För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.
Jag fattar inte SUV trenden heller....
Jag gillar låga bilar.
Jag fattar SUV "trenden".
Är mycket lättare att komma in i bilen när den är högre. Man slipper sätta sig ner i bilen, istället sätter man sig in i bilen och när man går ur bilen så slipper man ta sig upp ur bilen, bara öppna dörren och kliva ut. En SUV får man även bättre sikt i just för att den är högre.
Köper man en SUV och inte har det som argument förstår jag inte heller varför man köper en SUV.
Jag gillar egentligen inte låga bilar och förstår verkligen inte varför en del sänker sina bilar. M3 var på gränsen till för låg för mig men funkar. Y kommer nog bli helt perfekt.
Jag fattar SUV "trenden".
Är mycket lättare att komma in i bilen när den är högre. Man slipper sätta sig ner i bilen, istället sätter man sig in i bilen och när man går ur bilen så slipper man ta sig upp ur bilen, bara öppna dörren och kliva ut. En SUV får man även bättre sikt i just för att den är högre.
Köper man en SUV och inte har det som argument förstår jag inte heller varför man köper en SUV.
Jag gillar egentligen inte låga bilar och förstår verkligen inte varför en del sänker sina bilar. M3 var på gränsen till för låg för mig men funkar. Y kommer nog bli helt perfekt.
Jag fattar också SUV trenden även om jag gillar våran M3. Men äldsta dottern klagar nu på baksätet. Man sitter för högt med benen. Sen vill hon sitta högt, tycker att hon får ont i huvudet av att sitta lågt i bilen. Fråga mig inte varför. Sitter hon fram har hon sätet så högt det går.
Så det blir byta till Y direkt den kommer. Tror också att Y är helt perfekt (för vårat behov). Inte jättehög, klumpig SUV utan mer ett mellanting. Körmässigt väldigt nära Model 3 enligt testerna vilket betyder långt ifrån e-Tron, EQC osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.
Jag fattar inte SUV trenden heller....
Jag gillar låga bilar.
Jag fattar SUV "trenden".
Är mycket lättare att komma in i bilen när den är högre. Man slipper sätta sig ner i bilen, istället sätter man sig in i bilen och när man går ur bilen så slipper man ta sig upp ur bilen, bara öppna dörren och kliva ut. En SUV får man även bättre sikt i just för att den är högre.
Köper man en SUV och inte har det som argument förstår jag inte heller varför man köper en SUV.
Jag gillar egentligen inte låga bilar och förstår verkligen inte varför en del sänker sina bilar. M3 var på gränsen till för låg för mig men funkar. Y kommer nog bli helt perfekt.
Jag jobbar med fordonsutveckling i Göteborg i ett område som Göteborg har som mål att göra bil-fritt.....
Så jag förstår SUV-grejen, den krävs snart för att komma hela vägen fram till jobbet med bibehållen rundhet på fälgar och något-så-när komfort.
De bygger in nya hinder, kanter och bulor som man ska över, förbi och runt varje halvår.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Jag tycker att SUV:ar kan se fräcka ut men det är ju mycket roligare att köra en låg bil där man sitter närmare marken. Lånade en bekants SUV, tyckte den påminde om att köra en lätt lastbil, dock piggare förstås.
För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.
Jag fattar inte SUV trenden heller....
Jag gillar låga bilar.
Som norrlänning med långa vintrar, höga plogkarmar (se "presenten" som plogbilen lämnade en morgon på bifogad bild) och med familj så fattar jag inte trenden med låga bilar. Jag har haft "riktiga" SUV:ar tidigare, men för mina behov är en kombi med hög markfrigång eller en crossover det bästa alternativet. Tyvärr finns ju inte V90 med eldrift ännu så det mest logiska alternativet är Model Y, trots att den har rätt blygsam markfrigång. Men det mesta talar för en Tesla; driftskostnader, skatt, förmånsvärde, andrahandsvärde och sist men inte minst tillgången till Supercharger-nätverket. Största problemet med MY är den osäkra leveranstiden.
