Sida 59 av 61
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 15 jun 2023 08:50
av AAKEE
RK83 skrev: ↑15 jun 2023 08:32
agehall skrev: ↑15 jun 2023 07:31
Ja, du råkade väl ut för någon som var ny på jobbet då. Nu vet du bättre och kan göra informerade val.
Ja men står väl samma info hos Tesla på deras hemsida. Nu behöver jag absolut inte ladda 100% varje dag så kanske sätter gränsen på 80% som de flesta andra rekommenderar.
Läser du mitt (långa) inlägg ovan så förklarar det varför tesla rekommenderar 100% till LFP.
Det är inte för batteriet i sig utan för att bilen inte ska visa fel räckvidd och att man riskerar att bli ståendes med slut ström.
Det är inte märkbart bättre för batteriet att ladda 80%. Det är en grav myt.
Tesla rekommenderar inte 80% för någon bil.
LFP - 100%
Övriga under 90%.
Ska det bli någon märkbar skillnad för batteriets degradering ska du ladda 70% eller lägre som grund och 100% en gång i veckan, inte för batteriet utan för att bilen ska visa rätt räckvidd. Då halverar du ungefär degraderingen.
Det andra alternativet är att alltid ladda till 100%, och acceptera att det ger lite degradering pga calendar aging. Du kanske får 10% efter 4 år.
Som du ser på denna bild så är 80% t.o.m sämre än 100% i vissa tester:
Alla tester visar inte att 80% är sämre än 100% men då är de ofta likvärdiga, eller väldigt nära likvärdiga.
Som här, ungefär likvärdigt.
Bägge bilderna visar det vi redan vet, nämligen att 70% och under halverar degraderingen pga tid. 80% är därför inte ett speciellt bra val för LFP.
Ska du inte alltid ladda 100%, välj 70% eller lägre. 50% är lägsta inställning och 50-70% är bra för batteriet.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 15 jun 2023 10:13
av RK83
AAKEE skrev: ↑15 jun 2023 08:50
RK83 skrev: ↑15 jun 2023 08:32
agehall skrev: ↑15 jun 2023 07:31
Ja, du råkade väl ut för någon som var ny på jobbet då. Nu vet du bättre och kan göra informerade val.
Ja men står väl samma info hos Tesla på deras hemsida. Nu behöver jag absolut inte ladda 100% varje dag så kanske sätter gränsen på 80% som de flesta andra rekommenderar.
Läser du mitt (långa) inlägg ovan så förklarar det varför tesla rekommenderar 100% till LFP.
Det är inte för batteriet i sig utan för att bilen inte ska visa fel räckvidd och att man riskerar att bli ståendes med slut ström.
Det är inte märkbart bättre för batteriet att ladda 80%. Det är en grav myt.
Tesla rekommenderar inte 80% för någon bil.
LFP - 100%
Övriga under 90%.
Ska det bli någon märkbar skillnad för batteriets degradering ska du ladda 70% eller lägre som grund och 100% en gång i veckan, inte för batteriet utan för att bilen ska visa rätt räckvidd. Då halverar du ungefär degraderingen.
Det andra alternativet är att alltid ladda till 100%, och acceptera att det ger lite degradering pga calendar aging. Du kanske får 10% efter 4 år.
Som du ser på denna bild så är 80% t.o.m sämre än 100% i vissa tester:
4112C75B-E99B-410B-8ECD-38CC3A89862B.jpeg
Alla tester visar inte att 80% är sämre än 100% men då är de ofta likvärdiga, eller väldigt nära likvärdiga.
Som här, ungefär likvärdigt.
912E7C95-FE10-4350-BDD1-9A3EDC93E521.jpeg
Bägge bilderna visar det vi redan vet, nämligen att 70% och under halverar degraderingen pga tid. 80% är därför inte ett speciellt bra val för LFP.
Ska du inte alltid ladda 100%, välj 70% eller lägre. 50% är lägsta inställning och 50-70% är bra för batteriet.
Ok tack!
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 16 jun 2023 20:35
av George_Westinghouse
Efter fyra veckor av tesla ägande kan jag säga att det hänger på gasandet ”gäller åtminstone för mig”
Hustrun nyttjar 30% medans jag nyttjar 20% på samma sträcka.
