Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 14 jan 2022 18:34
Det står ju inte att det är just ventilerade säten.flamman skrev:Följer man länken till manualen från den länkade artikeln är cool-knappen borta. Tror det konstaterades att den där texten troligtvis hamnat där av misstag vid kopiering av text från M/S-manualen (det stod väl även saker om den bakre touch-displayen ett tag).Waymoot skrev:En sak som spekulerats i är även ventilerade säten fram då det dykt upp en knapp för "cool" parat med "bacon knappen" i kommande UI och i manualen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Så känns som att ventilerade säten inte kommer utan något de sparar till övre segmentet (X/S).
Allt är möjligt i framtiden.. Personligen tror jag inte man ska vänta eller hoppas eller tro på kalla säten i närtid (i år) på Y/3, det skulle komma som en väldigt oväntad bonus.Fredrik j skrev:Det står ju inte att det är just ventilerade säten.flamman skrev:Följer man länken till manualen från den länkade artikeln är cool-knappen borta. Tror det konstaterades att den där texten troligtvis hamnat där av misstag vid kopiering av text från M/S-manualen (det stod väl även saker om den bakre touch-displayen ett tag).Waymoot skrev:En sak som spekulerats i är även ventilerade säten fram då det dykt upp en knapp för "cool" parat med "bacon knappen" i kommande UI och i manualen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Så känns som att ventilerade säten inte kommer utan något de sparar till övre segmentet (X/S).
Tesla har ju det här patentet:
https://www.caranddriver.com/news/a2935 ... g-cooling/
Kalla säten.
Mycket spännande!Force-Walker skrev:
https://www.caranddriver.com/news/a2935 ... g-cooling/flamman skrev:Allt är möjligt i framtiden.. Personligen tror jag inte man ska vänta eller hoppas eller tro på kalla säten i närtid (i år) på Y/3, det skulle komma som en väldigt oväntad bonus.Fredrik j skrev:Det står ju inte att det är just ventilerade säten.flamman skrev:Följer man länken till manualen från den länkade artikeln är cool-knappen borta. Tror det konstaterades att den där texten troligtvis hamnat där av misstag vid kopiering av text från M/S-manualen (det stod väl även saker om den bakre touch-displayen ett tag).Waymoot skrev:En sak som spekulerats i är även ventilerade säten fram då det dykt upp en knapp för "cool" parat med "bacon knappen" i kommande UI och i manualen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... rs-manual/
Så känns som att ventilerade säten inte kommer utan något de sparar till övre segmentet (X/S).
Tesla har ju det här patentet:
https://www.caranddriver.com/news/a2935 ... g-cooling/
Kalla säten.
Länken är trasig så svårt läsa men man ska vara medveten om att patent inte är lika med kommer i en produkt någonsin och vägen från patent till produkt på marknaden kan vara lång.
https://teslamag.de/news/reihenweise-mo ... bnis-44800
Det märks också att Model Ys parkerade på två rader är nästan helt svarta; bara ett vitt exemplar står mellan dem. Detta stämmer med rykten om att Tesla vill starta produktion i Tyskland med svartvit Model Y Performance. På torsdagen bekräftades de av upptäckten att det beräknade europeiska leveransdatumet för prestandamodellen i dessa två färger i Tesla-konfiguratorn nu är mars 2022 ; Modell Y i de övriga tre ytbehandlingarna ska däremot inte levereras förrän i maj. Och åtminstone de nya svarta Teslas bredvid fabriken verkar alla vara prestandaversionen.
Den informationen är ca 2 veckor gammal nuPeter Andersson skrev:De första Berlin tillverkade MY är tydligen svarta eller vita.
https://teslamag.de/news/reihenweise-mo ... bnis-44800
Det märks också att Model Ys parkerade på två rader är nästan helt svarta; bara ett vitt exemplar står mellan dem. Detta stämmer med rykten om att Tesla vill starta produktion i Tyskland med svartvit Model Y Performance. På torsdagen bekräftades de av upptäckten att det beräknade europeiska leveransdatumet för prestandamodellen i dessa två färger i Tesla-konfiguratorn nu är mars 2022 ; Modell Y i de övriga tre ytbehandlingarna ska däremot inte levereras förrän i maj. Och åtminstone de nya svarta Teslas bredvid fabriken verkar alla vara prestandaversionen.
Dessutom har Berlin inte fått godkänt än heller att starta produktion. Så teoretiskt lär dom ha ca 1 månad på sig att producera innan vi ska få dom i mars. Är det ens möjligt?Fredrik j skrev:Man verkar ju inte bara börja tillverka ModelY Performance i Berlin utan man verkar ju även rivstarta med hög volym.
Att kunder med liggande beställningar har samma leveranstid, mars 2022, som kunder som nu i eftermiddag surfar in och vill beställa en bil. Man planerar alltså att beta av hela backlogen under mars + att man har kapacitet för ytterligare beställningar?
Eller är svart och vitt kanske i minoritet bland liggande beställningar?
Den information som tidigare gått ut från Tesla är att alla versioner av Model Y kommer att ha möjlighet att ha dragkrok, och jag har inte sett någon ny information som motsäger det.Hoffster skrev:Är det så att även Y Performance kan utrustas med krok (när den väl kommer)? Texten om dragkrok finns ju där även om man väljer P i konfiguratorn. Tänkte närmast på M3 där krok väl inte gick/går att få med krok? Bara SR och LR.
Längre räckvidd, längre körglädje.
Nu rullar vi ut Tesla model Y
Årets nykomling är äntligen här! Med längre räckvidd, noll utsläpp och den senaste tekniken ger Tesla model Y ännu mer körglädje på vägarna. Nio bilar finns nu att boka på sju av våra stationer i Göteborg. Perfekt för en weekend, längre resor — eller när du vill rulla med stil.
Skärmen såg ju cool ut, ser ut som man kan få nån slags mobilspegling?Peter Andersson skrev:Vill du ha en Yokeratt till din Tesla MY?
Nån som vet vilken skärm det är?Peter Andersson skrev:Vill du ha en Yokeratt till din Tesla MY?
HansshowSteSun skrev:Nån som vet vilken skärm det är?Peter Andersson skrev:Vill du ha en Yokeratt till din Tesla MY?
Vet man om tillverkning/konstruktionen är annorlunda mot MiC? Skulle ju kunna vara så att MiC fortfarande får den lägre vikten eller?jonasl skrev:Frågan är om det gäller alla nytillverkade eller bara tyskbilarna. 562kg är väl tilltaget!