Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Model 3

Inlägg av Svenssons »

Ser ut som det sitter en nummerplåt fram vilket det inte borde göra på en prototyp och fälgarna är inget som Tesla haft tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag tror ändå att man hittat nåt där
Blinkers ser ut att vara tesla
Front lampor är identiska med model s från samma vinkel
Pano är lik men inte likadan som model s
Saknar också lilla triangel rutan på dörren
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det finns många saker som talar emot att det är Model 3 men det finns ett antal som talar för det också. Färgen verkar vara Signature Red och det är lite märkligt att bilen står parkerad vid Supercharger precis som att den laddar fast kontakten är inte inkopplad dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Vad skulle en prototyp till en bil som inte släpps förrän om 2år göra i ett service center på andra sidan jorden från där den utvecklas?

Ungefär lika sannolikt som att någon skulle glömma en kommande iPhone-modell i en bar... ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Inte för att jag tror att det där är Model 3, men om det är det så skulle det väl i så fall vara något i MPV format. Något jag personligen inte skulle ha något emot om man lyckas med designen. Varför inte något i stil med Volt - MPV konceptet:

Bild

MPV med Crossover/SUV känsla, fungerar för mig. Med 4WD, 40+ mils räckvidd för 500k så blir det beställning på en gång :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Tror ni inte helt enkelt bilen på bilden är en model S som har fått fel proportioner eftersom den är i utkanten av en bild tagen med vidvinkel/fisheye-objektiv (eller vad det nu heter)...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

P_EL skrev:
Tror ni inte helt enkelt bilen på bilden är en model S som har fått fel proportioner eftersom den är i utkanten av en bild tagen med vidvinkel/fisheye-objektiv (eller vad det nu heter)...
Huven är fel liksom vinkel på chromelisten fram på dörren så nån vanlig model s är det inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det fanns ju ett antal olika prototyper av Model S innan den slutgiltiga designen klubbades. Kanske är en av dem?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

min gissning är att de e en salen tesla köpt i usa som är där för att "konverteras" till EU modell
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Kalle skrev:
min gissning är att de e en salen tesla köpt i usa som är där för att "konverteras" till EU modell
Jag +1:ar det. Vecken och luftintagen (whyyyyy?) stämmer helt med Saleen Model S. Proportionerna kan man nog skylla på linsen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bilden har fått liv på nätet nu:
http://m.imgur.com/r/teslamotors/uLy2ACN

Helt uppenbart en Saleen - ingen anledning att spekulera vidare.
Titta på de mycket karaktäristiska luftintagen överst på fronten.

Bild

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Då kan man undra hur personalen på Amsterdams servicecenter reagerade när den kom in, eftersom de knappt vågar röra i bilar med tredjepartsfälgar annars...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Då kan man undra hur personalen på Amsterdams servicecenter reagerade när den kom in, eftersom de knappt vågar röra i bilar med tredjepartsfälgar annars...
hela personalen börjar springa runt med plakat "warranty void" och hoppa och gasta. Nåt annat är orimligt med tanke på hur dom reagerar på fälgar, toning etc. En snubbe i USA höll på att inte få spräckt bakrutan på garanti för han hade toning. Jo, det är ju ofta toning som får en ruta att spricka (not!), men det ordnade sig till slut.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
hela personalen börjar springa runt med plakat "warranty void" och hoppa och gasta. Nåt annat är orimligt med tanke på hur dom reagerar på fälgar, toning etc. En snubbe i USA höll på att inte få spräckt bakrutan på garanti för han hade toning. Jo, det är ju ofta toning som får en ruta att spricka (not!), men det ordnade sig till slut.
Det är såna där anekdoter som oroar mig en smula. Det luktar lite Apple om det förhållningssättet. Jag förstår att man är mån om att ha lite koll så folk inte gör en massa dumheter med bilarna så att det äventyrar möjligheterna till service och att det blir konflikter kring garantier etc., men det får ju inte gå till överdrifter. Det får ju inte bli så med bilar att det skrivs in i avtalen att man i praktiken inte äger bilen utan bara rätten att disponera den om man följer vissa regler etc. Sånt finns ju i IT-världen.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Får lite andra Apple associationer runt Model 3.
Känns som att den är hajpad till stratosfäriska nivåer, likt iPad när den presenterades.

