En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 16:01
av Elof
OfarligTesla skrev:
Elof skrev:
En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.
Men... då skulle ju nya funktionen med batteriförvärmning vara helt meningslös?
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 16:04
av Mickep
Jag tror man måste köra aggressivt för att batteriet skall bli varmt, med förvärmning behöver man inte raca till laddaren. (jag vet inte vad som är mest effektivast att pressa bilen (och batteriet) eller värma. blir säkert björn som får testa något sådant.)
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 16:04
av OfarligTesla
Elof skrev:
OfarligTesla skrev:
Elof skrev:
En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.
Men... då skulle ju nya funktionen med batteriförvärmning vara helt meningslös?
Nej, den är jättebra i det att man inte behöver se till att ladda när man kommer fram. Nu måste man planera att ladda vid rätt tidpunkt, om batteriet värmer sig själv är det alltid bra.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 16:51
av Elof
OfarligTesla skrev:
Elof skrev:
OfarligTesla skrev:
Elof skrev:
En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.
Men... då skulle ju nya funktionen med batteriförvärmning vara helt meningslös?
Nej, den är jättebra i det att man inte behöver se till att ladda när man kommer fram. Nu måste man planera att ladda vid rätt tidpunkt, om batteriet värmer sig själv är det alltid bra.
Nja, var inte grejen att bilen skulle börja värma batteriet i precis rätt tid när man slagit in en SC i navin?
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 16:53
av OfarligTesla
Elof skrev:
OfarligTesla skrev:
Elof skrev:
OfarligTesla skrev:
Elof skrev:
En annan grej: En polare som kör en S säger att laddningen kommer upp i full effekt i princip direkt när han kopplar in den till en SC, även på vintern. Man undrar ju om det verkligen kan vara sanningen som visas? Detta skulle ju vara omöjligt utan viss förvärmning?
Aldrig varit med om att batteriet är kallt om man kört innan ett tag, alltid fått full direkt även i -25. Om du däremot just startat bilen och det är kallt går det inte snabbt.
Men... då skulle ju nya funktionen med batteriförvärmning vara helt meningslös?
Nej, den är jättebra i det att man inte behöver se till att ladda när man kommer fram. Nu måste man planera att ladda vid rätt tidpunkt, om batteriet värmer sig själv är det alltid bra.
Nja, var inte grejen att bilen skulle börja värma batteriet i precis rätt tid när man slagit in en SC i navin?
Ja precis, alltså kan man ställa in i navin att man vill ladda trots att batteriet är kallt och så värmer den det på vägen dit. I dagsläget värms det ju först ordentligt när du börjar ladda så om du kör typ 10 minuter till laddaren och bilen stått ute i kallt väder under natten tar det tid att få upp farten.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 16:58
av Elof
Brutal sanningstöjning då att det skulle kapa laddtiden med 25%.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 17:14
av Zalman3
Elof skrev:
Brutal sanningstöjning då att det skulle kapa laddtiden med 25%.
När jag i -25 grader laddar i 10kW finns det förbättringspotential.
Skulle lätt halvera laddtiden om man kan värma batteriet innan laddning.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 17:27
av mans71
Varför är det så att kalla batterier inte kan laddas lika snabbt? Inser att jag kanske inte ens förstår svaret iofs.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 17:29
av MartinGBG
Så för äldre Model S ökar inte själva antalet kW in i bilen, utan att det går 25% snabbare som dom nämner beräknas på att man får mer effekt när / om man delar stall och är sist på?
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 17:32
av Elof
Zalman3 skrev:
Elof skrev:
Brutal sanningstöjning då att det skulle kapa laddtiden med 25%.
När jag i -25 grader laddar i 10kW finns det förbättringspotential.
Skulle lätt halvera laddtiden om man kan värma batteriet innan laddning.
Det är ju helt klart en förbättring, men att det skulle kapa 25% laddtid vid en genomsnittlig superladdning verkar tyvärr vara långt från sanningen.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 18:01
av OfarligTesla
MartinGBG skrev:
Så för äldre Model S ökar inte själva antalet kW in i bilen, utan att det går 25% snabbare som dom nämner beräknas på att man får mer effekt när / om man delar stall och är sist på?
Det vet vi inte.
I teslas blog post skrev de “We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months.”. Vad det innebär exakt kan man ju sia om, den klockrenaste tolkningen är ju just mer kW men det är ju inte fel rent tekniskt om de menar något annat också.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 22:06
av Daf
mans71 skrev:
Varför är det så att kalla batterier inte kan laddas lika snabbt? Inser att jag kanske inte ens förstår svaret iofs.
Jag kan inte heller detaljerna, men vid minusgrader ger försök att ladda irreversibla kemiska förändringar, dvs batteriet tappar kapacitet permanent. Jag antar att det är något liknande vid svalt batteri, att för mycket ström ger fel kemisk förändring.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 22:11
av mans71
Daf skrev:
mans71 skrev:
Varför är det så att kalla batterier inte kan laddas lika snabbt? Inser att jag kanske inte ens förstår svaret iofs.
