Sida 57 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 aug 2020 14:37
av taliz
Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:


New Porsche Taycan Cross Turismo 2020: pictures, specs and release date

The Porsche Taycan Cross Turismo has been spied testing at the Nurburgring, with a full unveil expected before the end of 2020
https://www.drivingelectric.com/porsche ... lease-date
Nuvarande Taycan säljer bättre än vad Porsche hinner tillverka. Kombin får vänta

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... far-vanta/
Man kan också formulera det som att Porsche inte vill sälja fler elbilar. Surprise surprise...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 aug 2020 20:22
av PapaD
Klart de vill! Men de kan inte.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 aug 2020 20:57
av Laban
2025 räknar Porsche med att 40 procent av deras försäljning är helt elektriska bilar och 10 procent är hybrider.
Väldigt kul tycker jag. Från 40% bör det gå fort upp till 80+%.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 aug 2020 21:00
av Fredrik j
Laban skrev:
2025 räknar Porsche med att 40 procent av deras försäljning är helt elektriska bilar och 10 procent är hybrider.
Väldigt kul tycker jag. Från 40% bör det gå fort upp till 80+%.
Skulle tro att 1%-40% går fortare än 40%-80%.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 aug 2020 21:06
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
2025 räknar Porsche med att 40 procent av deras försäljning är helt elektriska bilar och 10 procent är hybrider.
Väldigt kul tycker jag. Från 40% bör det gå fort upp till 80+%.
Skulle tro att 1%-40% går fortare än 40%-80%.
Tror utvecklingen mer ser ut som laddning av batterier. 0-15% går inte så fort, 15%-80% går rätt fort och sedan går det långsamt igen för 80%-100%.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 13:43
av taliz
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 14:03
av nek0
taliz skrev:
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Eller kanske för att de inte behöver just nu?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 14:32
av Svenssons
nek0 skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Eller kanske för att de inte behöver just nu?
De behöver alltså inte sälja bilar? Eller är det att de inte behöver sälja fler elbilar för att de kommer sälja tillräckligt för att kompensera de avgasbilar de kan sälja?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 14:33
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Eller kanske för att de inte behöver just nu?
Att dom inte tycker att de behöver är ju anledningen till att de inte vill. ;)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 14:35
av taliz
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Eller kanske för att de inte behöver just nu?
De behöver alltså inte sälja bilar? Eller är det att de inte behöver sälja fler elbilar för att de kommer sälja tillräckligt för att kompensera de avgasbilar de kan sälja?
Så är det förstås hos typ alla avgasbilstillverkare. De har noggrant kalkylerat precis hur många de behöver sälja i år och följande år för att slippa böter.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 14:51
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Eller kanske för att de inte behöver just nu?
Att dom inte tycker att de behöver är ju anledningen till att de inte vill. ;)
Jo om man tycker att man inte behöver då gör man inte det. Vad jag läst så drar de in massor med pengar trots Corona.
Som de flesta avgasbils tillverkare säljer de inte en enda extra elbil om de inte behöver.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 14:53
av Fredrik j
Porsche har ju, tillsammans med många andra sportbiltillverkare, en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar. Ska vi gissa att taycan ska kompensera för 911 och GT-bilarna medans cayenne och panamera blir 100% laddhybrid?
Laddhybriderna kompletteras sen med eldrivna versioner av dom båda. Sen kommer hybridvarianter av 911/718.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 15:00
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Porsche har ju, tillsammans med många andra sportbiltillverkare, en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar. Ska vi gissa att taycan ska kompensera för 911 och GT-bilarna medans cayenne och panamera blir 100% laddhybrid?
Laddhybriderna kompletteras sen med eldrivna versioner av dom båda. Sen kommer hybridvarianter av 911/718.
Taycan Cross Turismo kan väl knappast räknas till en billigare bil? Den lär väl ligga över många av Porsches alternativ? Ser mer ut som att de väljer att hellre sälja avgasbilar än elbilar, pris är inte en faktor i detta fall.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 15:28
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Porsche har ju, tillsammans med många andra sportbiltillverkare, en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar. Ska vi gissa att taycan ska kompensera för 911 och GT-bilarna medans cayenne och panamera blir 100% laddhybrid?
Laddhybriderna kompletteras sen med eldrivna versioner av dom båda. Sen kommer hybridvarianter av 911/718.
Taycan Cross Turismo kan väl knappast räknas till en billigare bil? Den lär väl ligga över många av Porsches alternativ? Ser mer ut som att de väljer att hellre sälja avgasbilar än elbilar, pris är inte en faktor i detta fall.
Nej, Taycan är ingen billig bil. Läste du att jag tycker det?
Man väljer att sälja den mix som man tycker/tror är bäst för att maximera vinsten samtidigt som man vårdar sitt varumärke.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 15:44
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Porsche har ju, tillsammans med många andra sportbiltillverkare, en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar. Ska vi gissa att taycan ska kompensera för 911 och GT-bilarna medans cayenne och panamera blir 100% laddhybrid?
Laddhybriderna kompletteras sen med eldrivna versioner av dom båda. Sen kommer hybridvarianter av 911/718.
Taycan Cross Turismo kan väl knappast räknas till en billigare bil? Den lär väl ligga över många av Porsches alternativ? Ser mer ut som att de väljer att hellre sälja avgasbilar än elbilar, pris är inte en faktor i detta fall.
Nej, Taycan är ingen billig bil. Läste du att jag tycker det?
Man väljer att sälja den mix som man tycker/tror är bäst för att maximera vinsten samtidigt som man vårdar sitt varumärke.
Vinst är en annan sak än hur dyr bilen är.

