Sida 581 av 607
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 mar 2025 17:41
av repulsiv
spacecoin skrev: ↑27 mar 2025 16:54
Jag har svårt att se någon vinnare på ett tull-drivet handelskrig. USA kommer att få in mindre skatt om konsumenterna minskar sina inköp, biltillverkarna (samtliga) får det tufft, och konsumenterna som beskrivet ovan. De rika blir de största förlorarna om inflationen sticker iväg. Låntagare som inte konsumerar blir kanske vinnare?
Det finns ju en anledning att man vill ha frihandelsavtal, just för att ALLA förlorar på tullkrig normalt.
Jag är lite osäker på om trump bara är för korkad för att förstå det, eller har en agenda att han ska förstöra, jag lutar mer åt det sista.
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 mar 2025 19:56
av Maxerl
repulsiv skrev: ↑27 mar 2025 17:41
spacecoin skrev: ↑27 mar 2025 16:54
Jag har svårt att se någon vinnare på ett tull-drivet handelskrig. USA kommer att få in mindre skatt om konsumenterna minskar sina inköp, biltillverkarna (samtliga) får det tufft, och konsumenterna som beskrivet ovan. De rika blir de största förlorarna om inflationen sticker iväg. Låntagare som inte konsumerar blir kanske vinnare?
Det finns ju en anledning att man vill ha frihandelsavtal, just för att ALLA förlorar på tullkrig normalt.
Jag är lite osäker på om trump bara är för korkad för att förstå det, eller har en agenda att han ska förstöra, jag lutar mer åt det sista.
Var hittar jag era inlägg om hur korkat EU agerat som haft högre motsvarande tullar på amerikanska bilar (än USA haft på europeiska) fram tills nu?
Tror utgången kommer att bli att Europa/USA kommer ha likvärdiga låga tullar gentemot varandra, men är det något historien visat så är det ju att EU inte agerar förrän de absolut behöver (e.g. upprustning, öka energiproduktion, sänka orättvisa tullar osv). Det räcker inte att USA påtalar dessa behov av förändring.
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 mar 2025 20:07
av Teslasemitruck
Flytt av jobb antagligen
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 mar 2025 21:22
av Freez
Maxerl skrev: ↑27 mar 2025 19:56
repulsiv skrev: ↑27 mar 2025 17:41
spacecoin skrev: ↑27 mar 2025 16:54
Jag har svårt att se någon vinnare på ett tull-drivet handelskrig. USA kommer att få in mindre skatt om konsumenterna minskar sina inköp, biltillverkarna (samtliga) får det tufft, och konsumenterna som beskrivet ovan. De rika blir de största förlorarna om inflationen sticker iväg. Låntagare som inte konsumerar blir kanske vinnare?
Det finns ju en anledning att man vill ha frihandelsavtal, just för att ALLA förlorar på tullkrig normalt.
Jag är lite osäker på om trump bara är för korkad för att förstå det, eller har en agenda att han ska förstöra, jag lutar mer åt det sista.
Var hittar jag era inlägg om hur korkat EU agerat som haft högre motsvarande tullar på amerikanska bilar (än USA haft på europeiska) fram tills nu?
Tror utgången kommer att bli att Europa/USA kommer ha likvärdiga låga tullar gentemot varandra, men är det något historien visat så är det ju att EU inte agerar förrän de absolut behöver (e.g. upprustning, öka energiproduktion, sänka orättvisa tullar osv). Det räcker inte att USA påtalar dessa behov av förändring.
Instämmer, egentligen helt orimliga tullar idag. Nog är det så att EU åkt snålskjuts på USA i många frågor fram tills nu.
I dagsläget är tullen för att importera en bil till EU från USA på 10 procent. Samtidigt tar USA bara 2,5 procent i tull när EU-tillverkade bilar importeras.
