Sida 569 av 607

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 jan 2025 18:25
av Niklas Z
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 jan 2025 18:38
av spacecoin
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Håller helt med.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 jan 2025 20:00
av Larofo
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 jan 2025 20:56
av spacecoin
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 jan 2025 21:27
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 jan 2025 21:38
av Larofo
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 jan 2025 21:41
av spacecoin
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Jag håller med om att Tesla gjort många saker bra.
Jag satte "enkelt" inom citationstecken eftersom det avsågs vara relativt de andra sakerna jag listade.

Re: Aktien TSLA

Postat: 30 jan 2025 21:46
av Larofo
spacecoin skrev: 30 jan 2025 21:41
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Jag håller med om att Tesla gjort många saker bra.
Jag satte "enkelt" inom citationstecken eftersom det avsågs vara relativt de andra sakerna jag listade.
:D

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 08:51
av backe
Troys estimat för 2025, inkl. ev. ny billigare bil.


Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 09:38
av Xyborg
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 10:52
av jpetters
Xyborg skrev:
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
4680 cell produktionen räcker nu till 2500 Cybertrucks i veckan.
Dvs lite mer än "används väl knappt".

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 10:54
av gjohansson
Xyborg skrev: 31 jan 2025 09:38
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Senaste informationen från Tesla är att de kan tillverka 4680-celler i en takt som kan försörja 2,5k cybertrucks i veckan. Dvs det är än så länge en liten andel av Teslas totala batteriförbrukning

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 11:14
av Larofo
Över 100 miljoner 4680 celler tillverkade nu. Dom hade definitivt önskat
att det var mer, men det jobbas fortsatt på att öka tillverkningstakten.
Blir intressant att följa utvecklingen.

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 11:28
av Xyborg
jpetters skrev: 31 jan 2025 10:52
Xyborg skrev:
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00


Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
4680 cell produktionen räcker nu till 2500 Cybertrucks i veckan.
Dvs lite mer än "används väl knappt".
Njae, sett till Teslas totala produktion skulle jag verkligen säga att det passar in i uttrycket "används knappt". :)

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 14:47
av Sabbe
spacecoin skrev: 29 jan 2025 13:30

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 18:02
av Sabbe
Ett steg närmare Robotaxi


Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 18:06
av Credde
Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 18:47
av fth
Credde skrev: 31 jan 2025 18:06
Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D
Det såg väl iofs ut som att det var exakt det den roboten var konstruerad att göra? :?

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 19:18
av ONSatan
fth skrev: 31 jan 2025 18:47
Credde skrev: 31 jan 2025 18:06
Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D
Det såg väl iofs ut som att det var exakt det den roboten var konstruerad att göra? :?

/fth
Precis.
- "Kör mig till Operakällaren"
- "Nej men jag kan dammsuga baksätet åt dig" :D

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 21:24
av Larofo
TSLA kommer aldrig mer gå under $400 igen.
Jag är nästan helt säker på det.

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 jan 2025 22:33
av Freez
Sålde mina idag tänker att Tesla peakat för den här gången. Kommer förmodligen få äta upp detta om några månader :).

Re: Aktien TSLA

Postat: 01 feb 2025 09:03
av spacecoin
fth skrev: 31 jan 2025 18:47
Credde skrev: 31 jan 2025 18:06
Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D
Det såg väl iofs ut som att det var exakt det den roboten var konstruerad att göra? :?

/fth
"Ett steg närmare robotaxi" :lol: Lika mycket som min robotgräsklippare är ett steg närmare AGI...

Ironin i att Tesla gör en demo med en use-case-specifik robot istället för en humanoid går inte ens att beskriva. :lol:
Att den där roboten får ren bilen är inte troligt dessutom, och personalen kostar minimum wage gör ett bättre jobb.

Kanske deploya 10k bilar först och försök få ner kostnaderna senare när man fått feedback från kunderna om tjänsten är något de vill använda?

Men Tesla är som sagt världsledande på marknadsföring.

Re: Aktien TSLA

Postat: 01 feb 2025 10:12
av fth
spacecoin skrev: 01 feb 2025 09:03
fth skrev: 31 jan 2025 18:47
Credde skrev: 31 jan 2025 18:06
Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D
Det såg väl iofs ut som att det var exakt det den roboten var konstruerad att göra? :?

/fth
"Ett steg närmare robotaxi" :lol: Lika mycket som min robotgräsklippare är ett steg närmare AGI...

Ironin i att Tesla gör en demo med en use-case-specifik robot istället för en humanoid går inte ens att beskriva. :lol:
Att den där roboten får ren bilen är inte troligt dessutom, och personalen kostar minimum wage gör ett bättre jobb.

Kanske deploya 10k bilar först och försök få ner kostnaderna senare när man fått feedback från kunderna om tjänsten är något de vill använda?

Men Tesla är som sagt världsledande på marknadsföring.
Det är klart att en städrobot i sig inte på något sätt för oss närmare till sann FSD, men att Tesla nu verkar seriöst arbeta med att ta fram infrastruktur (städrobot, trådlös laddning etc) för en större utrullning indikerar för mig att dom iaf själva tror på detta.

Sen kan förstås din tolkning att allt bara är ”smoke and mirrors” och marknadsföring vara korrekt, men jag tolkar ändå detta försiktigt positivt.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 feb 2025 14:42
av backe
Får kanske bli lite prissänkning nu snart i väntan på Juniper?


Re: Aktien TSLA

Postat: 03 feb 2025 14:45
av Maw
backe skrev: 03 feb 2025 14:42
Får kanske bli lite prissänkning nu snart i väntan på Juniper?

Kanske, men det blir lite tramsigt att cherrypicka(?) ett så litet urval av Europeiska länder. Varför är t ex inte Tyskland och Italien med i listan? Känns som snedrapportering…