Tar ca 35 min att ladda 80% till 95% enligt Teslabjorns video.
Att ladda i Gävle är nog bäst.
Jo, jag vet att det tar längre tid vid högre SoC, men min poäng var att det vet ABRP också, och tar med det i sina beräkningar. Om ABRP ändå rekommenderar att skippa Gävle så finns det ett skäl, t.ex. så ligger ju SuC på norrgående sida, så Tibor måste åka en omväg under E4 till andra sidan och tillbaka när han har laddat.
Det kan också bero på t.ex. någon felaktig inställning i programmet, men givet att allt är korrekt inställt så är som sagt min erfarenhet efter några tusen mils långkörningar att ABRP planerar väldigt bra, och att det är extremt svårt att på magkänsla få en snabbare resa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
30 mil är tufft i ett drag. det blir en mycket lång natt...
Bring back memory. Ystad Gislaved. Klockan mit ti natten och 15 minus, 147km/h i snittfart Jag plockade dubb i hjulhusen
Jo. Man har ju gjort några långkörningar. Men inga 24 timmars. Mitt rekord är väl Alkmaar-Uppsala via broarna. 165 mil. Har även kört Innsbruck-Yngsjö via broarna. 157 mil. Båda med fossilbilar men hade varit möjligt även med Tesla.
Gjorde gislaved-östersund-nikkaluokta (cirkus 185 mil), toppbesteg kebne (22 timmars vandring nikkaluokta via kebne tillbaka till nikkaluokta) och körde tillbaka. Jag och brorsan. Det var en ganska tuff helg. Ung och dum var man.
När va de här?
Trävffade ni några i toppstugan då? Ja träffa ett par nissar på kebbene i gammla toppstugan som hadde åkt från södra sverige över helgen bara.
Tar ca 35 min att ladda 80% till 95% enligt Teslabjorns video.
Att ladda i Gävle är nog bäst.
Jo, jag vet att det tar längre tid vid högre SoC, men min poäng var att det vet ABRP också, och tar med det i sina beräkningar. Om ABRP ändå rekommenderar att skippa Gävle så finns det ett skäl, t.ex. så ligger ju SuC på norrgående sida, så Tibor måste åka en omväg under E4 till andra sidan och tillbaka när han har laddat.
Det kan också bero på t.ex. någon felaktig inställning i programmet, men givet att allt är korrekt inställt så är som sagt min erfarenhet efter några tusen mils långkörningar att ABRP planerar väldigt bra, och att det är extremt svårt att på magkänsla få en snabbare resa.
/fth
Det tar max 3min enkelväg att köra under E4an till norrgående. att ladda 15% som saknas tar ca 9-10min när du har 40% SoC. Så det tar då 6+10min = 16min att toppa i Gävle mot att ladda i 35min i Sundsvall.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
ABRP säger jag ska ladda till 95% i Sundsvall och åka sen direkt till Uppsala, hoppa över Gävle. Men jag tror det bli bättre jag avbryter vid 80% och toppar i Gävle istället. Sista procenten tar ju så lång tid att ladda.
Absolut Tibor, 100D laddar grymt snabbt upp till 70%
Hm... jag har kört rätt många långkörningar med min X90D, och min erfarenhet är att det är mycket svårt eller omöjligt att på ”fingertoppskänsla” slå ABRP. Beräkningarna baseras ju på faktiska laddkurvor, så länge man har angett rätt fordon i ”Settings” så skulle mitt råd vara att slaviskt följa ABRPs råd.
/fth
Tar ca 35 min att ladda 80% till 95% enligt Teslabjorns video.
Att ladda i Gävle är nog bäst.
Jag tror jag förstår vad förvirringen beror på, Tibor kör väl en S100D? Med det batteriet tar det c:a 20 min att ladda 80% till 95%, och det är den (korrekta) siffran som ABRP räknar med.
Teslabjorns video är med 90-batteriet som har en mycket sämre laddkurva.
Mitt råd är fortfarande att lyssna på ABRP.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Borde det förresten inte ha varit två förare i bilarna av trafiksäkerhetsskäl?
Jo, det borde det nog, man är inte så väldigt trafiksäker efter 20h vid ratten.
Tesla-körning är ju förhållandevist vilsamt, iaf om man känner sig trygg med AP och utnyttjar SuC-stoppen för "power naps", men dryga 160 mil är långt att köra ensam.
Mitt "rekord" är 175 mil, som dessutom tog 24+ timmar pga vägarbeten och dåligt väder, det tänker jag inte göra om i brådrasket...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Om det här blir lite större borde man införa att man skall vara minst 2 i bilen och att olika uppgifter skall utföras under färden, så det blir lite variation. (med tidsavdrag för varje utfört uppdrag, så man utjämnar skillnaden och gör det mer spännande) det kan vara att besöka laddstationer (med fotobevis) hitta en familj, en hund samla autografer eller vad vet jag. man kan göra det till en riktig fest såsom cannonball run.
