Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 14 okt 2020 19:17
Tyvärr verkar även min på gång att lägga av. Ca en gång per minut blir den svart i 1-2 sek för att sedan komma tillbaka. Är det så det börjar?
https://teslaclubsweden.se/forum/
När min mcu dog tappade bilen helt uppkoppling, inte ens tesla kom åt den. Ingen radio eller möjlighet att ställa ac. Inte styra laddning heller, den laddade till den gräns jag ställt in innan. Samt att hastigheten visades i Miles/h.P_EL skrev:Går bilen fortfarande att använda hjälpligt (via appen och tumhjulen) när mittskärmen lägger av helt?
Har tid på fredag... men hur är det med FM-radion? Försvinner den vid byte till MCU2?Nicklas skrev:Jag hade en massa symptom på min X100D från 2017 (AP2.0 MCU1)... Tog första chans jag fick att installera FSD samt MCU2.
Oj vilken skillnad!
- som en ny bil![]()
Sedan lät jag Skövde Bilringar leta rätt på knarret i framvagnen och nu är det verkligen en ny bil
Japp, det gör den än så länge...fimpen skrev:Har tid på fredag... men hur är det med FM-radion? Försvinner den vid byte till MCU2?Nicklas skrev:Jag hade en massa symptom på min X100D från 2017 (AP2.0 MCU1)... Tog första chans jag fick att installera FSD samt MCU2.
Oj vilken skillnad!
- som en ny bil![]()
Sedan lät jag Skövde Bilringar leta rätt på knarret i framvagnen och nu är det verkligen en ny bil
/F
Funkar ju bättre än FM också. Bättre ljudkvalitet, kan ha samma kanal på genom hela Sverige eller Europa för den del och oftast mindre radioskugga än FM (delvis pga buffrar ljud).Nicklas skrev:Japp, det gör den än så länge...
- har läst att det kommer en valfri uppgradering senare (typ 6000 kr), men jag saknar inte ens nästan fm/am/dab... Allt finns ju online ändå
Joo... det är klart, 6000 för det känns ju lite dyrt. Men trafikmeddelanden då? Det lär väl inte funka utan FM-radio? Kan ju fortfarande vara lite bra i väntan på digital/internetbaserad motsvarighet...Svenssons skrev:Funkar ju bättre än FM också. Bättre ljudkvalitet, kan ha samma kanal på genom hela Sverige eller Europa för den del och oftast mindre radioskugga än FM (delvis pga buffrar ljud).Nicklas skrev:Japp, det gör den än så länge...
- har läst att det kommer en valfri uppgradering senare (typ 6000 kr), men jag saknar inte ens nästan fm/am/dab... Allt finns ju online ändå
Det är ju helt otroligt att det fortfarande inte är löst. Fungerar fint i en gammal 9-5 att lyssna på Spotify via aux och få automatisk övergång till trafikmeddelanden. Borde gå att låta radion lyssna i bakgrunden som RDS fungerat sedan åttiotalet.Nicklas skrev:Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå![]()
- lyssnar bara på strömmat material...
I princip råkar vi aldrig ut för något... Känner noll behov av dessa trafikmeddelandenKlintan skrev:Det är ju helt otroligt att det fortfarande inte är löst. Fungerar fint i en gammal 9-5 att lyssna på Spotify via aux och få automatisk övergång till trafikmeddelanden. Borde gå att låta radion lyssna i bakgrunden som RDS fungerat sedan åttiotalet.Nicklas skrev:Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå![]()
- lyssnar bara på strömmat material...
När jag fått omdirigering börjar jag undra vad som hänt, om det verkligen är värt att svänga av europavägen för småvägar, börjar leta information. Vore så smidigt att få de vanliga trafikmeddelandena även i Tesla.Nicklas skrev:I princip råkar vi aldrig ut för något... Känner noll behov av dessa trafikmeddelandenKlintan skrev:Det är ju helt otroligt att det fortfarande inte är löst. Fungerar fint i en gammal 9-5 att lyssna på Spotify via aux och få automatisk övergång till trafikmeddelanden. Borde gå att låta radion lyssna i bakgrunden som RDS fungerat sedan åttiotalet.Nicklas skrev:Eftersom jag aldrig lyssnar på FM-radio får jag inga trafikmeddelanden ändå![]()
- lyssnar bara på strömmat material...![]()
- bilen beräknar helt enkelt om planerad rutt automatiskt tex vid trafikstockning så vi bara glider förbi... Vid ett tillfälle genom Europa kändes det nästan lite magiskt när man gled av strax innan köerna började, slingrade sig igenom en stad på helt fria vägar, och hoppade upp på motorvägen igen precis framför stockningen
Själv streamar jag alltid och har inte lyssnat på FM-radio sedan september 2016 så jag har inte fått några trafikmeddelanden oavsett. Finns möjlighet att lyssna på lokala P4-kanalen på TuneIn om man vill. Sedan har jag RSS-flöde på telefonen där jag får en del info men naturligtvis inte något jag ser under körning. Har dock inte varit något problem för mig de senaste dryga 4 åren.fimpen skrev:Joo... det är klart, 6000 för det känns ju lite dyrt. Men trafikmeddelanden då? Det lär väl inte funka utan FM-radio? Kan ju fortfarande vara lite bra i väntan på digital/internetbaserad motsvarighet...Svenssons skrev:Funkar ju bättre än FM också. Bättre ljudkvalitet, kan ha samma kanal på genom hela Sverige eller Europa för den del och oftast mindre radioskugga än FM (delvis pga buffrar ljud).Nicklas skrev:Japp, det gör den än så länge...
- har läst att det kommer en valfri uppgradering senare (typ 6000 kr), men jag saknar inte ens nästan fm/am/dab... Allt finns ju online ändå
/F
Hur kommer man då att hantera de som valt att få hjälp av en utomstående...? Exempelvis de som valt att skicka till Nederländerna istället för att få Tesla att utföra arbetet.fth skrev:Goda nyheter, Tesla har nu uppdaterat garantivillkoren och tar på sig byte av eMMC för alla S/X tillverkade före 2018 som är påverkade av detta fel!
https://www.tesla.com/support/warranty- ... PSuws8#FAQ
Även de som redan betalat för reparation kommer att ersättas!
Respekt!
/fth
Det får nog de exakta villkoren utvisa, det står inget om att det måste vara Tesla som gjort reparationen:lator skrev:Hur kommer man då att hantera de som valt att få hjälp av en utomstående...? Exempelvis de som valt att skicka till Nederländerna istället för att få Tesla att utföra arbetet.
Å andra sidan kan ju ” subject to certain terms and conditions” innehålla en massa reservationer om trejepartsdelar etc.If you previously paid for a repair for the specific part and condition covered by the program and the paid repair was within the Warranty Adjustment Program period, you may be eligible for a refund subject to certain terms and conditions.
Om de slutar göra det för reparationer gjorda efter 19 november så borde ju gälla för redan gjorda.Please be aware that any repair conducted for the part and condition described above at a non-Tesla service provider more than 10 calendar days after the date of this notice is not eligible for reimbursement.
Det står att arbetet måste utföras av Tesla, förutom tidigare reparationer som är berättigade till återbetalning.bylund skrev:Här är undantaget som bekräftar regeln att de nog betalar för tredjepartsreparationer:
Om de slutar göra det för reparationer gjorda efter 19 november så borde ju gälla för redan gjorda.Please be aware that any repair conducted for the part and condition described above at a non-Tesla service provider more than 10 calendar days after the date of this notice is not eligible for reimbursement.