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 mar 2025 21:37
av Maetlarv
Maxerl skrev: ↑27 mar 2025 19:56
repulsiv skrev: ↑27 mar 2025 17:41
spacecoin skrev: ↑27 mar 2025 16:54
Jag har svårt att se någon vinnare på ett tull-drivet handelskrig. USA kommer att få in mindre skatt om konsumenterna minskar sina inköp, biltillverkarna (samtliga) får det tufft, och konsumenterna som beskrivet ovan. De rika blir de största förlorarna om inflationen sticker iväg. Låntagare som inte konsumerar blir kanske vinnare?
Det finns ju en anledning att man vill ha frihandelsavtal, just för att ALLA förlorar på tullkrig normalt.
Jag är lite osäker på om trump bara är för korkad för att förstå det, eller har en agenda att han ska förstöra, jag lutar mer åt det sista.
Var hittar jag era inlägg om hur korkat EU agerat som haft högre motsvarande tullar på amerikanska bilar (än USA haft på europeiska) fram tills nu?
Tror utgången kommer att bli att Europa/USA kommer ha likvärdiga låga tullar gentemot varandra, men är det något historien visat så är det ju att EU inte agerar förrän de absolut behöver (e.g. upprustning, öka energiproduktion, sänka orättvisa tullar osv). Det räcker inte att USA påtalar dessa behov av förändring.
EU’s importtullar från US har varit 10% på vanliga personbilar och 10% på stora suv / pickuper. Usa’s motsvarande har varit 2,5% respektive 25%.
Det verkar som du hör till dem som tror att Trumps tullar bara är ett smart förhandlingsspel för att i slutändan driva ned tullarna. Det är extremt få som ännu tror på det.
Det förklarar ju tex inte varför Trump lade 25% tull även mot Canada och Mexiko trots att det var 0% tullar åt båda håll innan. För övrigt enligt ett frihandelsavtal som en viss Hr Trump hade förhandlat fram under sin förra mandatperiod och som han då beskrev som ett magiskt bra avtal, men nu bröt han alltså mot det själv.
Jag tror att Trump vill ha tullar bara för att han tycker det är schysta prylar som drar in pengar och som han kan besluta om helt självsvåldigt varje dag.
För övrigt finns det ingen direkt orättvisa i tullsatser mellan Usa och Eu, i snitt är tullsatserna väldigt lika åt bägge håll även om det på vissa varor kan skilja lite. Även om Trump upprepar en sak hundra gånger innebär det inte att det är en sanning.
Re: Aktien TSLA
Postat: 27 mar 2025 21:40
av Maetlarv
Freez skrev: ↑27 mar 2025 21:22
Maxerl skrev: ↑27 mar 2025 19:56
repulsiv skrev: ↑27 mar 2025 17:41
spacecoin skrev: ↑27 mar 2025 16:54
Jag har svårt att se någon vinnare på ett tull-drivet handelskrig. USA kommer att få in mindre skatt om konsumenterna minskar sina inköp, biltillverkarna (samtliga) får det tufft, och konsumenterna som beskrivet ovan. De rika blir de största förlorarna om inflationen sticker iväg. Låntagare som inte konsumerar blir kanske vinnare?
Det finns ju en anledning att man vill ha frihandelsavtal, just för att ALLA förlorar på tullkrig normalt.
Jag är lite osäker på om trump bara är för korkad för att förstå det, eller har en agenda att han ska förstöra, jag lutar mer åt det sista.
Var hittar jag era inlägg om hur korkat EU agerat som haft högre motsvarande tullar på amerikanska bilar (än USA haft på europeiska) fram tills nu?
Tror utgången kommer att bli att Europa/USA kommer ha likvärdiga låga tullar gentemot varandra, men är det något historien visat så är det ju att EU inte agerar förrän de absolut behöver (e.g. upprustning, öka energiproduktion, sänka orättvisa tullar osv). Det räcker inte att USA påtalar dessa behov av förändring.
Instämmer, egentligen helt orimliga tullar idag. Nog är det så att EU åkt snålskjuts på USA i många frågor fram tills nu.
I dagsläget är tullen för att importera en bil till EU från USA på 10 procent. Samtidigt tar USA bara 2,5 procent i tull när EU-tillverkade bilar importeras.
