SECC 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

tehjimos skrev:
Tar ca 35 min att ladda 80% till 95% enligt Teslabjorns video.

Att ladda i Gävle är nog bäst.
Jo, jag vet att det tar längre tid vid högre SoC, men min poäng var att det vet ABRP också, och tar med det i sina beräkningar. Om ABRP ändå rekommenderar att skippa Gävle så finns det ett skäl, t.ex. så ligger ju SuC på norrgående sida, så Tibor måste åka en omväg under E4 till andra sidan och tillbaka när han har laddat.

Det kan också bero på t.ex. någon felaktig inställning i programmet, men givet att allt är korrekt inställt så är som sagt min erfarenhet efter några tusen mils långkörningar att ABRP planerar väldigt bra, och att det är extremt svårt att på magkänsla få en snabbare resa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SECC 2018

Inlägg av 12man »

TiborBlomhall skrev:
....Jaggans förare slog på flight mode på sin mobil av misstag....
Igen? Ingen uppdatering på 23 min..
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

Jojje167 skrev:
Teslan lämnar Sundsvall, Kona lämnar Övik och I-pace står kvar och laddar i Umeå :roll:
Vad fan pysslar I-Pacen med?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: SECC 2018

Inlägg av Kalle »

JFAH skrev:
Verdi skrev:
JFAH skrev:
30 mil är tufft i ett drag. det blir en mycket lång natt...

Bring back memory. Ystad Gislaved. Klockan mit ti natten och 15 minus, 147km/h i snittfart :-) Jag plockade dubb i hjulhusen :-)
Jo. Man har ju gjort några långkörningar. Men inga 24 timmars. Mitt rekord är väl Alkmaar-Uppsala via broarna. 165 mil. Har även kört Innsbruck-Yngsjö via broarna. 157 mil. Båda med fossilbilar men hade varit möjligt även med Tesla.
Gjorde gislaved-östersund-nikkaluokta (cirkus 185 mil), toppbesteg kebne (22 timmars vandring nikkaluokta via kebne tillbaka till nikkaluokta) och körde tillbaka. Jag och brorsan. Det var en ganska tuff helg. Ung och dum var man.
När va de här?
Trävffade ni några i toppstugan då? Ja träffa ett par nissar på kebbene i gammla toppstugan som hadde åkt från södra sverige över helgen bara.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

fth skrev:
tehjimos skrev:
Tar ca 35 min att ladda 80% till 95% enligt Teslabjorns video.

Att ladda i Gävle är nog bäst.
Jo, jag vet att det tar längre tid vid högre SoC, men min poäng var att det vet ABRP också, och tar med det i sina beräkningar. Om ABRP ändå rekommenderar att skippa Gävle så finns det ett skäl, t.ex. så ligger ju SuC på norrgående sida, så Tibor måste åka en omväg under E4 till andra sidan och tillbaka när han har laddat.

Det kan också bero på t.ex. någon felaktig inställning i programmet, men givet att allt är korrekt inställt så är som sagt min erfarenhet efter några tusen mils långkörningar att ABRP planerar väldigt bra, och att det är extremt svårt att på magkänsla få en snabbare resa.

/fth
Det tar max 3min enkelväg att köra under E4an till norrgående. att ladda 15% som saknas tar ca 9-10min när du har 40% SoC. Så det tar då 6+10min = 16min att toppa i Gävle mot att ladda i 35min i Sundsvall.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

Skiljer fortfarande drygt 15 mil ner till Konan. I-Pace föraren verkar behöva en kurs i att INTE RÖRA telefonen. Offline igen?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

tehjimos skrev:
fth skrev:
I Am Titanium skrev:
TiborBlomhall skrev:
ABRP säger jag ska ladda till 95% i Sundsvall och åka sen direkt till Uppsala, hoppa över Gävle. Men jag tror det bli bättre jag avbryter vid 80% och toppar i Gävle istället. Sista procenten tar ju så lång tid att ladda.
Absolut Tibor, 100D laddar grymt snabbt upp till 70%
Hm... jag har kört rätt många långkörningar med min X90D, och min erfarenhet är att det är mycket svårt eller omöjligt att på ”fingertoppskänsla” slå ABRP. Beräkningarna baseras ju på faktiska laddkurvor, så länge man har angett rätt fordon i ”Settings” så skulle mitt råd vara att slaviskt följa ABRPs råd.