Vad kommer folk säga när dom inser att den inte kan flyga och inte är en supersportbil.
"Det är ju bara Chevrolet Bolt med Tesla-logga!" ?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag tycker att Tesla/Elon har varit rätt tydliga med att Model 3 inte kommer att vara en lyxbil. Här nämner han ex att Model 3 kommer att vara en "a slightly smaller version of the Model S, .. it won't have quite as many bells & whistles". Samt då halva priset. Men han ville inte säga något om designen tyvärr :-)

Förväntar sig då verkligen folk att det ska bli en lyxbil ?

Sen kan man då roa sig med att fundera på vad som skiljer Model S grundmodell mot Model 3 hårdvarumässigt. Det man kan anta är väl förstås betydligt mindre fälgar, 16" alu som standard. Tygklädsel, enklare inredning. Prestandan blir intressant, ska vi gissa på 0-100 på en bit över 6s, bakhjulsdrift ?. Skärmen blir nog kvar, möjligtvis 15". Vad mer kan man ta bort/förändra ? autopilot hårdvaran gissar jag på kommer att bli standard på samma sätt som för Model S, dvs, en kostnad för aktivering. Vanliga mekaniska handtag ?
"Det är ju bara Chevrolet Bolt med Tesla-logga!" ?
Oavsett design på Model 3 så förväntar jag mig att den ska vara större, snyggare och allmänt en bättre bil än Bolt, tänk Golf vs BMW 3/Audi A4. Men den absolut största skillnaden är för mig snabbladdning. Hur man än vänder och vrider på detta så blir en Bolt + 50 kW laddning inte en bil för långfärd. Snabbladdning är inte ett tillval längre för Model S/X. Jag förväntar mig att detta även kommer att gälla för Model 3, blir faktiskt lite besviken om så inte blir fallet.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Snabbladdning är inte ett tillval längre för Model S/X. Jag förväntar mig att detta även kommer att gälla för Model 3, blir faktiskt lite besviken om så inte blir fallet.
Absolut! Har den inte snabbladdning är den inte ett självklart val längre!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Snabbladdning är inte ett tillval längre för Model S/X. Jag förväntar mig att detta även kommer att gälla för Model 3, blir faktiskt lite besviken om så inte blir fallet.
Absolut! Har den inte snabbladdning är den inte ett självklart val längre!
Frågan är om grundversionen har Supercharger eller om det är tillval. Jag hoppas att de kör med SuperCharger för alla. Det kommer dock att öka trycket på SuC-stationerna rätt kraftigt när det kanske bara efter ett par efter att Model 3 har börjat levereras kommer finnas 10 gånger fler bilar vid Superchargers.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Frågan är om grundversionen har Supercharger eller om det är tillval. Jag hoppas att de kör med SuperCharger för alla. Det kommer dock att öka trycket på SuC-stationerna rätt kraftigt när det kanske bara efter ett par efter att Model 3 har börjat levereras kommer finnas 10 gånger fler bilar vid Superchargers.
Precis, det gällde alltså om det är tillval eller ej. Men eftersom man har tagit bort det som ett alternativ på S/X så skulle jag faktiskt bli förvånad om man gick tillbaka till det för Model 3. Det skulle bara skapa förvirring hos kunderna, se dåligt ut för Tesla. Speciellt när begagnat marknaden växer.

Men det är intressant med SuC stationerna, det kommer att krävas en rätt kraftig utbyggnad med Model 3. Visserligen får man också in pengar för varje såld bil men det handlar kanske inte bara om pengar utan tid. Gäller nog även servicestationer, butiker som måste utökas en hel del.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:

Men det är intressant med SuC stationerna, det kommer att krävas en rätt kraftig utbyggnad med Model 3. Visserligen får man också in pengar för varje såld bil men det handlar kanske inte bara om pengar utan tid. Gäller nog även servicestationer, butiker som måste utökas en hel del.
Det skulle kunna vara så att det är gratis första åren men kostar sedan antingen en mindre summa per år eller engångsbetalning för att få gratis hela bilens liv likt Model S/X.

