Vad är det för Robotaxi-purposes man sysslar med i baksätet? Det verkar bli saker som man inte kan syssla med i Cybercab åtminstone.
Snacka om att övertolka allt som kommer från Tesla.
Syftar han kanske på att baksätespassagerarna nu kan slå på sätesvärme och kupefläkt själva utan att behöva be en förare om hjälp?
Det är nog inget stort problem med sätesvärme i Austin skulle jag gissa. Men det kan vara vägen att gå för Tesla, andra företag som jobbar med AI verkar gå mot röststyrning och möjlighet att konversera. Fungerar otroligt bra faktiskt, personligen kör jag både Gemini och Claude.
Jag försökte spekulera i varför skärmen i baksätet är så viktig för en taxi…
Jag förstod det och menar såklart inget illa mot dig i mitt bemötande
Det har i min värld ingenting med Robotaxi att göra så länge ingen kommer med ett bättre argument än "robotaxi purposes", men ska man försöka syssla med 4d-schack så måste man såklart koppla ihop en skärm i baksätet med robotaxi. Och som jag skrev också så är det ett självmål vad gäller Tesla AI och grok om man behöver en skärm för att justera värme 2030 eller när Tesla börjar köra kommersiell robotaxi.
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 jan 2025 06:59
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 jan 2025 07:02
av spacecoin
FT:
Wall Street banks expect Tesla’s vehicle sales to grow much more slowly this year than co-founder Elon Musk has forecast, as Donald Trump seeks to dismantle Biden-era climate policies that favour electric vehicles.
Tesla is poised to sell 2.07mn vehicles this year, up 16 per cent on 2024, according to analyst forecasts compiled by FactSet. That would be a rebound from last year, when the group reported its first drop since 2011, but it is well below the 20 to 30 per cent Musk projected in October and below the previous two years’ annual growth rate of about 40 per cent.
The figures underscore the challenge Tesla faces from Trump’s pledge to roll back policies that have boosted US EV sales. Last week an executive order said the White House would consider “the elimination of unfair subsidies and other ill-conceived government-imposed market distortions”.
“Trump 2.0 opposition to EV incentives has hit 2025 volume expectations,” said Morgan Stanley analyst Adam Jonas.
Tesla, which reports fourth-quarter earnings on Wednesday, would be hit particularly hard if Trump scrapped a $7,500 tax credit for EV buyers. Barclays analyst Dan Levy estimated that about two-thirds of Tesla’s US sales benefit from the credits.
Tesla investors are also concerned about wider “pressures on the EV market, China competition [and] decelerating Cybertruck volumes”, said Jonas.
Overall US EV sales growth slowed last year due to high pricing and lack of new models; the EV market share was 8 per cent, compared with 7.6 per cent in 2023.
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 jan 2025 20:20
av Lerumsexpressen
Har ni koll på hypen DeepSeek?
Den kan rent teoretisk knäcka Tesla och alla annan AI hypad verksamhet, så som X.ai, Nvidia, Microsoft, Amazon, OpenAI och resten.
Mycket effektivare och billigare än resten av AI verksamheterna.
Kanske Apple kan ta nytta av denna kross, då de ligger efter och säljer hårdvara.
Nvidia är det nya Nokia. Minns ni IT-bubblan? AI-bubblan spricker också men AI som teknik blir större än vi förstår idag, precis som IT blev viktigare än någon trott.
Nvidia är det nya Nokia. Minns ni IT-bubblan? AI-bubblan spricker också men AI som teknik blir större än vi förstår idag, precis som IT blev viktigare än någon trott.
Vad är TSLA värt utan AI?
NVDA har i alla fall ökande försäljning till P/E 45. TSLA är en annan femma. Stagnerande bilföretag sminkat som tech. P/E 110. Vad är Tesla utan AI? Tesla har knappt någon AI och definitivt ingen AI USP.
Nvidia är det nya Nokia. Minns ni IT-bubblan? AI-bubblan spricker också men AI som teknik blir större än vi förstår idag, precis som IT blev viktigare än någon trott.
