Sida 7 av 7

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Postat: 09 jan 2018 17:10
av mattiasottosson
Verdi skrev:
På långfärd ska du väl ha range mode off?
Det är lite oklart vad som har hänt med range mode i senaste versionerna som jag har förstått det, men utgår man ifrån att det är torque sleep även på 75D, klimatanläggningen stryps till 3 kW max och får försiktigare reglering / håller igen lite med värmen generellt samt att batterivärmaren stängs av så är det väl win även på långfärd?

Nackdelen är om batteriet inte hinner bli varmt innan du ska ladda och att du eventuellt förlorar lite regen initialt, men det kompenseras med lite förladdning och uppvärmning innan avfärd tänker jag. Oftast kör jag 10-20 mil innan första laddstopp, och då har batteriet hunnit bli varmt i alla fall.

Jag körde Stockholm - Hemsedal - Stockholm (runt 150 mil) med blandat tort/blött/snöväglag i december, temperatur mellan +1 och -18 med 206 wh/km i snittförburkning, vilket verkar vara rätt bra sett till sifforrna i vinterkörningstråden. Då snålade jag inte direkt på farten heller tycker jag, men tog det lugnt med accelerationerna (körde t.o.m. chill mode på) Range mode var påslaget, förutom när det var som absolut kallast ute. Blev helt enkelt för kyligt i kupén.

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Postat: 09 jan 2018 17:42
av Legato
Finns väl ingen tvekan om att Range Mode gör skillnad även på långfärd? Frågan är väl mest om man är beredd att offra kupévärme och väghållning för besparingen... Jag använder det bara i de få tillfällen man har riktigt tight med räckvidd.

På kortkörningar gör det större skillnad men att betala några extra kronor för laddningen har jag inga problem med.