Porsche verkar vilja att inte börja sälja den dyrare Taycan Cross Turismo eftersom de elbilar de säljer klarar av att hålla Porsche på rätt sida och en lansering av Taycan Cross Turismo kan minska försäljningen av befintliga avgasbilar från Porsche. Deras vinst kan mycket väl bli större genom att sälja fler och billigare avgasbilar än att lansera en ny dyrare elbil. Jag vill påstå att "en ambition att hellre sälja dyrare bilar än fler bilar" alltså är fel.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 16:03
av Fredrik j
Så du menar att Taycan är färdig för försäljning men Porsche väljer att avstå?
Porsche skulle kunna lanserat billigare versioner av både 718 och 911. Istället satsar man på andra änden av prisskalan. En för stor försäljning av billigare varianter av sportbilarna skulle kunna ge mer vinst men skada varumärket. Om man har valet att sälja fler avgasbilar kompenserat av fler elbilar tror jag Porsches taktik är att sälja färre men dyrare avgasbilar och som konsekvens då inte behöver sälja lika många elbilar för att slippa böter. Hade man istället satsat på en billigare instegs-911 hade det blivit svettigt. Nu har man precis lanserat 911 turbo som blivit rejält mycket dyrare än förra modellen. Näst på tur är GT-bilarna. Porsche sägs ha bättre marginaler på toppmodellerna.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 16:07
av Segelflygaren
Kan det inte helt enkelt vara så att den blivit lite försenad på grund av Corona mm.?
Sedan kan man fundera på om marginalerna verkligen är så goda på Taycan?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 aug 2020 16:10
av Fredrik j
Segelflygaren skrev:
Kan det inte helt enkelt vara så att den blivit lite försenad på grund av Corona mm.?
Sedan kan man fundera på om marginalerna verkligen är så goda på Taycan?
Nej, marginalerna är säkert bättre på 911 turbo, GT3, GT2.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 30 aug 2020 14:55
av Anonymous FTW
taliz skrev:
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Så du menar att man ska investera i mer än vad man räknar med att sälja. Riskera stå med färdiga fabriker utan produktion och utbildad personal som sitter och knäpper med fingrarna?

Jag tror inte någon ekonom håller med dig.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 30 aug 2020 15:54
av taliz
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Så du menar att man ska investera i mer än vad man räknar med att sälja. Riskera stå med färdiga fabriker utan produktion och utbildad personal som sitter och knäpper med fingrarna?

Jag tror inte någon ekonom håller med dig.
Varför tror du Tesla expanderar så fort? För att man satsat rätt från början.
Det kunde övriga också gjort, men de trodde inte på det där med elbilar...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 30 aug 2020 16:22
av thnis
taliz skrev:
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Så du menar att man ska investera i mer än vad man räknar med att sälja. Riskera stå med färdiga fabriker utan produktion och utbildad personal som sitter och knäpper med fingrarna?

