Nu är jag partisk som tipsar om min egna kombi (gör inte vi alla det?lejon1 skrev:Tipsa gärna om en stor kombi( bensin /diesel) som är i en sådan prisklass att den går att sälja igen i vår.

Moderator: Redaktion
Nu är jag partisk som tipsar om min egna kombi (gör inte vi alla det?lejon1 skrev:Tipsa gärna om en stor kombi( bensin /diesel) som är i en sådan prisklass att den går att sälja igen i vår.
Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?lejon1 skrev:Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an.
Det är brist både i råvaruledet, tillverkningsledet av underkomponenter och transportledet när vi pratar olika komponenter. Covid störde ut många sektorer samtidigt som efterfrågan inom många områden gick upp istället för ner som man hade planerat efter.heldiggrisen skrev:Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?
Funkar inte det kapitalistiska systemet?
Det är jo bara att producera fler?
Branden var för 5 månader sedan.
Eller finns det brist på någon råvara i tillägg?
Känns mycket skumt.
Det är ju bilfabrikanternas egna fel! De avbeställde sina leveranser av chip när covid slog till. Då blev chiptillverkarna förbannade. Sen ökade konsumtionen av hemelektronik rejält under covid. Många passade på att köpa ny tv och läsplattor när man ändå bara skulle sitta hemma… Sen när bilfabrikanterna ville beställa nytt när det visade sig att de inte behövde dra ner på produktionen och nu när världen drar igång igen så hamnar de längst bak i kön. Chipen till bilar är också inte särskilt avancerade (jämför nämnda elhiss gentemot en Samsung S20 mobiltelefon) varför chiptillverkarna inte tjänar lika mycket på chipen till bilar vilket blir ytterligare en anledning till att biltillverkarna hamnar längst bak i kön. Ytterligare försvårande är att bilar idag innehåller hundratals fler chip jämfört med bara en modellgeneration tillbaka samt att alltmer innehåller chip eller fler chip idag - såsom kylskåp och tvättmaskiner.heldiggrisen skrev:Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?lejon1 skrev:Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an.
Funkar inte det kapitalistiska systemet?
Det är jo bara att producera fler?
Branden var för 5 månader sedan.
Eller finns det brist på någon råvara i tillägg?
Känns mycket skumt.
Toyota är iofs ett publikt aktiebolag.Aida skrev:
Det är ju bilfabrikanternas egna fel! De avbeställde sina leveranser av chip när covid slog till. Då blev chiptillverkarna förbannade. Sen ökade konsumtionen av hemelektronik rejält under covid. Många passade på att köpa ny tv och läsplattor när man ändå bara skulle sitta hemma… Sen när bilfabrikanterna ville beställa nytt när det visade sig att de inte behövde dra ner på produktionen och nu när världen drar igång igen så hamnar de längst bak i kön. Chipen till bilar är också inte särskilt avancerade (jämför nämnda elhiss gentemot en Samsung S20 mobiltelefon) varför chiptillverkarna inte tjänar lika mycket på chipen till bilar vilket blir ytterligare en anledning till att biltillverkarna hamnar längst bak i kön. Ytterligare försvårande är att bilar idag innehåller hundratals fler chip jämfört med bara en modellgeneration tillbaka samt att alltmer innehåller chip eller fler chip idag - såsom kylskåp och tvättmaskiner.
