Re: Audi Q4 e-tron
Postat: 21 apr 2021 14:53
Fick listan från Audisäljare så den bör stämma. Man blir lite nyfiken på hur ID4 GTX är specad när den presenteras nu om en vecka, som jämförelse med Q4 50...
P_EL skrev:Fick listan från Audisäljare så den bör stämma. Man blir lite nyfiken på hur ID4 GTX är specad när den presenteras nu om en vecka, som jämförelse med Q4 50...
Q4 får ju inte bli för bra. Audi vill att man ska köpa en Q6 istället.mati skrev:Synd bara att alla MEB-bilar verkar ha så klen dragvikt, även som AWD. Har pratat med en säljare precis och jag är tydligen inte den första som klagar över detta. Som han sa, den låga dragvikten gör att de tappar en hel kundgrupp. Och att man dessutom löper risk att tappa kunder till Hyundai/Kia tyckte han såklart var lite extra besvärande. Jobbigt för en Audi-säljare att behöva höra att man är tvungen att köpa en Ioniq 5 eftersom Audis elbilar har så klen dragvikt. Om man inte vill gå upp i pris till en vanlig e-tron.
Han nämnde främst husvagnar som inte kan dras med deras bilar, men det tror jag inte är största problemet även om det är så i mitt fall. Nej, det kan ju vara vanliga släpkärror och hästsläp som är tyngre än 1000/1200kg. Själv beställde jag precis en liten pall med 10 kvm marksten som väger drygt 1,1 ton. Ska köra hem den imorgon. Inga problem för mitt släp och garanterat en lätt match för min e-tron 55. Men med en Q4 e-tron eller ID4 hade jag inte fått dra det utan att riskera körkortet.
Ja, jo iofs sant. Men VW då? Vill de också att man ska köpa en Q6 istället?Zalman3 skrev:Q4 får ju inte bli för bra. Audi vill att man ska köpa en Q6 istället.
Jag tror att man gjorde en plattform som passar de flesta men inte alla.mati skrev:Ja, jo iofs sant. Men VW då? Vill de också att man ska köpa en Q6 istället?Zalman3 skrev:Q4 får ju inte bli för bra. Audi vill att man ska köpa en Q6 istället.
Nej men en ID.6...mati skrev:Ja, jo iofs sant. Men VW då? Vill de också att man ska köpa en Q6 istället?Zalman3 skrev:Q4 får ju inte bli för bra. Audi vill att man ska köpa en Q6 istället.
Jo, det är ju lite synd. Detta sagt så har du även väldigt begränsad dragvikt på Model 3 (för att få lite vettig dragvikt så måste man ju gå för MY). Så de är ju inte ensamma om lite klen dragvikt med MEB-plattformen. Tror att det är bättre att du fortsätter med e-tron så sätt. Det är ju faktiskt trots allt ingen dålig bil eller teknisk plattform (MEB är ju billigare, men också praktiskt/tekniskt ett lite nerköp, något steg eller två). Tror mer på VAGs kommande PPE-plattform, som nog kan bli vettig och mer konkurrenskraftig med Hyndai, Model Y, e-tron, etc.mati skrev:Synd bara att alla MEB-bilar verkar ha så klen dragvikt, även som AWD. Har pratat med en säljare precis och jag är tydligen inte den första som klagar över detta. Som han sa, den låga dragvikten gör att de tappar en hel kundgrupp. Och att man dessutom löper risk att tappa kunder till Hyundai/Kia tyckte han såklart var lite extra besvärande. Jobbigt för en Audi-säljare att behöva höra att man är tvungen att köpa en Ioniq 5 eftersom Audis elbilar har så klen dragvikt. Om man inte vill gå upp i pris till en vanlig e-tron.
Han nämnde främst husvagnar som inte kan dras med deras bilar, men det tror jag inte är största problemet även om det är så i mitt fall. Nej, det kan ju vara vanliga släpkärror och hästsläp som är tyngre än 1000/1200kg. Själv beställde jag precis en liten pall med 10 kvm marksten som väger drygt 1,1 ton. Ska köra hem den imorgon. Inga problem för mitt släp och garanterat en lätt match för min e-tron 55. Men med en Q4 e-tron eller ID4 hade jag inte fått dra det utan att riskera körkortet.
