Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 23 sep 2020 13:28
Det är farligt det där att provköra dyra bilar.
Vet inte om jag vågar prova Taycan...
Vet inte om jag vågar prova Taycan...

Håller med, nästan så att jag ångrar att jag provkörde...taliz skrev:Det är farligt det där att provköra dyra bilar.
Vet inte om jag vågar prova Taycan...
Och Solnagnagarenjohani skrev:Tänkte mer på hur många här på forumetLegato skrev:7% av Taycan-köparna enligt undersökningen på förra sidan i trådenHar nog bara sett en, Segelflygaren, hittills.
Vore kul att höra lite om hur bytet har upplevts efter att lite tid har gått.
Är du nöjd med bytet?Dan236 skrev:Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Kul - stort grattis!johani skrev:Är du nöjd med bytet?Dan236 skrev:Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Beställde själv en Taycan igår, det blir leverans innan jul förhoppningsvis!
Ja, jag är riktigt nöjd. Hämtade ut den för tre veckor sedan och ångrar det inte en sekund.johani skrev:Är du nöjd med bytet?Dan236 skrev:Jag har bytt från Model S till Taycan Turbo.
Beställde själv en Taycan igår, det blir leverans innan jul förhoppningsvis!
Tack, det känns lika spännande som när jag väntade på min första Model Smartinot skrev:Kul - stort grattis!
Kul att höra att du är nöjdDan236 skrev:Ja, jag är riktigt nöjd. Hämtade ut den för tre veckor sedan och ångrar det inte en sekund.
Svårt att beskriva skillnaden, mer än att jag får känslan av att det är en mer gedigen byggd bil (och betydligt sportigare om man nu är ute efter det.) Men det är självklart också skillnad på prislappen.
Det jag saknar från Teslan är nog bara den stora skärmen, men antar att det är något jag kommer att vänja mig vid.
Näst bäst, efter Cayenne.Zalman3 skrev:Taycan säljer som smör i solsken och är nu deras mest sålda modell.
Finns det inte vissa likheter med antalet levererade model3 i mars -19?dd88 skrev:Näst bäst, efter Cayenne.Zalman3 skrev:Taycan säljer som smör i solsken och är nu deras mest sålda modell.
Är tappet -1700 avgasbilar och ökningen på elbilar +1000 stycken kanske det inte är lika roligt men det beror på vinst per bil. Nu tror jag det bara är tillfälligt och att omställningen mot elbilar måste tas.HelectriC skrev:Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
“There are no customer requests for BEVs. None. There are regulator requests for BEVs, but no customer requests.”
“We are continuously working on EV entries, but right now, there is no demand,”
BMW...“I do not believe there will be a dramatic increase in demand for battery vehicles, and I believe this situation is true globally."
Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.dd88 skrev:Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Ja definitivt, man följer redan satt roadmap och gör på sin höjd små förändringar för att blidka marknaden.Svenssons skrev:Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.dd88 skrev:Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.
Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
Hur många biltillverkare eller modeller finns i länder som Brasilien, Indonesien eller varför inte hela Sydamerika och Afrika? Verkar som om inte Tesla eller kinesiska tillverkare introducerar elbilar så kommer inte de andra biltillverkarna heller komma med elbilar på dessa marknader.HelectriC skrev:Sen får vi inte glömma att globalt, så är efterfrågan fortfarande försvinnande liten. Se på länder som Brasilien, Indonesien eller andra stora länder med många bilar. Det går inte att plötsligt stora delar av de länderna ska köra elbil, infrastrukturen för laddning finns helt enkelt inte. Det går ju självklart att göra något åt, men det är långt till att du kan ladda elbil på ett enkelt och säkert sätt i favelan, om vi säger så.
10 procent ?! Har elbilarna kommit upp till det? Förra året stod väll elbilar för 2 procent utav totala försäljningen ?Svenssons skrev:Det verkar i alla fall vara så att alla elbilar som kommer ut på marknaden säljs rätt kvickt och inte behöver ställas upp på lager i väntan på försäljning.dd88 skrev:Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.
Kan inte påstå att jag är förvånad över att många väntar in en mogen marknad, både producenter och konsumenter.
Vi lever i en liten bubbla.
Jag tror att hade alla biltillverkare kommit med fler modeller och lyckats producera dessa till efterfrågan så hade det inte handlat om 10 procent utan snarare 30-50 procent och än mer på vissa marknader.
Nu tar det tid att ställa om men jag tror att de flesta större biltillverkare medvetet gjort en trögare omställning även ifall de skulle sålt allt de hade kunna tillverka.
Ska man vara snäll mot dom kan man ju tolka det som att elbilar än så länge måste innebära lägre kostnader än motsvarande fossilbil. Det märks ju i tjänstebilstråden där den allmänna åsikten verkar vara att många kommer köpa diesel igen när det inte blir lika förmånligt. Det finns en efterfrågan om alternativen är dyrare eller om någon annan betalar.Svenssons skrev:Är tappet -1700 avgasbilar och ökningen på elbilar +1000 stycken kanske det inte är lika roligt men det beror på vinst per bil. Nu tror jag det bara är tillfälligt och att omställningen mot elbilar måste tas.HelectriC skrev:Men jag förstår egentligen inte helt påståendet ”nu vet vi varför de inte vill sälja elbilar, det tar knäcken på ICE-försäljningen” jaha, so what? De tjänar ju pengar på elbilarna istället då. Vad spelar det för roll, så länge de gör pengar? Det var ju liknande när Porsche i stort sett bara hade 911 och började med övriga modeller, SUVar och allt möjligt. Var någon rädd för att 911 skulle sälja dåligt då eller blev man nöjd med att man sålde fler bilar av övriga modeller? Ägarna av bolaget skiter ju i vilken modell som säljer bra, bara firman tjänar pengar, så är ju alla glada och nöjda. Någon entusiast på motoravdelningen kanske är lite bitter, men vem bryr sig om den personen.
Vi kan nog säga att citat som följande är felaktiga:
“There are no customer requests for BEVs. None. There are regulator requests for BEVs, but no customer requests.”“We are continuously working on EV entries, but right now, there is no demand,”BMW...“I do not believe there will be a dramatic increase in demand for battery vehicles, and I believe this situation is true globally."
Toyota...
Honda...
4,9% under hela detta året så långt, men ökande. Nu i september 6,5% (som jämförelse 1,4% i september 2019).dd88 skrev:Självklart så finns det en efterfrågan, men hur stor andel av total bilförsäljning stod elbilar för? Vi snackar några procent.