Vad jag sett av förslagen så är det indexerat, ja. Kärnkraft blir alltså ännu dyrare samtidigt som sol- och vindkraft blir ännu billigare under samma tid. Om det sedan tar 10, 15 eller 20 år - eller rentav 5 - så kvarstår faktum att kärnkraften kommer att innebära betydligt högre priser och det under lång tid.Airlift skrev:Jag har läst årsrapporterna. Leveranssäkerhet uttrycks inte i importberoendet.BrooklynS skrev: ↑31 jul 2025 13:12Leveranssäkerheten kan exempelvis uttryckas med importbehov. Och med de tidigare presenterade graferna kring hur vindkraft levererade under de 100 timmarna med högst belastning.Airlift skrev:Bra!! Fram med datan på hur mycket leveranssäkerhet ökat med vindkraft efter alla dessa enorma investeringar.BrooklynS skrev: ↑31 jul 2025 10:09Jag trodde du ansåg fakta och data var ointressant? Eftersom du bortser från det helt och bara fortsätter med samma felaktiga påståenden typ ”väderberoende” (kuggfråga: vad är ”väder”?) trots att du fått faktiska data på hur det ser ut över året. Då känns det som om du hycklar ärligt talat. ”Disagree” är tyckande. Här pratar vi data.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fram med datan på hur mycket stöd och bidrag som givits samt hur mycket vindkraft inte betalat för alla balanstjänster.
Fram med datan på alla vindkraftsparker som går med vinst (- bidrag och stöd). ( Av mina sammanställningar så går bara vindkraft med vinst där man investerat/driftsatt i samband med investeringsstöd bidrag och certifikat. Dessa har då kunnat mumsa i sig 10-15år av stöd varvid de idag kan gå med vinst. Även pga äldre verk som är avskrivna och att de är enklare konstruktionsmässigt och därmed billigare i drift och initiala kostnader. Vilket ytterligare konkretiserar mitt påstående om att vindkraft aldrig skulle tillåtas bli större än ”gårdsverk”. Så snacket om att vindkraft är billigt är en sanning med grav synskada.)
—- syrsor——
Vilka balanstjänster menar du?
Vilka bidrag menar du att vindkraften får?
Skall vi prata ekonomi nu så kostar kärnkraften 4-5 gånger mer än vindkraften.
Vid ett garanterat pris på 80 öre för kärnkraftsel så kommer det givet dagens förutsättningar (vi antar produktion som idag) att kosta konsumenterna 7,5 miljarder extra per år. Per år, i 30 år eller så. Detta samtidigt som elpriset sjunker per MWh för varje år när det gäller sol- och vindkraft.
Som exempel kan anföras effekten på spotpris i SE3 (”högt” elpris idag).
Detta är data. Vad har du att komma med när det gäller vidimerade fakta förutom lösryckta påståenden?
Det är helt enkelt så att kärnkraft spelat ut sin roll eftersom den är för dyr. För dyr att bygga, för dyr per MWh, för dyr att hantera riskerna med. Ren matematik.
Så du säger att 80-öringen kommer inflationsuppräknas? För du påstår ju samtidigt att det kommer ta 20år för ny kärnkraft. Så vad hamnar elpriset på om 20 år om man räknar på inflationen bakåt? Snittinflation på 3,1% i Sverige sedan iaf 30år.
50öre x 1,031^20 blir ju 92 öre när verket är klart, med dina beräkningar på tid.
Till vilken nytta kan man fråga sig.