Re: Model 3 Highland
Postat: 17 nov 2023 22:44
Ja, men jag hade lite tur, dels har Audi blivit agenter sen 1 November så det är fasta priser. Min spec har gått upp med 100k sen jag beställde den för cirka 1 år sen dels på grund av agentmodellen men även på gund av prishöjningar. Sålde för att jag tror Q8 kommer bli väldigt omodern inom ett par år precis som E-tron 55 blivit. Var inte redo ta värdeminskning på 500k över 36 månader, så bra är inte bilen.
Hos car.info går det att få ut en massa intressant information om man vill nörda ned sig lite. Så här ser fördelningen ut av Model 3 i Sverige med siffror fram t o m fredags.
Är väl samma som tidigare, så rätt säkert vit.lloydfabege skrev: ↑20 nov 2023 14:46Vilken av färgerna är den mest hållbara för Highland? Någon som vet?
Om man är villig att riskera att få en bil i fyra nyanser av beige. Plastdelarna har tyvärr ofta lite andra nyanser än plåtdelarna på "vita" Teslabilar.taliz skrev: ↑20 nov 2023 15:07Är väl samma som tidigare, så rätt säkert vit.lloydfabege skrev: ↑20 nov 2023 14:46Vilken av färgerna är den mest hållbara för Highland? Någon som vet?
Samma som förut, dvs silver/stealth skulle jag gissalloydfabege skrev: ↑20 nov 2023 14:46Vilken av färgerna är den mest hållbara för Highland? Någon som vet?
Är det någon som vet hur många Highland som har skeppats till Europa än, eller vet var man kan hitta info om det?vigge50 skrev: ↑19 nov 2023 09:16Hos car.info går det att få ut en massa intressant information om man vill nörda ned sig lite. Så här ser fördelningen ut av Model 3 i Sverige med siffror fram t o m fredags.
IMG_2982.png
Så än så länge är det inte så många men de lär väll öka ganska mycket nu i slutet av november och framförallt i december.
Mitt VINs 6-siffriga börjar på nio så tror inte det refererar till att 900000 redan tillverkats, så där hittar man nog inte mycket infoMats Kempe skrev: ↑20 nov 2023 15:58Är det någon som vet hur många Highland som har skeppats till Europa än, eller vet var man kan hitta info om det?vigge50 skrev: ↑19 nov 2023 09:16Hos car.info går det att få ut en massa intressant information om man vill nörda ned sig lite. Så här ser fördelningen ut av Model 3 i Sverige med siffror fram t o m fredags.
IMG_2982.png
Så än så länge är det inte så många men de lär väll öka ganska mycket nu i slutet av november och framförallt i december.
Eller om någon som i veckan fått sin highland kan skvallra om sitt VIN som en indikation på hur många som har tillverkats?
Rotade lite på car.info men de har ju inte den typen av information.
Fattar. Någon annan som vet ett sätt att ta reda på ungefär hur många Highland som har kommit till EU?cyli skrev: ↑20 nov 2023 17:14Mitt VINs 6-siffriga börjar på nio så tror inte det refererar till att 900000 redan tillverkats, så där hittar man nog inte mycket infoMats Kempe skrev: ↑20 nov 2023 15:58Är det någon som vet hur många Highland som har skeppats till Europa än, eller vet var man kan hitta info om det?vigge50 skrev: ↑19 nov 2023 09:16Hos car.info går det att få ut en massa intressant information om man vill nörda ned sig lite. Så här ser fördelningen ut av Model 3 i Sverige med siffror fram t o m fredags.
IMG_2982.png
Så än så länge är det inte så många men de lär väll öka ganska mycket nu i slutet av november och framförallt i december.
Eller om någon som i veckan fått sin highland kan skvallra om sitt VIN som en indikation på hur många som har tillverkats?
Rotade lite på car.info men de har ju inte den typen av information.
Sen är ju frågan vad som händer med garantin som Tesla generellt är väldigt noga med om man har gjort någon modifikation? Har du monterat dragkrok med tillhörande elektriska kopplingar utan att bilen sålts med krok, så vet ju Tesla det och de reagerar nog negativt om du får något problem som är kopplat till något elektriskt tex bakluckan, elhissar eller annat.
