Sida 59 av 238
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 21 jan 2019 13:39
av Verdi
Jeppe_E skrev:Verdi skrev:Jeppe_E skrev:MrSteelneck skrev:Priset känns högt för en som gått så pass långt!
Nähä?
Det är ju sedan gammalt att det är inget problem. De går hur långt som helst. Inget annat slits på bilen heller. Så det är bara att betala. Den är ju bara 1,5 år gammal, så man bör ju rimligen få ut 70% av nypriset oavsett hur långt den gått.
Tesla säljer en S90D med 8800 mil på mätaren för 876.000 kr.
Vad tycker du den ska kosta då? Hur många kronor per mil är rimligt i värdeminskning? Enligt dig är den väl redo för skroten?
Nä, men det är väl rimligt med 800.000? Tesla begär ju 876.000 för en S90D med 8800 mil på. Bilen är ju bara 18 månader gammal (imponerande att köra 20000 mil på 18 månader

även om det är en Taxi)
Men, det kan förstås vara ett dyrbart köp om batteriet lägger av, eftersom garantin är borta. Om ägaren skött bilen bör den ha ca 92-94% av ursprungskapaciteten kvar.
Ser ut som den har 417 km vid ~87% om man tittar på bild #2. Det ger i så fall 479 km vid 100% SOC. Min helt nya 100D kommer upp till ca 505 km. Så den har ca 95% kvar enligt min uppskattning.
Garantin är borta? Nope. Faktiskt inte.
Vilken typ av garantier gäller för Tesla?
Tesla har 4 års begränsad nybilsgaranti, eller 8 000 mil (det som inträffar först), mer information om nybilsgarantin finns här. Utöver nybilsgarantin är det även 8 års garanti med obegränsad körsträcka på batteriet samt drivenheter, mer information om detta här.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 21 jan 2019 13:48
av Jeppe_E
Verdi skrev:
Garantin är borta? Nope. Faktiskt inte.
Vilken typ av garantier gäller för Tesla?
Tesla har 4 års begränsad nybilsgaranti, eller 8 000 mil (det som inträffar först), mer information om nybilsgarantin finns här. Utöver nybilsgarantin är det även 8 års garanti med obegränsad körsträcka på batteriet samt drivenheter, mer information om detta här.
Ah
Trodde att de hade ändrat detta och lagt till en milbegränsning (eller det är bara på M3?)
Frågan är vad som är "normal användning"
"Din bil skyddas av en begränsad nybilsgaranti på 4 år eller 80 000 km, beroende på vilket som kommer först. Batteri och drivenheter i din bil täcks under en period på:
Model S och Model X – 8 år (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades för 2015, som täcks för en period på 8 år eller 200 000 km, vilket som än kommer först).
Model 3 med Standard- eller Mid Range-batteri – 8 år eller 160 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70% bevarad batterikapacitet under garantiperioden.
Model 3 med Long Range-batteri – 8 år eller 192 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % bevarad batterikapacitet under garantiperioden.
Dessa garantier täcker nödvändiga reparationer eller byten för att avhjälpa defekter i material eller tillverkning av alla delar tillverkade eller levererade av Tesla som uppkommit vid normal användning."
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 21 jan 2019 14:11
av Verdi
Jeppe_E skrev:Verdi skrev:
Garantin är borta? Nope. Faktiskt inte.
Vilken typ av garantier gäller för Tesla?
Tesla har 4 års begränsad nybilsgaranti, eller 8 000 mil (det som inträffar först), mer information om nybilsgarantin finns här. Utöver nybilsgarantin är det även 8 års garanti med obegränsad körsträcka på batteriet samt drivenheter, mer information om detta här.
Ah
Trodde att de hade ändrat detta och lagt till en milbegränsning (eller det är bara på M3?)
Frågan är vad som är "normal användning"
"Din bil skyddas av en begränsad nybilsgaranti på 4 år eller 80 000 km, beroende på vilket som kommer först. Batteri och drivenheter i din bil täcks under en period på:
Model S och Model X – 8 år (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades för 2015, som täcks för en period på 8 år eller 200 000 km, vilket som än kommer först).
Model 3 med Standard- eller Mid Range-batteri – 8 år eller 160 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70% bevarad batterikapacitet under garantiperioden.
Model 3 med Long Range-batteri – 8 år eller 192 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % bevarad batterikapacitet under garantiperioden.
Dessa garantier täcker nödvändiga reparationer eller byten för att avhjälpa defekter i material eller tillverkning av alla delar tillverkade eller levererade av Tesla som uppkommit vid normal användning."
På bilar man köper NU kanske det finns en begränsning. Men 2017 fanns det inte den skrivelsen och jag tror inte de kan ändra garantivillkoren retroaktivt.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 21 jan 2019 14:18
av ellerstrom
Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Verdi skrev:
Garantin är borta? Nope. Faktiskt inte.
