Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 jan 2022 12:01
Och totalvikten har ökat med 263kg, från 2371kg till 2634kg.Melon Must skrev:Tesla har registrerat en MYP i Norge som enligt twitter har maxlast på 562kg istället för 390kg.
Och totalvikten har ökat med 263kg, från 2371kg till 2634kg.Melon Must skrev:Tesla har registrerat en MYP i Norge som enligt twitter har maxlast på 562kg istället för 390kg.
MIG bilarna ska väl ha giga casting både fram och bak, vilket inte MIC bilarna har.Dodde skrev:Vet man om tillverkning/konstruktionen är annorlunda mot MiC? Skulle ju kunna vara så att MiC fortfarande får den lägre vikten eller?jonasl skrev:Frågan är om det gäller alla nytillverkade eller bara tyskbilarna. 562kg är väl tilltaget!
Det gäller alla större bilar. Lösning = BE.SteSun skrev:Får man inte dra så mycket på B-kort
Konstigt att totalvikten ökar så mycket mer än lastvikten. Gigacasting ska väl ge lättare bilar och inte tvärt om?Nicke Nyfiken skrev:Och totalvikten har ökat med 262kg, från 2372kg till 2634kg.Melon Must skrev:Tesla har registrerat en MYP i Norge som enligt twitter har maxlast på 562kg istället för 390kg.
Jag gjorde samma reflektion.Maw skrev:Konstigt att totalvikten ökar så mycket mer än lastvikten. Gigacasting ska väl ge lättare bilar och inte tvärt om?Nicke Nyfiken skrev:Och totalvikten har ökat med 262kg, från 2372kg till 2634kg.Melon Must skrev:Tesla har registrerat en MYP i Norge som enligt twitter har maxlast på 562kg istället för 390kg.
Man kan ju alltid hoppasNicke Nyfiken skrev:Jag gjorde samma reflektion.Maw skrev:Konstigt att totalvikten ökar så mycket mer än lastvikten. Gigacasting ska väl ge lättare bilar och inte tvärt om?Nicke Nyfiken skrev:Och totalvikten har ökat med 262kg, från 2372kg till 2634kg.Melon Must skrev:Tesla har registrerat en MYP i Norge som enligt twitter har maxlast på 562kg istället för 390kg.
Större batteripack
Ja det var ju ett tag sedan man, med B-kort, fick dra nått mer än små släpkärror med familjebilar.BrooklynS skrev:Det gäller alla större bilar. Lösning = BE.SteSun skrev:Får man inte dra så mycket på B-kort
Rätta mig om jag har fel men är inte totalvikt = tjänstevikt + maxlast.Maw skrev:Konstigt att totalvikten ökar så mycket mer än lastvikten. Gigacasting ska väl ge lättare bilar och inte tvärt om?Nicke Nyfiken skrev:Och totalvikten har ökat med 262kg, från 2372kg till 2634kg.Melon Must skrev:Tesla har registrerat en MYP i Norge som enligt twitter har maxlast på 562kg istället för 390kg.
Jo så är det, men det stämmer dåligt då tjänstevikten bara ökat 16kg. Från 2056kg till 2072kgflamman skrev:Rätta mig om jag har fel men är inte totalvikt = tjänstevikt + maxlast.Maw skrev:Konstigt att totalvikten ökar så mycket mer än lastvikten. Gigacasting ska väl ge lättare bilar och inte tvärt om?Nicke Nyfiken skrev:Och totalvikten har ökat med 263kg, från 2371kg till 2634kg.Melon Must skrev:Tesla har registrerat en MYP i Norge som enligt twitter har maxlast på 562kg istället för 390kg.
Dvs ökar man maxlast så ökar totalvikt.
Nu ser jag felet. Skit in skit ut.Nicke Nyfiken skrev:Jo så är det, men det stämmer dåligt då tjänstevikten bara ökat 16kg. Från 2056kg till 2072kgflamman skrev:Rätta mig om jag har fel men är inte totalvikt = tjänstevikt + maxlast.Maw skrev:Konstigt att totalvikten ökar så mycket mer än lastvikten. Gigacasting ska väl ge lättare bilar och inte tvärt om?Nicke Nyfiken skrev:Och totalvikten har ökat med 263kg, från 2371kg till 2634kg.Melon Must skrev:Tesla har registrerat en MYP i Norge som enligt twitter har maxlast på 562kg istället för 390kg.
Dvs ökar man maxlast så ökar totalvikt.
Sammanfattningsvis:
Tjänstevikten har ökat 16kg
Lastviken har ökat 172kg
Totalvikten har ökat 263kg
Svårt att få ihop matematiken.
Aha, då stämmer det bättreNicke Nyfiken skrev:Nu ser jag felet. Skit in skit ut.Nicke Nyfiken skrev:Jo så är det, men det stämmer dåligt då tjänstevikten bara ökat 16kg. Från 2056kg till 2072kg
Sammanfattningsvis:
Tjänstevikten har ökat 16kg
Lastviken har ökat 172kg
Totalvikten har ökat 263kg
Svårt att få ihop matematiken.
Lastvikten var inte 390kg tidigare, den var 315kg då föraren räknas bort med 75 kg.
Så lastvikten har ökat 247kg
Och de 16kg i ökad tjänstevikt har säkert med det större batteriet att göra. Vi vet ju att batterierna har fått några kWh mer än tidigare.Maw skrev:Aha, då stämmer det bättreNicke Nyfiken skrev:Nu ser jag felet. Skit in skit ut.Nicke Nyfiken skrev:Jo så är det, men det stämmer dåligt då tjänstevikten bara ökat 16kg. Från 2056kg till 2072kg
Sammanfattningsvis:
Tjänstevikten har ökat 16kg
Lastviken har ökat 172kg
Totalvikten har ökat 263kg
Svårt att få ihop matematiken.
Lastvikten var inte 390kg tidigare, den var 315kg då föraren räknas bort med 75 kg.
Så lastvikten har ökat 247kg
Bra ökning av lastvikten!
Hoppet är det sista som överger människan, men visst vore det trevligt!emiliooo skrev:Antar att det är för mycket att hoppas på att de MY LR som kommer från Kina i februari/mars också får ökad lastvikt?
Var står det om ökad dragvikt?SteSun skrev:Får man inte dra så mycket på B-kort
Man kan också lyssna på samma snubbe när han tar det på lättfattlig engelska.Peter Andersson skrev:På lättfattlig tyska.
Tyvärr har han fullständigt missuppfattat förändringen av lastvikten.Melon Must skrev:Man kan också lyssna på samma snubbe när han tar det på lättfattlig engelska.Peter Andersson skrev:På lättfattlig tyska.
Vilket av det?Jjkalla skrev:
Sanningshalten i detta?