Nej, e-tron är ingen dålig bil alls. Det är en jättefin bil, men den är inte längre rätt bil för mig. Det är ungefär som att ta på sig Armani tröjan och krokodilskor när man ska ut i trädgården och gräva i rabatterna. Det är så det känns, om du förstår vad jag menar. Jag behöver en bruksbil, dvs reflexjacka och arbetsskor, typ.martinot skrev:Jo, det är ju lite synd. Detta sagt så har du även väldigt begränsad dragvikt på Model 3 (för att få lite vettig dragvikt så måste man ju gå för MY). Så de är ju inte ensamma om lite klen dragvikt med MEB-plattformen. Tror att det är bättre att du fortsätter med e-tron så sätt. Det är ju faktiskt trots allt ingen dålig bil eller teknisk plattform (MEB är ju billigare, men också praktiskt/tekniskt ett lite nerköp, något steg eller två). Tror mer på VAGs kommande PPE-plattform, som nog kan bli vettig och mer konkurrenskraftig med Hyndai, Model Y, e-tron, etc.
Måste bara säga att Ioniq 5 verkar vara en grymt bra elbil!mati skrev:Nej, e-tron är ingen dålig bil alls. Det är en jättefin bil, men den är inte längre rätt bil för mig. Det är ungefär som att ta på sig Armani tröjan och krokodilskor när man ska ut i trädgården och gräva i rabatterna. Det är så det känns, om du förstår vad jag menar. Jag behöver en bruksbil, dvs reflexjacka och arbetsskor, typ.martinot skrev:Jo, det är ju lite synd. Detta sagt så har du även väldigt begränsad dragvikt på Model 3 (för att få lite vettig dragvikt så måste man ju gå för MY). Så de är ju inte ensamma om lite klen dragvikt med MEB-plattformen. Tror att det är bättre att du fortsätter med e-tron så sätt. Det är ju faktiskt trots allt ingen dålig bil eller teknisk plattform (MEB är ju billigare, men också praktiskt/tekniskt ett lite nerköp, något steg eller två). Tror mer på VAGs kommande PPE-plattform, som nog kan bli vettig och mer konkurrenskraftig med Hyndai, Model Y, e-tron, etc.
Men jag kommer inte skaffa någon MEB-bil som ersättare till min e-tron. Det vore ett nerköp i den bemärkelsen att jag inte längre får dra det jag drar idag. Och då blir det hela ganska meningslöst och rentav korkat att byta.
Tragiskt att man är mer eller mindre tvungen att köpa en snordyr bil om man vill ha en elbil med vettig dragvikt. För det är det enda jag kräver. Det som kvarstår teoretiskt är ju Ioniq 5. Visserligen blir den högst antagligen ännu dyrare än ID4 men den är ju å andra sidan tekniskt bättre på nästan alla punkter. Jag siktar på den än så länge, men vi får se. Som det ser ut nu så har jag inget val än att fortsätta med min e-tron leasingperioden ut, dvs ett år till. Det får gå, men jag kommer inte behålla den längre än så. Jag hoppas att den går att sälja för restvärdet om ett år. Allting är ju så vansinnigt osäkert just nu. Förmånsvärdena, jojo på nybilspriserna, corona-läget, min uppdragssituation, allt liksom. Svårt att veta vad som gäller om ett år.
Beroende på omständigheterna så får jag se vad det blir för bil sen. Inte omöjligt att det blir en Ioniq 5. Men det kan även bli en gammal fossilbil som jag kan använda tills det finns bättre och mer prisvärda alternativ.
Ja alltså om man bara tittar på de tekniska specifikationerna så är den nästintill perfekt. Men eftersom jag inte tror på jultomten längre så avvaktar jag innan jag ropar hej. Vis av erfarenhet.Zalman3 skrev:Måste bara säga att Ioniq 5 verkar vara en grymt bra elbil!
mati skrev:Ja alltså om man bara tittar på de tekniska specifikationerna så är den nästintill perfekt. Men eftersom jag inte tror på jultomten längre så avvaktar jag innan jag ropar hej. Vis av erfarenhet.Zalman3 skrev:Måste bara säga att Ioniq 5 verkar vara en grymt bra elbil!