Oh min avsikt var, om det skulle bli aktuellt, låta Tesla montera dragkrok. Både för garantins skull och trailer-mode. Det viktiga är att det går och inte som med första 3:an där den var tvungen att ha kork från fabrik pga. två olika typgodkännanden.HelectriC skrev: ↑21 nov 2023 17:39Sen är ju frågan vad som händer med garantin som Tesla generellt är väldigt noga med om man har gjort någon modifikation? Har du monterat dragkrok med tillhörande elektriska kopplingar utan att bilen sålts med krok, så vet ju Tesla det och de reagerar nog negativt om du får något problem som är kopplat till något elektriskt tex bakluckan, elhissar eller annat.
ok, men Tesla kommer nog aldrig montera dragkrok på en bil som de inte sålt med krok från början. Tesla är ju lite "svåra" med sånt.FStaake skrev: ↑22 nov 2023 00:05Oh min avsikt var, om det skulle bli aktuellt, låta Tesla montera dragkrok. Både för garantins skull och trailer-mode. Det viktiga är att det går och inte som med första 3:an där den var tvungen att ha kork från fabrik pga. två olika typgodkännanden.HelectriC skrev: ↑21 nov 2023 17:39Sen är ju frågan vad som händer med garantin som Tesla generellt är väldigt noga med om man har gjort någon modifikation? Har du monterat dragkrok med tillhörande elektriska kopplingar utan att bilen sålts med krok, så vet ju Tesla det och de reagerar nog negativt om du får något problem som är kopplat till något elektriskt tex bakluckan, elhissar eller annat.
Var motsvarande diskussioner gällande dragkrok dragkrok för Y, alltså original jämfört med 3:e parts.
Även om Tesla är säkert 10k dyrare än en 3:e parts krok tycker jag det är värt att köra på original.
Sedan håller jag med om det är löjligt låg dragvikt på 3:an i Europa. Har tänkt många ggr att jag skulle googla vad dom får dra i USA men aldrig kommit till skott. Har sett en del YT videos där dom drar rejäla, med svenska mått mätt, husvagnar efter 3:or.
Lite osäker på vad du menar.HelectriC skrev: ↑22 nov 2023 16:55ok, men Tesla kommer nog aldrig montera dragkrok på en bil som de inte sålt med krok från början. Tesla är ju lite "svåra" med sånt.FStaake skrev: ↑22 nov 2023 00:05Oh min avsikt var, om det skulle bli aktuellt, låta Tesla montera dragkrok. Både för garantins skull och trailer-mode. Det viktiga är att det går och inte som med första 3:an där den var tvungen att ha kork från fabrik pga. två olika typgodkännanden.HelectriC skrev: ↑21 nov 2023 17:39Sen är ju frågan vad som händer med garantin som Tesla generellt är väldigt noga med om man har gjort någon modifikation? Har du monterat dragkrok med tillhörande elektriska kopplingar utan att bilen sålts med krok, så vet ju Tesla det och de reagerar nog negativt om du får något problem som är kopplat till något elektriskt tex bakluckan, elhissar eller annat.
Var motsvarande diskussioner gällande dragkrok dragkrok för Y, alltså original jämfört med 3:e parts.
Även om Tesla är säkert 10k dyrare än en 3:e parts krok tycker jag det är värt att köra på original.
Sedan håller jag med om det är löjligt låg dragvikt på 3:an i Europa. Har tänkt många ggr att jag skulle googla vad dom får dra i USA men aldrig kommit till skott. Har sett en del YT videos där dom drar rejäla, med svenska mått mätt, husvagnar efter 3:or.
Inte om dom har samma batteri.
Står i valet mellan 3 och Y, vill ha bästa räckvidd, och är verkligen nyfiken på om det är så att dom går lika långt som artikeln angav och är överraskad att Kona går så mycket längre än 3 och Y.
Inte så svårt då. 3 och Y har samma drivlina och batteri på LR och P(RWD skiljer lite då alla 3 har CATL medan Berlin-byggda Y har BYD). 3 är mindre och har därmed lägre förbrukning.Sofie skrev: ↑23 nov 2023 18:34Står i valet mellan 3 och Y, vill ha bästa räckvidd, och är verkligen nyfiken på om det är så att dom går lika långt som artikeln angav och är överraskad att Kona går så mycket längre än 3 och Y.
Imponerande siffror. Själv har jag knappt fått ut mer än 320 körda km ca. Förvärmer dock inte ofta och kör ca 20 km och sedan stopp på ett par timmar. Siffran 140 är det vid en längre resa du fått ut det?joem65 skrev: ↑23 nov 2023 20:54Har bara kört min nya Highland RWD 50 mil än så länge, och angående förbrukningen/räckvidden så här på vintern fick jag en räckvidd på 431 km när jag laddade till 100%. Yttertemperaturen var det vid tillfället -8 grader. Det är imponerande att se att den endast drar ca 140 Wh/km med förvärmda batterier, trots ett antal minusgrader. Om jag inte förvärmer ökar den till runt 180 Wh/km.