Du får argumentera för kärnkraft om du vill/kan, hittills har du inte lyckats särskilt väl.Airlift skrev:Var rätt längesen Varberg Energi byggde en ny park? De måste ju funnits i minst 15år som verksamhet nu? Garanterat byggt ett bra fundament på bidrag?Lerumsexpressen skrev: ↑06 aug 2025 01:35Varberg Energi, deras vindproduktion är lönsam och de anger hur de tänker sig lösa avvecklingen av sina anläggningar.niklas12 skrev: ↑05 aug 2025 22:14Jag har presenterat både beräkningar och källan till Vattenfalls livscykelanalys som stöd.BrooklynS skrev: ↑05 aug 2025 16:22Vilka är dina argument?niklas12 skrev:
Jag tolkar din brist på svar att både jag och vattenfall hade rätt.
Absolut här kommer ett utdrag från SVKs årsredovisning för 2009
IMG_8791.jpeg
När vi ändå diskuterar underbyggda argument så skulljag med vilja ha lite förtydligande.
varför reglerar man bort väderberoende elproduktion som bara kan producera när vädret tillåter?
Och hur stor andel av väderberoende elproduktion reglerar man bort och vem står för den kostnaden?
Du kan säkert själv leta reda på de svar du anser stödjer din sak och presentera din egen argumentation varför kärnkraften är framtidens energislag.
Jag anser att den inte är det, på grunder redovisade ovan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var du som påstod att kapacitetsfaktorn var felaktig för vindkraft pga nedreglering utan att kunna visa nånting för att backa upp dina påståenden.
Jag har inte heller fått något svar på min tidigare fråga gällande produktionskostnaden för vindkraft du har hävdat att vindkraft klarar att producera el för 20öre/kwh.
Medelspotpriset 2024 var långt över 20öre för samtliga elområden
Varför kan då ingen visa upp ett exempel på en lönsam vindkraftspark i Sverige?
Är du nöjd nu?
Eller ska vi låtsas om att de två exempel jag nu tog fram inte gills, för det kom från en person inte gick "livets hårda skola" och som inte tror att "sunt förnuft" betyder fakta eller är svaret på alla frågor, då det finns för många osunda förnuft, idéer och tankar i samhället idag.
https://www.varbergenergi.se/globalasse ... verket.pdf
Idag är det för övrigt god medelvind i SE4 (det gör det förvisso i Danmark med, men inte Tyskland) flaggan står rakt och det är runt 10m/s på verkshöjd. Inte varit vanligt senaste 30 dagarna. Vad händer med priset?
Varför reglerar man inte ner vindkraft nu, @BrooklynS ?
Dina frågor får du leta svar på någon annanstans. Lycka till!
Lite ledning här.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Skickat från min iPhone med Tapatalk