EU’s importtullar från US har varit 10% på vanliga personbilar och 10% på stora suv / pickuper. Usa’s motsvarande har varit 2,5% respektive 25%.
För övrigt finns det ingen direkt orättvisa i tullsatser generellt mellan Usa och Eu, i snitt är tullsatserna väldigt lika åt bägge håll även om det på vissa varor kan skilja lite. Även om Trump upprepar en sak hundra gånger innebär det inte att det är en sanning.
Re: Aktien TSLA
Postat: 28 mar 2025 08:36
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 28 mar 2025 09:20
av spacecoin
Sabbe skrev: ↑28 mar 2025 08:36
Det var ett bra inlägg förutom att det vore även roligt med en reflektion från dig som sagt...
4M 2030? Jag som trodde det var 20M? Som sedan reviderades till 10M av bolaget som är deras sista prognos på ämnet så vitt jag vet.
Det är till och med i det lägre spannet av det jag räknat med 4-6M. Vad säger Cathy om detta??? (Edit; Hon säger väl att alla är Robotaxis, eller att Tesla säljer fler robotar än bilar och att Tesla inte är ett bilföretag).
Min gissning är att 90+% av Teslas omsättning är från bilar och relaterade tjänster år 2030. Och 80% av vinsten (bägge ex ZEV credits). Idag är det 94% tror jag.
Det positiva är att givet oförändrad kurs (gårdagens close) så skulle P/E vara vara runt 65 då vid 2030...

Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2025 19:31
av Sabbe
Bra för Tesla aktien? Eliminerar risken att Elon behöver sälja Tesla aktier för att stötta X.
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2025 19:37
av spacecoin
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2025 20:00
av Sabbe
Vad har detta med Tesla att göra?
Re: Aktien TSLA
Postat: 29 mar 2025 20:03
av spacecoin
Sabbe skrev: ↑29 mar 2025 20:00
Vad har detta med Tesla att göra?
Tesla är väl ett perfekt exempel på punkt 3 + 4 tänker jag, plus relaterat till ditt förra inlägg som är ett exempel på punkt 1 + 2?
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2025 10:15
av Sabbe
Hoppas på flera MegaPack fabriker på fler kontinenter snart. Fina marginaler för en produkt som är enklare att tillverka än fordon.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2025 12:54
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2025 15:08
av Maetlarv
Sabbe skrev: ↑31 mar 2025 10:15
Hoppas på flera MegaPack fabriker på fler kontinenter snart. Fina marginaler för en produkt som är enklare att tillverka än fordon.
Jo det är jättebra att energilagringssidan växer så bra när resten inte gör det. Problemet är väl just att det är enklare att tillverka, konkurrensen kommer säkert att öka kraftigt över tid även om efterfrågan också kommer växa kraftigt.
Speciellt svårt blir det om celltillverkarna själva ( Byd , Catl m.fl) börjar satsa mer på att förädla sina celler till system, då blir det svårare för dem som köper celler från dem att konkurrera eftersom celltillverkarna kan styra cellpriserna en del.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2025 16:38
av Xyborg
Maetlarv skrev: ↑31 mar 2025 15:08
Sabbe skrev: ↑31 mar 2025 10:15
Hoppas på flera MegaPack fabriker på fler kontinenter snart. Fina marginaler för en produkt som är enklare att tillverka än fordon.
Jo det är jättebra att energilagringssidan växer så bra när resten inte gör det. Problemet är väl just att det är enklare att tillverka, konkurrensen kommer säkert att öka kraftigt över tid även om efterfrågan också kommer växa kraftigt.
Speciellt svårt blir det om celltillverkarna själva ( Byd , Catl m.fl) börjar satsa mer på att förädla sina celler till system, då blir det svårare för dem som köper celler från dem att konkurrera eftersom celltillverkarna kan styra cellpriserna en del.
Vem köper Tesla sina celler ifrån? Är det BYD eller CATL? För det känns som ju som ganska sannolikhet att de skulle kunna välja att bygga egna lösningar istället?
