Inte ens du tror väl på att det där stämmer?
Du tror inte Tesla skulle börja exportera CyberTruck i större volymer om inte efterfrågan i USA finns?
Jag tror inte den är inte säljbar utanför NA pga storlek (och knappt där verkar det som - för ful, för Trumpig, för dyr). Det är inte direkt en ny MY… Hur går det med en till volymmodell?
Jag tror inte den är inte säljbar utanför NA pga storlek (och knappt där verkar det som - för ful, för Trumpig, för dyr). Det är inte direkt en ny MY… Hur går det med en till volymmodell?
Är trots allt lite förvånad över att ingen Cybertruck-ägare verkar ha kört på en fotgängare eller cyklist hitintills...
Det ända jag kan kan hitta med en snabb google är den här motorcyklisten. Och hon verkar ha haft turen att slippa kontakt med någon av de främre kanterna eller hörnen...
Jag tror inte den är inte säljbar utanför NA pga storlek (och knappt där verkar det som - för ful, för Trumpig, för dyr). Det är inte direkt en ny MY… Hur går det med en till volymmodell?
Är trots allt lite förvånad över att ingen Cybertruck-ägare verkar ha kört på en fotgängare eller cyklist hitintills...
Ja, knivarna i fronten är en annan detalj... Det finns ju färre än 10000 på gatorna så det tar väl en stund rent statistiskt.
Inte ens du tror väl på att det där stämmer?
Du tror inte Tesla skulle börja exportera CyberTruck i större volymer om inte efterfrågan i USA finns?
Hur många av dina egna drygt 30(?) reservationer kommer du göra verklighet av till ett pris av åtminstone 1,5 miljoner per styck om den lanseras här?
Endast 2 om inte FSD funkar fullt ut, annars 10-21 stycken beroende på priset.
Men om CyberCab går att köpa samtidigt så köper jag endast 2 Cybertruck och ett gäng CyberCabs istället då de är mer lämpade som taxi.
I call bullshit.
Om nu Tesla får FSD att funka "fullt ut", vilket jag antar du avser robotaxi överallt.
1) Tror du på riktigt att FSD kommer att funka i Sverige på vinterhalvåret utan sensorrengöring? Tips: Kolla backkameran när du får råd att köpa en Tesla. Valfri dag mellan oktober och april...
2) Inga autonoma bilar kommer att vara lagliga för kommersiellt bruk i Sverige före 2030. Personbilar tidigast 2035 annat än på motorväg.
3) Hur tänker du att CT är en bra taxi, samtidigt som du tror att en relativt stor two-seater som bara finns på papperet är en bra taxi?
4) Varför frågasätter du att kön är tom på CT-beställningar när du själv är en stor bidragande faktor till detta uppenbarligen?
Inte ens du tror väl på att det där stämmer?
Du tror inte Tesla skulle börja exportera CyberTruck i större volymer om inte efterfrågan i USA finns?
Så kallade Full size pickuper har ju minimal efterfrågan i resten av världen. De parametrar som gör de svårsålda i Europa och större delen av Asien har ju mest med att de är för stora för våra parkeringar och vägar, samt att de har väldigt begränsad lastvolym sett till storlek. En lite mindre SUV är ett mycket bättre val för privatpersoner, en skåpbil är bättre för hantverkare. De parametrarna förbättras ju inte för att Tesla tillverkat den.
Inte ens du tror väl på att det där stämmer?
Du tror inte Tesla skulle börja exportera CyberTruck i större volymer om inte efterfrågan i USA finns?
Så kallade Full size pickuper har ju minimal efterfrågan i resten av världen. De parametrar som gör de svårsålda i Europa och större delen av Asien har ju mest med att de är för stora för våra parkeringar och vägar, samt att de har väldigt begränsad lastvolym sett till storlek. En lite mindre SUV är ett mycket bättre val för privatpersoner, en skåpbil är bättre för hantverkare. De parametrarna förbättras ju inte för att Tesla tillverkat den.
Runt 3.5 miljoner pickuper säljs årligen i Nordamerika. Tror definitivt Tesla kan stå för 5-10% av dessa.
Inte ens du tror väl på att det där stämmer?
Du tror inte Tesla skulle börja exportera CyberTruck i större volymer om inte efterfrågan i USA finns?