/fth
Tar ca 35 min att ladda 80% till 95% enligt Teslabjorns video.

Att ladda i Gävle är nog bäst.
Jag tror jag förstår vad förvirringen beror på, Tibor kör väl en S100D? Med det batteriet tar det c:a 20 min att ladda 80% till 95%, och det är den (korrekta) siffran som ABRP räknar med.
Teslabjorns video är med 90-batteriet som har en mycket sämre laddkurva.

Mitt råd är fortfarande att lyssna på ABRP.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: SECC 2018

Inlägg av Verdi »

Har Jaggans förare somnat i Umeå?

Borde det förresten inte ha varit två förare i bilarna av trafiksäkerhetsskäl?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Har Jaggans förare somnat i Umeå?

Borde det förresten inte ha varit två förare i bilarna av trafiksäkerhetsskäl?
Jo, det borde det nog, man är inte så väldigt trafiksäker efter 20h vid ratten.

Tesla-körning är ju förhållandevist vilsamt, iaf om man känner sig trygg med AP och utnyttjar SuC-stoppen för "power naps", men dryga 160 mil är långt att köra ensam.

Mitt "rekord" är 175 mil, som dessutom tog 24+ timmar pga vägarbeten och dåligt väder, det tänker jag inte göra om i brådrasket...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: SECC 2018

Inlägg av selfish »

Han har i alla fall slagit igång telefonen igen i sömnen i så fall... :-)
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Har Jaggans förare somnat i Umeå?

Borde det förresten inte ha varit två förare i bilarna av trafiksäkerhetsskäl?
Det kanske finns några frivilliga som kan ställa upp och kliva på tävlingen vid lämplig SuC om Tibor börjar bli trött? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: SECC 2018

Inlägg av Machris »

Verdi skrev:

Borde det förresten inte ha varit två förare i bilarna av trafiksäkerhetsskäl?
Precis min,lite tråkiga, fundering oxå. Hur ska tidningen förklara o försvara detta test om det händer en olycka pga trött förare somnar vid ratten?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SECC 2018

Inlägg av Mickep »

Om det här blir lite större borde man införa att man skall vara minst 2 i bilen och att olika uppgifter skall utföras under färden, så det blir lite variation. (med tidsavdrag för varje utfört uppdrag, så man utjämnar skillnaden och gör det mer spännande) det kan vara att besöka laddstationer (med fotobevis) hitta en familj, en hund samla autografer eller vad vet jag. man kan göra det till en riktig fest såsom cannonball run.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

fth skrev:
tehjimos skrev:
fth skrev:
I Am Titanium skrev:
TiborBlomhall skrev:
ABRP säger jag ska ladda till 95% i Sundsvall och åka sen direkt till Uppsala, hoppa över Gävle. Men jag tror det bli bättre jag avbryter vid 80% och toppar i Gävle istället. Sista procenten tar ju så lång tid att ladda.
Absolut Tibor, 100D laddar grymt snabbt upp till 70%
Hm... jag har kört rätt många långkörningar med min X90D, och min erfarenhet är att det är mycket svårt eller omöjligt att på ”fingertoppskänsla” slå ABRP. Beräkningarna baseras ju på faktiska laddkurvor, så länge man har angett rätt fordon i ”Settings” så skulle mitt råd vara att slaviskt följa ABRPs råd.

/fth
Tar ca 35 min att ladda 80% till 95% enligt Teslabjorns video.

Att ladda i Gävle är nog bäst.
Jag tror jag förstår vad förvirringen beror på, Tibor kör väl en S100D? Med det batteriet tar det c:a 20 min att ladda 80% till 95%, och det är den (korrekta) siffran som ABRP räknar med.
Teslabjorns video är med 90-batteriet som har en mycket sämre laddkurva.

Mitt råd är fortfarande att lyssna på ABRP.

