Man kan också formulera det som att Porsche inte vill sälja fler elbilar. Surprise surprise...Anonymous FTW skrev:Nuvarande Taycan säljer bättre än vad Porsche hinner tillverka. Kombin får väntaZalman3 skrev:https://www.drivingelectric.com/porsche ... lease-date
New Porsche Taycan Cross Turismo 2020: pictures, specs and release date
The Porsche Taycan Cross Turismo has been spied testing at the Nurburgring, with a full unveil expected before the end of 2020
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... far-vanta/
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Klart de vill! Men de kan inte.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Väldigt kul tycker jag. Från 40% bör det gå fort upp till 80+%.2025 räknar Porsche med att 40 procent av deras försäljning är helt elektriska bilar och 10 procent är hybrider.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Skulle tro att 1%-40% går fortare än 40%-80%.Laban skrev:Väldigt kul tycker jag. Från 40% bör det gå fort upp till 80+%.2025 räknar Porsche med att 40 procent av deras försäljning är helt elektriska bilar och 10 procent är hybrider.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tror utvecklingen mer ser ut som laddning av batterier. 0-15% går inte så fort, 15%-80% går rätt fort och sedan går det långsamt igen för 80%-100%.Fredrik j skrev:Skulle tro att 1%-40% går fortare än 40%-80%.Laban skrev:Väldigt kul tycker jag. Från 40% bör det gå fort upp till 80+%.2025 räknar Porsche med att 40 procent av deras försäljning är helt elektriska bilar och 10 procent är hybrider.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Eller kanske för att de inte behöver just nu?taliz skrev:Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
De behöver alltså inte sälja bilar? Eller är det att de inte behöver sälja fler elbilar för att de kommer sälja tillräckligt för att kompensera de avgasbilar de kan sälja?nek0 skrev:Eller kanske för att de inte behöver just nu?taliz skrev:Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Att dom inte tycker att de behöver är ju anledningen till att de inte vill.nek0 skrev:Eller kanske för att de inte behöver just nu?taliz skrev:Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Så är det förstås hos typ alla avgasbilstillverkare. De har noggrant kalkylerat precis hur många de behöver sälja i år och följande år för att slippa böter.Svenssons skrev:De behöver alltså inte sälja bilar? Eller är det att de inte behöver sälja fler elbilar för att de kommer sälja tillräckligt för att kompensera de avgasbilar de kan sälja?nek0 skrev:Eller kanske för att de inte behöver just nu?taliz skrev:Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jo om man tycker att man inte behöver då gör man inte det. Vad jag läst så drar de in massor med pengar trots Corona.taliz skrev:Att dom inte tycker att de behöver är ju anledningen till att de inte vill.nek0 skrev:Eller kanske för att de inte behöver just nu?taliz skrev:Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Som de flesta avgasbils tillverkare säljer de inte en enda extra elbil om de inte behöver.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche har ju, tillsammans med många andra sportbiltillverkare, en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar. Ska vi gissa att taycan ska kompensera för 911 och GT-bilarna medans cayenne och panamera blir 100% laddhybrid?
Laddhybriderna kompletteras sen med eldrivna versioner av dom båda. Sen kommer hybridvarianter av 911/718.
Laddhybriderna kompletteras sen med eldrivna versioner av dom båda. Sen kommer hybridvarianter av 911/718.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Taycan Cross Turismo kan väl knappast räknas till en billigare bil? Den lär väl ligga över många av Porsches alternativ? Ser mer ut som att de väljer att hellre sälja avgasbilar än elbilar, pris är inte en faktor i detta fall.Fredrik j skrev:Porsche har ju, tillsammans med många andra sportbiltillverkare, en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar. Ska vi gissa att taycan ska kompensera för 911 och GT-bilarna medans cayenne och panamera blir 100% laddhybrid?
Laddhybriderna kompletteras sen med eldrivna versioner av dom båda. Sen kommer hybridvarianter av 911/718.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej, Taycan är ingen billig bil. Läste du att jag tycker det?Svenssons skrev:Taycan Cross Turismo kan väl knappast räknas till en billigare bil? Den lär väl ligga över många av Porsches alternativ? Ser mer ut som att de väljer att hellre sälja avgasbilar än elbilar, pris är inte en faktor i detta fall.Fredrik j skrev:Porsche har ju, tillsammans med många andra sportbiltillverkare, en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar. Ska vi gissa att taycan ska kompensera för 911 och GT-bilarna medans cayenne och panamera blir 100% laddhybrid?