Jag tror inte någon ekonom håller med dig.
Varför tror du Tesla expanderar så fort? För att man satsat rätt från början.
Det kunde övriga också gjort, men de trodde inte på det där med elbilar...
Hmm. Det är väl så enkelt som att Porsche är ett vinstdrivet företag som alla andra sunda företag. Kan du inte generera vinst i ett företag så ska man lägga ner och kanske jobba med välgörenhet i stället.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 30 aug 2020 16:44
av Svenssons
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Klart de vill! Men de kan inte.
Varför kan dom inte? För att de inte investerat tillräckligt.
Varför har de inte investerat tillräckligt? För att de inte vill.
Så du menar att man ska investera i mer än vad man räknar med att sälja. Riskera stå med färdiga fabriker utan produktion och utbildad personal som sitter och knäpper med fingrarna?

Jag tror inte någon ekonom håller med dig.
Jag tror Porsche kommer sälja alla elbilar de kan tillverka men det är klart att de kan få överkapacitet på avgasbilsidan lite tidigare om de kommer ut med nya elbilar hela tiden.

Kortsiktigt kan det säkert vara ekonomiskt försvarbart att dra ut på tillverkning av elbilar men långsiktigt är det nog inte lika fördelaktigt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 30 aug 2020 17:39
av Verdi
Fredrik j skrev:
Så du menar att Taycan är färdig för försäljning men Porsche väljer att avstå?
Porsche skulle kunna lanserat billigare versioner av både 718 och 911. Istället satsar man på andra änden av prisskalan. En för stor försäljning av billigare varianter av sportbilarna skulle kunna ge mer vinst men skada varumärket. Om man har valet att sälja fler avgasbilar kompenserat av fler elbilar tror jag Porsches taktik är att sälja färre men dyrare avgasbilar och som konsekvens då inte behöver sälja lika många elbilar för att slippa böter. Hade man istället satsat på en billigare instegs-911 hade det blivit svettigt. Nu har man precis lanserat 911 turbo som blivit rejält mycket dyrare än förra modellen. Näst på tur är GT-bilarna. Porsche sägs ha bättre marginaler på toppmodellerna.


Det är ju inte riktigt sant... Klart Porsche vill sälja många bilar också. Varför skapade man annars Cayenne och Macan (och även Panamera)? De fanns ju med Audi-dieslar ett tag också och var knappt dyrare än motsvarande Audi-SUV.

Varför de inte gör en billigare 911:a kan jag inte svara på. Antagligen för att Cayman ligger där under. Och varför gör man inte en billigare Cayman? Ja det vet jag däremot inte. För att den ligger bra till i pris redan och inte har så många direkta konkurrenter? Ja, BMW M2, Audi TT RS, Audi RS3, MB A 45 AMG osv förstås men det är ju mer "vardagsbilar" förutom TT:n.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 30 aug 2020 19:28
av vigge50
Om det är som Taliz skriver att Porsche inte vill sälja elbilar utan gör det endast för att möta EUs regler så har Porsche gjort ett stort misstag. Utsläppen räknas vad jag vet per koncern, inte märke. Volkswagen koncernen hade alltså kunnat uppnå samma resultat med att producera fler ID och skippa både Taycan och eTron helt. De 10-15 000 Taycan som kommer produceras per år kommer inte göra mycket skillnad och utvecklingskostnaderna för dessa måste vara flera gånger högre än att producera antalet ID3 extra.
Jag tror de underskattade efterfrågan och om de har tänkt bygga både Taycan och den kommande modellen på samma produktionslina så skulle det antaligenvstoppa upp produktionen en hel del om de ska förbereda för den nya bilen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 30 aug 2020 19:49
av PapaD
Nu är det ju så att mogna företag har svårt att fokusera. Så mycket erfarenhet har jag från industrin att det finns många agendor samtidigt, ofta motstridiga för att olika personer slåss för sitt. Det kommer snart Tesla råka ut för också när de ska bli bäst på lastbilar samtidigt som de ska bli bäst på prestandabilar för amerikaner o kineser . Att säga att ett företag har en plan som kan förklaras i en mening är grovt förenklande och missvisande. Det finns förstås massor av folk som gör allt de kan för att få fram fler elbilar på Porsche. Men troligen fler som inte gör det. Och säkert några som försvårar.