ABRP säger jag ska ladda till 95% i Sundsvall och åka sen direkt till Uppsala, hoppa över Gävle. Men jag tror det bli bättre jag avbryter vid 80% och toppar i Gävle istället. Sista procenten tar ju så lång tid att ladda.
Absolut Tibor, 100D laddar grymt snabbt upp till 70%
Hm... jag har kört rätt många långkörningar med min X90D, och min erfarenhet är att det är mycket svårt eller omöjligt att på ”fingertoppskänsla” slå ABRP. Beräkningarna baseras ju på faktiska laddkurvor, så länge man har angett rätt fordon i ”Settings” så skulle mitt råd vara att slaviskt följa ABRPs råd.
/fth
Tar ca 35 min att ladda 80% till 95% enligt Teslabjorns video.
Att ladda i Gävle är nog bäst.
Jag tror jag förstår vad förvirringen beror på, Tibor kör väl en S100D? Med det batteriet tar det c:a 20 min att ladda 80% till 95%, och det är den (korrekta) siffran som ABRP räknar med.
Teslabjorns video är med 90-batteriet som har en mycket sämre laddkurva.
Mitt råd är fortfarande att lyssna på ABRP.
/fth
ca 35min att ladda 80-95%, har dom ändrat laddkurvan?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Om det här blir lite större borde man införa att man skall vara minst 2 i bilen och att olika uppgifter skall utföras under färden, så det blir lite variation. (med tidsavdrag för varje utfört uppdrag, så man utjämnar skillnaden och gör det mer spännande) det kan vara att besöka laddstationer (med fotobevis) hitta en familj, en hund samla autografer eller vad vet jag. man kan göra det till en riktig fest såsom cannonball run.
ca 35min att ladda 80-95%, har dom ändrat laddkurvan?
Den där videon hade jag inte sett, men vad jag kan bedöma så kan den inte stämma, iaf inte för 100-batteriet.
Enligt videon laddar ju 100-batteriet med lägre eller samma hastighet vid 80% som 90-batteriet, det motsäger ju alla andra mätningar som jag har sett, inklusive ABRPs laddkurvor: https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Enligt ABRPs kurva laddar 100D c:a 60Kw vid 80% och c:a 25kW vid 95%, men i videon är motsvarande siffror 44kW och 7kW.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
ca 35min att ladda 80-95%, har dom ändrat laddkurvan?
Den där videon hade jag inte sett, men vad jag kan bedöma så kan den inte stämma, iaf inte för 100-batteriet.
Enligt videon laddar ju 100-batteriet med lägre eller samma hastighet vid 80% som 90-batteriet, det motsäger ju alla andra mätningar som jag har sett, inklusive ABRPs laddkurvor: https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Enligt ABRPs kurva laddar 100D c:a 60Kw vid 80% och c:a 25kW vid 95%, men i videon är motsvarande siffror 44kW och 7kW.
/fth
När du säger det så verkar den onekligen gå ganska trögt... tror kanske laddkurvan ändrats lite för 100 packet. Körde en X100D för någon månad sen, den SuC:a stenhårt. 44kW vid 80% kändes trögt, det är vad vårat 90 pack gör typ..
EDIT:
Här är en video på P100D från 2016 med 60kW vid 80%... något är fuffens med den där videon.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
ca 35min att ladda 80-95%, har dom ändrat laddkurvan?
Den där videon hade jag inte sett, men vad jag kan bedöma så kan den inte stämma, iaf inte för 100-batteriet.
Enligt videon laddar ju 100-batteriet med lägre eller samma hastighet vid 80% som 90-batteriet, det motsäger ju alla andra mätningar som jag har sett, inklusive ABRPs laddkurvor: https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Enligt ABRPs kurva laddar 100D c:a 60Kw vid 80% och c:a 25kW vid 95%, men i videon är motsvarande siffror 44kW och 7kW.
/fth
När du säger det så verkar den onekligen gå ganska trögt... tror kanske laddkurvan ändrats lite för 100 packet. Körde en X100D för någon månad sen, den SuC:a stenhårt. 44kW vid 80% kändes trögt, det är vad vårat 90 pack gör typ..
EDIT:
Här är en video på P100D från 2016 med 60kW vid 80%... något är fuffens med den där videon.
Ja, i den sista videon så tar det drygt 10 min från 80% till 90%, det matchar ABRP-kurvan väldigt bra.
Synd att dom inte laddade till 100% i videon
/fth
EDIT: dryga 12 min, var lite snabb där
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options