chaffis75 skrev:BrooklynS skrev: ↑21 jul 2025 10:39
Airlift skrev:BrooklynS skrev: ↑21 jul 2025 00:14
Det är prismodellen snarare än kraftslaget som utgör problemet där.
Hade det varit så att vindkraft inte gett något stora delar av året så hade du haft en poäng men nu är det ju inte alls på det viset. Priset sätts på börsen dagen innan själva produktionen och om du tänker en gång till när det gäller kärnkraft så tror jag att du inser vad som händer med priserna då eftersom kärnkraft inte kan anpassa produktionen.
Ta till dig data som presenterats i bilderna och fundera igen på om din tes verkligen håller.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men Zooma in på dina bilder så ser du alla gånger gröna stapeln droppar. Vad är det du inte förstår av din egen presentation? Lägg därtill uppå de andra delarna med pengar du betalar pga att vi fått såpass mycket volatilitet.
Har noll intresse av at övertyga vare sig dig, Lerum-X eller nån annan som kör ett narrativ från början till slut helt kopierat från lobbyn. Vad det handlar om är att andra ska få chansen att se att kejsaren visst är naken.
Vi är nu inne på måndagen, lågtrycket har inte kommit in än. Vindkraften puttar ut 5% av installerad effekt. Vattenkraften nu uppe på 70%. (Dag 2/2 där din chat-Bot mölla inte givit avkastning). Vi tar väl det dag för dag?
Tror du fortfarande ”att man inte kör vindkraften idag pga…” som du nyss hävdade Brooklyn ? Att man istället ”låter” vattenkraften få jobba lite? Eller, det kanske inte blåser på höjd idag, heller.. än så länge.
Du verkar fullt upptagen med att försöka förolämpa dina medmänniskor istället för att föra en vettig diskussion. Är det sådant man lär sig i kommentarsfälten på ”alternativa medier”?
Det är självklart att vindkraften fluktuerar och det regleras av vattenkraften. Blåser mycket = mindre vattenkraft, blåser mindre = mer vattenkraft (givet samma efterfrågan).
Du undviker dock sorgfälligt kärnfrågan (häpp), nämligen vad kärnkraften skulle tillföra, när och till vilket pris. Utgå gärna från verkligheten när du svarar.
Nu vet jag inte var du bor men jag tror du missar hur saker ner ut nere i Skåne och se4. Nej de finns inget behov av kärnkraft i Stockholm och norrut men här i södra Sverige lider konsumenter och framförallt företag. I Löddeköpinge kan de inte byggas fler snabbladdare trots vi befinner oss bara någon kommer från Barsebäck och en stor knutpunkt för el.
Jag tror inte att kunskapsnivå hänger väldigt starkt ihop med var man bor.
I både SE3 och SE4 råder ett underskott av elproduktion vilket ställer till det både med högre spotpriser och effektbrist. Därför är det önskvärt med mer elproduktion i SE3 och SE4. Skall detta ske inom rimlig tid (snabbare än 15 år) och till en rimlig kostnad så ser inte jag kärnkraft som ett alternativ idag. Helt enkelt för att det är för dyrt och ingen aktör verkar kunna bygga och leverera el från ny kärnkraft till de priser som rått de senaste decennierna. Och då pratar vi inte enstaka dagar utan hela tiden.
Vilka realistiska alternativ finns då? Gaskraft, vindkraft, solkraft. Finns säkert någon graf för lönsamhet uppdelat på elpris och energislag.
För mig framstår vindkraftparker till havs som ett gångbart alternativ även om det finns frågor att lösa även där. Viktigt att ha i minnet är att priset per installerad MW SJUNKER hela tiden för vind- och solkraft medan det STIGER hela tiden för kärnkraft.
Lägg till redundansargumentet så har åtminstone jag väldigt svårt att få ihop kalkylen. Det verkar nästan religiöst att hålla fast vid att kärnkraft skall byggas - ”till varje pris”. Och det tycker jag är fel, rent samhällsekonomiskt.