Laddhybriderna kompletteras sen med eldrivna versioner av dom båda. Sen kommer hybridvarianter av 911/718.
Man väljer att sälja den mix som man tycker/tror är bäst för att maximera vinsten samtidigt som man vårdar sitt varumärke.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vinst är en annan sak än hur dyr bilen är.Fredrik j skrev:Nej, Taycan är ingen billig bil. Läste du att jag tycker det?Svenssons skrev:Taycan Cross Turismo kan väl knappast räknas till en billigare bil? Den lär väl ligga över många av Porsches alternativ? Ser mer ut som att de väljer att hellre sälja avgasbilar än elbilar, pris är inte en faktor i detta fall.Fredrik j skrev:Porsche har ju, tillsammans med många andra sportbiltillverkare, en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar. Ska vi gissa att taycan ska kompensera för 911 och GT-bilarna medans cayenne och panamera blir 100% laddhybrid?
Laddhybriderna kompletteras sen med eldrivna versioner av dom båda. Sen kommer hybridvarianter av 911/718.
Man väljer att sälja den mix som man tycker/tror är bäst för att maximera vinsten samtidigt som man vårdar sitt varumärke.
Porsche verkar vilja att inte börja sälja den dyrare Taycan Cross Turismo eftersom de elbilar de säljer klarar av att hålla Porsche på rätt sida och en lansering av Taycan Cross Turismo kan minska försäljningen av befintliga avgasbilar från Porsche. Deras vinst kan mycket väl bli större genom att sälja fler och billigare avgasbilar än att lansera en ny dyrare elbil. Jag vill påstå att "en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar" alltså är fel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Så du menar att Taycan är färdig för försäljning men Porsche väljer att avstå?
Porsche skulle kunna lanserat billigare versioner av både 718 och 911. Istället satsar man på andra änden av prisskalan. En för stor försäljning av billigare varianter av sportbilarna skulle kunna ge mer vinst men skada varumärket. Om man har valet att sälja fler avgasbilar kompenserat av fler elbilar tror jag Porsches taktik är att sälja färre men dyrare avgasbilar och som konsekvens då inte behöver sälja lika många elbilar för att slippa böter. Hade man istället satsat på en billigare instegs-911 hade det blivit svettigt. Nu har man precis lanserat 911 turbo som blivit rejält mycket dyrare än förra modellen. Näst på tur är GT-bilarna. Porsche sägs ha bättre marginaler på toppmodellerna.
Porsche skulle kunna lanserat billigare versioner av både 718 och 911. Istället satsar man på andra änden av prisskalan. En för stor försäljning av billigare varianter av sportbilarna skulle kunna ge mer vinst men skada varumärket. Om man har valet att sälja fler avgasbilar kompenserat av fler elbilar tror jag Porsches taktik är att sälja färre men dyrare avgasbilar och som konsekvens då inte behöver sälja lika många elbilar för att slippa böter. Hade man istället satsat på en billigare instegs-911 hade det blivit svettigt. Nu har man precis lanserat 911 turbo som blivit rejält mycket dyrare än förra modellen. Näst på tur är GT-bilarna. Porsche sägs ha bättre marginaler på toppmodellerna.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kan det inte helt enkelt vara så att den blivit lite försenad på grund av Corona mm.?
Sedan kan man fundera på om marginalerna verkligen är så goda på Taycan?
Sedan kan man fundera på om marginalerna verkligen är så goda på Taycan?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej, marginalerna är säkert bättre på 911 turbo, GT3, GT2.Segelflygaren skrev:Kan det inte helt enkelt vara så att den blivit lite försenad på grund av Corona mm.?
Sedan kan man fundera på om marginalerna verkligen är så goda på Taycan?
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Så du menar att man ska investera i mer än vad man räknar med att sälja. Riskera stå med färdiga fabriker utan produktion och utbildad personal som sitter och knäpper med fingrarna?taliz skrev:Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Jag tror inte någon ekonom håller med dig.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Varför tror du Tesla expanderar så fort? För att man satsat rätt från början.Anonymous FTW skrev:Så du menar att man ska investera i mer än vad man räknar med att sälja. Riskera stå med färdiga fabriker utan produktion och utbildad personal som sitter och knäpper med fingrarna?taliz skrev:Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Jag tror inte någon ekonom håller med dig.
