Re: Aktien TSLA
Postat: 30 jan 2025 07:40
Känner att jag har sagt detta i 3-4 år:
Tesla använder mjukvara för en mängd olika funktioner i sina produkter. Att det är ”breakthrough consumer software” eller inte är inte det viktigaste i sammanhanget.
I den här listan är det bara FSD som jag skulle klassa som "breakthrough consumer software", och den är väl fortfarande beta?Sabbe skrev: ↑30 jan 2025 09:51Tesla använder mjukvara för en mängd olika funktioner i sina produkter.
Autopilot och Full Self-Driving (FSD)
Mjukvaran styr avancerade förarassistanssystem som autopilot, vilket inkluderar adaptiv farthållare, automatisk filhållning, och i framtiden fullständigt autonom körning. Vilken annan tillverkare kan du köpa en bil av som kör sig själv?
Infotainment och användargränssnitt
Här är Tesla hästlängder före sina konkurrenter.
Bilens prestanda och effektivitet
Mjukvara optimerar batterihantering, motorkontroll, och energieffektivitet. Uppdateringar kan förbättra räckvidd, acceleration och laddningshastighet.
OTA-uppdateringar (Over-the-Air
Tesla var först ut och är fortfarande i en klass för sig. Tesla kan uppdatera mjukvaran i bilarna trådlöst, vilket innebär att de kan förbättra prestanda, lägga till nya funktioner, eller åtgärda säkerhetsproblem utan att bilägaren behöver besöka en verkstad.
Fleet Learning
Mjukvaran samlar data från alla Teslas fordon för att förbättra autopilotens prestanda genom maskininlärning. Ju fler bilar som kör, desto bättre blir systemet över tid.
Bilens diagnostik och underhåll
Mjukvara övervakar fordonets hälsa och kan varna för eller schemalägga service och underhåll.
Autobidder
Mjukvara som optimerar energianvändningen genom att delta i energimarknaden. Den köper och säljer el i realtid baserat på priser och efterfrågan, vilket kan bidra till att sänka kostnader och maximera intäkter från batterilagring, som Tesla Powerwall eller storskaliga batterisystem.
Teslas mobilapp
Överlägsen alla konkurrenter. Kan inte bara styra saker för bilen men även Powerwall, Solarroof, Summon, Sentry Mode, Service och underhåll, Betalningar, Supercharger mm.
Så är det något Tesla är grymma på så är det mjukvara![]()
Han listar lite random mjukvara. OTA? Verkligen? Det har mina grejer hemma haft i 20 år. Det är inget överhuvudtaget som är någon form av "breakthrough" i denna lista. Mobilapp?p1457 skrev: ↑30 jan 2025 09:57I den här listan är det bara FSD som jag skulle klassa som "breakthrough consumer software", och den är väl fortfarande beta?Sabbe skrev: ↑30 jan 2025 09:51Tesla använder mjukvara för en mängd olika funktioner i sina produkter.
Autopilot och Full Self-Driving (FSD)
Mjukvaran styr avancerade förarassistanssystem som autopilot, vilket inkluderar adaptiv farthållare, automatisk filhållning, och i framtiden fullständigt autonom körning. Vilken annan tillverkare kan du köpa en bil av som kör sig själv?
Infotainment och användargränssnitt
Här är Tesla hästlängder före sina konkurrenter.
Bilens prestanda och effektivitet
Mjukvara optimerar batterihantering, motorkontroll, och energieffektivitet. Uppdateringar kan förbättra räckvidd, acceleration och laddningshastighet.
OTA-uppdateringar (Over-the-Air
Tesla var först ut och är fortfarande i en klass för sig. Tesla kan uppdatera mjukvaran i bilarna trådlöst, vilket innebär att de kan förbättra prestanda, lägga till nya funktioner, eller åtgärda säkerhetsproblem utan att bilägaren behöver besöka en verkstad.
Fleet Learning
Mjukvaran samlar data från alla Teslas fordon för att förbättra autopilotens prestanda genom maskininlärning. Ju fler bilar som kör, desto bättre blir systemet över tid.
