Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SAF

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SAF »

Beställde MYLR den 22 okt
Har fått Vin och sms
Bokad tid för hämtning 3Dec i Malmö
Lite udda är att fick sms direkt efter jag ändrat mitt mobil nr från danskt till svenskt 8-)
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare

Inlägg av Nils944 »

Nils944 skrev:
La ordern den 1:a november - Pärlvit, svart inredning, 19" hjul.
Fick fakturan den 3:e november som visar preliminärt upphämtningsdatum den 9:e december i Göteborg
Jag har inte fått sms, men chassinumret står på fakturan.
Fick ett par sms den 10:e nov., men de bara meddelade att beställningen länkats mot en bil och lite blah blah om finansiering och att slutföra alla steg.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

Hej!

Jag beställde 5:e november och har inte blivit matchad än. På beställningssidan står det fortfarande att det är uppskattad leverans i december.

Va tror ni? Finns det chans att jag får en match redan till december? Beställde den snikigaste varianten utan vinterdäck, tar det vid sidan om. Har Malmö som leverans. Kan det löna sig att byta upphämtningsplats?

Tack på förhand!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

Mr S skrev:
Hej!

Jag beställde 5:e november och har inte blivit matchad än. På beställningssidan står det fortfarande att det är uppskattad leverans i december.

Va tror ni? Finns det chans att jag får en match redan till december? Beställde den snikigaste varianten utan vinterdäck, tar det vid sidan om. Har Malmö som leverans. Kan det löna sig att byta upphämtningsplats?

Tack på förhand!
Jag har ingen info att komma med men jag håller tummarna för dig för om du får din bil så finns chansen att jag också får min. Jag är i exakt samma situation och var nära att beställa min MY samma datum men jag dröjde över helgen och beställde inte min förrän den 8:e (samma spec i övrigt förutom annan leveransort). Väntar otåligt på matchning och hoppas intensivt att december-prognosen stämmer.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

MrOCM skrev:
Mr S skrev:
Hej!

Tack på förhand!
Jag har ingen info att komma med men jag håller tummarna för dig för om du får din bil så finns chansen att jag också får min. Jag är i exakt samma situation och var nära att beställa min MY samma datum men jag dröjde över helgen och beställde inte min förrän den 8:e (samma spec i övrigt förutom annan leveransort). Väntar otåligt på matchning och hoppas intensivt att december-prognosen stämmer.
Skriv gärna här om du får en matchning. För min del så betyder miljöpremien en hel del för månadskostnaden, o jag tänker att det är lika bra att få den innan årsskiftet. Man vet ju aldrig när eller om beslutet att ta bort stödet för bilar över 700' klubbas.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Misbehave

Inlägg av Misbehave »

Mr S skrev:
MrOCM skrev:
Mr S skrev:
Hej!

Tack på förhand!
Skriv gärna här om du får en matchning. För min del så betyder miljöpremien en hel del för månadskostnaden, o jag tänker att det är lika bra att få den innan årsskiftet. Man vet ju aldrig när eller om beslutet att ta bort stödet för bilar över 700' klubbas.
Beställde en vit/vit utan något extra den 3:e november, för mig står det fortfarande att fakturan håller på och upprättas... Finansiering och inbyte blev dock inte helt klart förrän den 9:e november.
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare

Inlägg av patohr »

Beställde den 4 november. Fortfarande inte fått slutfakturan men kollar jag i källkoden så har jag nu fått ett VIN. Svart med svart inredning och 20" fälgarna.
x.png
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

Min källkod visar fortf enbart VIN för min inbytesbil
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

patohr skrev:
Beställde den 4 november. Fortfarande inte fått slutfakturan men kollar jag i källkoden så har jag nu fått ett VIN. Svart med svart inredning och 20" fälgarna.
x.png
Ja, nu hittade jag också ett VIN i källkoden till sidan. Vet inte hur pålitligt det är. Det visas ju inte "officiellt" på sidan. Söker jag på det via HÖEGH-sajten så hittas inte VIN så det gör mig inte så mycket klokare men möjligen lite hoppfull. :-)
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare

Inlägg av patohr »

tslaqqq skrev:
Min källkod visar fortf enbart VIN för min inbytesbil
VIN visas på flera ställen. Är du på rätt rad? Se bild
f.png
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Inlägg av PapaM »

Jag beställde den 7/11 och VIN dök upp i källkoden den 9/11. Har inte hänt nåt mer sen dess. Pratade med Tesla igår och det betyder att jag är matchad. Han kunde se att jag har beräknad få leverans 1-15 december.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Ingen här som blivit utan USB c, ska visst vara komponentbrist så en del levereras utan, för senare montering.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

Jag kan fortfarande inte se någon matchning på min "status-sida" på Tesla-kontot och Höegh-sidan ger inget om jag söker på det VIN jag hittade i källkoden men i kommunikation med Tesla har jag fått bekräftat att jag har en matchning och estimerad ankomst är 9/12 enligt Teslas system. Jag är dock osäker på om den estimerade ankomsten är till Tesla i Sverige eller om det avser ankomst till Zeebrügge (och i så fall hur lång tid det tar att få bilen till Sverige).

När jag beställde min tidigare MS i oktober 2017 så stod det estimerad leverans dec-jan om jag kommer ihåg rätt. Det visade sig att det avsåg leverans ur fabriken för bilen byggdes i december och lämnade fabriken några dagar före jul. Sedan tog det ett par månader innan bilen landade i Europa och ytterligare ett par veckor innan bilen kunde levereras här i Sverige (början av mars 2018). Nu är det lite andra förutsättningar den här gången eftersom det inte handlar om en fabriksbeställning men det gör mig osäker på hur man ska tolka det estimerade datumet.

Det känns i alla fall som om det finns en chans att bilen kan levereras före jul. :D
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

wannabee skrev:
Ingen här som blivit utan USB c, ska visst vara komponentbrist så en del levereras utan, för senare montering.
Observera ”för senare montering” :lol:
Användarvisningsbild
johandams
Teslaägare

Inlägg av johandams »

Hej alla. Har hängt på forumet en längre tid. Har kört två Leaf i snart 6 så sammanlagt. Har nu slagit till på en Model Y. Beställde den 4 nov och fick slutfakturan redan den 9 nov med VIN. Galet snabbt. Det är en midnight silver, vit interiör med standard fälgar. Mailade min kontaktperson och frågade om leverans. Hon skrev i början av december.
Ser nu på hemsidan att uppskattad levenas är februari 2022. Så lite tur att man beställde i tid.
Nu börjar letandet av alla roliga tillbehör. Kommer bli en stooor beställnig från Aliexpress :D Nästan alla tillbehör som finns hos tex Hamphi finns till nästan halva priset på Ali. Så har ni lite tålamod så kan ni spara en peng.
Dock var det inte lätt att hitta vinterdäck till bilen nu. Ser ut som alla ska ha samma storlek :) Det fick bli Frigus från Megahjul. Köpte även TPMS sensorer från dom. De verkar vara slut i hela Europa. Tydligen en tillverkare som gör dessa som har samma komponentbrist som alla andra. Lika bra att köpa sensorer till nya sommarfälgarna så man slipper varningssymbolen.
Blir även matt PPF samt dessa sommarfälgar https://www.thenewaero.com/sv/product/t ... 9-smoothy/

Vill tacka för all bra info man hittat här på forumet.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Det kom in lite ny data från Transportstyrelsen idag och här en förteckning över Model Y LR som kommit in. För-reg (förregistrerad) betyder att bilen fått registreringsnummer tilldelat till sig medan Reg (registrerad) betyder att den även nått ut till kund. Datumet avser förregistreringsdatum medan registreringen normalt sker ett antal dagar senare. Det innebär alltså att det just nu går att få fram regnummer genom att söka på VIN för 174 förväntantsfulla Y-beställare här: https://www.car.info/

Kod: Markera allt

Datum      |För-reg|    Reg |
2021-10-01 |     2 |      2 |
2021-10-13 |     1 |      1 |
2021-11-09 |   168 |      0 |
2021-11-10 |     4 |      0 |
2021-11-11 |     1 |      0 |
2021-11-12 |     1 |      0 |
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare

Inlägg av Jahapp »

Franz skrev:
Det innebär alltså att det just nu går att få fram regnummer genom att söka på VIN för 174 förväntantsfulla Y-beställare här
Wohoo! Jag var en av de som fått regnummer!
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

johandams skrev:
Hej alla. Har hängt på forumet en längre tid. Har kört två Leaf i snart 6 så sammanlagt. Har nu slagit till på en Model Y. Beställde den 4 nov och fick slutfakturan redan den 9 nov med VIN. Galet snabbt. Det är en midnight silver, vit interiör med standard fälgar. Mailade min kontaktperson och frågade om leverans. Hon skrev i början av december.
Ser nu på hemsidan att uppskattad levenas är februari 2022. Så lite tur att man beställde i tid.
Nu börjar letandet av alla roliga tillbehör. Kommer bli en stooor beställnig från Aliexpress :D Nästan alla tillbehör som finns hos tex Hamphi finns till nästan halva priset på Ali. Så har ni lite tålamod så kan ni spara en peng.
Dock var det inte lätt att hitta vinterdäck till bilen nu. Ser ut som alla ska ha samma storlek :) Det fick bli Frigus från Megahjul. Köpte även TPMS sensorer från dom. De verkar vara slut i hela Europa. Tydligen en tillverkare som gör dessa som har samma komponentbrist som alla andra. Lika bra att köpa sensorer till nya sommarfälgarna så man slipper varningssymbolen.
Blir även matt PPF samt dessa sommarfälgar https://www.thenewaero.com/sv/product/t ... 9-smoothy/

Är inte det riktigt lätta fälgar? Bra att dom skriver ut ordentliga specar, alla gör inte det. Jag är dock lite motvalls mot rådande trend och vill eg ha silverfälgar. Men dom såg fina ut!
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

johandams skrev:

Så får du tull etc med postnords äckliga 75kr administrativ avgift för varje paket. Kan snabbt bli dyrt. Köp på Wish om prylarna finns där.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
johandams
Teslaägare

Inlägg av johandams »

Inga mer avgifter från bla AliExpress. Svenk moms läggs på direkt på hos Ali i kassan. Testade lite mobilskal och skärmskydd i somras och det funkade utan problem. Gäller även Wish, Ebay, Banggood, Amazon USA mm. Se länk https://www.sweclockers.com/nyhet/32351 ... n-utlandet
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

johandams skrev:
Inga mer avgifter från bla AliExpress. Svenk moms läggs på direkt på hos Ali i kassan. Testade lite mobilskal och skärmskydd i somras och det funkade utan problem. Gäller även Wish, Ebay, Banggood, Amazon USA mm. Se länk https://www.sweclockers.com/nyhet/32351 ... n-utlandet
Jasså? Fick tull på mitt senaste paket därifrån. I oktober.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
johandams
Teslaägare

Inlägg av johandams »

DanneLKPG skrev:
johandams skrev:
Jasså? Fick tull på mitt senaste paket därifrån. I oktober.
Då måste du köpt över 1600kr i deklarerat värde. Det kommer man ju inte undan på någon sida om det är utanför EU. Så beställ under det beloppet. Men avgiften på 75kr ska inte läggas på. Funkar ju bra för alla mindre tillbehör.
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare

Inlägg av Jahapp »

Fick just SMS om att min Y LR är försenad. Hade bokat 23:e för upphämtning, tidigaste nya tid var 25:e istället.
noski

Inlägg av noski »

Jahapp skrev:
Fick just SMS om att min Y LR är försenad. Hade bokat 23:e för upphämtning, tidigaste nya tid var 25:e istället.
Samma här, lite segt men kunde ta på Fredag (26). Håller tummarna för att det inte blir mer försenat; att det inte är pga nåt större leveransproblem - Vet inte om man kan följa sådant via VIN numret på något vis.
SugSnigel

Inlägg av SugSnigel »

Fick tvärtom, att den kommer tidigare så kunde välja mellan 29 eller 30 nov istället för 1:a dec.
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2