Sida 7 av 15

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 06:31
av LarsL
Hammar skrev:
LarsL skrev:
danni skrev:
MangeT skrev:
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.
Ja eller att B stolparna kostar pengar 1,90kr/kWh.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 07:24
av e5m1r
vigge50 skrev:
lator skrev:
LarsL skrev:
danni skrev:
MangeT skrev:
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Funkar tyvärr inte heller så bra då vissa (60 batteri) behöver ladda fullt för att ta sig till nästa SuC...

Det handlar ju mest om att få alla att förstå vad som är bäst, både för bilen och dess förare. Att taxi vill ha bilen välladdad så att de kan ta ett uppdrag som innebär en längre resa är ju självklart men att stå och ladda till 100% tar ju bara arbetstid som ska generera pengar. Om de kör en 90D så innebär de sista 10% bara ca 3-4 mil och hur ofta behövs de, ens för taxi. Kanske det handlar mera om rädsla för att köra nära noll... :o
Taxibilarna står inte där tills de når 100%, de står där tills de får en körning vilket betyder att de skulle inte få fler körningar om de körde iväg tidigare.
Då är det bara att ringa in en taxi
Bild

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 07:45
av dstr
Finns det öht ngn anledning att tillåta över 80% på SuC? Resten går ju lika fort på 16A 3fas...

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 08:00
av apkungen
dstr skrev:
Finns det öht ngn anledning att tillåta över 80% på SuC? Resten går ju lika fort på 16A 3fas...
Tror att du först är vid typ 95 procent som SuC bara lämnar ifrån sig 11kW

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 09:13
av danni
Hammar skrev:
LarsL skrev:
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.
Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 09:22
av Bjelke
Hur man än vänder och vrider på det här så landar det i att det enda som alla skulle vara nöja med och fungera för är fler stolpar...
Jag trodde i min enfald att Taxi skulle ta sitt förnuft till fånga och se till att lösa sin laddning på ett bättre sätt men icke (hur fan kan man räkna med att alltid kunna ladda där lixom,
dessa köer måste ju sabba även för dom själva lixom).
Det här påverkar säkerligen försäljningen negativt oxo (vilket inte är en liten del i vår huvudstad tex), många potentiella köpare hänger här och sätter sig ofta bra in i situationen med att äga en Tesla osv.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 10:07
av e5m1r
Kan inte tesla dedikera vissa stolpar till icke taxi ?

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 10:09
av Johnalm
e5m1r skrev:
Kan inte tesla dedikera vissa stolpar till icke taxi ?
Typ 6/6? :lol:

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 10:15
av SR-71-BlackBird
danni skrev:
Hammar skrev:
LarsL skrev:
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.
Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.
Detta är inget som helst problem, du som många andra gör så på långresor en handfull gånger per år, precis som det är tänkt, taxi i Sthlm gör detta flera gånger om DAGEN.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 10:54
av danni
SR-71-BlackBird skrev:
danni skrev:
Hammar skrev:
LarsL skrev:
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.
Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.
Detta är inget som helst problem, du som många andra gör så på långresor en handfull gånger per år, precis som det är tänkt, taxi i Sthlm gör detta flera gånger om DAGEN.
Varför är det inget som helst problem? Om jag bara fick lov att ladda till 80% på SuC så hade det varit ett problem oavsett om jag gör långresor fem, femtio eller tvåhundra gånger per år.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 10:59
av SR-71-BlackBird
danni skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
danni skrev:
Hammar skrev:
LarsL skrev:
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.
Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.
Detta är inget som helst problem, du som många andra gör så på långresor en handfull gånger per år, precis som det är tänkt, taxi i Sthlm gör detta flera gånger om DAGEN.

Varför är det inget som helst problem? Om jag bara fick lov att ladda till 80% på SuC så hade det varit ett problem oavsett om jag gör långresor fem, femtio eller tvåhundra gånger per år.
Jag var möjligen otydlig, tycker inte att man bör begränsa laddningen vid långresor.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 13:15
av Hammar
danni skrev:
Hammar skrev:
LarsL skrev:
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.
Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.
Eller så ställer du dig på en "A" stolpe och kan ladda till 100% soc.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 13:16
av lator
Hammar skrev:
danni skrev:
Hammar skrev:
LarsL skrev:
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.
Bägge de här förslagen slår också hårt mot mina körmönster. Jag har småbarn. När vi stannar blir det ofta en ganska rejäl paus med mat, toabesök etc. Inte sällan är 45-60 minuter det snabbaste som det kan gå på. Då passar vi såklart på att ladda upp fullt så att vi istället kan hoppa över nästa supercharger. Så vi tar alltså hellre färre men längre pauser, och då skulle era förslag sabba rätt rejält för oss. Typfallet är att vi kör till/från Stockholm och bara laddar i Ödeshög. Jo, det tar väl lite längre tid att göra så jämfört med att stanna så kort tid som möjligt vid varje SuC, men det var precis samma sätt vi var tvungna att göra även när vi hade fossilbil.
Eller så ställer du dig på en "A" stolpe och kan ladda till 100% soc.
Tanken är väl att ingen taxi vill då stå på en b-stolpe... ;)

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 13:42
av LarsL
lator skrev:
Tanken är väl att ingen taxi vill då stå på en b-stolpe... ;)
Fast det spelar ingen roll eftersom B stolpen är begränsad till 80% och då blir ledig snabbt om de inte vill ta straffavgiften.