Bilens diagnostik och underhåll
Mjukvara övervakar fordonets hälsa och kan varna för eller schemalägga service och underhåll.
Autobidder
Mjukvara som optimerar energianvändningen genom att delta i energimarknaden. Den köper och säljer el i realtid baserat på priser och efterfrågan, vilket kan bidra till att sänka kostnader och maximera intäkter från batterilagring, som Tesla Powerwall eller storskaliga batterisystem.
Teslas mobilapp
Överlägsen alla konkurrenter. Kan inte bara styra saker för bilen men även Powerwall, Solarroof, Summon, Sentry Mode, Service och underhåll, Betalningar, Supercharger mm.
Så är det något Tesla är grymma på så är det mjukvara![]()
Ja jag tror på att detta kommer att ske under detta år. Detta är information som Tesla delgav igår, inte information som någon hittat på för att andra ska dela den och pumpa. Om du hade läst dessa artiklar så hade du nog inte ställt en så dum fråga.
Fast Teslas yttersta representant, största ägare och VD har ju presenterat att FSD ska komma "nästa år" i 10 års tid snart? Jag kanske feltolkar ONSatan, men jag misstänker att frågan är "tror du verkligen på det när vi endast har deras ord som bevis" - vilket ju hittills visat sig varit en väldigt opålitlig beviskälla.
Om man läser shareholder deck (https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... Update.pdf) som måste anses vara det officiella och ingen snack från en scene så står det:
Från shareholder deck:Credde skrev: ↑30 jan 2025 13:27Om man läser shareholder deck (https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... Update.pdf) som måste anses vara det officiella och ingen snack från en scene så står det:
"Preparations are underway across our existing factories for the launch of new products in 2025,
including more affordable models"
Vilket kan tolkas som lite av varje, kanske en ny model, kanske inte, bekräftas inte.
Semi'n verkar ju gå riktigt bra...
"Semi Factory construction continued in Q4 and recently completed roof and wall enclosure of
the main building area. First truck builds are scheduled to start by end of 2025 with ramp
beginning in early 2026. Preparation is underway for Cybercab lines at Gigafactory Texas with
volume production planned for 2026. "
Närr FSD nämnas är det alltid en (1) med som betyder:
"(1) Active driver supervision required; does not make the vehicle autonomous"
Personligen tycker jag Tesla ska fokusera på att få ut en mindre och billigare modell och få Semi i gång. Cybercab är en våt dröm i mina ögon i nuläget. Roadster kommer vi nog inte få se nångång.
Svårt förstå vad ”start of construction” betyder i detta sammanhang? Skall de börja bygga om fabriker / liner då eller vad avses?Sabbe skrev: ↑30 jan 2025 13:44Från shareholder deck:Credde skrev: ↑30 jan 2025 13:27Om man läser shareholder deck (https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... Update.pdf) som måste anses vara det officiella och ingen snack från en scene så står det:
"Preparations are underway across our existing factories for the launch of new products in 2025,
including more affordable models"
Vilket kan tolkas som lite av varje, kanske en ny model, kanske inte, bekräftas inte.
Semi'n verkar ju gå riktigt bra...
"Semi Factory construction continued in Q4 and recently completed roof and wall enclosure of
the main building area. First truck builds are scheduled to start by end of 2025 with ramp
beginning in early 2026. Preparation is underway for Cybercab lines at Gigafactory Texas with
volume production planned for 2026. "
Närr FSD nämnas är det alltid en (1) med som betyder:
"(1) Active driver supervision required; does not make the vehicle autonomous"
Personligen tycker jag Tesla ska fokusera på att få ut en mindre och billigare modell och få Semi i gång. Cybercab är en våt dröm i mina ögon i nuläget. Roadster kommer vi nog inte få se nångång.
”Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of construction in the first half of 2025.
These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms, and will be produced on the same manufacturing line as our current vehicle line-up.”