Så kallade Full size pickuper har ju minimal efterfrågan i resten av världen. De parametrar som gör de svårsålda i Europa och större delen av Asien har ju mest med att de är för stora för våra parkeringar och vägar, samt att de har väldigt begränsad lastvolym sett till storlek. En lite mindre SUV är ett mycket bättre val för privatpersoner, en skåpbil är bättre för hantverkare. De parametrarna förbättras ju inte för att Tesla tillverkat den.
Runt 3.5 miljoner pickuper säljs årligen i Nordamerika. Tror definitivt Tesla kan stå för 5-10% av dessa.
Om nu efterfrågan redan viker trots att CT är en ganska ny modell så kan de väl inte det? Åtminstone inte med CT, kanske om de tar fram en bra och billig pickup i storlek med Ford Ranger.
Inte ens du tror väl på att det där stämmer?
Du tror inte Tesla skulle börja exportera CyberTruck i större volymer om inte efterfrågan i USA finns?
Så kallade Full size pickuper har ju minimal efterfrågan i resten av världen. De parametrar som gör de svårsålda i Europa och större delen av Asien har ju mest med att de är för stora för våra parkeringar och vägar, samt att de har väldigt begränsad lastvolym sett till storlek. En lite mindre SUV är ett mycket bättre val för privatpersoner, en skåpbil är bättre för hantverkare. De parametrarna förbättras ju inte för att Tesla tillverkat den.
Runt 3.5 miljoner pickuper säljs årligen i Nordamerika. Tror definitivt Tesla kan stå för 5-10% av dessa.
Fast det var inte frågan. Du sa ” Du tror inte Tesla skulle börja exportera CyberTruck i större volymer om inte efterfrågan i USA finns?” Varpå jag menar att det inte finns någonstans att exportera stora volymer till eftersom konsumenter i Asien och Europa generellt inte köper full size pickuper.
Ja, några få bilar som i princip kunde kört en förprogrammerad rutt i ett förberett, hårt kontrollerat område? Inte direkt superimponerande?
Och vad var maxhastigheten? 20 km/h?...
EDIT:
Hur länge har de hållit på med det här nu?... Typ ~10 år? Och det här är vad de har att visa upp(!)... Undrar hur lång tid det kommer ta tills de kan göra en presentation motsvarande vad Waymos bilpark klarar av idag...
Ja, några få bilar som i princip kunde kört en förprogrammerad rutt i ett förberett, hårt kontrollerat område? Inte direkt superimponerande?
Och vad var maxhastigheten? 20 km/h?...
EDIT:
Hur länge har de hållit på med det här nu?... Typ ~10 år? Och det här är vad de har att visa upp(!)... Undrar hur lång tid det kommer ta tills de kan göra en presentation motsvarande vad Waymos bilpark klarar av idag...
Ja, några få bilar som i princip kunde kört en förprogrammerad rutt i ett förberett, hårt kontrollerat område? Inte direkt superimponerande?
Och vad var maxhastigheten? 20 km/h?...
EDIT:
Hur länge har de hållit på med det här nu?... Typ ~10 år? Och det här är vad de har att visa upp(!)... Undrar hur lång tid det kommer ta tills de kan göra en presentation motsvarande vad Waymos bilpark klarar av idag...
Så han som stal teknologi av Google/Waymo, dömdes till fängelse för det, fick sparken av Uber och blev friad av Elons kompis Trump tycker att Tesla ligger bättre till
Sen är mycket data såklart bra men inte helt avgörande.
Levandowski has a checkered past in this industry. After he left Google for Uber in 2016, his former employer sued his new bosses, claiming Levandowski had stolen intellectual property that would benefit Uber. Levandowski was subsequently fired by Uber and later sentenced to 18 months in prison—before being saved by a presidential pardon from former president Donald Trump.
Så han som stal teknologi av Google/Waymo, dömdes till fängelse för det, fick sparken av Uber och blev friad av Elons kompis Trump tycker att Tesla ligger bättre till
Sen är mycket data såklart bra men inte helt avgörande.
Levandowski has a checkered past in this industry. After he left Google for Uber in 2016, his former employer sued his new bosses, claiming Levandowski had stolen intellectual property that would benefit Uber. Levandowski was subsequently fired by Uber and later sentenced to 18 months in prison—before being saved by a presidential pardon from former president Donald Trump.
Vad folk tror och tycker om något kan man bortse ifrån när det gäller autonoma bilar. Tesla har haft mer data än de flesta i tio år och det har inte löst problemet. De flesta mil som folk kör är samma sträcka varje dag och det händer inget speciellt. Det man behöver för att ta bort föraren är unika, long-tail-händelser och femton lager av extra säkerhetsmekanismer.