Jag kan inte heller detaljerna, men vid minusgrader ger försök att ladda irreversibla kemiska förändringar, dvs batteriet tappar kapacitet permanent. Jag antar att det är något liknande vid svalt batteri, att för mycket ström ger fel kemisk förändring.
En lagom förklaring jag kan ta till mig!
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 23:16
av jeppe_sthlm
OfarligTesla skrev:
MartinGBG skrev:
Så för äldre Model S ökar inte själva antalet kW in i bilen, utan att det går 25% snabbare som dom nämner beräknas på att man får mer effekt när / om man delar stall och är sist på?
Det vet vi inte.
I teslas blog post skrev de “We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months.”. Vad det innebär exakt kan man ju sia om, den klockrenaste tolkningen är ju just mer kW men det är ju inte fel rent tekniskt om de menar något annat också.
De kommer att möjliggöra 145kW laddning på alla S/X, så nån mjukvarugrunka lär det nog komma med.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 23:18
av OfarligTesla
jeppe_sthlm skrev:
OfarligTesla skrev:
MartinGBG skrev:
Så för äldre Model S ökar inte själva antalet kW in i bilen, utan att det går 25% snabbare som dom nämner beräknas på att man får mer effekt när / om man delar stall och är sist på?
Det vet vi inte.
I teslas blog post skrev de “We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months.”. Vad det innebär exakt kan man ju sia om, den klockrenaste tolkningen är ju just mer kW men det är ju inte fel rent tekniskt om de menar något annat också.
De kommer att möjliggöra 145kW laddning på alla S/X, så nån mjukvarugrunka lär det nog komma med.
Var har de sagt det? Jag har bara sett att de skulle låsa upp så att v2 kan leverera max 145 kW till en bil men inte sagt något om vilka bilar som kommer dra nytta av det.
Re: V3
Postat: 08 mar 2019 23:58
av Zalman3
V3 laddar bara till 80%.
Just nu i alla fall.
Re: V3
Postat: 09 mar 2019 09:20
av OfarligTesla
Intressant då Jason Hughes haft väldigt bra koll på saker tidigare. Intressant också att han pratar i ett annat tweet om hur han själv hackat sin bil till att värma eller kyla packet till olika temperaturer redan innan han kommer till superchargern baserat på hur länge han skall vara där för att på så vis få kortare laddtid i just det intervallet han behöver. Tesla borde ju kunna styra sådant mycket bättre.
Re: V3
Postat: 11 mar 2019 03:43
av Zalman3
Att S och X är nog mycket nära max vad gäller laddhastighet.
Det man kan hoppas på är att förvärmningen av batteriet gör att man i princip alltid ligger nära maxhastigheten.
Citat från ett forum:
The voltage applied to each cell while charging is 4.2 volts, maximum. The 18650 cells are limited to 4 amps of charging current by Tesla. They haven't published the spec. for the 2170s but experience with the Model 3 suggests 5.8 amps maximum.
The maximum power that may be pumped into to any Tesla battery pack is 4.2 X max current X number of cells in the pack.
100 kWh pack has 8256 18650 cells. 4.2 X 4 X 8256 = 138.7 kilowatts max.
85/90 kWh packs have 7104 18650 cells 4.2 X 4 X 7104 = 119.3 kilowatts max.
Model 3 LR pack has 4416 2170 cells 4.2 X ~5.8 X 4416 = 107.6 kilowatts max.
All current Tesla battery packs are designed with 96 groups of parallel cells connected in series.
Charging voltage for all cars = 96 X 4.2 volts = 403.2 volts max.
The time required to charge a battery pack is the same as the time required to charge a single cell.
The only way to speed up charging for the current battery pack design is to simply increase the charging current.
The downside of this is more rapid cell degradation and more heat generated in the cells requiring a more aggressive cooling system. Tesla already exceeds Panasonic's recommended maximum charging current for the 18650 cells by 100%, Higher current not likely with the current cell design IMO.
Jag har bestämt för mig att jag har laddat med full effekt på konverterade stolpar vid Gävle och/eller Uppsala, men det kan vara jag som minns fel.
/fth
Jag har laddat full effekt (116kW) på CCS-konverterad i Bredden utanför service.
Re: V3
Postat: 11 mar 2019 11:38
av ippii
Kommer man att kunna att ladda med 250 kW på icke-Tesla hyperchargers också efter OTA:n? (Model 3)
Re: V3
Postat: 11 mar 2019 11:42
av fth
Remuz skrev:
Jag har laddat full effekt (116kW) på CCS-konverterad i Bredden utanför service.
Ja, då minns jag nog inte fel, jag killgissar istället att de låga siffror som rapporterats för S/X på konverterade stolpar har andra orsaker (SoC, kallt batteri, felaktiga eller färre installerade moduler i laddaren etc.).
/fth
Re: V3
Postat: 11 mar 2019 11:44
av fth
ippii skrev:
Kommer man att kunna att ladda med 250 kW på icke-Tesla hyperchargers också efter OTA:n? (Model 3)
Det borde väl kunna gå snabbare även där, dock max 175kW eftersom spänningen fortfarande är typ 400V, 350kW kräver 800V-system.
Sen kanske Tesla begränsar hastigheten i mjukvara även fortsättningsvis för att behålla en del av USP-en för SuC.