Fick info från en Kia-säljare idag. Han har varit i Stockholm på information och utbildning på Niron idag.
Första batchen av bilar som levereras ut till kund nu runt årsskiftet kommer inte få någon dragkrok. De hinner inte typas för någon dragvikt.
När nästa batch bilar kommer senare under 2019 så kommer de få dragvikt men absolut inte mer än 600kg, förmodligen bara 500kg.
Mao kan man i princip räkna Kian som dragkrokslös. Cykelhållar-montage?
Sen kommer de inte heller få någon app. Appen finns redan i Korea men han fick inget svar på varför den inte kommer hit till Sverige(eller Europa).
Fick info från en Kia-säljare idag. Han har varit i Stockholm på information och utbildning på Niron idag.
Första batchen av bilar som levereras ut till kund nu runt årsskiftet kommer inte få någon dragkrok. De hinner inte typas för någon dragvikt.
När nästa batch bilar kommer senare under 2019 så kommer de få dragvikt men absolut inte mer än 600kg, förmodligen bara 500kg.
Mao kan man i princip räkna Kian som dragkrokslös. Cykelhållar-montage?
Sen kommer de inte heller få någon app. Appen finns redan i Korea men han fick inget svar på varför den inte kommer hit till Sverige(eller Europa).
Trist på båda punkter.
Med andra ord skiter de fullständigt i de önskemål vi har här i Norden.
Om 3:an får drag med en anständig dragvikt, och sen Y likaså, kommer de att fullständigt utklassa andra elbilar. För mig är det totalt obegripligt att de behandlar dragkrok så styvmoderligt. Jag får konspirationstankar.
Hmm mja. Dragkrok hade varit nice, men då kommer 1:a batchen av bilar att bli lite mindre attraktiva på beg. marknaden. Väldigt märkligt att deinte väljer att typa den till EU vikt 750 kg. Samtidigt kan man ju fråga sig hur många som inte drar mer än tillåten vikt och hur vanligt det är med flygande kontroll som dessutom har våg med sig. Undra vad Hyundai är rädda för. Appstyrning är inget som jag personligen har som must-have.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Med andra ord skiter de fullständigt i de önskemål vi har här i Norden.
Om 3:an får drag med en anständig dragvikt, och sen Y likaså, kommer de att fullständigt utklassa andra elbilar. För mig är det totalt obegripligt att de behandlar dragkrok så styvmoderligt. Jag får konspirationstankar.
Kanske inte skiter i, men de kanske har haft lite bråttom och så kanske? de kanske tror att det skulle påverka bilen negativt? Det innebär ju ändå en högre påfrestning på drivlinan att dra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Med andra ord skiter de fullständigt i de önskemål vi har här i Norden.
Om 3:an får drag med en anständig dragvikt, och sen Y likaså, kommer de att fullständigt utklassa andra elbilar. För mig är det totalt obegripligt att de behandlar dragkrok så styvmoderligt. Jag får konspirationstankar.
Kanske inte skiter i, men de kanske har haft lite bråttom och så kanske? de kanske tror att det skulle påverka bilen negativt? Det innebär ju ändå en högre påfrestning på drivlinan att dra.
De har ju uppenbarligen inte byggt bilen för dragkrok öht. De nordiska generalagenterna har tryckt på och tvingat fram en krok, sen. Men det blir en kompromiss som inte gör särskilt många glada.
Med andra ord skiter de fullständigt i de önskemål vi har här i Norden.
Om 3:an får drag med en anständig dragvikt, och sen Y likaså, kommer de att fullständigt utklassa andra elbilar. För mig är det totalt obegripligt att de behandlar dragkrok så styvmoderligt. Jag får konspirationstankar.
Kanske inte skiter i, men de kanske har haft lite bråttom och så kanske? de kanske tror att det skulle påverka bilen negativt? Det innebär ju ändå en högre påfrestning på drivlinan att dra.
De har ju uppenbarligen inte byggt bilen för dragkrok öht. De nordiska generalagenterna har tryckt på och tvingat fram en krok, sen. Men det blir en kompromiss som inte gör särskilt många glada.
Men vanliga Niro har väl krok? De har väl inte uppfunnit hjulet igen med eNiro?
Mycket märkligt i varje fall.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Gissar att det är batteriet kylning de är orolig för.