Hur tungt behöver du dra?mati skrev:Nej, e-tron är ingen dålig bil alls. Det är en jättefin bil, men den är inte längre rätt bil för mig. Det är ungefär som att ta på sig Armani tröjan och krokodilskor när man ska ut i trädgården och gräva i rabatterna. Det är så det känns, om du förstår vad jag menar. Jag behöver en bruksbil, dvs reflexjacka och arbetsskor, typ.martinot skrev:Jo, det är ju lite synd. Detta sagt så har du även väldigt begränsad dragvikt på Model 3 (för att få lite vettig dragvikt så måste man ju gå för MY). Så de är ju inte ensamma om lite klen dragvikt med MEB-plattformen. Tror att det är bättre att du fortsätter med e-tron så sätt. Det är ju faktiskt trots allt ingen dålig bil eller teknisk plattform (MEB är ju billigare, men också praktiskt/tekniskt ett lite nerköp, något steg eller två). Tror mer på VAGs kommande PPE-plattform, som nog kan bli vettig och mer konkurrenskraftig med Hyndai, Model Y, e-tron, etc.
Men jag kommer inte skaffa någon MEB-bil som ersättare till min e-tron. Det vore ett nerköp i den bemärkelsen att jag inte längre får dra det jag drar idag. Och då blir det hela ganska meningslöst och rentav korkat att byta.
Tragiskt att man är mer eller mindre tvungen att köpa en snordyr bil om man vill ha en elbil med vettig dragvikt. För det är det enda jag kräver. Det som kvarstår teoretiskt är ju Ioniq 5. Visserligen blir den högst antagligen ännu dyrare än ID4 men den är ju å andra sidan tekniskt bättre på nästan alla punkter. Jag siktar på den än så länge, men vi får se. Som det ser ut nu så har jag inget val än att fortsätta med min e-tron leasingperioden ut, dvs ett år till. Det får gå, men jag kommer inte behålla den längre än så. Jag hoppas att den går att sälja för restvärdet om ett år. Allting är ju så vansinnigt osäkert just nu. Förmånsvärdena, jojo på nybilspriserna, corona-läget, min uppdragssituation, allt liksom. Svårt att veta vad som gäller om ett år.
Beroende på omständigheterna så får jag se vad det blir för bil sen. Inte omöjligt att det blir en Ioniq 5. Men det kan även bli en gammal fossilbil som jag kan använda tills det finns bättre och mer prisvärda alternativ.
1350+kg hade varit optimalt. Så en PS2 funkar i det avseendet. Men den är ganska långt ifrån den bruksbil jag behöver. Och rent ekonomiskt skulle jag tro att det är ingen större idé att byta min 2 år gamla e-tron mot en ny Polestar.Maw skrev:Hur tungt behöver du dra?
Polestar 2 klarar 1500 kg och kan levereras före 1/7.
Off Grid Byggaren skrev:Kom lite priser och förmånsvärde idag, hyfsat lågt förmånsvärde runt 4000:- för RWD utan extrautrustning utöver paketet.
Ja, jag hamnade på runt 100,000 i tillbehör när jag provbyggde, och då har den fortfarande inte AWD?Off Grid Byggaren skrev:Ja Audi har ju galna priser på alla tillbehör.
Bara att få rumpvärme i baksätet kan kosta en rejäl slant, tror det var runt 12,500:- till e-tron.
Nu har ju PS2 möjlighet till lite mer olika priser i sin nyöppnande konfigurator. Kan ju absolut vara värt att räkna på. Känns som man får mycket elbil för pengarna generellt, och speciellt gällande dragkapacitet.mati skrev:1350+kg hade varit optimalt. Så en PS2 funkar i det avseendet. Men den är ganska långt ifrån den bruksbil jag behöver. Och rent ekonomiskt skulle jag tro att det är ingen större idé att byta min 2 år gamla e-tron mot en ny Polestar.Maw skrev:Hur tungt behöver du dra?
Polestar 2 klarar 1500 kg och kan levereras före 1/7.
Det jag hade hoppats på med MEB-plattformen var en bil med rätt dragvikt och ett pris runt 500tkr eller så. Det blev inte riktigt så.
