Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
I Sverige har vi infört Noll-vision inom flera områden. Det innebär att ingen ska dö i onödan. Att vissa tror att det innebär att ingen ska dö är en utbredd missuppfattning.
Nu håller jag tummarna för KTHs serologiska metod för att säkerställa om individer haft sjukdomen covid-19.
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/kth ... 9-1.968847
Nu håller jag tummarna för KTHs serologiska metod för att säkerställa om individer haft sjukdomen covid-19.
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/kth ... 9-1.968847
Installerat 13,2 kWp solceller
Flockmentalitet är sällan bra i en kris.Verdi skrev:frippe skrev:Fast, går det att kopiera lösningar från ett land till ett annat? Eller göra långgående jämförelser mellan länder?
Lyssnar man på WHO-expert intervjuad av Studio Ett i P1 så framgick det med all tydlighet att varje land har en egen unik situation att förhålla sig till. Därför att vi lever olika i våra samhällen, vi umgås olika, vi har olika kultur i förhållande till myndigheter. Därav gick det inte automatiskt att kopiera lösningar från ett land till ett annat.
Samt, vi måste kunna hantera flera risker samtidigt för att samhället inte ska gå under för att vi bara fokuserar på en risk och skiter i de andra.
Social distans istället för social isolering är en ganska bra kompromiss här. Kan vi uppfylla den uppmaningen behöver vi inte isolera oss som resten av Europa.
Kan vi även uppfylla uppmaningen att stanna hemma vid minsta lilla symptom. Blir det inte heller speciellt riskfullt att stå lite nära i en trång buss. Även om det är ytterst olyckligt att SL inte kan hantera det bättre. Jag har också ett personligt ansvar för mig själv och mina medmänniskor. Måste jag trängas i en buss eller kan jag lösa det på annat sätt?
Tyvärr springer det runt massor med människor som inte tar det här på allvar. Vad får dig att tro på att de stannar hemma vid minsta känning till förkylning? Vi vet att minst hälften får inga eller väldigt små symptom. Dessutom brukar vanliga influensan vara som mest smittsam precis innan sjukdomen bryter ut. Vad talar för att inte Corona-viruset uppträder likadant? Precis ingenting. Vi vet iaf inte om det inte är så.
Vi får se hur det går. Jag hade dock känt mig lugnare om vi gjort som resten... Nu går vi för flockimmunitet medelst smittspridning. Går det bra så är det väl toppen. Lågkonjunktur och massarbetslöshet får vi dock ändå eftersom resten av världen kommer kämpa längre mot Corona isf. Köper inte omvärlden stål, timmer, bilar osv så kommer nog restauranger och annat att känna av det förr eller senare ändå.
I min närhet, på arbetsplatsen som i mitt övriga liv är det en extrem social kontroll på andras symptom. Folk vågar knappast hosta, än mindre snyta sig utan att andra reagerar på vad de gör. Ibland lite skämtsamt, ibland allvarligt. Jag har släkt som har ombetts gå hem för att de upplevdes som sjuka på sitt jobb fast de bara satt och harklade sig. Många man möter på promenader ute håller avstånd. Vid betalning på fik eller affärer undviks kontakt så långt det går.
Så, tycker nog att det överlag fungerar bra.
Det är betydligt bättre att motverka massarbetslöshet även om andra länder inte gör det än att springa i samma flock som de andra. Annars kan vi kanske bara lägga oss ned och självdö......
Tycker Bo Rothstein till viss del förklarar orsaken till olika länders framgång med frivilliga åtgärder. Förtroendet för sina grannar och andra medborgare. Det är högt i Sverige, men lågt i flera andra länder och har droppat oroande i USA de senaste 50 åren. Vilket förklarar varför de bunkrar vapen och ammunition istället för att utföra lämpliga åtgärder för att minska smittan.
https://www.gp.se/kultur/kultur/att-lit ... 1.25826856
Model Y LR.
Model S70D
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tycker myndigheterna har visat både balans och dådkraft i denna allvarliga situation. Det är för sent att stoppa smittan, men att kontinuerligt vidta åtgärder för att styra smittakten och bygga upp intensivresurserna, vilket görs överallt nu är rätt väg att gå.
Tyvärr kommer många som inte tar detta på allvar och inte försöker hjälpa till att få tillfälle att fundera varför det blev som det blev...
Det är nu våra egna insatser är av största betydelse. Klaga när folk står för nära, påpeka när folk hostar, ta inte i hand umgås inte i grupper, ge fan i krogen. Å sånt.
