Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 06 aug 2019 11:00
Det viktigaste är att erbjuda bilar som lockar till bilbyte.
Har provat teslas och bmws samt lever med en volvo där det fungerar sådär. Hade inte betalat en krona extra för det. Slår på pilot assist när jag är trött hem från jobbet på motorväg. Som ett extra säkerhetsnät. Radarfarthållaren och köassistenten använder jag hela tiden.kikat skrev:
Tesla har bäst förutsättningar för att få bäst AP på marknaden, men än tycker jag den är rätt medioker efter att ha haft min 3:a i några månader. Bromsar plötsligt utan anledning, styr undan saker som inte finns och håller sig väldigt ofta inte sig i mitten av filen, glider nästan över mittlinjen ibland. Tycker man det är den bästa på marknaden har man inte provat många "AP".
Auto pilot eller aktivFredrik j skrev:Har provat teslas och bmws samt lever med en volvo där det fungerar sådär. Hade inte betalat en krona extra för det. Slår på pilot assist när jag är trött hem från jobbet på motorväg. Som ett extra säkerhetsnät. Radarfarthållaren och köassistenten använder jag hela tiden.kikat skrev:
Tesla har bäst förutsättningar för att få bäst AP på marknaden, men än tycker jag den är rätt medioker efter att ha haft min 3:a i några månader. Bromsar plötsligt utan anledning, styr undan saker som inte finns och håller sig väldigt ofta inte sig i mitten av filen, glider nästan över mittlinjen ibland. Tycker man det är den bästa på marknaden har man inte provat många "AP".
Vad jag inte sa är att om man kört med AP ett tag så inser man att man får ALDRIG slappna av. Det är det det har med saken att göra. Om man har erfarenhet av AP så släpper man inte ansvaret. Om man teoritiserar kan man tolka in egna antaganden som revideras när man får praktisk erfarenhet. Ingen nykter förare släpper ansvaret till Teslas AP för mer än några sekunder och under bedömt säkra sekunder, vill jag påstå.Fredrik j skrev:Provkört en model3. Provat AP kortare sträcka.Foluke skrev:Då frågar jag. Vet du vad du talar om? Har du kört en Tesla med AP någon längre sträcka?Fredrik j skrev:Ju bättre man upplever att självkörande funktionerna fungerar, ju mer litar man på den. Plötsligt sysslar man med annat än att vara uppmärksam på körningen.
Vill minnas att flyget t.o.m. har ett namn på fenomenet att pilotens reaktionstid blir längre om autopilot används när något går snett.
Men vad har det med saken att göra?
Tesla har ju den bästa AP på marknaden. Den fungerar så bra att det rimligen finns kunder som tror att det är en autopilot på riktigt, d.v.s. att man kan syssla med annat än att köra bilen.
Volvos system, som ju visserligen inte en kallas autopilot, är det uppenbarligen inte och ingen vettig människa litar blint på det.
Det är innebörden i ordet "självkörande" som stället till det. Tesla är "självkörande" under speciella omständigheter. På t.ex. motorväg KAN den köra timvis själv men definitivt inte utan ständig övervakning. Den är så bra att knappast någon som provat vill vara utan AP. Man är dock hela tiden medveten om begränsningarna och missbrukar man AP så säger den ifrån, stannar bilen eller tvingar dig att parkera innan du kan använda den igen! Det vet alla teslaägare. Den som inte provat kan tolka in fel saker i ordet "självkörande".Fredrik j skrev:Det är lite det jag menar. Många menar att teslas bilar är näst intill självkörande och risken finns ju att någon som använder AP tror att det är så.
Vilka är dessa "många"?Fredrik j skrev:Det är lite det jag menar. Många menar att teslas bilar är näst intill självkörande och risken finns ju att någon som använder AP tror att det är så.
Fredrik j skrev:Det är lite det jag menar. Många menar att teslas bilar är näst intill självkörande och risken finns ju att någon som använder AP tror att det är så.
och Tesla aktien ska kosta $6000. Om man ser ARK Innovation efter så är 11,5% av dereas portfölj Tesla ($181 milj) så klart man önskar att "tala" upp värdetZalman3 skrev:ARK Invest tror att om 5 år så kostar en Toyota Camry 25.000 dollar.
Och att en motsvarande elbil kostar 15.000 dollar.