Vilken typ av garantier gäller för Tesla?
Tesla har 4 års begränsad nybilsgaranti, eller 8 000 mil (det som inträffar först), mer information om nybilsgarantin finns här. Utöver nybilsgarantin är det även 8 års garanti med obegränsad körsträcka på batteriet samt drivenheter, mer information om detta här.
Ah
Trodde att de hade ändrat detta och lagt till en milbegränsning (eller det är bara på M3?)
Frågan är vad som är "normal användning"
"Din bil skyddas av en begränsad nybilsgaranti på 4 år eller 80 000 km, beroende på vilket som kommer först. Batteri och drivenheter i din bil täcks under en period på:
Model S och Model X – 8 år (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades för 2015, som täcks för en period på 8 år eller 200 000 km, vilket som än kommer först).
Model 3 med Standard- eller Mid Range-batteri – 8 år eller 160 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70% bevarad batterikapacitet under garantiperioden.
Model 3 med Long Range-batteri – 8 år eller 192 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % bevarad batterikapacitet under garantiperioden.
Dessa garantier täcker nödvändiga reparationer eller byten för att avhjälpa defekter i material eller tillverkning av alla delar tillverkade eller levererade av Tesla som uppkommit vid normal användning."
På bilar man köper NU kanske det finns en begränsning. Men 2017 fanns det inte den skrivelsen och jag tror inte de kan ändra garantivillkoren retroaktivt.
Det är fortfarande ingen milbegränsning på S/X, allt i enlighet med vad Jeppe_E skriver ovan (som är taget från Teslas hemsida). Milbegränsningen som anges där är enbart för den ursprungliga Model S med 60kWh (ej uppgraderbart till 75kWh) som såldes under 2015.
På Model 3 verkar det dock vara det som uppnås först av år/mil som gäller.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 24 jan 2019 14:34
av juristen
Model S 85D 2015 på KVD, gått nästan 16K mil.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 80hk-28007
"Vibrationer i ratten." Vad kan det vara och vad kan det kosta att åtgärda?
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 24 jan 2019 14:36
av Jeppe_E
I bästa fall, balansering av hjulen
I sämsta fall, drivaxlar
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 24 jan 2019 15:08
av Seregon
Drivaxlar går på typ 20k har jag för mig.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 24 jan 2019 15:17
av juristen
Seregon skrev:Drivaxlar går på typ 20k har jag för mig.
För båda sidorna? Inkl jobb eller bara delar?
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 24 jan 2019 15:23
av Seregon
juristen skrev:Seregon skrev:Drivaxlar går på typ 20k har jag för mig.
För båda sidorna? Inkl jobb eller bara delar?
Jag gissar på att det är för bägge sidor inkl jobb. Hade bilen på service och de ville få godkännande att göra arbete för totalt strax över 30k om de behövde byta drivaxlar (om jag minns åtgärden korrekt). Nu behövdes det inte och själva servicen gick på 9k.
Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Postat: 24 jan 2019 16:49
av Tars
Ca 8000 st kostar de nya, 1700-3000 beg st.
Därtill tar det ca 2-3 timmar för tesla eller någon annan att byta det samt en framvagnsinställning.
Så 20.000 är korrekt om man köper nytt.
Kan även vara glapp i bussningar.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 25 jan 2019 00:27
av juristen
Tars skrev:Ca 8000 st kostar de nya, 1700-3000 beg st.
Därtill tar det ca 2-3 timmar för tesla eller någon annan att byta det samt en framvagnsinställning.
Så 20.000 är korrekt om man köper nytt.
Kan även vara glapp i bussningar.
Framvagnsinställning efter man bytt drivaxlar? Det brukar man inte behöva. Har Tesla någon specialvariant eller är de bara extra noga?
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 25 jan 2019 01:02
av Tars
juristen skrev:Tars skrev:Ca 8000 st kostar de nya, 1700-3000 beg st.
Därtill tar det ca 2-3 timmar för tesla eller någon annan att byta det samt en framvagnsinställning.
Så 20.000 är korrekt om man köper nytt.
Kan även vara glapp i bussningar.
Framvagnsinställning efter man bytt drivaxlar? Det brukar man inte behöva. Har Tesla någon specialvariant eller är de bara extra noga?
Absolut inget måste, men en rekommendation från min sida.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 25 jan 2019 07:04
av Bjelke
Om man blir tvungen att lossa på styrlederna så behöver man göra en inställning, men det kanske inte behövs vid drivaxelbyte på en Tesla?
(jag har aldrig monterat tillbaks en styrled som ändå monterats bort, men om man återanvänder den gamla så kanske man kan få till det exakt
lika igen och därmed inte behöver göra en inställning...)