Kylningen är garanterat anpassad för att kunna kyla vid laddning men kanske blir det mer värmeutveckling när man drar tungt? Vi är ju som bekant en udda marknad där vi vill ha dragkrok på vanliga bilar (och inte bara på pickuper o dyl). De är säkert osäkra ifall kylningen klarar av den belastningen och därför tar de det säkra före det osäkra.
Förresten så ska dessutom alla bilar som kommer nu i första batchen vara fullutrustade. Alla paket plus metalliclack är pålagt. De tar tillfället i akt att tjäna en extra slant då de vet med 100% säkerhet att alla bilar blir sålda.
Fick info från en Kia-säljare idag. Han har varit i Stockholm på information och utbildning på Niron idag.
Första batchen av bilar som levereras ut till kund nu runt årsskiftet kommer inte få någon dragkrok. De hinner inte typas för någon dragvikt.
När nästa batch bilar kommer senare under 2019 så kommer de få dragvikt men absolut inte mer än 600kg, förmodligen bara 500kg.
Mao kan man i princip räkna Kian som dragkrokslös. Cykelhållar-montage?
Sen kommer de inte heller få någon app. Appen finns redan i Korea men han fick inget svar på varför den inte kommer hit till Sverige(eller Europa).
Trist på båda punkter.
Men är det verkligen ett så stort problem för de flesta med en dragvikt på 500 kg? Tjänstevikten på ett gallersläp eller mindre släp med kåpa är väl inte mer än 200-300 kg, vilket innebär att även lastvikten blir i den regionen. De flesta som efterfrågar dragkrok här på forumet verkar göra det för att de har behov av att t.ex. köra till tippen eller brädgården då och då, och då är ju 2-300 kg last fullt tillräckligt. Men det är klart, tänker man sig att dra båten eller husvagnen så blir det såklart problem.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hmm mja. Dragkrok hade varit nice, men då kommer 1:a batchen av bilar att bli lite mindre attraktiva på beg. marknaden. Väldigt märkligt att deinte väljer att typa den till EU vikt 750 kg. Samtidigt kan man ju fråga sig hur många som inte drar mer än tillåten vikt och hur vanligt det är med flygande kontroll som dessutom har våg med sig. Undra vad Hyundai är rädda för. Appstyrning är inget som jag personligen har som must-have.
Har du koll på hur det fungar med typningen? Om bilar efter den 1:a batchen är godkända för dragkrok, går det då att eftermontera på en bil från första batchen? Är inte sugen på att vänta längre än nödvändigt...
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Har du koll på hur det fungar med typningen? Om bilar efter den 1:a batchen är godkända för dragkrok, går det då att eftermontera på en bil från första batchen? Är inte sugen på att vänta längre än nödvändigt...
Enligt säljaren hade Kia gjort precis samma sak när de lanserade plug in-versionen av Niro, alltså de första bilarna var typade utan dragvikt. Han sa att det inte går att typa/registrera om de bilarna med dragvikt, trots att senare bilar är typade med dragvikt.
Men är det verkligen ett så stort problem för de flesta med en dragvikt på 500 kg? Tjänstevikten på ett gallersläp eller mindre släp med kåpa är väl inte mer än 200-300 kg, vilket innebär att även lastvikten blir i den regionen. De flesta som efterfrågar dragkrok här på forumet verkar göra det för att de har behov av att t.ex. köra till tippen eller brädgården då och då, och då är ju 2-300 kg last fullt tillräckligt. Men det är klart, tänker man sig att dra båten eller husvagnen så blir det såklart problem.
För att det där ska fungera måste du ha BE-kort. Då räknas bruttovikten, dvs vad släpet med last verkligen väger.
Har du "bara" B-kort eller utökat B-kort (B96?) så räknas släpets totalvikt oavsett om du lastat något eller inte. Och då måste du alltså ha ett släp som är registrerat med 600 alt 500kg totalvikt.
Men är det verkligen ett så stort problem för de flesta med en dragvikt på 500 kg? Tjänstevikten på ett gallersläp eller mindre släp med kåpa är väl inte mer än 200-300 kg, vilket innebär att även lastvikten blir i den regionen. De flesta som efterfrågar dragkrok här på forumet verkar göra det för att de har behov av att t.ex. köra till tippen eller brädgården då och då, och då är ju 2-300 kg last fullt tillräckligt. Men det är klart, tänker man sig att dra båten eller husvagnen så blir det såklart problem.