Toyota är som vanligt det lysande undantaget - är inget publikt aktiebolag med kortsiktiga vinstmål utan ägs av en familj som satsar långsiktigt - de avbokade ingenting utan lagrade istället eftersom de förutsåg detta (delvis erfarenheter från tidigare kriser såsom Fukushimakatastrofen då en chiptillverkares fabrik gick under). Men jag läste nu att deras lager också börjar sina så smått…
Vet inte hur det är med de andra biltillverkarna, men Tesla avbokade iaf. inget. De har som alla påverkats, men de är en av de biltillverkare som lyckats bäst navigera runt problemet. De har tack vare sin snabba agila organisation snabbt kunnat byta ut vissa chip mot andra tillverkares. De har då snabbt konstruerat om kretskort och även skrivit om mjukvara/firmware för att kunna göra så.Aida skrev:Det är ju bilfabrikanternas egna fel! De avbeställde sina leveranser av chip när covid slog till. Då blev chiptillverkarna förbannade. Sen ökade konsumtionen av hemelektronik rejält under covid. Många passade på att köpa ny tv och läsplattor när man ändå bara skulle sitta hemma… Sen när bilfabrikanterna ville beställa nytt när det visade sig att de inte behövde dra ner på produktionen och nu när världen drar igång igen så hamnar de längst bak i kön. Chipen till bilar är också inte särskilt avancerade (jämför nämnda elhiss gentemot en Samsung S20 mobiltelefon) varför chiptillverkarna inte tjänar lika mycket på chipen till bilar vilket blir ytterligare en anledning till att biltillverkarna hamnar längst bak i kön. Ytterligare försvårande är att bilar idag innehåller hundratals fler chip jämfört med bara en modellgeneration tillbaka samt att alltmer innehåller chip eller fler chip idag - såsom kylskåp och tvättmaskiner.heldiggrisen skrev:Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?lejon1 skrev:Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an.
Funkar inte det kapitalistiska systemet?
Det är jo bara att producera fler?
Branden var för 5 månader sedan.
Eller finns det brist på någon råvara i tillägg?
Känns mycket skumt.
Toyota är som vanligt det lysande undantaget - är inget publikt aktiebolag med kortsiktiga vinstmål utan ägs av en familj som satsar långsiktigt - de avbokade ingenting utan lagrade istället eftersom de förutsåg detta (delvis erfarenheter från tidigare kriser såsom Fukushimakatastrofen då en chiptillverkares fabrik gick under). Men jag läste nu att deras lager också börjar sina så smått…
martinot skrev:Vet inte hur det är med de andra biltillverkarna, men Tesla avbokade iaf. inget. De har som alla påverkats, men de är en av de biltillverkare som lyckats bäst navigera runt problemet. De har tack vare sin snabba agila organisation snabbt kunnat byta ut vissa chip mot andra tillverkares. De har då snabbt konstruerat om kretskort och även skrivit om mjukvara/firmware för att kunna göra så.Aida skrev:Det är ju bilfabrikanternas egna fel! De avbeställde sina leveranser av chip när covid slog till. Då blev chiptillverkarna förbannade. Sen ökade konsumtionen av hemelektronik rejält under covid. Många passade på att köpa ny tv och läsplattor när man ändå bara skulle sitta hemma… Sen när bilfabrikanterna ville beställa nytt när det visade sig att de inte behövde dra ner på produktionen och nu när världen drar igång igen så hamnar de längst bak i kön. Chipen till bilar är också inte särskilt avancerade (jämför nämnda elhiss gentemot en Samsung S20 mobiltelefon) varför chiptillverkarna inte tjänar lika mycket på chipen till bilar vilket blir ytterligare en anledning till att biltillverkarna hamnar längst bak i kön. Ytterligare försvårande är att bilar idag innehåller hundratals fler chip jämfört med bara en modellgeneration tillbaka samt att alltmer innehåller chip eller fler chip idag - såsom kylskåp och tvättmaskiner.heldiggrisen skrev:Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?lejon1 skrev:Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an.
Funkar inte det kapitalistiska systemet?
Det är jo bara att producera fler?
Branden var för 5 månader sedan.
Eller finns det brist på någon råvara i tillägg?
Känns mycket skumt.