/fth


ca 35min att ladda 80-95%, har dom ändrat laddkurvan?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SECC 2018

Inlägg av TeslaTissel »

Mickep skrev:
Om det här blir lite större borde man införa att man skall vara minst 2 i bilen och att olika uppgifter skall utföras under färden, så det blir lite variation. (med tidsavdrag för varje utfört uppdrag, så man utjämnar skillnaden och gör det mer spännande) det kan vara att besöka laddstationer (med fotobevis) hitta en familj, en hund samla autografer eller vad vet jag. man kan göra det till en riktig fest såsom cannonball run.
Nä det blir för koplitsicneratur-at
KOMPLICERAT!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

tehjimos skrev:


ca 35min att ladda 80-95%, har dom ändrat laddkurvan?
Den där videon hade jag inte sett, men vad jag kan bedöma så kan den inte stämma, iaf inte för 100-batteriet.

Enligt videon laddar ju 100-batteriet med lägre eller samma hastighet vid 80% som 90-batteriet, det motsäger ju alla andra mätningar som jag har sett, inklusive ABRPs laddkurvor:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Enligt ABRPs kurva laddar 100D c:a 60Kw vid 80% och c:a 25kW vid 95%, men i videon är motsvarande siffror 44kW och 7kW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

fth skrev:
tehjimos skrev:


ca 35min att ladda 80-95%, har dom ändrat laddkurvan?
Den där videon hade jag inte sett, men vad jag kan bedöma så kan den inte stämma, iaf inte för 100-batteriet.

Enligt videon laddar ju 100-batteriet med lägre eller samma hastighet vid 80% som 90-batteriet, det motsäger ju alla andra mätningar som jag har sett, inklusive ABRPs laddkurvor:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Enligt ABRPs kurva laddar 100D c:a 60Kw vid 80% och c:a 25kW vid 95%, men i videon är motsvarande siffror 44kW och 7kW.

/fth
När du säger det så verkar den onekligen gå ganska trögt... tror kanske laddkurvan ändrats lite för 100 packet. Körde en X100D för någon månad sen, den SuC:a stenhårt. 44kW vid 80% kändes trögt, det är vad vårat 90 pack gör typ..

EDIT:

Här är en video på P100D från 2016 med 60kW vid 80%... något är fuffens med den där videon.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

tehjimos skrev:
fth skrev:
tehjimos skrev:


ca 35min att ladda 80-95%, har dom ändrat laddkurvan?
Den där videon hade jag inte sett, men vad jag kan bedöma så kan den inte stämma, iaf inte för 100-batteriet.

Enligt videon laddar ju 100-batteriet med lägre eller samma hastighet vid 80% som 90-batteriet, det motsäger ju alla andra mätningar som jag har sett, inklusive ABRPs laddkurvor:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Enligt ABRPs kurva laddar 100D c:a 60Kw vid 80% och c:a 25kW vid 95%, men i videon är motsvarande siffror 44kW och 7kW.

/fth
När du säger det så verkar den onekligen gå ganska trögt... tror kanske laddkurvan ändrats lite för 100 packet. Körde en X100D för någon månad sen, den SuC:a stenhårt. 44kW vid 80% kändes trögt, det är vad vårat 90 pack gör typ..

EDIT:

Här är en video på P100D från 2016 med 60kW vid 80%... något är fuffens med den där videon.
Ja, i den sista videon så tar det drygt 10 min från 80% till 90%, det matchar ABRP-kurvan väldigt bra.

Synd att dom inte laddade till 100% i videon :-)

/fth

EDIT: dryga 12 min, var lite snabb där ;)
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Laddvin
Inlägg: 221
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: SECC 2018

Inlägg av Laddvin »

Ooooch där vaknade föraren av I-pace!
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SECC 2018

Inlägg av Jeppe_E »

OldschoolWarfare skrev:
Ooooch där vaknade föraren av I-pace!
Färdigladdat på 2,4kW schuko :lol: :lol: :lol:
Hittade inget annat.... ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SECC 2018

Inlägg av tehjimos »

Tibor, jag kommer o hojtar på dig i Uppsala. :)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SECC 2018

Inlägg av TeslaTissel »

Undrar om de drabbas av snöstormen som drar in västerifrån under onsdagen??
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2018

Inlägg av fth »

Nu rullar Tibor in till Gävle! :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SECC 2018

Inlägg av TeslaTissel »

fth skrev:
Nu rullar Tibor in till Gävle! :)

/fth

Jäklar vad det går bra!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SECC 2018

Inlägg av TeslaTissel »

Intressant - over 2700 visningar av denna tråd!
Skriv svar