För att det där ska fungera måste du ha BE-kort. Då räknas bruttovikten, dvs vad släpet med last verkligen väger.
Har du "bara" B-kort eller utökat B-kort (B96?) så räknas släpets totalvikt oavsett om du lastat något eller inte. Och då måste du alltså ha ett släp som är registrerat med 600 alt 500kg totalvikt.
Jag är inte säker på att jag hänger med. Körkortsbehörigheten är väl inte det som sätter gränsen i mitt exempel? Om jag tolkar Tabellen på sidan 5 i detta dokument rätt (http://www.transportstyrelsen.se/global ... l_webb.pdf) så är det släpets faktiska vikt med last som har betydelsen för om det är ok att dra det med bilen eller inte. Se till exempel exemplet med bil 1 och släpvagn 1. Det är ok att dra det släpet med bil 1, så länge man inte lastar det med släpets specificerade totalvikt och alltså håller vikten under bilens maximala släpvagnsvikt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag är inte säker på att jag hänger med. Körkortsbehörigheten är väl inte det som sätter gränsen i mitt exempel? Om jag tolkar Tabellen på sidan 5 i detta dokument rätt (http://www.transportstyrelsen.se/global ... l_webb.pdf) så är det släpets faktiska vikt med last som har betydelsen för om det är ok att dra det med bilen eller inte. Se till exempel exemplet med bil 1 och släpvagn 1. Det är ok att dra det släpet med bil 1, så länge man inte lastar det med släpets specificerade totalvikt och alltså håller vikten under bilens maximala släpvagnsvikt.
Banne mig, verkar det inte som att är olika regler för obromsade och bromsade släp.
För obromsade släp ser det onekligen ut som att det är bruttovikten (alltså verkliga vikten, dvs släp + aktuella lasten) som räknas och inte totalvikten. Även för B-kort.
För bromsade släp måste man ha BE-kort för att få räkna bruttovikten istället för totalvikten.
Jag är inte säker på att jag hänger med. Körkortsbehörigheten är väl inte det som sätter gränsen i mitt exempel? Om jag tolkar Tabellen på sidan 5 i detta dokument rätt (http://www.transportstyrelsen.se/global ... l_webb.pdf) så är det släpets faktiska vikt med last som har betydelsen för om det är ok att dra det med bilen eller inte. Se till exempel exemplet med bil 1 och släpvagn 1. Det är ok att dra det släpet med bil 1, så länge man inte lastar det med släpets specificerade totalvikt och alltså håller vikten under bilens maximala släpvagnsvikt.
Banne mig, verkar det inte som att är olika regler för obromsade och bromsade släp.
För obromsade släp ser det onekligen ut som att det är bruttovikten (alltså verkliga vikten, dvs släp + aktuella lasten) som räknas och inte totalvikten. Även för B-kort.
För bromsade släp måste man ha BE-kort för att få räkna bruttovikten istället för totalvikten.
Där lärde jag mig nåt nytt.
Därav min fråga om 750 kg EU (obromsat) släp. Verkar ju hål i huvudet att inte typa bilen för detta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag är inte säker på att jag hänger med. Körkortsbehörigheten är väl inte det som sätter gränsen i mitt exempel? Om jag tolkar Tabellen på sidan 5 i detta dokument rätt (http://www.transportstyrelsen.se/global ... l_webb.pdf) så är det släpets faktiska vikt med last som har betydelsen för om det är ok att dra det med bilen eller inte. Se till exempel exemplet med bil 1 och släpvagn 1. Det är ok att dra det släpet med bil 1, så länge man inte lastar det med släpets specificerade totalvikt och alltså håller vikten under bilens maximala släpvagnsvikt.
Banne mig, verkar det inte som att är olika regler för obromsade och bromsade släp.
För obromsade släp ser det onekligen ut som att det är bruttovikten (alltså verkliga vikten, dvs släp + aktuella lasten) som räknas och inte totalvikten. Även för B-kort.
För bromsade släp måste man ha BE-kort för att få räkna bruttovikten istället för totalvikten.
Där lärde jag mig nåt nytt.