Svårt att se att det blir något annat än en snikversion av M3 eller MY. Mest troligt M3 då man inte vill konkurrera med Juniper i dagsläget.gjohansson skrev: ↑30 jan 2025 14:03Svårt förstå vad ”start of construction” betyder i detta sammanhang? Skall de börja bygga om fabriker / liner då eller vad avses?Sabbe skrev: ↑30 jan 2025 13:44Från shareholder deck:Credde skrev: ↑30 jan 2025 13:27Om man läser shareholder deck (https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... Update.pdf) som måste anses vara det officiella och ingen snack från en scene så står det:
"Preparations are underway across our existing factories for the launch of new products in 2025,
including more affordable models"
Vilket kan tolkas som lite av varje, kanske en ny model, kanske inte, bekräftas inte.
Semi'n verkar ju gå riktigt bra...
"Semi Factory construction continued in Q4 and recently completed roof and wall enclosure of
the main building area. First truck builds are scheduled to start by end of 2025 with ramp
beginning in early 2026. Preparation is underway for Cybercab lines at Gigafactory Texas with
volume production planned for 2026. "
Närr FSD nämnas är det alltid en (1) med som betyder:
"(1) Active driver supervision required; does not make the vehicle autonomous"
Personligen tycker jag Tesla ska fokusera på att få ut en mindre och billigare modell och få Semi i gång. Cybercab är en våt dröm i mina ögon i nuläget. Roadster kommer vi nog inte få se nångång.
”Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of construction in the first half of 2025.
These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms, and will be produced on the same manufacturing line as our current vehicle line-up.”
En hel del av dagens aktiekurs förutsätter att Tesla lyckas med FSD.Niklas Z skrev: ↑30 jan 2025 16:18Är det över huvud taget meningsfullt att bry sig om framtidsutsikterna för FSD?
Det enda rimliga är väl att strunta i vad Elon/Tesla säger om FSD, fast skulle de visa upp en fungerande FSD så är det självklart intressant. Men det tar vi den dagen det händer (om det händer).
Person A: Det är möjligt att Tesla kan lyckas med FSD, det är förvisso ett oerhörtspacecoin skrev: ↑30 jan 2025 15:38Bloomberg Hyperdrive idag:
There’s also plenty to reason to doubt the self-described boy who cried FSD, whether you’ve tried the technology or not. Just ask Ross Gerber, a long-time Tesla investor.
“You know, I use Full Self-Driving every day, and now I see Waymos every day, all around me, driving perfectly fine, and my car still can’t do it,” Gerber said Wednesday on Bloomberg Television. “I don’t care how many times Elon says that it’s going to work this year, and this is the year of Full Self-Driving. It’s just a bunch of crap, at this point. It doesn’t work. It still doesn’t work!”
Jeff Osborne, an analyst at TD Cowen, was similarly skeptical in his report summing up Musk’s earnings call performance.
“We noticed an elevated level of boastful claims regarding Tesla’s future and potential market cap expansion,” Osborne wrote in a report. “It seemed that more than 75% of the call focused on facets of the business that don’t exist and have been discussed for several years now.”
Receptet är enkelt: Science fiction är roligare än billtillverkning, och en lång mer effektivare metod att få nya jönsar att köpa in.
ps. Apropå ödmjukhet så är det fortsatt jobbigt för mig att ha rätt hela tiden.Vi har väl diskuterat FSD sedan 2020, Larofo?
Eller några decennier. Men hittills har Teslas tidsplaner bara varit tomt prat. Varför bry sig om ännu mer prat från deras sida, för med deras track record kan man knappast utgå från att det är något annat än prat. Bättre att ägna tankemöda åt annat.
Jag bryr mig inte så mycket om tidsplaner utan konstaterar att Tesla
Du får ursäkta att jag inte sammanfattar alla fakta jag baserar mina åsikter på i varje inlägg när de flesta svar är ”ingen vet”, ”det kan gå om några år” eller någon slumpmässig pumpar-tweet.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 16:38Person A: Det är möjligt att Tesla kan lyckas med FSD, det är förvisso ett oerhörtspacecoin skrev: ↑30 jan 2025 15:38Bloomberg Hyperdrive idag:
There’s also plenty to reason to doubt the self-described boy who cried FSD, whether you’ve tried the technology or not. Just ask Ross Gerber, a long-time Tesla investor.