Orimlig situation för alla biltillverkare som ju förstör andrahandsvärdet på alla bilar man tidigare sålt. Troligare är ju att man använder marginalen för att lyfta nivån och sälja mer.Zalman3 skrev:ARK Invest tror att om 5 år så kostar en Toyota Camry 25.000 dollar.
Och att en motsvarande elbil kostar 15.000 dollar.
Kan man ju tycka, men det är ett "race to the bottom" prismässigt, för kineserna anfaller på bred front.Fredrik j skrev:Orimlig situation för alla biltillverkare som ju förstör andrahandsvärdet på alla bilar man tidigare sålt. Troligare är ju att man använder marginalen för att lyfta nivån och sälja mer.Zalman3 skrev:ARK Invest tror att om 5 år så kostar en Toyota Camry 25.000 dollar.
Och att en motsvarande elbil kostar 15.000 dollar.
Att plötsligt ha 30.000 dollar att lägga på kvalitetskänsla. Det är ju så premiummärkena gör idag.
Zalman3 skrev:Kan man ju tycka, men det är ett "race to the bottom" prismässigt, för kineserna anfaller på bred front.Fredrik j skrev:Orimlig situation för alla biltillverkare som ju förstör andrahandsvärdet på alla bilar man tidigare sålt. Troligare är ju att man använder marginalen för att lyfta nivån och sälja mer.Zalman3 skrev:ARK Invest tror att om 5 år så kostar en Toyota Camry 25.000 dollar.
Och att en motsvarande elbil kostar 15.000 dollar.
Att plötsligt ha 30.000 dollar att lägga på kvalitetskänsla. Det är ju så premiummärkena gör idag.
På listan över de 20 mest sålda elbilarna i världen 2018 så är det få klassiska biltillverkare.
Bara att lära sig märken som:
Top 20 Electric Cars — Worldwide Sales (2018)
BYD
BAIC
JAC
Chery
Roewe
https://cleantechnica.com/2019/02/09/te ... ev-market/
Bara 6 av dessa 20 mest sålda bilarna, var klassiska biltillverkare.
Visst kommer kineserna göra samma resa som Japan och Sydkorea gjort.Sen är det klart att kineserna kan göra samma resa som Japan och Sydkorea i viss mån har gjort och höja kvalitet, design och kvalitetskänsla till Europeisk standard. Men då kommer det kosta också.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ill-europaTrots att den populära XC60 redan tillverkas i Sverige har man nu börjat importera Kina-byggda modeller till Europa via tåg.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-d ... ar-6914412Glöm taskiga piratkopior och hafsverk – Kina levererar superb kvalitet. Det hävdar Volvos designchef Robin Page. ”Vad vi sett är att kvaliteten på bilarna faktiskt är bättre i Kina än i Europa”, säger han i en intervju.
Zalman3 skrev:Visst kommer kineserna göra samma resa som Japan och Sydkorea gjort.Sen är det klart att kineserna kan göra samma resa som Japan och Sydkorea i viss mån har gjort och höja kvalitet, design och kvalitetskänsla till Europeisk standard. Men då kommer det kosta också.
Men skillnaden är att man på hemmaplan redan gjort mycket av jobbet av att komma upp i nivå med övriga världen.
SAIC säljer ju över 7 miljoner bilar per år!
Volvon du köper kan mycket väl vara gjort i kina och har bättre kvalitet än en svensktillverkad.
Jobbigt om kines bilen är både bättre och billigare än en bil tillverkad i Europa.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ill-europaTrots att den populära XC60 redan tillverkas i Sverige har man nu börjat importera Kina-byggda modeller till Europa via tåg.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-d ... ar-6914412Glöm taskiga piratkopior och hafsverk – Kina levererar superb kvalitet. Det hävdar Volvos designchef Robin Page. ”Vad vi sett är att kvaliteten på bilarna faktiskt är bättre i Kina än i Europa”, säger han i en intervju.
Billigast blir att bygga så nära marknaden som möjligt. Att transportera bilar över halva jorden är ingen långsiktig lösning.Zalman3 skrev:Jobbigt om kines bilen är både bättre och billigare än en bil tillverkad i Europa.
Du missar poängen och jämför äpplen med päron.Zalman3 skrev:Visst kommer kineserna göra samma resa som Japan och Sydkorea gjort.Sen är det klart att kineserna kan göra samma resa som Japan och Sydkorea i viss mån har gjort och höja kvalitet, design och kvalitetskänsla till Europeisk standard. Men då kommer det kosta också.