Är det inte så att det är en sak vad bilen får dra (bruttovikten), och en annan vilken typ av ekipage du för köra med din behörighet (totalvikten)? Om du överskrider den första så är det överlast, om du överskrider den andra så är det olovlig körning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag håller på och vrider och vänder på det här med Niro och dragvikten. Mitt släp har idag en tjänstevikt på 190 kg och en totalvikt på 900. Det är antagligen exkl. gallergrindar och kapell. Om jag typade ner det till vad som Niro kommer att tillåta så skulle jag fortfarande ha 300-400 kg kvar att lasta, och det skulle förmodligen klara min vardag till 99%.
Men så försöker jag att kolla hur man gör för att typa ner totalvikten på en vagn och stöter då på en massa historier om folk som tvingats byta till klenare dimensioner på kopplingshandskar och axlar eller sätta på däck med lägre viktklassning. Låter ju knäppt i mina öron.
Annars är det 1-fasladdningen som irriterar mig. Varför kan de inte sätta dit CCS på de bilar som byggs för europeiska marknaden?
Bristen på app är ju också irriterande. Annars tycker jag de lyckats väldigt bra med bilen. Den är en stark konkurrent till Tesla 3, iaf ur mitt perspektiv.
Edit: Kona->Niro
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Jag håller på och vrider och vänder på det här med Konan och dragvikten. Mitt släp har idag en tjänstevikt på 190 kg och en totalvikt på 900. Det är antagligen exkl. gallergrindar och kapell. Om jag typade ner det till vad som Konan kommer att tillåta så skulle jag fortfarande ha 300-400 kg kvar att lasta, och det skulle förmodligen klara min vardag till 99%.
Men så försöker jag att kolla hur man gör för att typa ner totalvikten på en vagn och stöter då på en massa historier om folk som tvingats byta till klenare dimensioner på kopplingshandskar och axlar eller sätta på däck med lägre viktklassning. Låter ju knäppt i mina öron.
Annars är det 1-fasladdningen som irriterar mig. Varför kan de inte sätta dit CCS på de bilar som byggs för europeiska marknaden?
Bristen på app är ju också irriterande. Annars tycker jag de lyckats väldigt bra med bilen. Den är en stark konkurrent till Tesla 3, iaf ur mitt perspektiv.
Jo, den har CCS. Är nog Jerker som gjort en tankevurpa, CCS syftar i vanlig folkmun på DC snabbladdning, men det är 3-fas AC på Typ-2 delen vi saknar.
Hade inte tvekat att rekommendera Kona och Niro EV om dom bara gjorde en bil anpassad för EU marknaden...
Det är ju inte direkt så att BMW endast tillåter amerikanare och asiater att ladda på sina standard hushålls 110 volt pluggar. Eller att Tesla endast säljer bilar utan vinterdäck i Skandinavien. Skärpning, Nissan/Kia/Hyundai!
Jag håller på och vrider och vänder på det här med Konan och dragvikten. Mitt släp har idag en tjänstevikt på 190 kg och en totalvikt på 900. Det är antagligen exkl. gallergrindar och kapell. Om jag typade ner det till vad som Konan kommer att tillåta så skulle jag fortfarande ha 300-400 kg kvar att lasta, och det skulle förmodligen klara min vardag till 99%.
Men så försöker jag att kolla hur man gör för att typa ner totalvikten på en vagn och stöter då på en massa historier om folk som tvingats byta till klenare dimensioner på kopplingshandskar och axlar eller sätta på däck med lägre viktklassning. Låter ju knäppt i mina öron.
Annars är det 1-fasladdningen som irriterar mig. Varför kan de inte sätta dit CCS på de bilar som byggs för europeiska marknaden?
Bristen på app är ju också irriterande. Annars tycker jag de lyckats väldigt bra med bilen. Den är en stark konkurrent till Tesla 3, iaf ur mitt perspektiv.
Har den inte CCS?
Jo?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jo, den har CCS. Är nog Jerker som gjort en tankevurpa, CCS syftar i vanlig folkmun på DC snabbladdning, men det är 3-fas AC på Typ-2 delen vi saknar.
Hade inte tvekat att rekommendera Kona och Niro EV om dom bara gjorde en bil anpassad för EU marknaden...
Det är ju inte direkt så att BMW endast tillåter amerikanare och asiater att ladda på sina standard hushålls 110 volt pluggar. Eller att Tesla endast säljer bilar utan vinterdäck i Skandinavien. Skärpning, Nissan/Kia/Hyundai!