Det här är över oss nu, men smittakten här är nog inte högre än i andra länder. Var uthålliga å följ rekommendationer eller var ännu mer restriktiv, så kommer det att bli så lite tragedier som möjligt.
Tyvärr kommer många som inte tar detta på allvar och inte försöker hjälpa till att få tillfälle att fundera varför det blev som det blev...
Det är nu våra egna insatser är av största betydelse. Klaga när folk står för nära, påpeka när folk hostar, ta inte i hand umgås inte i grupper, ge fan i krogen. Å sånt.
Det här är över oss nu, men smittakten här är nog inte högre än i andra länder. Var uthålliga å följ rekommendationer eller var ännu mer restriktiv, så kommer det att bli så lite tragedier som möjligt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ja, kan bara hålla med och med tanke på länkat inlägg nedan, måste jag nog säga att än så länge gör vi det mesta rätt.Gustafsson skrev:Jag tycker myndigheterna har visat både balans och dådkraft i denna allvarliga situation. Det är för sent att stoppa smittan, men att kontinuerligt vidta åtgärder för att styra smittakten och bygga upp intensivresurserna, vilket görs överallt nu är rätt väg att gå.
Dock med en lite fundering om testning, vilket behöver ökas aningens, eller rättare sagt inte testning per se, utan riktade infektionsepidemiologiska antikroppsstudier vilket läser av befolkningens infektionsmottaglighet och på så sätt kan man anpassa åtgärderna än mer. Läs följande inlägg från Anders Björkman, infektionsläkare, professor i infektionssjukdomar, Karolinska Institutet.
https://www.svd.se/bekampa-inte-corona- ... /om/debatt
Model Y LR.
Model S70D
http://www.theblogmire.com/an-analysis- ... -reaction/
Would you consider the shutting down of an entire national economy for a disease such as the Black Death, which between 1347-1351 killed an estimated 60% of the population in the areas where it spread, to be a proportionate response? What about for a virus which carries — at the very most (see below) — a mortality rate of 1.4% for those who contract it?..........................
He goes on to chart the devastating consequences that may arise from some of the measures that are being imposed as a result of this data vacuum:
“One of the bottom lines is that we don’t know how long social distancing measures and lockdowns can be maintained without major consequences to the economy, society, and mental health. Unpredictable evolutions may ensue, including financial crisis, unrest, civil strife, war, and a meltdown of the social fabric. At a minimum, we need unbiased prevalence and incidence data for the evolving infectious load to guide decision-making.
… with lockdowns of months, if not years, life largely stops, short-term and long-term consequences are entirely unknown, and billions, not just millions, of lives may be eventually at stake.”
.
.
.On the second point — that people dying in Wuhan with Coronavirus symptoms doesn’t prove that this is what they actually died from — there is now evidence coming out of Italy in recent days, from the Italian National Health Institute (ISS), which highlights this point in an extremely startling and unnerving way. According to their data (which you can find in the original Italian here or in English here):
The average age of the positively-tested deceased in Italy is currently about 81 years.
80% of the deceased had suffered from two or more chronic diseases.
50% of the deceased had suffered from three or more chronic diseases.
Less than 1% of the deceased were healthy persons, i.e. persons without pre-existing chronic diseases.
Would you consider the shutting down of an entire national economy for a disease such as the Black Death, which between 1347-1351 killed an estimated 60% of the population in the areas where it spread, to be a proportionate response? What about for a virus which carries — at the very most (see below) — a mortality rate of 1.4% for those who contract it?..........................
He goes on to chart the devastating consequences that may arise from some of the measures that are being imposed as a result of this data vacuum:
“One of the bottom lines is that we don’t know how long social distancing measures and lockdowns can be maintained without major consequences to the economy, society, and mental health. Unpredictable evolutions may ensue, including financial crisis, unrest, civil strife, war, and a meltdown of the social fabric. At a minimum, we need unbiased prevalence and incidence data for the evolving infectious load to guide decision-making.
… with lockdowns of months, if not years, life largely stops, short-term and long-term consequences are entirely unknown, and billions, not just millions, of lives may be eventually at stake.”
.
.
.On the second point — that people dying in Wuhan with Coronavirus symptoms doesn’t prove that this is what they actually died from — there is now evidence coming out of Italy in recent days, from the Italian National Health Institute (ISS), which highlights this point in an extremely startling and unnerving way. According to their data (which you can find in the original Italian here or in English here):
The average age of the positively-tested deceased in Italy is currently about 81 years.
80% of the deceased had suffered from two or more chronic diseases.
50% of the deceased had suffered from three or more chronic diseases.
