Sida 7 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 09:39
av fth
Monark1954 skrev:
4680.
Det var en trevlig spekulation att vänta på.
Får väl följa vad USA kunder får för uppdaterad leveranstid.

Ingen som bekymrar sig för om de först Europa levererade S/X får CCS kontakt med adapter?

Nu verkar ju nästan alla nya laddare bli V3. Nuvarande adapter maxar vid ca 140 kw, V3 levererar väl upp till 250 kW.
Vill inte uppleva samma som de första model 3 som kom ut utan dragkrok och att man inte kan eftermontera dragkrok.
Tidigt levererade S/X som får adapter för CCS och nästa kvartal kommer bilar med CCS utan adapter. Något jag inte vill råka ut för.
Jag förutsätter att alla S/X refresh får "riktig" CCS i Europa, jag kommer iaf inte att acceptera min nya X om den har adapter med max 140 kW.

Lösningen med adapter för befintliga S/X har ju sin historiska förklaring, men att idag lansera nya modeller med detta "hack" skulle vara helt oacceptabelt.
Konstigare saker har förstås hänt, men jag skulle bli mycket förvånad (och besviken) om det visar sig vara så.

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 09:45
av termosen
Gustafsson skrev:
Förhoppningsvis kommer alla S/X med 4680 batterier. Verkar onödigt med två varianter. Skulle gissa att det har varit många fler beställningar på plaid än LR, men det är en ren spekulation. Då blir det svårt att för lönsamhet i en LR med 18650 celler.
Tror den spekulationen är felaktig. 4680 används enligt min spekulation enbart i Plaid+

18650 finns det gott om användningsområden för, används till stora batteriprojekt och dylikt.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 09:51
av Zalman3
Hoppas att alla S/X får 4680 batterier.

En Plaid med 3 elmotorer behöver galet mycket ström.
Är det ens möjligt med 18650 batterier?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 10:02
av fth
Zalman3 skrev:
Hoppas att alla S/X får 4680 batterier.

En Plaid med 3 elmotorer behöver galet mycket ström.
Är det ens möjligt med 18650 batterier?
Elon var ju väldigt tydlig under Q4-samtalet med att "vanliga" S/X får 18650, så det lär nog dröja till tidigast nästa år innan alla S/X får 4680.

Fördelarna med 4680 är ju främst lägre tillverkningskostnader för Tesla, du kan ju bevisligen ta ut mycket stor effekt ur alla aktuella formfaktorer med rätt design, och enligt samma samtal så har ju topologi, kemi, kylning etc nu förbättrats jämfört med befintliga 18650-pack.

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 11:16
av Hertsh
Är det en killgissning att CCS-adaptern maxar på 140 Kw eller finns det någon form av bevis för detta? Jag är inte utbildad på området men finner det svårt att förstå logiken i varför adaptern skulle vara begränsad och att begränsningen inte sitter i bilen.

OM begränsningen sitter i bilen så lär det vara fixat vid uppdateringen med tanke på vad som annonseras av Tesla kring laddhastighet med nya batterikemin.

Inte desto mindre är det ju en praktisk irritation att behöva en adapter vid varje laddning.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 11:29
av Svenssons
Begränsningen sitter i vad adaptern är specad för. Dagens adapter lär aldrig gå över 140kW.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 11:36
av fth
Hertsh skrev:
Är det en killgissning att CCS-adaptern maxar på 140 Kw eller finns det någon form av bevis för detta? Jag är inte utbildad på området men finner det svårt att förstå logiken i varför adaptern skulle vara begränsad och att begränsningen inte sitter i bilen.

OM begränsningen sitter i bilen så lär det vara fixat vid uppdateringen med tanke på vad som annonseras av Tesla kring laddhastighet med nya batterikemin.

Inte desto mindre är det ju en praktisk irritation att behöva en adapter vid varje laddning.
Adaptern i sig är specad för en max-effekt, den tror jag iofs är lägre än 140 kW om jag minns rätt?

Sen måste ju bilens kablage etc också vara dimensionerade för effekten, och eftersom S/X designades långt innan v3 var tillgängligt så betvivlar jag att dom överdimensionerades så pass att dom klarar 250 kW utan rätt omfattande åtgärder.