Gissar att det hänger på föraren, kör man hårt blir räckvidden därefter.
Oavsett hårt eller mjukt så är det ett nöje att köra en tesla

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 16 jun 2023 22:23
av Bjelke
George_Westinghouse skrev: ↑16 jun 2023 20:35
Efter fyra veckor av tesla ägande kan jag säga att det hänger på gasandet ”gäller åtminstone för mig”
Hustrun nyttjar 30% medans jag nyttjar 20% på samma sträcka.
Gissar att det hänger på föraren, kör man hårt blir räckvidden därefter.
Oavsett hårt eller mjukt så är det ett nöje att köra en tesla
Typ samma här

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 17 jun 2023 12:04
av RK83
Har alla denna Autopilot version?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 17 jun 2023 13:13
av AAKEE
RK83 skrev: ↑17 jun 2023 12:04
Har alla denna Autopilot version?
Ja, alla Y har det.
Det finns ju olika hårdvaruversioner, HW3 satt på Y i början och nu börjar väl HW4 komma.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 04 jul 2023 16:42
av Tellus
RWD nu i quick och cherry
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... ilver/amp/
Har RWD varit tillverkade i Berlin förut också?
Ja, sedan nyligen
viewtopic.php?t=32975
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 04 jul 2023 19:00
av Sillsaparill
Japp finns nu också på svenska Tesla siten
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 aug 2023 17:09
av Nogo
Körde igår slut på batteriet. Hur gick det till? Jag gjorde av med buffern som jag trodde var större än vad det var.
Laddar fullt och gör av mig hela batteriet 4 gånger i veckan då jag kör långa sträckor dagligen. Igår regnade det en hel del och massa motvind. När jag hade 10km kvar till hemmet hade jag 0% kvar i batteriet. I energiappen stod det 0km. Då tänkte jag att 4,5% i buffer skulle räcka hem. 8km senare med ett snitt på 175wh/km så började bilen varna att bilen snart skulle stängas av och att man skulle stanna på säker plats. Kom drygt 1km till jag såg en laddstolpe (AC) och stannade för att ladda. Till min härliga otur var denna Mer laddare låst. Kunde inte se den i appen.
Fick ringa bärgare som hjälpte mig till en Circle K med snabbladdare drygt 500 meter ifrån platsen jag stannade. Laddade upp 2% sen körde jag hem.
Kommer nog aldrig våga köra LFP-batteriet under 0% igen

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 aug 2023 17:58
av NEO
Nogo skrev: ↑10 aug 2023 17:09
Körde igår slut på batteriet. Hur gick det till? Jag gjorde av med buffern som jag trodde var större än vad det var.
Laddar fullt och gör av mig hela batteriet 4 gånger i veckan då jag kör långa sträckor dagligen. Igår regnade det en hel del och massa motvind. När jag hade 10km kvar till hemmet hade jag 0% kvar i batteriet. I energiappen stod det 0km. Då tänkte jag att 4,5% i buffer skulle räcka hem. 8km senare med ett snitt på 175wh/km så började bilen varna att bilen snart skulle stängas av och att man skulle stanna på säker plats. Kom drygt 1km till jag såg en laddstolpe (AC) och stannade för att ladda. Till min härliga otur var denna Mer laddare låst. Kunde inte se den i appen.
Fick ringa bärgare som hjälpte mig till en Circle K med snabbladdare drygt 500 meter ifrån platsen jag stannade. Laddade upp 2% sen körde jag hem.
Kommer nog aldrig våga köra LFP-batteriet under 0% igen
Vår har 2.68kWh i buffer med 60.2kWh NFP. Det är ju faktiskt 4.4% buffer men MY RWD har inte som de andra fast 4.5% buffer.
Du borde ha klarat 10km om du haft 2.68kWh i buffer. Men MY RWD är som sagt lömsk, jag hade aldrig vågat köra utan SMT.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 aug 2023 18:02
av ANLI
Nogo skrev: ↑10 aug 2023 17:09
Körde igår slut på batteriet. Hur gick det till? Jag gjorde av med buffern som jag trodde var större än vad det var.