Jag tror att Tesla kommer att kunna börja tjäna pengar på sitt laddnätverk med tiden men då främst från andra biltillverkare som vill ansluta sig. Med tiden kommer nog Tesla Energi knoppas av till ett eget bolag inom Tesla-koncernen eftersom energi är en så stor del inom Tesla redan idag och kommer bli än större när väl Gigafactory kommer igång.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Det skulle kunna vara så att det är gratis första åren men kostar sedan antingen en mindre summa per år eller engångsbetalning för att få gratis hela bilens liv likt Model S/X.
Blir inte det ännu snårigare för kunderna ? Känns som ett det enklaste för både kunder och Tesla är att det ingår i priset. Man slipper åsikter om priset och krav på olika betalformer när kundstocken ökar och de som kanske inte kör så mycket kommer in i bilden.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Blir inte det ännu snårigare för kunderna ? Känns som ett det enklaste för både kunder och Tesla är att det ingår i priset. Man slipper åsikter om priset och krav på olika betalformer när kundstocken ökar och de som kanske inte kör så mycket kommer in i bilden.
Hur är det med Internetuppkopplingen då? Den är ju inte fri mer än de fyra första åren för Model S. Är det så att man anser sig behöva Supercharger/Internetuppkoppling är det ju enklast att betala en engångssumma om det inte ingår för hela bilens livslängd från början.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Visst, men det känns inte som Teslas kärnverksamhet på samma sätt som snabbladdning. Sen kanske det är svårare att göra den typen av avtal med telecom operatörerna.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det borde inte vara någon direkt skillnad på att erbjuda Internet-förbindelse på livstid som el vid Supercharger på livstid. Bägge innebär att Tesla måste ha ett avtal med tredje part (IP eller elleverantör) men det är klart att el och energi ligger närmare Teslas kärnverksamhet och i framtiden kan Tesla sätta upp solceller vid fler Supercharger-stationer. Tesla är ju redan i dag elproducent om än i liten skala men de kommer ju knappast att bli en IP.

Jag ser det dock inte som en omöjlighet att Supercharger-möjligheten på Model 3 är begränsad på något sätt som t.ex. endast de 4 första åren. På det sättet så garanteras att man kan ha ett lågt ingångspris men ändå trygga kassaflöde till Supercharger för utbyggnad, underhåll och el. Kan inte vara så lätt att bygga ut Supercharger-nätverket för minst 500k nya bilar per år i framtiden.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
På det sättet så garanteras att man kan ha ett lågt ingångspris men ändå trygga kassaflöde till Supercharger för utbyggnad, underhåll och el. Kan inte vara så lätt att bygga ut Supercharger-nätverket för minst 500k nya bilar per år i framtiden.
Fast Model 3 är väl ändå i en prisklass där ett ingångspris som skiljer ~2000$ inte är så stor betydelse ?

Betänk att Tesla är världens mest sålda elbil, en lyxbil med ingångspris på 70 000 $ där genomsnittspriset antagligen är 90 000 $ eller mer. Det verkar alltså vara rätt tydligt att Tesla inte behöver konkurrera prismässigt, förstås då inom vissa ramar. Man konkurrerar genom en bättre produkt. Elon pratade en del om detta angående oljepriset och dess påverkan på elbilsförsäljningen, det enda sättet är att göra bilar som är bättre än bilar med förbränningsmotor, en produkt som folk drömmer om att äga. Där ser jag snabbladdningen som något givet, något som man förväntar sig när man köper en Tesla.

Sen kan man väl anpassa pristillägget efter förväntad användning. Gör Tesla någon gång en bil i Polo klassen med 30 mils räckvidd så kan man väl anta att den inte kommer att snabbladdas i samma utsträckning som en 45 mils Model S/X. Detsamma bör gälla Model 3 i grundversion, beroende på vilken räckvidd den kommer att få.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar