygg bil är det!
Men nästa elbil kommer att ha krok och stora utrymmen. MX skulle passa bra, men det händer mycket nu. Porsche kommer väl med Macan i elversion snart?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 10:32
av SolnaGnagarn
Verdi skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Bild

Hämtade min 4S i fredags. Ja vad ska man säga. Jag älskar ju både Tesla och Porsche så min förhoppning om det bästa av två världar i en bil stämmer klockrent!

Teslans fördelar är bagageutrymmet, rymligare för 3st i baksätet och den stora skärmen och priset såklart. Men sen slutar det där. Tycker nog att allt annat är väldigt mycket bättre med Porschen.
Den är otroligt tajt och bekväm att köra oavsett vilken inställning man har på fjädringen. Jag kan ställa höjd och hårdhet. Den känns även mycket snabbare än min S75D.
Kul! Och grattis till en jättefin bil!

Pris (förmånsvärde), utrymme och laddnätverk är tyvärr helt avgörande för min del. Andra skulle säkert räkna in AP/FSD där också.

Däremot är det självklart så att en Porsche bygger bättre BILAR än Tesla. En Tesla är ett ganska basic skal runt drivlina/AP/infotainment. För mig är det ganska precis "Good enough" men önskar mig ändå bättre ljudisolering, bättre strålkastare, stolar med fler inställningar, regnsensor, mindre nervös adaptiv farthållare, riktigt skinn och allmänt lite bättre finlir både interiört och exteriört. Kaross-skarvarna är i största laget och inredningen är visserligen stilren men även lite "yxigt" gjord. Mittkonsollen t ex saknar all förfining. Stort hål bara...
Tack!
Ja självklart förmånsvärdet också. Finns säkert fler saker : ) som tex automatisk låsning när man lämnar bilen.

Det du saknar finns i Porschen, stolarna är magiska (18 vägs) riktigt läder överallt, adaptiva farthållaren funkar kanon och likaså regnsensorn.

AP använder jag aldrig i Teslan då den är alldeles för nervös vilket gör det hela bara jobbigt. FSD lär vi väl aldrig få se.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 10:40
av Verdi
SolnaGnagarn skrev:

Tack!
Ja självklart förmånsvärdet också. Finns säkert fler saker : ) som tex automatisk låsning när man lämnar bilen.

Det du saknar finns i Porschen, stolarna är magiska (18 vägs) riktigt läder överallt, adaptiva farthållaren funkar kanon och likaså regnsensorn.

AP använder jag aldrig i Teslan då den är alldeles för nervös vilket gör det hela bara jobbigt. FSD lär vi väl aldrig få se.
Ja vi får se. Kanske blir en Taycan nästa höst ändå. Vi behöver ingen barnvagn längre och nästa år har vi ingen bakåtvänd barnstol heller. Gäller bara att lära frun att packa smartare. :roll:

Ja, och så måste det funka att ta sig till Italien/Spanien o liknande utan krångel. Vad får du betala på Ionity förresten? Räckvidden på motorväg ska tydligen vara helt ok i Taycan?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 10:54
av Verdi
Var tvungen att gå in på Porsche och bygga en 4S. Men jäklar vad det drar iväg. Är inte kompatibelt med min ekonomi. :cry: :oops:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 12:32
av taliz
Ryktas komma en kombi-variant i vinter.
Nån krok lär det väl inte bli dock.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 16:15
av SolnaGnagarn
Verdi skrev:
Var tvungen att gå in på Porsche och bygga en 4S. Men jäklar vad det drar iväg. Är inte kompatibelt med min ekonomi. :cry: :oops:
Ja det gör ju det. Min landade på drygt 1,6 med det jag ville ha Bild

Tre år gratis ”abbonemmang” och pris 3,49:-/kwh på en 350kwh laddare.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 jul 2020 16:19
av SolnaGnagarn
Verdi skrev:
SolnaGnagarn skrev:

Tack!
Ja självklart förmånsvärdet också. Finns säkert fler saker : ) som tex automatisk låsning när man lämnar bilen.

Det du saknar finns i Porschen, stolarna är magiska (18 vägs) riktigt läder överallt, adaptiva farthållaren funkar kanon och likaså regnsensorn.

AP använder jag aldrig i Teslan då den är alldeles för nervös vilket gör det hela bara jobbigt. FSD lär vi väl aldrig få se.
Ja vi får se. Kanske blir en Taycan nästa höst ändå. Vi behöver ingen barnvagn längre och nästa år har vi ingen bakåtvänd barnstol heller. Gäller bara att lära frun att packa smartare. :roll:

Ja, och så måste det funka att ta sig till Italien/Spanien o liknande utan krångel. Vad får du betala på Ionity förresten? Räckvidden på motorväg ska tydligen vara helt ok i Taycan?
Bild

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 15 jul 2020 18:09
av nek0
http://www.automobilsport.com/porsche-w ... 08988.html

Porsche wins Automotive INNOVATIONS award
14.07.2020: Scientists declare the Taycan the most innovative car in the world Thanks to a total of 27 new developments, the Porsche Taycan is the most important innovation driver in the global automotive market. 13 of these, or almost half, are world firsts.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 18 aug 2020 12:33
av helix
Trodde inte det var så lätt att manipulera mätarställning. Här har det tydligen redan lanserats en blocker för Taycan som gör att man kan köra bilen utan att det adderas kilometer på mätaren. Dessutom väldigt simpel att montera respektive demontera själv :?

Trist att man ska behöva se upp för sånt här skit framöver om man köper begagnad bil och det här gäller såklart inte bara Taycan :(

https://superkilometerfilter.com/en/pro ... r-blocker/


Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 18 aug 2020 12:52
av HelectriC
:evil: :evil: :evil:

Undrar om inte batteriet på nåt sätt ändå loggar hur länge det har varit aktivt och att man på det sättet kan se att km inte överensstämmer med tiden det har varit aktivt :?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 18 aug 2020 13:05
av helix
HelectriC skrev:
:evil: :evil: :evil:

Undrar om inte batteriet på nåt sätt ändå loggar hur länge det har varit aktivt och att man på det sättet kan se att km inte överensstämmer med tiden det har varit aktivt :?
Man får hoppas att det är så och att den verkliga mätarställningen går att utläsa på något sätt. Problemet är väl att veta hur man får tag på den informationen och köper man bil av tredje part så blir det såklart mer omständigt. Riktigt surt att sånt här finns överhuvudtaget :twisted:

Fullt uppkopplad bil som kontinuerligt rapporterar mätarställning till molnet borde ta bort sådana här problem. Men här kommer det nog skilja mellan olika biltillverkare och vad de har för systemlösning på plats.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 18 aug 2020 13:40
av HelectriC
Då kommer väl GDPR in och säger att man måste kunna reservera sig mot att kördata blir lagrat i molnet. Så jäkla trist att folk håller på med sånt här.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 19 aug 2020 13:32
av Zalman3
Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... la-nyheter


Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?