Sida 7 av 7

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 07 jan 2022 19:51
av AAKEE
Skatbo skrev:
Dom är lika dåliga på slöladdarna. Jag brukar stå på en 11 kW, där får jag bara 6 KW. Har provat alla stolparna på den parkeringen, samma lika.
Jag fick 2.86kW i snitt på mitt första incharge i somras under 50minuter, innan jag gav upp. Incharge 11kW liksom.
Tog en halvtimme att få igång inklusive en massa krångel som jag skrivit om innan.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 13 apr 2022 22:39
av taliz
Kalmar idag:
F93399F3-8109-4E97-BFAC-DF9F4A43898C.jpeg
Förövrigt är det max 60kw förstås, om det nu funnits ström alltså...

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 01:22
av AAKEE
mikebike skrev:
Skatbo skrev:
Dom är lika dåliga på slöladdarna. Jag brukar stå på en 11 kW, där får jag bara 6 KW. Har provat alla stolparna på den parkeringen, samma lika.
Skumt, om laddningen väl går igång får jag alltid 11 kW.
11kW med Incharge i Uppsala i somras, efter en timme hade jag fått 2.86kWh. Det blir ett snitt på runt 2.86kW, inte 11. :cry:
(Celltemp, 23grader och 20% SOC. Yes, det är inte bilen som inte orkar ta emot).

Det blev såklart billigt att ladda en timme, men det var inte det jag riktigt var ute efter.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 06:48
av Pontus
Bra tråd, trodde först att Incharge kanske var ett bra alternativ till vår resa men det verkar ju inte så. Tänkte att deras 50 kW laddare kanske kunde vara en lösning. Hur fungerar dessa, där betalar man ju per minut också och då vill man ju att det fungerar?

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 08:12
av Olten
Jag småladdar/laddar väldigt mycket på just Incharges olika laddare och har aldrig haft problem. Senast igår under ett besök på Ica så slängde jag i sladden och laddade i 10 min och 41 sekunder och fick in 1,804 kWh

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 09:28
av taliz
Olten skrev:
Jag småladdar/laddar väldigt mycket på just Incharges olika laddare och har aldrig haft problem. Senast igår under ett besök på Ica så slängde jag i sladden och laddade i 10 min och 41 sekunder och fick in 1,804 kWh
Deras AC-laddare funkar väl. Problemet är deras DC, specifikt ABB-laddarna.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 09:36
av Bjelke
taliz skrev:
Kalmar idag:
F93399F3-8109-4E97-BFAC-DF9F4A43898C.jpeg
Förövrigt är det max 60kw förstås, om det nu funnits ström alltså...
:lol: Det var ju lite humor i den formuleringen… nästan så den platsar i en viss annan tråd ju…

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 10:31
av Lacho
Pontus skrev:
Bra tråd, trodde först att Incharge kanske var ett bra alternativ till vår resa men det verkar ju inte så. Tänkte att deras 50 kW laddare kanske kunde vara en lösning. Hur fungerar dessa, där betalar man ju per minut också och då vill man ju att det fungerar?
Min erfarenhet är att det är ok pris/värt om man har låg soc och kommer med varmt batteri och inte laddar alldeles för länge. Annars är det dyrt.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 11:03
av R_Edvinsson
Lacho skrev:
Pontus skrev:
Bra tråd, trodde först att Incharge kanske var ett bra alternativ till vår resa men det verkar ju inte så. Tänkte att deras 50 kW laddare kanske kunde vara en lösning. Hur fungerar dessa, där betalar man ju per minut också och då vill man ju att det fungerar?
Min erfarenhet är att det är ok pris/värt om man har låg soc och kommer med varmt batteri och inte laddar alldeles för länge. Annars är det dyrt.
2.90/min ger 3-3.50:-/kWh och är ett ganska bra pris för 45-50kW laddning, tyvärr är en del av dem som står ensamt bara avsäkrade 63A av kostnadsskäl och är då begränsade till ca 40-42kW även om de är specificerade till 50kW

Brukar använda dessa på långresor om man samtidigt vill käka lite.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 12:28
av Johlei
R_Edvinsson skrev:
Lacho skrev:
Pontus skrev:
Bra tråd, trodde först att Incharge kanske var ett bra alternativ till vår resa men det verkar ju inte så. Tänkte att deras 50 kW laddare kanske kunde vara en lösning. Hur fungerar dessa, där betalar man ju per minut också och då vill man ju att det fungerar?
Min erfarenhet är att det är ok pris/värt om man har låg soc och kommer med varmt batteri och inte laddar alldeles för länge. Annars är det dyrt.
2.90/min ger 3-3.50:-/kWh och är ett ganska bra pris för 45-50kW laddning, tyvärr är en del av dem som står ensamt bara avsäkrade 63A av kostnadsskäl och är då begränsade till ca 40-42kW även om de är specificerade till 50kW

Brukar använda dessa på långresor om man samtidigt vill käka lite.
Man vet inte på förhand vilken laddeffekt som laddaren och bilen kommer överens om. Om du är på genomresa och hittar en 50 kW-laddare för 2,90kr/min och den sedan ger bara 38kW så blir det 4,65 kr/kWh. Iofs fortfarande lägre än SuC i dagsläget men inte mycket. Däremot är det mycket långsammare…

