Sida 7 av 8

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 dec 2020 15:38
av Bjelke
Har dom hyrt in någon expert med högre utbildning än 9 år grundskola? :lol:
Bra iaf :)

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 dec 2020 15:42
av Jerker
Eller kanske nån som gått livets hårda skola? :)

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 dec 2020 20:01
av mati
"Vi behöver göra en ny analys". Jaha, sedär. En ny alltså. Jag är betvivlar att de överhuvudtaget någonsin har gjort en analys kring detta.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 dec 2020 20:25
av Bjelke
Dom glömde att skriva konsekvensanalys :lol:

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 03 jan 2021 23:56
av taliz
Gäller inte 60k tillsvidare?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 06:58
av mati
taliz skrev:
Gäller inte 60k tillsvidare?
Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.
Men f ö håller jag med. Det är mycket svajigt läge just nu för att köpa elbil, både för företag samt privatpersoner. Samtidigt är det kanske en bra idé att passa på så länge de gamla reglerna fortfarande gäller.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 09:20
av ville9
mati skrev:
taliz skrev:
Gäller inte 60k tillsvidare?
Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.
Men f ö håller jag med. Det är mycket svajigt läge just nu för att köpa elbil, både för företag samt privatpersoner. Samtidigt är det kanske en bra idé att passa på så länge de gamla reglerna fortfarande gäller.
Jag har ändå tolkat det som att 70k gäller från 1 april men att delen med ”export straffet 5 år” tagits bort.

Hittar inte mkt i ämnet dock
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... riksdagen/

Så jag förstår helt klart resonemanget, att skjuta någon månad eller två på leveransen för att spara 10tkr gör man ju gärna.
Likadant ganska skönt att få bilen i april och inte behöva tänka på vinterdäck på ett halvår (nu när Tesla skapat ett TPMS-problem)

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 09:51
av Mickep
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Tror dock att det behövs göras något för att förhindra att bilar exporteras (de behövs på beg marknaden, och priserna måste ned)
Vi har också sett att de som säljer har höjt priset med [exakt] samma summa som bonusen höjts, så det är något man måste förhindra.
Vissa ser återbetalningskravet på första ägaren som negativt men om vi kan tänka vad det skulle innebära om enbart företagare (som ofta moms-fifflar i vilket fall) drabbades av det -> viljan att exportera skulle minska dvs bilen behålls längre (bra för miljön). leasing företagen kan leasa om efter 3 år dvs man får 2 år till med en bil som har 50% av värdet avbetalt. vilket innebär att det kommer bli fler som leasar, det kommer bli mer populärt, beg köp kommer bli efter 5 år (fast då kan bilen fortfarande exporteras så det kanske inte hjälper). begagnat köparna blir lurade i vilket fall.
En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Förslag:
En skrotningspremie på ca 30-40 kkr. (för att få bort fossilbilarna och förhindra att de lämnas åt sitt öde).
En pant på 10 000 på begagnade fossilbilar (både privat och bilbolag) skall betalas av den som säljer/köper, ses som en adminavgift vid ägarbyte. (fås tillbaka vid avställning/skrotning). Även elbilar bör ha en pant. (återvinning av batteri är något sverige säger sig vara i framkant på)
Momsen blir kvar på fossilbilar men nya elblar får en sänkning med 16%. Det bli en lyxmoms på bilar över 600 000.(den del som överstiger det beloppet) vilket innebär att en bil på 500 000 blir 80 000 kr billigare.9% moms behövs för statskassan.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 09:58
av Fredrik j
Mickep skrev:
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.

Mickep skrev:
En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Det sätter väl vänstertrafiken stopp för...

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 11:29
av ville9
Läser här:
https://alltomelbil.se/detta-galler-202 ... laddboxar/

Jag tolkar det som att 70tkr gäller i bonus från 1 april.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 14:30
av renes
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.
Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 14:35
av Fredrik j
renes skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.
Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden. Men förslaget med återbetalningsskyldighet är väl på väg att självdö i utredning? Dela ut bonusen i samband med vägskatten varje år tycker jag skulle vara bra.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 16:13
av renes
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 16:19
av Fredrik j
renes skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 16:25
av renes
Fredrik j skrev:
renes skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.
Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 04 jan 2021 16:30
av Fredrik j
renes skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.
Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...
Det blir ju krystat eftersom det ju är saker du själv styr över.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 05 jan 2021 22:18
av TobbeTesla
Norge gör uppenbarligen något som funkar, över hälften av alla nya bilar som såldes 2020 var elbilar.
https://www.engadget.com/evs-outsell-tr ... 46618.html

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 06 jan 2021 11:19
av Jerka
Norge har pressat upp antalet sålda elbilar till artificiellt höga nivåer. Det är jättebra på så sätt att de har sponsrat, ja rentav kickstartat elbilsrevolutionen för alla oss andra. Jag tror dock att grundproblemet är att det fortfarande finns för få elbilsmodeller och att de är för dyra i förhållande till det man får. Att subventionera elbilarna kommer leda till en ökning, men det är ingen långsiktig lösning. Så länge de bra elbilarna kostar från 450 000 och uppåt så kommer de inte kunna konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket.

Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 06 jan 2021 11:23
av TobbeTesla
Jerka skrev:
Norge har pressat upp antalet sålda elbilar till artificiellt höga nivåer. Det är jättebra på så sätt att de har sponsrat, ja rentav kickstartat elbilsrevolutionen för alla oss andra. Jag tror dock att grundproblemet är att det fortfarande finns för få elbilsmodeller och att de är för dyra i förhållande till det man får. Att subventionera elbilarna kommer leda till en ökning, men det är ingen långsiktig lösning. Så länge de bra elbilarna kostar från 450 000 och uppåt så kommer de inte kunna konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket.

Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
Personligen tycker jag man borde göra nyköp av fossila bilar ekonomiskt helt oförsvarbart.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 06 jan 2021 11:31
av mati
Jerka skrev:
Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
+1 på den. Gör vad ni vill, men lämna klara besked vad som gäller. Inga skattehöjningar på befintliga elbilar, så som skedde 1/1. Inga idiotiska ändringar som sedan sågas i alla remissinstanser. Inga ändringar i sista minuten. Inga dubbla budskap.
Jag vill kunna planera för mitt nästa bilköp och jag vill veta vad bilen kommer att kosta mig under hela ägandetiden. I nuläget vet jag inte ens om jag överhuvudtaget kommer skaffa elbil nästa gång jag byter.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 06 jan 2021 12:27
av LarsL
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 06 jan 2021 12:35
av Fredrik j
LarsL skrev:
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 06 jan 2021 12:50
av TobbeTesla
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.
Fine by me om nyförsäljningen av fossilbilar störtdyker ärligt talat.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 06 jan 2021 13:26
av LarsL
Jo meningen är ju att försäljningen av fossiler ska stört dyka och egentligen är ju då en chock det bästa. Nu har ju Volvo lobbyister som absolut inte vill det och därför gör vi det väldigt mycket mjukare i Sverige men vi är påväg åt samma håll. Att inte lägga malus direkt på inköpet är lika fel som att inte lägga bonus direkt på inköpet. I regel tänker människor väldigt kortsiktigt när de köper något och då är det bra om det är tydligt på prislappen vad det kommer kosta.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 06 jan 2021 14:24
av Fredrik j
TobbeTesla skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.
Fine by me om nyförsäljningen av fossilbilar störtdyker ärligt talat.
Det jag påpekade var att exakt samma avgifter i två olika samhällen får olika konsekvenser.