Lerumsexpressen skrev: ↑27 mar 2025 07:09
Kommer denna tråd fyllas av omvända batteriskeptiker nu när det verkar finns radioaktiva batterier?
Utveckla gärna ditt resonemanget här, jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det du skrivit.
De som förr sågat batterier som komplement i ett elsystem, kanske nu säger att det är det bästa sens skivat bröd?
"The Japan Atomic Energy Agency has developed what it says is the world's first "uranium rechargeable battery" and that tests have verified its performance in charging and discharging. Meanwhile, South Korean researchers have developed a prototype betavoltaic battery powered by the carbon-14 isotope."
https://www.world-nuclear-news.org/arti ... -batteries
HAHAHA!!!! Men det är inte första april än på några timmar.
Kommer du ihåg att jag frågade dig hur mycket batterier som skulle behövas för att en liten vindpark på 10 stycken normalstora vindkraftverk ska kunna leverera ström under den där veckan i januari när högtrycket parkerat över Sverige och det är vindstilla och -20°C på dagarna?
Jag räknade på hur mycket batterier det skulle gå år, och kom fram till att med dagens batteripriser blir det ett par miljarder kronor.
ca 5500 vindkraftverk av genomsnitts-storlek, det blir ett par miljarder * 550 parker.
Storleken på the beta-voltaiska batteriet du länkade till levererar 100uW med en storlek på 15x15x5 mm. Om vi skalar upp det så får vi 100mW per liter, eller 100 W per kubikmeter. Ungefär 100 kW ur volymen på en 50m simbassäng, men priset för ett så stort batteri idag skulle bli de 100 miljarder Ebba Bush vill subventionera till nya kärnkraftverk.
"Men priset på betavoltaiska batterier kommer att sjunka..."
Jag läste om betavoltaiska batteriet redan i början av 90-talet, och på 30 år har de kommit så långt att deras prototyp-batteri levevrerar 100uW. Jag tror att praktiska applikationer av beta-batterierna där de kan ersätta ett klassiskt alkaline AAA ligger bortanför både din och min horizont.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.