Ok, men då ligger Troy alltså som sagt i det absolut lägsta intervallet av uppskattningar av sålda Cyberytruck (iofs fullt möjligt att han har rätt).
/fth
Moderator: Redaktion
Ok, men då ligger Troy alltså som sagt i det absolut lägsta intervallet av uppskattningar av sålda Cyberytruck (iofs fullt möjligt att han har rätt).
Eftersom han inte äger aktien Tesla men fortfarande är positiv till företaget så tenderar han vara ganska pålitlig. Låg väl närmast också nu med sina prognostiserade nummer inför q4.
Japp, nu är det ”Den nya ekonomin” (igen)
Så den bästa AI investeringen du kan komma på är… …ett bilföretag med stagnerande försäljning och ytterst begränsade möjligheter att kapitalisera på detta?
Problemet med den tesen är ju att Tesla inte är ledande inom varken robotik, självkörning eller AI i allmänhet. Att de då värderas skyhögt mycket högre än konkurrerande företag som ÄR ledande inom dessa fält är ytterst märkligt.
I startupvärlden är det normalt med pre-revenue eller värdering på idé. Men inte för börsnoterade bolag, och speciellt inte till Teslas market cap.
Helt med på det, är dock helt orimligt även i startups med den riskaptit som varit senaste åren, tror det speglar Teslas värdering mycket. Man tänker startup med cointoss bio-med typ
Nailed it. Tänk vilket fantastiskt bolag Tesla kunde varit om de fortsatt på spåret att bygga effektiva elbilar och trimmat produktionsprocesser och samtidigt flyttat resurser från Elons lekprojekt till produktutveckling för att korta bilarnas produktlivscykler. Istället blev det stagnation av bilförsäljning och ett gäng olönsamma förhoppningsprojekt.spacecoin skrev: ↑08 jan 2025 09:04Så den bästa AI investeringen du kan komma på är… …ett bilföretag med stagnerande försäljning och ytterst begränsade möjligheter att kapitalisera på detta?
Att bolag är i olika faser under sin livstid är inte konstigt. Pre revenue, exponential scaling, lönsam snabbväxare, cash-flow-monster med bra tvåsiffrig tillväxt som gör långsiktiga investeringar och så vidare.
Problemet som jag ser i Tesla är att de inte är något av detta längre. Deras strategi är i min mening två kasinoliknande moonshoots.
Ben #1:Det finns absolut inget som talar för att Tesla skulle vinna i robotics om 10-20 år om/när generella robotar blir aktuella.
Ben #2: Allmän självkörning utan mänsklig inblandning känns fortfarande 10 år bort.
Fundera på Teslas market cap mot t ex Alphabet: Waymo, DeepMind, Isomorphic labs etc.
Vad skulle GOOGL marketcap vara om man värderade deras högriskprojekt som du verkar värdera TSLA? Hela Waymo är värderat till $40B.
Det som är relativt unikt med Tesla är att värderingen baseras på power points istället för reell progression mot mål. Tänk vilken bra startup det vore! Exempelvis skulle man på samma vis kunna starta ett företag som bara med en droppe blod skulle kunna diagnostisera alla sjukdomar. Värdering på det? Fake it til you make it är inte en rimlig strategi för ett börsnoterat bolag.
Leverantör: Min kund är bäst. Man kan ju se hur han anstränger sig.
Säkert. Strax efter Roadster 2.0?
Du tror inte Tesla kommer att tillverka hundratals Optimus i år och använda dessa i dess fabriker? Du tror inte de tillverkar tusentals nästa år?spacecoin skrev: ↑09 jan 2025 14:21Säkert. Strax efter Roadster 2.0?
Bloomberg Hyperdrive idag:
The prevailing wisdom since Election Day has been that Tesla will be one of the biggest beneficiaries of Donald Trump’s return to the White House.
Analysts at JPMorgan reckon the market has this dead wrong — that Tesla may, in fact, have the most to lose from the shifting regulatory landscape. Their back-of-the-envelope math suggests that roughly 40% of Tesla’s profits could be under threat.
“The changes strike us as highly negative for Tesla, threatening an estimated ~40% of its profits,” Brinkman wrote, casting doubt on the sharp post-election rise in the EV maker’s shares.
Dom kan tillverka flera 1000 i år men dom kommer att vara i det närmaste oanvändbara utan teleoperations detta decennium. Det finns ingen ML modell för generella robotar och formfaktorn är för komplicerad och långsam för nästan all automation.Sabbe skrev: ↑09 jan 2025 17:53Du tror inte Tesla kommer att tillverka hundratals Optimus i år och använda dessa i dess fabriker? Du tror inte de tillverkar tusentals nästa år?spacecoin skrev: ↑09 jan 2025 14:21Säkert. Strax efter Roadster 2.0?
Bloomberg Hyperdrive idag:
The prevailing wisdom since Election Day has been that Tesla will be one of the biggest beneficiaries of Donald Trump’s return to the White House.
Analysts at JPMorgan reckon the market has this dead wrong — that Tesla may, in fact, have the most to lose from the shifting regulatory landscape. Their back-of-the-envelope math suggests that roughly 40% of Tesla’s profits could be under threat.
“The changes strike us as highly negative for Tesla, threatening an estimated ~40% of its profits,” Brinkman wrote, casting doubt on the sharp post-election rise in the EV maker’s shares.
Samma domare som stoppade Elons kompensationspaket...spacecoin skrev: ↑10 jan 2025 10:37Grattis till alla aktieägare:
WILMINGTON, Delaware, Reuters
Tesla directors, including Chair Robyn Denholm and James Murdoch, got court approval on Wednesday for a settlement worth up to $919 million that requires they return compensation to the carmaker to resolve allegations they overpaid themselves.
The settlement requires Tesla board members including Denholm and Murdoch to return roughly $277 million in cash, $459 million in stock options and to forgo stock options for 2021-23 worth $184 million. The settlement was not covered by insurance, according to a court filing by the shareholder who brought the case.
Tesla directors to pay up to $919 million to settle claims they overpaid themselves
A Delaware judge has approved a settlement that will see Tesla directors — including Chair Robyn Denholm, Oracle founder Larry Ellison, Kimbal Musk, and James Murdoch — return up to $919 million to the automaker, officially resolving allegations that they overpaid themselves, per Reuters.
The settlement concludes a 2020 lawsuit by the Police and Fire Retirement System of the City of Detroit that challenged director compensation from 2017 to 2020 as excessive. The directors will have to pay back stock and options worth up to $735 million and forgo three years of pay allegedly worth $184 million.
Chancellor Kathaleen McCormick, the judge overseeing the case, also awarded $176 million in fees and costs to the three law firms that brought the case to court on a contingency basis, meaning they would only be paid if they won. Tesla has asked McCormick to cap the fee at $64 million.
McCormick is the same judge who ruled against Tesla CEO Elon Musk’s exorbitant pay package despite shareholders voting to “re-ratify” the deal.
Enligt samma Elon Musk så ska man i år göra 250.000 Cybertrucks, “The demand is off the charts”.
Jag håller med i sak om det första, men vad är det han lyckats med som bedömts som omöjligt innan ? någonting som har med biltillverkningen att göra eller nåt av hans andra projekt ?
Uppenbarligen inte åt det hållet man skulle tro än så länge.Om någon skulle kunna lyckas med alla de här "sidoprojekten" så tror jag det skulle vara Elon. MEN, och ett jättestort MEN, allt skit han börjat med kring Trump, AfD, förolämpa en massa internationella ledare i den demokratiska delen av världen, håller han på att spåra ur? Det påverkar ju i så fall aktien.