Vad är TSLA värt utan AI?
Som framtida elektrisk husbilsägare så hoppas jag att Teslas koncentrerar sig på bil, buss, skåpbil och lastbil.
Helst självkörande men dit jag ska åka på semestern kanske datorn inte kan köra eller parkera?
Nvidia är det nya Nokia. Minns ni IT-bubblan? AI-bubblan spricker också men AI som teknik blir större än vi förstår idag, precis som IT blev viktigare än någon trott.
Vad är TSLA värt utan AI?
NVDA har i alla fall ökande försäljning till P/E 45. TSLA är en annan femma. Stagnerande bilföretag sminkat som tech. P/E 110. Vad är Tesla utan AI? Tesla har knappt någon AI och definitivt ingen AI USP.
Sant, men om Deepseek kan träna sin modell på 1/10-1/20 av den hårdvara som övriga spelare använder, så finns en betydande risk att försäljningen (och framförallt förväntad framtida försäljning och vinst) går ner, vilket leder till att PE-talet för NVDA går upp och/eller aktiekursen ner. Jag tror att vi har sett toppen på NVDA-bubblan.
Nvidia är det nya Nokia. Minns ni IT-bubblan? AI-bubblan spricker också men AI som teknik blir större än vi förstår idag, precis som IT blev viktigare än någon trott.
Vad är TSLA värt utan AI?
NVDA har i alla fall ökande försäljning till P/E 45. TSLA är en annan femma. Stagnerande bilföretag sminkat som tech. P/E 110. Vad är Tesla utan AI? Tesla har knappt någon AI och definitivt ingen AI USP.
Sant, men om Deepseek kan träna sin modell på 1/10-1/20 av den hårdvara som övriga spelare använder, så finns en betydande risk att försäljningen (och framförallt förväntad framtida försäljning och vinst) går ner, vilket leder till att PE-talet för NVDA går upp och/eller aktiekursen ner. Jag tror att vi har sett toppen på NVDA-bubblan.
Rimligt att de sk AI aktierna tappar i värde men jag tror inte det handlar om Deepseek utan en allmänt övervärderad tech börs. Deepseek var bara bägaren som fick det att tippa över för nervösa investerare.
Deepseek kommer få det svårt att skaffa kunder utanför Kina. Väldigt få företag i väst skulle vilja använda en AI tjänst från Kina oavsett hur effektiv den är?
Nvidia är det nya Nokia. Minns ni IT-bubblan? AI-bubblan spricker också men AI som teknik blir större än vi förstår idag, precis som IT blev viktigare än någon trott.
Vad är TSLA värt utan AI?
NVDA har i alla fall ökande försäljning till P/E 45. TSLA är en annan femma. Stagnerande bilföretag sminkat som tech. P/E 110. Vad är Tesla utan AI? Tesla har knappt någon AI och definitivt ingen AI USP.
Sant, men om Deepseek kan träna sin modell på 1/10-1/20 av den hårdvara som övriga spelare använder, så finns en betydande risk att försäljningen (och framförallt förväntad framtida försäljning och vinst) går ner, vilket leder till att PE-talet för NVDA går upp och/eller aktiekursen ner. Jag tror att vi har sett toppen på NVDA-bubblan.
Rimligt att de sk AI aktierna tappar i värde men jag tror inte det handlar om Deepseek utan en allmänt övervärderad tech börs. Deepseek var bara bägaren som fick det att tippa över för nervösa investerare.
Deepseek kommer få det svårt att skaffa kunder utanför Kina. Väldigt få företag i väst skulle vilja använda en AI tjänst från Kina oavsett hur effektiv den är?
Fast de visar ju att det görbart, så även andra än Deepseek kommer att lösa det förr eller senare.
Nvidia är det nya Nokia. Minns ni IT-bubblan? AI-bubblan spricker också men AI som teknik blir större än vi förstår idag, precis som IT blev viktigare än någon trott.
Vad är TSLA värt utan AI?