För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.
Jag fattar inte SUV trenden heller....
Jag gillar låga bilar.
Som norrlänning med långa vintrar, höga plogkarmar (se "presenten" som plogbilen lämnade en morgon på bifogad bild) och med familj så fattar jag inte trenden med låga bilar. Jag har haft "riktiga" SUV:ar tidigare, men för mina behov är en kombi med hög markfrigång eller en crossover det bästa alternativet. Tyvärr finns ju inte V90 med eldrift ännu så det mest logiska alternativet är Model Y, trots att den har rätt blygsam markfrigång. Men det mesta talar för en Tesla; driftskostnader, skatt, förmånsvärde, andrahandsvärde och sist men inte minst tillgången till Supercharger-nätverket. Största problemet med MY är den osäkra leveranstiden.
Jag har faktiskt en Stiga elektrisk snöslunga (som jag kallar min "elektriska spade"). Men vid detta tillfälle, med isblock staplade bakom bilen så var det bara vanlig spade och muskelkraft som hjälpte...
Jag har faktiskt en Stiga elektrisk snöslunga. Men vid detta tillfälle, med isblock staplade bakom bilen så var det bara spade och muskelkraft som hjälpte...
Det där kan hända även utanför Norrland
För några år sedan fick jag min gamla bil (pre-Tesla) inplogad på natten ute på gatan i Stockholm med typ 70cm blötsnö, sen blev det -15 framåt morgonen, jag stod och hackade med slägga, kronans fältspade, och alla redskap jag kunde hitta i över två timmar innan jag kunde baxa ut bilen från sitt ispansar
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag har faktiskt en Stiga elektrisk snöslunga. Men vid detta tillfälle, med isblock staplade bakom bilen så var det bara spade och muskelkraft som hjälpte...
Det där kan hända även utanför Norrland
För några år sedan fick jag min gamla bil (pre-Tesla) inplogad på natten ute på gatan i Stockholm med typ 70cm blötsnö, sen blev det -15 framåt morgonen, jag stod och hackade med slägga, kronans fältspade, och alla redskap jag kunde hitta i över två timmar innan jag kunde baxa ut bilen från sitt ispansar
Jag har faktiskt en Stiga elektrisk snöslunga. Men vid detta tillfälle, med isblock staplade bakom bilen så var det bara spade och muskelkraft som hjälpte...
Det där kan hända även utanför Norrland
För några år sedan fick jag min gamla bil (pre-Tesla) inplogad på natten ute på gatan i Stockholm med typ 70cm blötsnö, sen blev det -15 framåt morgonen, jag stod och hackade med slägga, kronans fältspade, och alla redskap jag kunde hitta i över två timmar innan jag kunde baxa ut bilen från sitt ispansar
/fth
Skitkul när snövallar hinner frysa till...
Ja, eller hur?
Jag skulle någonstans dessutom, så att vänta på töväder var inte ett alternativ.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag vill se hur den faktiskt tar sig fram i djup snö eftersom det är vanliga förhållanden i Norrbotten.
M3P lägger ganska mycket drift på bakhjulen vilket gör att bakvagnen glider i sidled INNAN framhjulen tar tag och drar bilen framåt. Branta uppförsbackar med snö går bra, men det går stundtals på tvären...
En SUV - särskilt med bättre dragvikt - borde rimligen ha en annan kalibrering av fyrhjulsdriften.
Jag vill se hur den faktiskt tar sig fram i djup snö eftersom det är vanliga förhållanden i Norrbotten.
M3P lägger ganska mycket drift på bakhjulen vilket gör att bakvagnen glider i sidled INNAN framhjulen tar tag och drar bilen framåt. Branta uppförsbackar med snö går bra, men det går stundtals på tvären...
En SUV - särskilt med bättre dragvikt - borde rimligen ha en annan kalibrering av fyrhjulsdriften.