Laddar fullt och gör av mig hela batteriet 4 gånger i veckan då jag kör långa sträckor dagligen. Igår regnade det en hel del och massa motvind. När jag hade 10km kvar till hemmet hade jag 0% kvar i batteriet. I energiappen stod det 0km. Då tänkte jag att 4,5% i buffer skulle räcka hem. 8km senare med ett snitt på 175wh/km så började bilen varna att bilen snart skulle stängas av och att man skulle stanna på säker plats. Kom drygt 1km till jag såg en laddstolpe (AC) och stannade för att ladda. Till min härliga otur var denna Mer laddare låst. Kunde inte se den i appen.
Fick ringa bärgare som hjälpte mig till en Circle K med snabbladdare drygt 500 meter ifrån platsen jag stannade. Laddade upp 2% sen körde jag hem.
Kommer nog aldrig våga köra LFP-batteriet under 0% igen
Kanske någon cell har lite sämre kapacitet så att underspänningsskyddet löste ut för enskild cell?
Senast jag körde till 0% var cellspänningen 3,17-3,20 V i vila innan laddning. Betyder nog att bufferten är >2,6 kWh som bilen visar.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 aug 2023 18:10
av AAKEE
NEO skrev: ↑10 aug 2023 17:58
Nogo skrev: ↑10 aug 2023 17:09
Körde igår slut på batteriet. Hur gick det till? Jag gjorde av med buffern som jag trodde var större än vad det var.
Laddar fullt och gör av mig hela batteriet 4 gånger i veckan då jag kör långa sträckor dagligen. Igår regnade det en hel del och massa motvind. När jag hade 10km kvar till hemmet hade jag 0% kvar i batteriet. I energiappen stod det 0km. Då tänkte jag att 4,5% i buffer skulle räcka hem. 8km senare med ett snitt på 175wh/km så började bilen varna att bilen snart skulle stängas av och att man skulle stanna på säker plats. Kom drygt 1km till jag såg en laddstolpe (AC) och stannade för att ladda. Till min härliga otur var denna Mer laddare låst. Kunde inte se den i appen.
Fick ringa bärgare som hjälpte mig till en Circle K med snabbladdare drygt 500 meter ifrån platsen jag stannade. Laddade upp 2% sen körde jag hem.
Kommer nog aldrig våga köra LFP-batteriet under 0% igen
Vår har 2.68kWh i buffer med 60.2kWh NFP. Det är ju faktiskt 4.4% buffer men MY RWD har inte som de andra fast 4.5% buffer.
Du borde ha klarat 10km om du haft 2.68kWh i buffer. Men MY RWD är som sagt lömsk, jag hade aldrig vågat köra utan SMT.
Y RWD med LFP har 4.5% som minsta buffer.
Den är som du skriver dynamisk med 4.5% är lägsta buffern.
Sen räckte det inte ändå tydligen.
Mest sannolikt är det att nog att BMS överskattar kapaciteten i batteriet.
Laddar man fullt som Nogo gjorde räknar den utifrån det läget.
Under körning beräknas SOC och mäts inte.
Om BMS har överskattat kapaciteten kommer man ha lägre SOC än bilen tror. Man kannä alltså ha infikerad räckvidd kvar när det tar slut.
Jag har lite ifrågasatt hur BMS ska kunna uppskatta batterikapaciteten om det är svårt att mäta SOC även när bilen är parkerad och sover. Det här är kanske en fingervisning om att det kan stämma.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 aug 2023 19:04
av mikebike
Nogo skrev: ↑10 aug 2023 17:09
Körde igår slut på batteriet. Hur gick det till? Jag gjorde av med buffern som jag trodde var större än vad det var.
Laddar fullt och gör av mig hela batteriet 4 gånger i veckan då jag kör långa sträckor dagligen. Igår regnade det en hel del och massa motvind. När jag hade 10km kvar till hemmet hade jag 0% kvar i batteriet. I energiappen stod det 0km. Då tänkte jag att 4,5% i buffer skulle räcka hem. 8km senare med ett snitt på 175wh/km så började bilen varna att bilen snart skulle stängas av och att man skulle stanna på säker plats. Kom drygt 1km till jag såg en laddstolpe (AC) och stannade för att ladda. Till min härliga otur var denna Mer laddare låst. Kunde inte se den i appen.