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 mar 2025 17:14
av Maetlarv
Xyborg skrev: ↑31 mar 2025 16:38
Maetlarv skrev: ↑31 mar 2025 15:08
Sabbe skrev: ↑31 mar 2025 10:15
Hoppas på flera MegaPack fabriker på fler kontinenter snart. Fina marginaler för en produkt som är enklare att tillverka än fordon.
Jo det är jättebra att energilagringssidan växer så bra när resten inte gör det. Problemet är väl just att det är enklare att tillverka, konkurrensen kommer säkert att öka kraftigt över tid även om efterfrågan också kommer växa kraftigt.
Speciellt svårt blir det om celltillverkarna själva ( Byd , Catl m.fl) börjar satsa mer på att förädla sina celler till system, då blir det svårare för dem som köper celler från dem att konkurrera eftersom celltillverkarna kan styra cellpriserna en del.
Vem köper Tesla sina celler ifrån? Är det BYD eller CATL? För det känns som ju som ganska sannolikhet att de skulle kunna välja att bygga egna lösningar istället?
Svaret är väl att Tesla gör lite celler själva och sedan köper de av ”alla”. Åtminstone av Panasonic, LG Chem, CATL, BYD och SK Innovation. Jag har dock inte koll på vilka som levererar just till lagringslösningarna.
Battericeller är ju typ en ”commodity” nu där man köper av den som ger dig bäst pris o prestanda o leveranstid.
Re: Aktien TSLA
Postat: 01 apr 2025 08:17
av Sabbe
I Kina verkar tillverkningen av nya Model Y ha tagit fart.
Re: Aktien TSLA
Postat: 01 apr 2025 10:26
av backe
Sabbe skrev: ↑01 apr 2025 08:17
I Kina verkar tillverkningen av nya Model Y ha tagit fart.
Synd för Tesla att efterfrågan verkar falla direkt efter modellbytet. Man kör räntefria lån för alla varianter av MY i Kina nu, är nog en tidsfråga innan vi ser det här också, jag gissar innan slutet på april. Man körde också rejäla subventioner på Model 3 innan kvartalsskiftet, försäkringsrabatt på 1100 $ och 5 år räntefria lån.
Tesla (NASDAQ: TSLA) has made its three-year, zero-interest financing available in China for the long-range all-wheel-drive variant of the facelifted Model Y, extending the purchase incentive to both variants of the updated SUV (sport utility vehicle) for the first time.
At the same time, the delivery wait time for the long-range all-wheel drive variant of the Model Y has been halved from before, suggesting that demand for the previously more popular variant may be slowing.
The US electric vehicle (EV) maker announced on Weibo today that Chinese customers who purchase any variant of the facelifted Model Y before April 30 can enjoy a three-year interest-free financing.
https://cnevpost.com/2025/03/31/tesla-3 ... eup-china/
Re: Aktien TSLA
Postat: 01 apr 2025 10:30
av backe
Troy Teslikes sammanställning pekar på 355 000 leveranser i Q1.
Re: Aktien TSLA
Postat: 02 apr 2025 08:53
av Magre
Re: Aktien TSLA
Postat: 02 apr 2025 09:29
av spacecoin
Magre skrev: ↑02 apr 2025 08:53
Det här är bara PR. Jag är rätt säker på att Folksam säljer på rent investeringsmässiga grunder, annars skulle de ha sålt för länge sedan.
Re: Aktien TSLA
Postat: 02 apr 2025 09:45
av Freez
Magre skrev: ↑02 apr 2025 08:53
Innehavet är värt 1,6 miljarder. Jag vet inte när Folksam köpt sina aktier men jag misstänker att de gjort en ganska bra resa och vinst. Sedan vill dom få det att framstå som någon godhets gärning. Luktar lite unket. Money talks..
Re: Aktien TSLA
Postat: 02 apr 2025 12:24
av Teslasemitruck
Försäljningssiffrorna kommer ut om några timmar
Re: Aktien TSLA
Postat: 02 apr 2025 15:16
av backe
Sämre än nån trott... 336 681 levererade bilar varav 12 881 S/X/CT.