Toyota är som vanligt det lysande undantaget - är inget publikt aktiebolag med kortsiktiga vinstmål utan ägs av en familj som satsar långsiktigt - de avbokade ingenting utan lagrade istället eftersom de förutsåg detta (delvis erfarenheter från tidigare kriser såsom Fukushimakatastrofen då en chiptillverkares fabrik gick under). Men jag läste nu att deras lager också börjar sina så smått…
Denna flexibilitet i organisation, som de stora konservativa biltillverkarna oftast inte har, har lett till att de kunnat hålla uppe både produktion och vinster. Medan många andra biltillverkare fått stänga nere produktion pga. komponentbrister rätt långa perioder, så har Tesla bara stängt ner totalt två dagars produktion under hela Corona/chip-krisen. Vilket är extremt bra jämfört med branschen i övrigt.
https://www.utilitydive.com/news/tesla- ... ge/604278/
https://www.motorbiscuit.com/tesla-avoid-chip-shortage/
https://electrek.co/2021/05/03/how-tesl ... -shortage/
https://www.theverge.com/2021/7/26/2259 ... -processor
I jämförelse så verkar både Mercedes och BMW drabbats mycket hårdare. Troligen pga. att de inte har stora laget som de största tillverkarna Toyota och VAG kanske har, men precis som de och nästan alla andra biltillverkare så förlitar de sig mycket på underleverantörer för både konstruktioner och mjukvara. De har därför inte den flexibilitet och agilitet som Tesla som gör alla mjukvara själva.
Då har du inte träffat min dotter, det funkar grymt bra!Gargamel skrev:Jag blir glad när ni skriver chip och inte chips, för jag tror det blir jädrans svårt att styra saker med friterade potatisskivor med sourcream-smak
Källa på det?martinot skrev:Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.
Skall se om jag hittar det (har fått det internt då jag jobbat i bilindustrin). Skall prova att googla lite på det, men det är rätt allmänt känt att det ligger däromkring.Elof skrev:Källa på det?martinot skrev:Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.
Jag är också nyfiken. Ger en bättre förståelse för hur det går att tillverka billiga bilar, bara genom att minska elektriska komponenter. 20/40% beror väl på bilens pris antar jag. Storleken på bilen får mindre betydelsemartinot skrev:Skall se om jag hittar det (har fått det internt då jag jobbat i bilindustrin). Skall prova att googla lite på det, men det är rätt allmänt känt att det ligger däromkring.Elof skrev:Källa på det?martinot skrev:Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.
Nyfiken (om du inte har något emot att vara); Har du svårt att tro på siffrorna, eller är det något annat än skepsis som ligger bakom frågan?
Till ett som inte påverkas av hög fraktkostnad på reservdelar som leder till längre verkstadsuppehåll?HelectriC skrev:jag fick precis höjd föräkringspremie på bilen med 18% med motiveringen att det har blivit så hög fraktkostnad på reservdelar och långa leveranstider som leder till längre verkstadsuppehåll.
Nu ska jag byta försäkringbolag
till ett som ser förhållandet mellan hur ofta man har skador och hur mycket jag orsakar av de höjda kostnaderna.Fredrik j skrev:Till ett som inte påverkas av hög fraktkostnad på reservdelar som leder till längre verkstadsuppehåll?HelectriC skrev:jag fick precis höjd föräkringspremie på bilen med 18% med motiveringen att det har blivit så hög fraktkostnad på reservdelar och långa leveranstider som leder till längre verkstadsuppehåll.
Nu ska jag byta försäkringbolag
https://www.caranddriver.com/features/a ... s-in-cars/Elof skrev:Källa på det?martinot skrev:Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.
kallekula skrev:Jag provade en sådan häromdagen. Tyckte inte det var något fel på utseendet. Tyst och fin, bra kvalitet. Infotaiment är ju som det är. Verkar bättre än tidigare MB-gränssnitt dock.
Däremot blev jag förvånad över litet baksäte med alldeles för kort höjd till golvet. Jag slog även huvudet i taket. Absolut ingen S-klasskänsla där.
Sedan var den rejält slö men det kan ju bero på att jag kör en MX Ludicrous till vardags.
EQS som SUV ser jag framemot att testa!