Sen behöver ju detta bara gälla SC som har fullbeläggning. På de där det är tomt spelar det ju ingen roll.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 17:58
av Surfaren
Om alla drabbade börjar ringa respektive taxibolag och beställa en bil till slumpartad adress i närheten för att få bort dom därifrån, så kanske dom lär sig efter ett tag? Kan inte vara kul att åka på en massa ickeexisterande uppdrag om och om igen... :)

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 18:13
av bullen
Surfaren skrev:
Om alla drabbade börjar ringa respektive taxibolag och beställa en bil till slumpartad adress i närheten för att få bort dom därifrån, så kanske dom lär sig efter ett tag? Kan inte vara kul att åka på en massa ickeexisterande uppdrag om och om igen... :)
Lysande!!

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 18:42
av Bjelke
Och när dom sticker så tar man såklart platsen å laddar REJÄLT :twisted:

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 19:43
av e5m1r
Undrar om nån från taxi läser här

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 19:55
av Nicke Nyfiken
e5m1r skrev:
Undrar om nån från taxi läser här Bild
Antagligen inte, för då hade de inte stått och laddat till 100% hela tiden. För inte kan det vara så att de läser här men är så fruktansvärt korkade att de inte förstår att deras beteende kommer att drabba dem själv tillslut?

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 20:00
av e5m1r
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Undrar om nån från taxi läser här Bild
Antagligen inte, för då hade de inte stått och laddat till 100% hela tiden. För inte kan det vara så att de läser här men är så fruktansvärt korkade att de inte förstår att deras beteende kommer att drabba dem själv tillslut?
Vi har än så länge bara snackat och nån har laddat mer än nödvändigt när det var taxi på kö
Varför inte ta en träff på max och ladda fullt bara för att
Det är tillräckligt många som bor i trakterna för att kunna lyckas

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 20:23
av bylund
Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?

Vi kanske ska sätta upp ett bord och bjuda på kaffe och information istället? Jag tror att det finns mycket mer att vinna på den typen av angreppsvinkel. Fast det kräver ju lite mer jobb och engagemang.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 20:34
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:
Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?

Vi kanske ska sätta upp ett bord och bjuda på kaffe och information istället? Jag tror att det finns mycket mer att vinna på den typen av angreppsvinkel. Fast det kräver ju lite mer jobb och engagemang.
Men varför skulle det hjälpa att någon annan än Tesla informerar dem?
SR-71-BlackBird skrev:
Sista killen jag pratade med idag nämnde att dom fått laddkurs av Tesla, dom VET hur det fungerar, dom bryr sig bara inte.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 20:43
av lator
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?

Vi kanske ska sätta upp ett bord och bjuda på kaffe och information istället? Jag tror att det finns mycket mer att vinna på den typen av angreppsvinkel. Fast det kräver ju lite mer jobb och engagemang.
Men varför skulle det hjälpa att någon annan än Tesla informerar dem?
SR-71-BlackBird skrev:
Sista killen jag pratade med idag nämnde att dom fått laddkurs av Tesla, dom VET hur det fungerar, dom bryr sig bara inte.
Man får väl se till att få med sig någon representant från Tesla också. Det kan ju inte bli sämre med mera information!

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 20:44
av bylund
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?

Vi kanske ska sätta upp ett bord och bjuda på kaffe och information istället? Jag tror att det finns mycket mer att vinna på den typen av angreppsvinkel. Fast det kräver ju lite mer jobb och engagemang.
Men varför skulle det hjälpa att någon annan än Tesla informerar dem?
SR-71-BlackBird skrev:
Sista killen jag pratade med idag nämnde att dom fått laddkurs av Tesla, dom VET hur det fungerar, dom bryr sig bara inte.
Jag är inte så säker på att det skulle hjälpa, men det känns mer konstruktivt. Om man bygger upp lite vänskap är det större chans att få hjälp när det är kö än om man satsar på ett sabba och vara dryg.

Jag tror att om man ska blockera eller börja ringa om falska körningar så lär effekten knappast bli att taxiförare kommer att anstränga sig mer för att inte vara i vägen.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 20:59
av e5m1r
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Dessa diskussioner brukar leda till "vi ska visa de jävlarna". Men är det någon som på riktigt tror att något kommer att bli bättre av en sådan aktion?

Vi kanske ska sätta upp ett bord och bjuda på kaffe och information istället? Jag tror att det finns mycket mer att vinna på den typen av angreppsvinkel. Fast det kräver ju lite mer jobb och engagemang.
Men varför skulle det hjälpa att någon annan än Tesla informerar dem?
SR-71-BlackBird skrev:
Sista killen jag pratade med idag nämnde att dom fått laddkurs av Tesla, dom VET hur det fungerar, dom bryr sig bara inte.
Jag är inte så säker på att det skulle hjälpa, men det känns mer konstruktivt. Om man bygger upp lite vänskap är det större chans att få hjälp när det är kö än om man satsar på ett sabba och vara dryg.

Jag tror att om man ska blockera eller börja ringa om falska körningar så lär effekten knappast bli att taxiförare kommer att anstränga sig mer för att inte vara i vägen.
Håller med problemet är att de verkar anstränga sig för att vara i vägen