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 11:47
av Svenssons
Raven kan i alla fall ladda över 180 kW utan adapter i USA för ett år sedan:


En bit till 250 kW dock.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 12:25
av fth
Svenssons skrev:
Raven kan i alla fall ladda över 180 kW utan adapter i USA för ett år sedan:


En bit till 250 kW dock.
Ja, den videon hade jag ju faktiskt sett, så begränsningen i Europa måste väl då uppstå pga adaptern?

Texten som kunde utläsas på dom tidiga bilderna på adaptern visade ju en maxeffekt på bara 86 kW (410 VDC, 210 ADC), vilket ju var orimligt lågt, jag var tvungen att gå ned till bilen och kolla vad det står på produktionsversionen av adaptern, och döm av min förvåning när det fortfarande står samma sak:
adapter.jpg
Är inte det lite märkligt? Innebär inte det att vi överskrider adapterns begränsning med >60% när vi laddar på v3?

/fth

Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 13:14
av Hertsh
fth skrev:
Adaptern i sig är specad för en max-effekt, den tror jag iofs är lägre än 140 kW om jag minns rätt?

/fth
Svenssons skrev:
Begränsningen sitter i vad adaptern är specad för. Dagens adapter lär aldrig gå över 140kW.
Vet ni om det finns bevis för dessa påstående kring max 140 Kw på själva adaptern?

Detta hittade jag på Teslas hemsida gällande CCS-adaptern. Vilket inte indikerar direkt att det är adaptern som är "problemet". Om det är adaptern som maxar vid ett visst A och max 400v så är det ju en begränsning, men inget säger att de inte kan förbättra adaptern för nyare X/S om de nu inte byter till CCS-kontakt, vilket vi får hoppas.


What is the peak charge rate I can receive with a CCS Combo 2 adapter?
All Model S and Model X owners can currently receive peak charge rates up to 142kW, roughly on par with the fastest charge rates supported by V2 Supercharging (150kW). We will continue to validate this technology as part of the V3 Supercharger rollout and will provide additional information regarding peak charge rates as it is available.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 13:46
av fth
Hertsh skrev:
Vet ni om det finns bevis för dessa påstående kring max 140 Kw på själva adaptern?
Nej, adaptern verkar som sagt vara specad för max 86 kW, vilket ju uppenbarligen inte kan stämma, begränsningen på c:a 140 kW på v3 bör ligga i mjukvara någonstans, i bilen och/eller i superchargern. Tesla har kanske möjlighet att höja den gränsen eftersom även "gamla" S/X laddar upp till 180 kW i USA på v3.

Däremot skulle jag som sagt ovan bli väldigt förvånad och besviken om det visar sig att refresh S/X fortfarande behöver adapter på CCS, det måste väl anses vara ett rejält misslyckande om man inte lyckas åtgärda denna till synes mycket enkla sak?

Jag anser nog att Tesla i nya S/X faktiskt borde erbjuda ett "combo"-uttag som klarar både v2 och v3 SuC utan adapter, det tycker jag vore rimligt att förvänta sig av företagets premium-modeller.

/fth

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 10 mar 2021 20:11
av Gustafsson
Det är väl närmast uteslutet att nya S/X inte har CCS? Tar för självklart att det blir CCS, allt annat vore korkat.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 mar 2021 15:19
av Tellus
Tilburg stängs ner! Kanske bra för kvalitén

https://electrek.co/2021/03/18/tesla-sh ... x-refresh/

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 mar 2021 15:24
av Zalman3
Tellus skrev:
Tilburg stängs ner! Kanske bra för kvalitén

https://electrek.co/2021/03/18/tesla-sh ... x-refresh/
I Tillburg moterade man väl batteriet.
För att minska tullen.

Kan man tolka detta som att MS och MX har nu 4680 batterier som är integrerade i golvet så att det inte längre är möjligt att ta loss batteriet på ett enkelt sätt?

Och att dessa bilar skeppas färdig monterade till Europa.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 mar 2021 15:33
av Credde
Zalman3 skrev:
Tellus skrev:
Tilburg stängs ner! Kanske bra för kvalitén

https://electrek.co/2021/03/18/tesla-sh ... x-refresh/
I Tillburg moterade man väl batteriet.
För att minska tullen.