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 jan 2019 16:09
av juristen
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 80hk-28007
Tesla model S 85D 2015, 16K mil, 21" sommarhjul - gick för 505 500 kr + 7500 inropsavgift. Begagnatpriserna börjar komma inom räckhåll för oss vanliga svenssons.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 jan 2019 16:22
av Jeppe_E
Var det du som köpte den?
Kan vara ett bra pris, beroende på vad vibrationerna i ratten beror på.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 jan 2019 16:49
av juristen
Jeppe_E skrev:
Var det du som köpte den?
Kan vara ett bra pris, beroende på vad vibrationerna i ratten beror på.
Nej, tyvärr inte jag.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 jan 2019 16:59
av helix
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 jan 2019 17:16
av Legato
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 jan 2019 17:31
av Alx
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 jan 2019 18:08
av MartinH
Hoppas de på att leasa ut den ett år och sedan exportera till Norge?
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 29 jan 2019 19:56
av Jeppe_E
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 31 jan 2019 22:32
av Magnus71
Nu är det 102st Teslor på blocket.
Men det verkar knappt inte vara några som säljs. Bara samma bilar som får förnyade publiceringar.
Känslan är som bostadsmarknaden i Stockholm. Säljarna har inte anpassat priset till vad köparna vill betala. Utbudet är rekordstort och priserna pressas ner.
Jag tror att en ny M3 är ett klart säkrare köp än en S från 2015 för samma pengar.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 01 feb 2019 07:06
av frippe
Magnus71 skrev:Nu är det 102st Teslor på blocket.
Men det verkar knappt inte vara några som säljs. Bara samma bilar som får förnyade publiceringar.
Känslan är som bostadsmarknaden i Stockholm. Säljarna har inte anpassat priset till vad köparna vill betala. Utbudet är rekordstort och priserna pressas ner.
Jag tror att en ny M3 är ett klart säkrare köp än en S från 2015 för samma pengar.
Det blir nog lite stökigt på marknaden nu när model 3 är påväg. Många som ska byta från s/x till 3 vilket ökar på utbudet och de som kan ha varit intresserade av en s kanske väntar tills de kan utvärdera 3 lite mer.
Vad som är säkrare är väl även beroende på vad du behöver. En 3 är inte i samma storleksklass som en s. Klarar man sig med en sedan med mindre bagageutrymme, då är säkert 3an bättre. Om inte, kanske s är ett bättre val. Men samtidigt är 3 en ny konstruktion och att köpa begagnat har alltid sina risker.
Men fri SuC är ganska nice.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 01 feb 2019 08:59
av OfarligTesla
Magnus71 skrev:Nu är det 102st Teslor på blocket.
Men det verkar knappt inte vara några som säljs. Bara samma bilar som får förnyade publiceringar.
Känslan är som bostadsmarknaden i Stockholm. Säljarna har inte anpassat priset till vad köparna vill betala. Utbudet är rekordstort och priserna pressas ner.
Jag tror att en ny M3 är ett klart säkrare köp än en S från 2015 för samma pengar.
Skulle säga att det beror på hur länge du skall ha den. Jag skulle inte vara förvånad om leasingbolagens restvärde på 40% efter 3 år kan slå in på Model 3an faktiskt. Allt beror på vad konkurrenterna kommer med för produkter och till vilka priser.
Något man skall räkna med är nog att nytt tappar avsevärt mer än begagnat om du köper båda för samma prislapp.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 01 feb 2019 09:20
av AVIONIX
OfarligTesla skrev:Magnus71 skrev:Nu är det 102st Teslor på blocket.
Men det verkar knappt inte vara några som säljs. Bara samma bilar som får förnyade publiceringar.
Känslan är som bostadsmarknaden i Stockholm. Säljarna har inte anpassat priset till vad köparna vill betala. Utbudet är rekordstort och priserna pressas ner.
Jag tror att en ny M3 är ett klart säkrare köp än en S från 2015 för samma pengar.
Skulle säga att det beror på hur länge du skall ha den. Jag skulle inte vara förvånad om leasingbolagens restvärde på 40% efter 3 år kan slå in på Model 3an faktiskt. Allt beror på vad konkurrenterna kommer med för produkter och till vilka priser.
Något man skall räkna med är nog att nytt tappar avsevärt mer än begagnat om du köper båda för samma prislapp.
Om konkurrenterna ska kunna konkurrera på riktigt med Tesla hänger mycket på hur snabbt och stort Ionity bygger sitt laddnätverk. När Ionity är ikapp Supercharger så kan andra biltillverkare konkurrera med Tesla, inte före dess. Jag tror vi kommer att se många besvikna Audi e-Tron ägare i höst som inser att laddningen inte fungerar.