Ja, om jag hade fått någorlunda bra betalt för den så hade jag bytt. Och i så fall var ju tanken att det skulle bli en ID4 eller Enyaq. Men de går ju bort nu pga den klena kroken, och då finns egentligen inga alternativ kvar. Polestar är ju en sportkupé eller vad man ska kalla den. Var ska jag ha mina hundar i den? Det finns liksom ingen bil som kan ersätta e-tron så som det ser ut just nu. Inte om den ska gå på el. Och inte före 1/7. Det är förfärligt tråkigt att hela beslutet kring ett elbilsköp hänger på ett datum som regeringen bestämmer och att alla bra elbilar som är intressanta inte finns att köpa förrän senare, dvs efter 1 juli.martinot skrev:Det enda att fundera på är om du skall behålla bilen nu när den värsta värdeminskningen varit, eller om du skall passa på att försöka byta ut den till en ny förmånsbil innan den 1/7 (står själv och är lite osäker/rådvill hur jag skall bestämma mig där).
PS2 är en halvkombi och har ett ganska stort baggageutrymme men om det räcker till beror förstås på hur många och stora hundarna ärmati skrev:Ja, om jag hade fått någorlunda bra betalt för den så hade jag bytt. Och i så fall var ju tanken att det skulle bli en ID4 eller Enyaq. Men de går ju bort nu pga den klena kroken, och då finns egentligen inga alternativ kvar. Polestar är ju en sportkupé eller vad man ska kalla den. Var ska jag ha mina hundar i den? Det finns liksom ingen bil som kan ersätta e-tron så som det ser ut just nu. Inte om den ska gå på el. Och inte före 1/7. Det är förfärligt tråkigt att hela beslutet kring ett elbilsköp hänger på ett datum som regeringen bestämmer och att alla bra elbilar som är intressanta inte finns att köpa förrän senare, dvs efter 1 juli.martinot skrev:Det enda att fundera på är om du skall behålla bilen nu när den värsta värdeminskningen varit, eller om du skall passa på att försöka byta ut den till en ny förmånsbil innan den 1/7 (står själv och är lite osäker/rådvill hur jag skall bestämma mig där).
Du får väl prata med Zalman om han kan sälja på dig en MG?mati skrev:Ja, om jag hade fått någorlunda bra betalt för den så hade jag bytt. Och i så fall var ju tanken att det skulle bli en ID4 eller Enyaq. Men de går ju bort nu pga den klena kroken, och då finns egentligen inga alternativ kvar. Polestar är ju en sportkupé eller vad man ska kalla den. Var ska jag ha mina hundar i den? Det finns liksom ingen bil som kan ersätta e-tron så som det ser ut just nu. Inte om den ska gå på el. Och inte före 1/7. Det är förfärligt tråkigt att hela beslutet kring ett elbilsköp hänger på ett datum som regeringen bestämmer och att alla bra elbilar som är intressanta inte finns att köpa förrän senare, dvs efter 1 juli.martinot skrev:Det enda att fundera på är om du skall behålla bilen nu när den värsta värdeminskningen varit, eller om du skall passa på att försöka byta ut den till en ny förmånsbil innan den 1/7 (står själv och är lite osäker/rådvill hur jag skall bestämma mig där).
Jo, det irriterar mig också. Annars så hade jag, istället för att byta till en ny M3, velat testa en MY (behöver inte dragvikten, men mest för vettigare bagagelucka som jag tycker är lite trång på M3). Men nu vet man ju inte vad som händer den 1/7, eller vad som beslutas. Svårt att planera och förhålla sig till när det är så kort tid kvar.mati skrev:Ja, om jag hade fått någorlunda bra betalt för den så hade jag bytt. Och i så fall var ju tanken att det skulle bli en ID4 eller Enyaq. Men de går ju bort nu pga den klena kroken, och då finns egentligen inga alternativ kvar. Polestar är ju en sportkupé eller vad man ska kalla den. Var ska jag ha mina hundar i den? Det finns liksom ingen bil som kan ersätta e-tron så som det ser ut just nu. Inte om den ska gå på el. Och inte före 1/7. Det är förfärligt tråkigt att hela beslutet kring ett elbilsköp hänger på ett datum som regeringen bestämmer och att alla bra elbilar som är intressanta inte finns att köpa förrän senare, dvs efter 1 juli.martinot skrev:Det enda att fundera på är om du skall behålla bilen nu när den värsta värdeminskningen varit, eller om du skall passa på att försöka byta ut den till en ny förmånsbil innan den 1/7 (står själv och är lite osäker/rådvill hur jag skall bestämma mig där).