Har tidigare läst att de av bandbreddsskäl lanserar i etapper eftersom all distribution sker från en central plats. Minns dessvärre inte källan nu.
Jag grävde i hur OTA-uppdateringarna fungerade vid ett tidigare tillfälle eftersom jag funderade kring om inte OTA-uppdateringar borde kunna göras P2P för att få en absurt snabb distribution till hela flottan.
Jag har fruktansvärt svårt att tro att det skulle vara så svårt att lösa bandbredd. Hur många bilar rör det sig om som måste uppdateras - det är i alla fall inte mer än hundratusen. Att skjuta ut en uppdatering, även en stor sådan, till hundratusen enheter ska vara en barnlek. Det finns CDN-providers som kan lösa det som en i stort sett färdig tjänst.
Fast det kan ju såklart finnas andra skäl till att man väldigt gärna vill hålla det inhouse.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
9e oktober 2014 - "Lansering": Det här är P85D, med autopilot - *LÖGN*
10e oktober 2014 - Pressrelease: Autopiloten är månader bort. *LÖGN*
Våren 2015 - Autopiloten kommer snart - *LÖGN*
Juni 2015 - Autopiloten är nog klar att rullas ut om några veckor - *LÖGN*
Sommaren 2015 - Autopiloten är klar, bara lite kvar (motljus lågt stående sol) - kommer i September - *LÖGN*
Oktober 2015 - Autopiloten kommer på torsdag - gick ni på den?
Tror man med visst fog kan säga att dom redan agerat långsamt i det här fallet.
Och säkert av goda skäl.
Vi får komma ihåg att de haft flera hundra beta-testare och nu säger att dom går ut på bred front.
Om dom idag säger att dom rullar ut det till alla, så tror iallafall jag att dom menar det.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Trodde lane change skulle vara lite smidigare dock. Framförallt trodde jag att systemet skulle detektera medtrafikanter tillräckligt bra för att man helt sonika skulle kunna ge kommando för filbyte när som, så sköter autopiloten det när det blir tillfälle. Han verkar ju rädd att krascha in i någon med funktionen...
En intressant frågeställning är vilka marginaler autopiloten räknar med/kommer räkna med i såna lägen. Räcker 10,5,1 meter? Kan man ställa in det själv? Själv är jag förvånad att det så tydligt går att sätta TACC till en offsett av hastighetsbegränsningen.
att man helt sonika skulle kunna ge kommando för filbyte när som, så sköter autopiloten det när det blir tillfälle.
Nej ja tycker att de har varigt väldigt tydliga med att du måste se till att allt är fritt (kolla döda vinkeln och så) innan du säger åt den att byta fil. Den tar inga beslut själv, bara håller sig i filerna och följer trafiken.
Han verkar ju rädd att krascha in i någon med funktionen...
Tror att han bara är ovan - detta var ju första turen. Med den här lösningen kan man ju verkligen vrida huvudet ordentligt och titta länge innan man byter fil. Man kan till och med ha huvudet riktat bakåt under själva filbytet, så tekniken borgar för att det blir bättre och mer säkra filbyten.
att man helt sonika skulle kunna ge kommando för filbyte när som, så sköter autopiloten det när det blir tillfälle.
Nej ja tycker att de har varigt väldigt tydliga med att du måste se till att allt är fritt (kolla döda vinkeln och så) innan du säger åt den att byta fil. Den tar inga beslut själv, bara håller sig i filerna och följer trafiken.
Den här uppfattningen har jag inte alls fått. Jag har hela tiden uppfattat det så att du bara meddelar bilen att du vill byta fil - så löser den allt som behövs för att faktiskt byta fil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Den här uppfattningen har jag inte alls fått. Jag har hela tiden uppfattat det så att du bara meddelar bilen att du vill byta fil - så löser den allt som behövs för att faktiskt byta fil.
Tesla har inte, som jag vet, uttalat sig i detalj mer om filbytaren mer än att den ska byta fil åt dig automatiskt när du blinkar.
Däremot har jag läst många andra (tyckare) som skrivit att filbytaren inte kommer fungera optimalt på grund av att bilen saknar radar bakåt. Det verkar som att tyckarna fick rätt denna gången..
Som jag förstår det från de videor som jag har sett så har den koll på bilar som just nu är runtomkring dig och kommer alltså inte att aktivt köra in i folk. Däremot kan den inte förutspå ifall exempelvis någon i hög fart kommer att köra in i dig (eller om du kommer krocka med hinder en bit framför dig) om du plötsligt byter fil.
Som jag förstår det från de videor som jag har sett så har den koll på bilar som just nu är runtomkring dig och kommer alltså inte att aktivt köra in i folk. Däremot kan den inte förutspå ifall exempelvis någon i hög fart kommer att köra in i dig (eller om du kommer krocka med hinder en bit framför dig) om du plötsligt byter fil.
Den kommer aldrig kunna förutspå att någon med dagens lösning... Frågan är hur långt "runtomkring dig" innebär. I videon verkar det ju bara vara ett par meter vilket gör det osäkert att använda funktionen utan att först kontrollera att det är lungt.
De har ju faktist sagt flera gånger att Du kör bilen, den är inte fult autonom, så du måste va i kontroll och ta de viktiga besluten (tex när det är säkert att byta fil)
De e ju därför du måste fysiskt blinka me blinkersen, säga till bilen att allt är klart. Annars hadde man ju bara kunna sätta en hastighet så kör bilen om själv när de behövs. (De kommer säkert i framtiden)
Med tanke på tävlingens regler ungefär lika imponerande som att få 22 i Black Jack
Jo jag såg det nu
Black-jack-reglerna känns dock felvända - du som gissade 13:e gissade ju på en dag då ingen ännu varken sett eller har fått autopiloten. Jag som gissade på 16:e, gissade på en dag då en enorm mängd användare faktisk får autopiloten.
*snyft* det var inga bra regler
Hade jag känt till reglerna i förväg, hade jag naturligtvis röstat på ett datum innan releasen och inte efter. Då hade jag stått som segrare!!!! Tadaa!