Men skillnaden är att man på hemmaplan redan gjort mycket av jobbet av att komma upp i nivå med övriga världen.
SAIC säljer ju över 7 miljoner bilar per år!
Volvon du köper kan mycket väl vara gjort i kina och har bättre kvalitet än en svensktillverkad.
Jobbigt om kines bilen är både bättre och billigare än en bil tillverkad i Europa.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ill-europaTrots att den populära XC60 redan tillverkas i Sverige har man nu börjat importera Kina-byggda modeller till Europa via tåg.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-d ... ar-6914412Glöm taskiga piratkopior och hafsverk – Kina levererar superb kvalitet. Det hävdar Volvos designchef Robin Page. ”Vad vi sett är att kvaliteten på bilarna faktiskt är bättre i Kina än i Europa”, säger han i en intervju.
https://electrek.co/2019/05/27/vw-massi ... t-deliver/Now Bloomberg reports that Samsung is only able to deliver a fraction of the originally agreed upon amount of 20 GWh of battery cells:
“Samsung initially agreed to deliver batteries for just over 20 gigawatt hours, enough to power 200,000 cars with 100 kilowatt hour packs, before different views on production volume and schedule emerged during detailed negotiations, said the people, who asked not to be identified as the talks are confidential. The impasse cut pledged supplies to less than 5 gigawatt hours, they said.”
The 15 GWh discrepancy might look like a small amount in comparison to the 300 GWh of total contracts issued, but it’s a huge amount of battery cells on its own – undoubtedly more battery cells than VW has deployed to date.
VW’s plan to account for the difference is unclear at this point.
Vi i Europa har inte förstått den kinesiska marknaden fullt ut.LarsL skrev:Dacia är ju ett billighets märke i en koncern med dyrare bilar. Då kommer priset märkas för alla vill att det ska märkas.
Kineserna gör bara kinesiska bilarDe kommer göra dem så billiga och bra de bara kan. Detta kommer så klart kast om hela bilmarknaden. Precis som japanerna gjorde.
https://electrek.co/guides/denza-400/Daimler introduced a new all-electric vehicle under its Denza brand in partnership with BYD in China. The vehicle, called Denza 400, is based on the Mercedes-Benz B-Class platform, which is already offered in an all-electric version in Europe, but the Denza 400 features a new 62 kWh battery pack.
Och angående Dacia/Rumänien:Geni87 skrev:
Ingen tvivlar på att det går att bygga bra bilar i Kina, men om en bil är väldigt billig märks det på bilen, som på exempelvis en Dacia (tillverkad i Rumänien). Med det sagt så har ju sådana bilar också en marknad, men knappast i konkurrens med premiumtillverkarna.
Men skillnaden där är kanske att Dacia ägs av Renault som inte vill konkurrera med sig själva mer än nödvändigt.I Bulgarien och Rumänien är minimilönen knappt 140 euro, medan den i Kina ligger på 175 euro. En bulgarisk sömmare klarar sig i snitt sämre på sin lön än en sömmare i Bangladesh.
Vi kan ex se på kommande MG ZS EV som det finns en tråd om här. Visst, den är billigare än motstvarande Hyundai/Kia men inte jättemycket billigare om man bortser från rabatten som ges på de första 2k bilarna. Och på det lite sämre utrustning. GUI'et är lite hackigt, ratten går endast att justera i höjdled som exempel.Precis som Verdi säger kommer säkerligen Kineserna så småningom vilja producera (egna) premiumbilar och lyckas med det, men att de skulle bli speciellt mycket billigare än andra likvärdiga bilar är en utopi.
En modell säger kanske inte så mycket om marknaden i sin helhet. Och just Mercedes ligger väl inte direkt i framkant elektrifieringsmässigt.Zalman3 skrev:Vi ligger alltså minst 3 år efter Kina.
https://www.nettavisen.no/okonomi/berte ... 89215.htmlBertel O. Steen nedbemanner med 200 årsverk etter salgskollaps.
For ett år siden var alt bare velstand for bilgiganten. Så kom kjempesmellen.
Etter årets fire første måneder er salget av nye personbiler for Bertel O. Steen redusert med hele 33,2 prosent sammenliknet med tilsvarende periode i fjor.