Less than 1% of the deceased were healthy persons, i.e. persons without pre-existing chronic diseases.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Sitter och jobbar hemma, tittar ut genom fönstret och de enda jag ser ute på gatan utanför är pensionär efter pensionär som hurtigt går förbi med gångstavar i handen.
Medan jag sitter hemma i självpåtagen karantän och driver både min personliga såsom landets totala ekonomi i botten springer de jag förväntas skydda runt som vanligt utanför och smittar varandra. Lite svårt att motivera sig själv och mina ungar så här. Och respekten mot de äldre får ett rejält törn när de verkar mest vara med i en självmordssekt som struntar blankt i våra försök att skydda dem.
Efter #flygskam och #köttskam, när kommer #pensionärskam?
Medan jag sitter hemma i självpåtagen karantän och driver både min personliga såsom landets totala ekonomi i botten springer de jag förväntas skydda runt som vanligt utanför och smittar varandra. Lite svårt att motivera sig själv och mina ungar så här. Och respekten mot de äldre får ett rejält törn när de verkar mest vara med i en självmordssekt som struntar blankt i våra försök att skydda dem.
Men, de är inte förbjudna att gå ut. Så länge de inte har symptom.TiborBlomhall skrev:Sitter och jobbar hemma, tittar ut genom fönstret och de enda jag ser ute på gatan utanför är pensionär efter pensionär som hurtigt går förbi med gångstavar i handen.
Däremot ska de inte gå till affärer eller fik. Men promenader är bra för dem, så länge de håller avstånd, 1-1,5m till andra.
Model Y LR.
Model S70D
Jag tror också allt mer på tesen "the cure is worse than the disease".
Kraftigt försämrad världsekonomi kommer leda till fler dödsfall än viruset i sig.
Kraftigt försämrad världsekonomi kommer leda till fler dödsfall än viruset i sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
TiborBlomhall skrev:Sitter och jobbar hemma, tittar ut genom fönstret och de enda jag ser ute på gatan utanför är pensionär efter pensionär som hurtigt går förbi med gångstavar i handen.
Att vara ute och promenera är ju ingen fara.
Jag förstår inte varför folk klagar på isoleringen. Jag älskar att inte behöva åka till kontoret och träffa människor.
Coronaepidemin har än så länge helt klart höjt min personliga livskvalitet, även om jag tycker väldigt synd om de som drabbas av sjukdomen. Förstå vilken avlastning av naturen om människor slutar flyga och färre behöver pendla till jobbet. Färre bussar, mindre asfalt, färre kontor som ska värmas och kylas, mindre byggverksamhet.

- TiborBlomhall
Det är väl OK. Synd att familjen är också hemma, baraHenrikC skrev:Jag förstår inte varför folk klagar på isoleringen. Jag älskar att inte behöva åka till kontoret och träffa människor.

Verdi, det var inte alls menat att nonchalera kritik och du är långt ifrån den som på detta (och andra) forum ger Sig på folk på FHM. Jag tycker att all denna typ av debatt är viktig för det öppna samhället.
Att du försöker nonchalera min kritik genom att associera mig med Flashback är ett lågvattenmärke.
Jag kan inget om virus, mer än att jag fick lära mig i skolan att såpa/tvål löser upp fetthinnan som omsluter det, det är därför tvål är bra mot dom.
Jag vet att Alla de som jobbar med detta vet bättre än mig och jag tror att dom agerar på bästa sätt utifrån den info dom har.
Det kommer bara finnas förlorare när detta är över, så oavsett hur man agerar så är man bränd. Jag är därför inte avundsjuk på den sits dom sitter i, där man har ett stort gäng som vill stänga allt och låta epidemin lamslå oss och ett annat gäng som vill få bort alla restriktioner så massor med folk blir sjuka och får immunitet till kostnaden av galet mycket liv.
För mig är det inte helt enkelt att se det ena bättre än det andra. Det man vet är att det spar lidande nu, men vad som kommer sedan vet ingen...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Tänk vilka miljövinster är det ocksåHenrikC skrev:Jag förstår inte varför folk klagar på isoleringen. Jag älskar att inte behöva åka till kontoret och träffa människor.Coronaepidemin har än så länge helt klart höjt min personliga livskvalitet, även om jag tycker väldigt synd om de som drabbas av sjukdomen. Förstå vilken avlastning av naturen om människor slutar flyga och färre behöver pendla till jobbet. Färre bussar, mindre asfalt, färre kontor som ska värmas och kylas, mindre byggverksamhet.
- TiborBlomhall
Ja det gör den säkertTiborBlomhall skrev:Jag tror Corona kommer öka både födelse- och skilsmässotalen i världen.

- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Har ett äldre grannpar som tagit hand om bägge sina ganska gamla föräldrar som nu ligger inlagda på sjukhus med bekräftat coronavirus. Dag in och dag ut går bilarna, promenader med sina hundar och ändå hjälper grannarna till att köpa mat åt de. Det blir tyvärr så när myndigheter själva tillåter promenader och att man enbart ska undvika folkmassor. Har en kollega som legat hemma med 40°C feber och helt utslagen efter en tågresa blev inställd och alla skulle flyga istället, han ringde 1177 väl hemma och fick tips om att ta paracetamol och stanna hemma. Ingen smittspridning eller frågor om vem han träffat.TiborBlomhall skrev:Sitter och jobbar hemma, tittar ut genom fönstret och de enda jag ser ute på gatan utanför är pensionär efter pensionär som hurtigt går förbi med gångstavar i handen.
Man undrar vem som är dummast: pensionärerna eller myndigheterna.
NEO skrev:Har ett äldre grannpar som tagit hand om bägge sina ganska gamla föräldrar som nu ligger inlagda på sjukhus med bekräftat coronavirus. Dag in och dag ut går bilarna, promenader med sina hundar och ändå hjälper grannarna till att köpa mat åt de. Det blir tyvärr så när myndigheter själva tillåter promenader och att man enbart ska undvika folkmassor. Har en kollega som legat hemma med 40°C feber och helt utslagen efter en tågresa blev inställd och alla skulle flyga istället, han ringde 1177 väl hemma och fick tips om att ta paracetamol och stanna hemma. Ingen smittspridning eller frågor om vem han träffat.TiborBlomhall skrev:Sitter och jobbar hemma, tittar ut genom fönstret och de enda jag ser ute på gatan utanför är pensionär efter pensionär som hurtigt går förbi med gångstavar i handen.
Man undrar vem som är dummast: pensionärerna eller myndigheterna.
Jag upprepar. Promenader är helt ok. I England får man lämna hemmet en gång om dagen för att träna utomhus (cykla, springa, promenera...). Finns inte smittorisk utomhus om man håller avstånd.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Jo det gör det men den är väldigt liten.Verdi skrev:Finns inte smittorisk utomhus om man håller avstånd.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- TiborBlomhall
Vi hade också en äldre dam till granne som vi handlade mat åt en gång. Dagen därpå träffar vi henne ute med gångstavarna i handen. Det blev inga fler inköp åt henne om vi säger så.NEO skrev:Dag in och dag ut går bilarna, promenader med sina hundar och ändå hjälper grannarna till att köpa mat åt de.
TiborBlomhall skrev:Vi hade också en äldre dam till granne som vi handlade mat åt en gång. Dagen därpå träffar vi henne ute med gångstavarna i handen. Det blev inga fler inköp åt henne om vi säger så.NEO skrev:Dag in och dag ut går bilarna, promenader med sina hundar och ändå hjälper grannarna till att köpa mat åt de.
Hur svårt ska det vara? Att bara vara ute och promenera i friska luften är ju lugnt. Att vara ute och köra bil är också lugnt. Att besöka en affär är inte lugnt. Förstår inte varför ni inte kan fortsätt hjälpa henne?
- TiborBlomhall
Strikt logiskt håller jag med dig, du har rätt. Men det känns ändå fel.
Och i en relativt tätbyggd förort som våran blir promenaden snarare "hejsan, hejsan, goddag, goddag... gå femtio meter... hejsan, hejsan, goddag, goddag". Inte typ gå ensamt mitt ute i skogen.
Och i en relativt tätbyggd förort som våran blir promenaden snarare "hejsan, hejsan, goddag, goddag... gå femtio meter... hejsan, hejsan, goddag, goddag". Inte typ gå ensamt mitt ute i skogen.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Är beredd att hålla med, det är säkert helt safe men det känns förbannat felTiborBlomhall skrev:Strikt logiskt håller jag med dig, du har rätt. Men det känns ändå fel.
Har man varit i kontakt med två föräldrar under en hel veckas tid före sjukhusinläggning så är man ju garanterat smittad själv. Varför då ens gå ut?
NEO skrev:Är beredd att hålla med, det är säkert helt safe men det känns förbannat felTiborBlomhall skrev:Strikt logiskt håller jag med dig, du har rätt. Men det känns ändå fel.
Har man varit i kontakt med två föräldrar under en hel veckas tid före sjukhusinläggning så är man ju garanterat smittad själv. Varför då ens gå ut?
Är det några som verkar ha panik så är det ju ni två.