“You know, I use Full Self-Driving every day, and now I see Waymos every day, all around me, driving perfectly fine, and my car still can’t do it,” Gerber said Wednesday on Bloomberg Television. “I don’t care how many times Elon says that it’s going to work this year, and this is the year of Full Self-Driving. It’s just a bunch of crap, at this point. It doesn’t work. It still doesn’t work!”
Jeff Osborne, an analyst at TD Cowen, was similarly skeptical in his report summing up Musk’s earnings call performance.
“We noticed an elevated level of boastful claims regarding Tesla’s future and potential market cap expansion,” Osborne wrote in a report. “It seemed that more than 75% of the call focused on facets of the business that don’t exist and have been discussed for several years now.”
Receptet är enkelt: Science fiction är roligare än billtillverkning, och en lång mer effektivare metod att få nya jönsar att köpa in.
ps. Apropå ödmjukhet så är det fortsatt jobbigt för mig att ha rätt hela tiden.Vi har väl diskuterat FSD sedan 2020, Larofo?
svårt tekniskt problem att lösa, särskild om man bara förlitar sig på
"vision only". Men det är möjligt och det är häftigt och spännande att dom försöker.
Person B: Haha Tesla kommer typ aldrig lyckas med FSD och jag har rätt.
Jag skulle säga att det ännu inte är avgjort vem av Person A och B som
kommer att få rätt i denna fråga.
Vi får ge det några år till.![]()
Ingen på det här forumet vet exakt hur "sagan" om FSD kommer sluta.spacecoin skrev: ↑30 jan 2025 17:27Du får ursäkta att jag inte sammanfattar alla fakta jag baserar mina åsikter på i varje inlägg när de flesta svar är ”ingen vet”, ”det kan gå om några år” eller någon slumpmässig pumpar-tweet.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 16:38Person A: Det är möjligt att Tesla kan lyckas med FSD, det är förvisso ett oerhörtspacecoin skrev: ↑30 jan 2025 15:38Bloomberg Hyperdrive idag:
There’s also plenty to reason to doubt the self-described boy who cried FSD, whether you’ve tried the technology or not. Just ask Ross Gerber, a long-time Tesla investor.
“You know, I use Full Self-Driving every day, and now I see Waymos every day, all around me, driving perfectly fine, and my car still can’t do it,” Gerber said Wednesday on Bloomberg Television. “I don’t care how many times Elon says that it’s going to work this year, and this is the year of Full Self-Driving. It’s just a bunch of crap, at this point. It doesn’t work. It still doesn’t work!”
Jeff Osborne, an analyst at TD Cowen, was similarly skeptical in his report summing up Musk’s earnings call performance.
“We noticed an elevated level of boastful claims regarding Tesla’s future and potential market cap expansion,” Osborne wrote in a report. “It seemed that more than 75% of the call focused on facets of the business that don’t exist and have been discussed for several years now.”
Receptet är enkelt: Science fiction är roligare än billtillverkning, och en lång mer effektivare metod att få nya jönsar att köpa in.
ps. Apropå ödmjukhet så är det fortsatt jobbigt för mig att ha rätt hela tiden.Vi har väl diskuterat FSD sedan 2020, Larofo?
svårt tekniskt problem att lösa, särskild om man bara förlitar sig på
"vision only". Men det är möjligt och det är häftigt och spännande att dom försöker.
Person B: Haha Tesla kommer typ aldrig lyckas med FSD och jag har rätt.
Jag skulle säga att det ännu inte är avgjort vem av Person A och B som
kommer att få rätt i denna fråga.
Vi får ge det några år till.![]()
Jo jag förstod att det var det specifika track record du syftade på, det var