Alla andra diskussioner är lika relevanta som Elons utfästelser om autonoma bilar kust till kust med snake chargers från 2017.
Det som är ett faktum är att Waymo skalar upp nu. Det pågår en kraftig expansion i Kalifornien och Arizona och nya städer inom kort (början 2025) i Atlanta, GA och Austin, TX). Ett annat faktum är att Tesla aldrig har tagit en enda autonom färd på publik väg.
När Tesla har en publik tjänst som allmänheten kan använda i ett pytteområde i en stad så vet vi hur många år de är efter Waymo. Är Tesla 5 år efter, 10 år efter eller är de inte ens en spelare? Waymo gick över till förarlöst för sin publika tjänst 2020. Det tog tre år att ta bort säkerhetsföraren... https://waymo.com/blog/2020/10/waymo-is ... n-phoenix/
Om man bortser från tekniken, så är det fortfarande ingen som kunnat visa upp hur man ska tjäna (stora) pengar på autonoma taxibilar. Alla kalkyler jag sett bortser från centrala operationella aspekter. Waymo tror uppenbarligen på lönsamhet annars skulle de inte fortsätta.
Så han som stal teknologi av Google/Waymo, dömdes till fängelse för det, fick sparken av Uber och blev friad av Elons kompis Trump tycker att Tesla ligger bättre till
Sen är mycket data såklart bra men inte helt avgörande.
Levandowski has a checkered past in this industry. After he left Google for Uber in 2016, his former employer sued his new bosses, claiming Levandowski had stolen intellectual property that would benefit Uber. Levandowski was subsequently fired by Uber and later sentenced to 18 months in prison—before being saved by a presidential pardon from former president Donald Trump.
Vad folk tror och tycker om något kan man bortse ifrån när det gäller autonoma bilar. Tesla har haft mer data än de flesta i tio år och det har inte löst problemet. De flesta mil som folk kör är samma sträcka varje dag och det händer inget speciellt.
Det som är ett faktum är att Waymo skalar upp nu (Kraftig expansion i Kalifornien och Arizona och nya städer inom kort i Atlanta, GA och Austin, TX) och Tesla aldrig har tagit en enda autonom färd på publik väg.
När Tesla har en publik tjänst i ett pytteområde i en stad som allmänheten kan använda så vet vi hur många år de är efter Waymo. Är Tesla 5 år, 10 år efter eller är de inte ens en spelare?
Alla andra diskussioner är lika relevanta som Elons utfästelser om autonoma bilar kust till kust med snake chargers.
Jag håller med i allt.
Intressant film från Marques "MKBHD" Brownlee där han går igenom sina upplevelser från eventet som Tesla hade 10/10.
Intressant film från Marques "MKBHD" Brownlee där han går igenom sina upplevelser från eventet som Tesla hade 10/10.
Ja, kikade på den förut.
Elon har bytt strategi från att prata om autonomi och AI (som folk inte tror på längre) till att visa upp hårdvara som han säger kommer att fungera i framtiden med autonomi och AI. Det kommer troligen att köpa honom ett par år till. Varför skulle han bygga hårdvara om inte programvaran var realiserbar, liksom? Jag har ett svar på det förresten
Teleoperation av robotar har vi haft i femtio år, och av humanoider i 7-8 år. Men inga robotar utan fungerande och säker programvara är användbara och inga bilar utan ratt utan fungerande autonomi heller. Därför tror jag inte dessa produkter kommer att tillverkas annat än prototyper och små serier i skala detta decennium.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 okt 2024 12:39
av spacecoin
Jag tyckte denna rapportering (innan 10/10) var riktigt bra:
edit: Även denna
Re: Aktien TSLA
Postat: 17 okt 2024 07:23
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 17 okt 2024 07:28
av spacecoin
TLDW;
“Oh Elon is so great for giving me all that cash. Too bad he wasted 3-4 years trying to build his own hardware but he finally gave up and had to come crawling back to daddy. He paid double so we sent all of our DC people to help.”
Verkar som att Tesla uppfinner hjulet. Det här är saker som robotar kunnat göra i 5-10 år minst. Sedan de vanliga tricken med upp-snabbade videos, one-off-klipp där roboten rör sig i en planerad miljö där människor runtomkring står stilla och inget ljud.