niklas12 skrev: ↑01 jun 2025 14:52
Lerumsexpressen skrev: ↑01 jun 2025 10:07
niklas12 skrev: ↑30 maj 2025 14:45
Lerumsexpressen skrev: ↑30 maj 2025 14:07
niklas12 skrev: ↑30 maj 2025 11:52
Jag vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller förolämpning att du tror att AI har skapat inlägget.
För info så har jag skapat det helt själv men använt erkända och verifierbara källor.
Bakgrunden till effektavgifterna är att effekten inte finns tillgänglig när den efterfrågas, för att lösa det så höjer man priset till konsumenterna för den efterfrågade effekten.
Så frågan är då varför finns inte effekten tillgänglig när den efterfrågas ?
Jag tolkar dina icke svar på 1 och 2 till att informationen var korrekt och att du inte kan presentera den faktiska kostnaden för ett till största delen väderberoende elsystem.
Du har helt fel,
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgift ... fektavgift
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgift ... fektavgift
Nej det skulle jag inte vilja påstå.
Citerar nedan från samma källa
Energimarknadsinspektionen har sedan 2019 arbetat med att ta fram föreskrifter om hur nättariffer ska utformas för att främja ett effektivt utnyttjande av elnätet.
De nya föreskrifterna syftar till att bidra till ett mer effektivt användande av elnätet och därmed bidra till att samhällets elbehov kan tillgodoses till en så låg kostnad som möjligt.
Därför behövs nya föreskrifter
Behovet av nya föreskrifter kan ses i ljuset av samhällsutvecklingen. Framtidens elproduktion i Sverige kommer till följd av det politiska målet om 100 procent förnybar elproduktion år 2040 att innebära en ökad andel väderberoende produktion i form av bland annat vind- och solkraft.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2022- ... ande-klara
Fortfarande fullständigt fel.
Då måste ellagen, andra nationella och EU lagar ändras, för EI reglerar elnätet inte produktionen eller elhandel.
Givetvis kan man klämma in nya Kärnkraftverk om du socialserar all elproduktion och elnät, då kan man skrota alla dagens föreskrifter.
Ok nu får vi backa lite innan du försöker byta ämne.
Diskussionen handlade ursprungligen om vilka ökade kostnader en väderberoende elproduktion ger oss konsumenter.
I denna diskussion så gav jag ett exempel på att effektavgifterna är en merkostnad skapad av en ökning av väderberoende elproduktion.
EI fick uppdraget av regeringen att ta fram nya föreskrifter för att klara ett väderberoende elsystem.
Jag länkade då till EI där de tydligt redogjorde vad bakgrunden till effektavgifterna är.
Citerar igen EI.
Behovet av nya föreskrifter kan ses i ljuset av samhällsutvecklingen. Framtidens elproduktion i Sverige kommer till följd av det politiska målet om 100 procent förnybar elproduktion år 2040 att innebära en ökad andel väderberoende produktion i form av bland annat vind- och solkraft.
Jag väljer att tro på EI och deras bakgrundsförklaring.
Och precis som du säger så kan vi göra stora besparingar på Systemnivå och få ett betydligt mer effektivt elsystem med ny kärnkraft i södra Sverige.
Du bör läsa föreskrifterna.
Men den strofen du hänvisar till är en bakgrundsbeskrivning som alla myndigheter och företag lägger in i sina dokument som avser energisystem, inklusive i mina beslutsärenden.
Be din AI jämföra och lista var denna dussintext förekommer på fler ställen.
Min Grok angav följande;
Slutsats
Texten från Ei:s hemsida återspeglar åsikter som delas brett av svenska myndigheter (t.ex. Energimyndigheten, Svenska kraftnät) och politiska aktörer (t.ex. regeringen, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna) om behovet av regelförändringar och infrastrukturåtgärder för att stödja ett förnybart eller fossilfritt energisystem till 2040, drivet av ökad elanvändning och övergången till väderberoende produktion. Motiveringarna – effektivt nätutnyttjande, minskade investeringskostnader och möjliggörande av elektrifiering – är konsekventa, även om lösningarna varierar (t.ex. tariffer, tillstånd, lagring). För mer information, besök...,,,,,,,,,,............