NVDA har i alla fall ökande försäljning till P/E 45. TSLA är en annan femma. Stagnerande bilföretag sminkat som tech. P/E 110. Vad är Tesla utan AI? Tesla har knappt någon AI och definitivt ingen AI USP.
Sant, men om Deepseek kan träna sin modell på 1/10-1/20 av den hårdvara som övriga spelare använder, så finns en betydande risk att försäljningen (och framförallt förväntad framtida försäljning och vinst) går ner, vilket leder till att PE-talet för NVDA går upp och/eller aktiekursen ner. Jag tror att vi har sett toppen på NVDA-bubblan.
Rimligt att de sk AI aktierna tappar i värde men jag tror inte det handlar om Deepseek utan en allmänt övervärderad tech börs. Deepseek var bara bägaren som fick det att tippa över för nervösa investerare.
Deepseek kommer få det svårt att skaffa kunder utanför Kina. Väldigt få företag i väst skulle vilja använda en AI tjänst från Kina oavsett hur effektiv den är?
Fast de visar ju att det görbart, så även andra än Deepseek kommer att lösa det förr eller senare.
Tror du?
DeepSeek har ju publicerat deras metod och modellen är open weights, så full open source.
Obs: Inte unsupervised. Tesla alltså… Robotaxi 2040?
Ja, men då är det nästan klart alltså, det här med robotaxi? Inhängnat område, utan passagerare, i knappt 2000 meter... Mind blown.
Kanske LVCC-tunnel någon gång 2026-2027?
Här är Mercedes 2017 (dock med en liten gagdet på förarsidan som hjälper till).
Så Mercedes installerar tusentals kameror varje dag på nyproducerade bilar för att de ska kunna flyttas utan förare. Och sedan när bilarna är framme så ska alltså någon plocka av alla dessa kameror för att ta dessa tillbaka till fabriken för att installeras på nästa gäng bilar, låter supereffektivt
Har du någon video som visar hur det ser ut för Mercedes idag eller någon annan tillverkare som gör som Tesla?
Obs: Inte unsupervised. Tesla alltså… Robotaxi 2040?
Ja, men då är det nästan klart alltså, det här med robotaxi? Inhängnat område, utan passagerare, i knappt 2000 meter... Mind blown.
Kanske LVCC-tunnel någon gång 2026-2027?
Här är Mercedes 2017 (dock med en liten gagdet på förarsidan som hjälper till).
Så Mercedes installerar tusentals kameror varje dag på nyproducerade bilar för att de ska kunna flyttas utan förare. Och sedan när bilarna är framme så ska alltså någon plocka av alla dessa kameror för att ta dessa tillbaka till fabriken för att installeras på nästa gäng bilar, låter supereffektivt
Har du någon video som visar hur det ser ut för Mercedes idag eller någon annan tillverkare som gör som Tesla?
En Mercedes från 2017 hade väl knappt något hårdvara för självkörning, troligtvis kan de använda befintlig installerad hårdvara idag. Till skillnad från Tesla så säljer ju faktiskt Mercedes bilar som har L3 förarstöd redan idag, där man som förare varken behöver hålla i ratten eller ha ögonen på vägen. Det Tesla skryter om att de gör på avstängt område i din post, gör ju alltså Mercedes redan på allmän väg.
Obs: Inte unsupervised. Tesla alltså… Robotaxi 2040?
Ja, men då är det nästan klart alltså, det här med robotaxi? Inhängnat område, utan passagerare, i knappt 2000 meter... Mind blown.
Kanske LVCC-tunnel någon gång 2026-2027?
Här är Mercedes 2017 (dock med en liten gagdet på förarsidan som hjälper till).
Så Mercedes installerar tusentals kameror varje dag på nyproducerade bilar för att de ska kunna flyttas utan förare. Och sedan när bilarna är framme så ska alltså någon plocka av alla dessa kameror för att ta dessa tillbaka till fabriken för att installeras på nästa gäng bilar, låter supereffektivt
Har du någon video som visar hur det ser ut för Mercedes idag eller någon annan tillverkare som gör som Tesla?