Kan man tolka detta som att MS och MX har nu 4680 batterier som är integrerade i golvet så att det inte längre är möjligt att ta loss batteriet på ett enkelt sätt?

Och att dessa bilar skeppas färdig monterade till Europa.
Kanske prishöjning då?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 mar 2021 16:16
av Bjelke
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Tellus skrev:
Tilburg stängs ner! Kanske bra för kvalitén

https://electrek.co/2021/03/18/tesla-sh ... x-refresh/
I Tillburg moterade man väl batteriet.
För att minska tullen.

Kan man tolka detta som att MS och MX har nu 4680 batterier som är integrerade i golvet så att det inte längre är möjligt att ta loss batteriet på ett enkelt sätt?

Och att dessa bilar skeppas färdig monterade till Europa.
Kanske prishöjning då?
Eller inte, det är ju inte helt gratis med hela den processen Tesla har för dessa bilar
heller...
Nu skulle dom även kunna frakta bilar direkt till Göteborg tex :) om dom skickas kompletta alltså...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 mar 2021 16:32
av 12man
Brexit och trump_gone har ju ritat om spelplanen

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 mar 2021 20:51
av Svenssons
12man skrev:
Brexit och trump_gone har ju ritat om spelplanen
Trump sätt väl inte som president 2012/2013 när Tillburg öppnade eller 2016 när FTA-diskussionerna pausades och UK har alltid varit lite av ett specialfall eftersom de har högerstyrda bilar där.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 18 mar 2021 22:22
av fakerlind
https://twitter.com/CodingMark/status/1 ... 60034?s=20

Alltså hur snygga är inte Arachnids mot midnight grey?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 mar 2021 00:06
av 12man
Svenssons skrev:
12man skrev:
Brexit och trump_gone har ju ritat om spelplanen
Trump sätt väl inte som president 2012/2013 när Tillburg öppnade eller 2016 när FTA-diskussionerna pausades och UK har alltid varit lite av ett specialfall eftersom de har högerstyrda bilar där.
Nej 2013 när tilburg assy öppnade så gällde 10% etc, men idag kan inte england servas därifrån, men med t rump fann det inga utsikter om lägre tullar, t älskade ju tullar
Negotiations were halted by United States president Donald Trump,[2] who then initiated a trade conflict with the EU. Trump and the EU declared a truce of sorts in July 2018, resuming talks that appeared similar to TTIP.[3] On 15 April 2019, the negotiations have been declared "obsolete and no longer relevant" by the European Commission.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Transatla ... artnership

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 mar 2021 12:03
av Monark1954
CCS utan adapter?
Om bilderna i länken visar en biltrailer med USA S i Refresh utförande så ser laddluckan och bakljus ut precis som tidigare.
Hur troligt är det med en Europabakskärm och bakljus så det ryms en CCS anpassad lucka?
Eller att en justering görs för alla S/X under Q3 för både CCS typ 1&2 USA/EU.

https://electrek.co/2021/03/19/tesla-mo ... ries-near/

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 mar 2021 12:26
av Hertsh
Monark1954 skrev:
CCS utan adapter?
Om bilderna i länken visar en biltrailer med USA S i Refresh utförande så ser laddluckan och bakljus ut precis som tidigare.
Hur troligt är det med en Europabakskärm och bakljus så det ryms en CCS anpassad lucka?
Eller att en justering görs för alla S/X under Q3 för både CCS typ 1&2 USA/EU.

https://electrek.co/2021/03/19/tesla-mo ... ries-near/
Kan definitivt fortfarande hända. Det är redan gjort för Kina på både S o X på modellerna innan refresh. Bild

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 mar 2021 13:28
av Engen
En sån där extra laddlucka är fasen inte en snygg lösning. :shock:
Hoppas att de lyckas få in CCS kontakten i baklyset.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 mar 2021 13:58
av thebishop
Engen skrev:
En sån där extra laddlucka är fasen inte en snygg lösning. :shock:
Hoppas att det lyckas få in CCS kontakten i baklyset.
+1

Det är sjukt fult i onödan annars.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 19 mar 2021 19:09
av Zalman3
Snyggaste färgen?
Screenshot_20210319-190444_YouTube.jpg