Du har inte trackmode på din va? Annars hade du ju kunnat testa att ändra från 50/50 till 60/40, 70/30 osv och se om det gjort nån skillnad.
Min gissning är hursomhelst att Model Y är tunad likadant som 3an.
Dom använder bakmotorn primärt eftersom den är mest effektiv.
Jag vill se hur den faktiskt tar sig fram i djup snö eftersom det är vanliga förhållanden i Norrbotten.
M3P lägger ganska mycket drift på bakhjulen vilket gör att bakvagnen glider i sidled INNAN framhjulen tar tag och drar bilen framåt. Branta uppförsbackar med snö går bra, men det går stundtals på tvären...
En SUV - särskilt med bättre dragvikt - borde rimligen ha en annan kalibrering av fyrhjulsdriften.
Du har inte trackmode på din va? Annars hade du ju kunnat testa att ändra från 50/50 till 60/40, 70/30 osv och se om det gjort nån skillnad.
Min gissning är hursomhelst att Model Y är tunad likadant som 3an.
Dom använder bakmotorn primärt eftersom den är mest effektiv.
Jo jag har track mode eftersom det är en P. Men jag saknar möjligheten att LÅSA 50/50... Vill inte ha mer bak än den "50/50" som är default... eftersom det redan är mycket mer bak.
Jag vill se hur den faktiskt tar sig fram i djup snö eftersom det är vanliga förhållanden i Norrbotten.
M3P lägger ganska mycket drift på bakhjulen vilket gör att bakvagnen glider i sidled INNAN framhjulen tar tag och drar bilen framåt. Branta uppförsbackar med snö går bra, men det går stundtals på tvären...
En SUV - särskilt med bättre dragvikt - borde rimligen ha en annan kalibrering av fyrhjulsdriften.
Du har inte trackmode på din va? Annars hade du ju kunnat testa att ändra från 50/50 till 60/40, 70/30 osv och se om det gjort nån skillnad.
Min gissning är hursomhelst att Model Y är tunad likadant som 3an.
Dom använder bakmotorn primärt eftersom den är mest effektiv.
Jo jag har track mode eftersom det är en P. Men jag saknar möjligheten att LÅSA 50/50... Vill inte ha mer bak än den "50/50" som är default... eftersom det redan är mycket mer bak.
Hmm hade för mig P- inte hade trackmode?
Hursomhelst, på min kan jag ställa in upp till 100% fram och 0% bak om jag så vill.
Fast... det är väl egentligen inte drivningen utan mer "stabilitet". Vore intressant att veta hur det påverkar drivningen på is(dåligt med det i Skåne) iaf.
Jag har v2, mindes bara att man kunde fördela mer BAKÅT... men jag har inte gjort annat än att drifta omkring lite på grusvägarna i Hemavan... Så jäkla kul är det inte.
Jag vill se hur den faktiskt tar sig fram i djup snö eftersom det är vanliga förhållanden i Norrbotten.
M3P lägger ganska mycket drift på bakhjulen vilket gör att bakvagnen glider i sidled INNAN framhjulen tar tag och drar bilen framåt. Branta uppförsbackar med snö går bra, men det går stundtals på tvären...
En SUV - särskilt med bättre dragvikt - borde rimligen ha en annan kalibrering av fyrhjulsdriften.
Du har inte trackmode på din va? Annars hade du ju kunnat testa att ändra från 50/50 till 60/40, 70/30 osv och se om det gjort nån skillnad.
Min gissning är hursomhelst att Model Y är tunad likadant som 3an.
Dom använder bakmotorn primärt eftersom den är mest effektiv.
MYP har inte track mode, men har off road mode, som troligen ger den lite annan styrning av traction control/awd utan att Tesla har gett någon djupare information vad off road mode gör med setuppen. Out of the box förväntar jag att MY är tunad på ungefärlig samma sätt som 3an, kanske med undantag av kraftfördelningen mtp skillnader i vikt foran/bak.