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 13:56
av R_Edvinsson
Johlei skrev:
R_Edvinsson skrev:
Lacho skrev:
Pontus skrev:
Bra tråd, trodde först att Incharge kanske var ett bra alternativ till vår resa men det verkar ju inte så. Tänkte att deras 50 kW laddare kanske kunde vara en lösning. Hur fungerar dessa, där betalar man ju per minut också och då vill man ju att det fungerar?
Min erfarenhet är att det är ok pris/värt om man har låg soc och kommer med varmt batteri och inte laddar alldeles för länge. Annars är det dyrt.
2.90/min ger 3-3.50:-/kWh och är ett ganska bra pris för 45-50kW laddning, tyvärr är en del av dem som står ensamt bara avsäkrade 63A av kostnadsskäl och är då begränsade till ca 40-42kW även om de är specificerade till 50kW

Brukar använda dessa på långresor om man samtidigt vill käka lite.
Man vet inte på förhand vilken laddeffekt som laddaren och bilen kommer överens om. Om du är på genomresa och hittar en 50 kW-laddare för 2,90kr/min och den sedan ger bara 38kW så blir det 4,65 kr/kWh. Iofs fortfarande lägre än SuC i dagsläget men inte mycket. Däremot är det mycket långsammare…
Och ändå trots låg effekt billigare än MER för deras laddare med likande effekt.

Kollat på de senaste 4 gångerna jag använt minutladdare och det är 42-45kW i snitt på de laddningarna.
Och fördelen med en MEB bil är att man får Max vad laddaren ger även med lite högre SoC och sen håller det i sig upp mot 85%.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 14:11
av AAKEE
Johlei skrev:
Man vet inte på förhand vilken laddeffekt som laddaren och bilen kommer överens om. Om du är på genomresa och hittar en 50 kW-laddare för 2,90kr/min och den sedan ger bara 38kW så blir det 4,65 kr/kWh. Iofs fortfarande lägre än SuC i dagsläget men inte mycket. Däremot är det mycket långsammare…
Exakt!

Frugan skulle precis nyss via LIDL och sen en ytterligare körning och bilen behövde laddas så min plan var att frun skulle koppla in sig under LIDL-shoppningen, det hade räckt gott.
Det stod en MG-snubbe och snålladdade(hade laddat 44kW under 50minuter och hade just då fart 44kW, ich 20 minuter kvar.) Lite strömtjyvning då han ibte verkade vara 50-70-minuterskund på Lidl.

Frugan fick åka på ortens incharfe och få ström till endast 37kW vilket blev drygt 4:-/kW.

Dessutom tror jag man betalar för det laddarennförbrukar och ibte det man de fakto får i bilen?
Jag verkar ha fått 8.38kWh in i batteriet men betalt för 10kwh.
Totalpriset är nog inte långt ifrån SuC…

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 14 apr 2022 15:27
av [JM]
viewtopic.php?f=52&t=17738&start=20

Från denna tråd, sid3, som handlar om dålig effekt hos fortums 50kW finns följande 2 inlägg:
clecab skrev:
Det är ganska vanligt att man drar fram kablage som klarar 63A och säkrar upp för det. Tex chademo skall enligt standarden leverera mellan 0-120A och 150 till 500V. 500*120 är 60kW men det finns idag Inga bilar som har batterier som går över 405-410V. alltså max 48-49kW

Att då bara säkra upp till 63A dvs 42kW är helt ok tycker jag. Skillnaden i inkopplingsavgift och sedan nätavgift kan vara en dubblering. (Kräver också tjockare kablar mm)
Bjelke skrev:
Dom där laddarna ger normalt max 120A i ström och effekten blir ström x spänning, där spänningen är batterispänningen i bilen,
så vid 400 Volt så får man 48kW (120x400) och när man väl kommit upp i ca 400Volt så har bilen (tyvärr) börjat begränsa laddströmmen
(för att skydda batteriet) så i en Tesla når man sällan upp till ens 48kW.
Så lite beroende på vilket batteri man har i bilen så får man lite olika max-värden på effekten, tyvärr är det ju så att när batteriet
har ganska låg laddnivå och kan ta emot mycket ström så är samtidigt spänningen låg vilket alltså leder till lägre laddeffekt eftersom laddaren
inte kan leverera högst 120A ström.
Har man tex ett 75-batteri med ännu lägre system-spänning i batteriet så blir det än värre, typ max 40kW (ibland lite mer).
Har man däremot ett 100-batteri så kan man få ut nära 50kW (då krävs det 120 A vid ca 417V)...

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 12 jun 2022 12:26
av taliz
FWIW så verkar det inte ha kommit nån "ny mjukvara", laddarna är fortfarande begränsade till 60kw.
De verkar dock ha uppdaterat sin app, så det står just "max 60kw" i den.
Chargefinder behöver dock uppdateras, där står fortfarande 120kw.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 12 jun 2022 16:26
av mati
Man kan ju undra alltså. Den där nya mjukvaran skulle väl vara installerad i september förra året om jag inte minns helt fel.
Det är nästan pinsamt dåligt att de sätter upp laddare som inte klarar mer än 60kW. Till och med 120kW hade varit i underkant. Men 60? Hallå?