Fick ringa bärgare som hjälpte mig till en Circle K med snabbladdare drygt 500 meter ifrån platsen jag stannade. Laddade upp 2% sen körde jag hem.
Kommer nog aldrig våga köra LFP-batteriet under 0% igen
Du fick ingen varning med uppmaning om att sänka hastigheten för spara energi?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 aug 2023 19:30
av AAKEE
Nogo skrev: ↑10 aug 2023 17:09
Jag gjorde av med buffern som jag trodde var större än vad det var.
Du är såklart inte ensam. BMS trodde det också
Från privat mess, du fick ut 58kWh från 100% till stopp. Då är det den kapacitet batteriet har.
Så det verkar vara en överskattning av batterikapaciteten på ca 1.5kWh eller 2.6%.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 aug 2023 19:30
av taliz
Nogo skrev: ↑10 aug 2023 17:09
Körde igår slut på batteriet. Hur gick det till? Jag gjorde av med buffern som jag trodde var större än vad det var.
Laddar fullt och gör av mig hela batteriet 4 gånger i veckan då jag kör långa sträckor dagligen. Igår regnade det en hel del och massa motvind. När jag hade 10km kvar till hemmet hade jag 0% kvar i batteriet. I energiappen stod det 0km. Då tänkte jag att 4,5% i buffer skulle räcka hem. 8km senare med ett snitt på 175wh/km så började bilen varna att bilen snart skulle stängas av och att man skulle stanna på säker plats. Kom drygt 1km till jag såg en laddstolpe (AC) och stannade för att ladda. Till min härliga otur var denna Mer laddare låst. Kunde inte se den i appen.
Fick ringa bärgare som hjälpte mig till en Circle K med snabbladdare drygt 500 meter ifrån platsen jag stannade. Laddade upp 2% sen körde jag hem.
Kommer nog aldrig våga köra LFP-batteriet under 0% igen
Tycker det låter som du stannade innan det tog slut?
Eller menar du att bilen vägrade köra efter du stannat vid MER-laddaren?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 aug 2023 20:53
av Nogo
taliz skrev: ↑10 aug 2023 19:30
Nogo skrev: ↑10 aug 2023 17:09
Körde igår slut på batteriet. Hur gick det till? Jag gjorde av med buffern som jag trodde var större än vad det var.
Laddar fullt och gör av mig hela batteriet 4 gånger i veckan då jag kör långa sträckor dagligen. Igår regnade det en hel del och massa motvind. När jag hade 10km kvar till hemmet hade jag 0% kvar i batteriet. I energiappen stod det 0km. Då tänkte jag att 4,5% i buffer skulle räcka hem. 8km senare med ett snitt på 175wh/km så började bilen varna att bilen snart skulle stängas av och att man skulle stanna på säker plats. Kom drygt 1km till jag såg en laddstolpe (AC) och stannade för att ladda. Till min härliga otur var denna Mer laddare låst. Kunde inte se den i appen.
Fick ringa bärgare som hjälpte mig till en Circle K med snabbladdare drygt 500 meter ifrån platsen jag stannade. Laddade upp 2% sen körde jag hem.
Kommer nog aldrig våga köra LFP-batteriet under 0% igen
Tycker det låter som du stannade innan det tog slut?
Eller menar du att bilen vägrade köra efter du stannat vid MER-laddaren?
Det stod bilen kommer att stängas av och att jag ska välja en säker plats att stanna. Tappade ganska mycket kraft. Körde i strax under 20km/h och hade då 500m till circle K men jag såg en Mer laddstolpe och valde att stanna. Efter att jag stannade så gick det inte att lägga D.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 okt 2023 19:07
av maxhallden
Hej!
Har en Model Y som gått 170 mil och är en månad gammal. Kunde inget om elbilar innan men nu har jag läst AAKEE:s inlägg och kan allt.
Tänkte hålla koll på degraderingen för skojs skull.
Har någon koll på batterikapacitet när den är ny?
Ska jag räkna på 57,5 eller 60kWh?
Vet bara att den stod på 418km vid 100% första två veckorna, nu står det 416km.
Tack!
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 okt 2023 19:21
av Collin87
maxhallden skrev: ↑10 okt 2023 19:07
Hej!
Har en Model Y som gått 170 mil och är en månad gammal. Kunde inget om elbilar innan men nu har jag läst AAKEE:s inlägg och kan allt.
Tänkte hålla koll på degraderingen för skojs skull.
Har någon koll på batterikapacitet när den är ny?
Ska jag räkna på 57,5 eller 60kWh?
Vet bara att den stod på 418km vid 100% första två veckorna, nu står det 416km.
Tack!
59,5 kWh från start i Kina byggd iaf. Vet inte hur det med tyskbyggda med BYD blade batterier.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 okt 2023 20:49
av maxhallden
Min är byggd i Berlin. Kan man ta reda på det någonstans?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 okt 2023 21:16
av maxhallden
Just nu:
297x141=41877. 41877/0,71 = 58,98 kWh.
Missar jag något i uträkningen?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 okt 2023 21:31
av Nogo
maxhallden skrev: ↑10 okt 2023 21:16
Just nu:
297x141=41877. 41877/0,71 = 58,98 kWh.
Missar jag något i uträkningen?
Gör det med 100% så får du bättre precision. Jag har 59kWh med betydligt mer mil än din bil samt att bilen är 9,5 månader gammal.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 10 okt 2023 21:35
av maxhallden
Tack, då räknar jag nästa fulladdning!
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 11 okt 2023 08:56
av maxhallden
Laddade till 100% inatt för att testa. Direkt på morgonen i garaget fick jag fram typ samma som igår vid 70%.
Men när jag kört en liten bit och batteriet blivit varmt antar jag blev det lite bättre.
411x139/0,96 = 59,5 kW.
Har sett på några ställen att Model Y RWD från Berlin ska ha 55kWh Byd Blade-batteri men i min bil är det ju uppenbarligen mer.
Så jag utgår ifrån att det är 59,5 kW från ny för att hålla koll. Kan ju inte ha sabbat så mycket på 4 veckor.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 11 okt 2023 09:43
av AAKEE
maxhallden skrev: ↑11 okt 2023 08:56
Har sett på några ställen att Model Y RWD från Berlin ska ha 55kWh
55kWh är en riktigt rolig skröna
Någon hade läst EU-cerifieringspapprena och tog 5S som 55kWh. 5S betyder 5-sitsig.
Tesla har aldrig sagt ngt om batteristorleken och specifikt 55 kWh har aldrig kommit från Tesla.
Byd Blade är 60.7 kWh Full Pack when new.
Man kan se vilket batteri man har i regbeviset eller genom att söka på sin bil (regnummer) på transportstyrelsen.
Under ”fordonsidentitet” finns ”variant”
Det är fyra siffror/bostäver
Den första är bilmodell (Y)
Den andra och tredje är batterityp.
Den sista visar AWD eller RWD (D för dual motor och R för RWD)
Batterityp:
7C = Byd blade LFP
6L = CATL LFP
Så, med byd blade blir det Y7CR
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 11 okt 2023 09:44
av Nogo
maxhallden skrev: ↑11 okt 2023 08:56
Laddade till 100% inatt för att testa. Direkt på morgonen i garaget fick jag fram typ samma som igår vid 70%.
Men när jag kört en liten bit och batteriet blivit varmt antar jag blev det lite bättre.
411x139/0,96 = 59,5 kW.
Har sett på några ställen att Model Y RWD från Berlin ska ha 55kWh Byd Blade-batteri men i min bil är det ju uppenbarligen mer.
Så jag utgår ifrån att det är 59,5 kW från ny för att hålla koll. Kan ju inte ha sabbat så mycket på 4 veckor.
Ladda till 100% en gång i veckan och återkom om några veckor. Jag har för mig att jag också hade 59,5kWh när jag tog ut bilen för att sedan gå till över 60kWh.