Det kunde övriga också gjort, men de trodde inte på det där med elbilar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hmm. Det är väl så enkelt som att Porsche är ett vinstdrivet företag som alla andra sunda företag. Kan du inte generera vinst i ett företag så ska man lägga ner och kanske jobba med välgörenhet i stället.taliz skrev:Varför tror du Tesla expanderar så fort? För att man satsat rätt från början.Anonymous FTW skrev:Så du menar att man ska investera i mer än vad man räknar med att sälja. Riskera stå med färdiga fabriker utan produktion och utbildad personal som sitter och knäpper med fingrarna?taliz skrev:Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Jag tror inte någon ekonom håller med dig.
Det kunde övriga också gjort, men de trodde inte på det där med elbilar...
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag tror Porsche kommer sälja alla elbilar de kan tillverka men det är klart att de kan få överkapacitet på avgasbilsidan lite tidigare om de kommer ut med nya elbilar hela tiden.Anonymous FTW skrev:Så du menar att man ska investera i mer än vad man räknar med att sälja. Riskera stå med färdiga fabriker utan produktion och utbildad personal som sitter och knäpper med fingrarna?taliz skrev:Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.PapaD skrev:Klart de vill! Men de kan inte.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Jag tror inte någon ekonom håller med dig.
Kortsiktigt kan det säkert vara ekonomiskt försvarbart att dra ut på tillverkning av elbilar men långsiktigt är det nog inte lika fördelaktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Fredrik j skrev:Så du menar att Taycan är färdig för försäljning men Porsche väljer att avstå?
Porsche skulle kunna lanserat billigare versioner av både 718 och 911. Istället satsar man på andra änden av prisskalan. En för stor försäljning av billigare varianter av sportbilarna skulle kunna ge mer vinst men skada varumärket. Om man har valet att sälja fler avgasbilar kompenserat av fler elbilar tror jag Porsches taktik är att sälja färre men dyrare avgasbilar och som konsekvens då inte behöver sälja lika många elbilar för att slippa böter. Hade man istället satsat på en billigare instegs-911 hade det blivit svettigt. Nu har man precis lanserat 911 turbo som blivit rejält mycket dyrare än förra modellen. Näst på tur är GT-bilarna. Porsche sägs ha bättre marginaler på toppmodellerna.
Det är ju inte riktigt sant... Klart Porsche vill sälja många bilar också. Varför skapade man annars Cayenne och Macan (och även Panamera)? De fanns ju med Audi-dieslar ett tag också och var knappt dyrare än motsvarande Audi-SUV.
Varför de inte gör en billigare 911:a kan jag inte svara på. Antagligen för att Cayman ligger där under. Och varför gör man inte en billigare Cayman? Ja det vet jag däremot inte. För att den ligger bra till i pris redan och inte har så många direkta konkurrenter? Ja, BMW M2, Audi TT RS, Audi RS3, MB A 45 AMG osv förstås men det är ju mer "vardagsbilar" förutom TT:n.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Om det är som Taliz skriver att Porsche inte vill sälja elbilar utan gör det endast för att möta EUs regler så har Porsche gjort ett stort misstag. Utsläppen räknas vad jag vet per koncern, inte märke. Volkswagen koncernen hade alltså kunnat uppnå samma resultat med att producera fler ID och skippa både Taycan och eTron helt. De 10-15 000 Taycan som kommer produceras per år kommer inte göra mycket skillnad och utvecklingskostnaderna för dessa måste vara flera gånger högre än att producera antalet ID3 extra.
Jag tror de underskattade efterfrågan och om de har tänkt bygga både Taycan och den kommande modellen på samma produktionslina så skulle det antaligenvstoppa upp produktionen en hel del om de ska förbereda för den nya bilen.
Jag tror de underskattade efterfrågan och om de har tänkt bygga både Taycan och den kommande modellen på samma produktionslina så skulle det antaligenvstoppa upp produktionen en hel del om de ska förbereda för den nya bilen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu är det ju så att mogna företag har svårt att fokusera. Så mycket erfarenhet har jag från industrin att det finns många agendor samtidigt, ofta motstridiga för att olika personer slåss för sitt. Det kommer snart Tesla råka ut för också när de ska bli bäst på lastbilar samtidigt som de ska bli bäst på prestandabilar för amerikaner o kineser . Att säga att ett företag har en plan som kan förklaras i en mening är grovt förenklande och missvisande. Det finns förstås massor av folk som gör allt de kan för att få fram fler elbilar på Porsche. Men troligen fler som inte gör det. Och säkert några som försvårar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
