Spana in Teslabjørns video om körintryck av Model Y.
Jag tyckte att jag ändå presenterade en balanserad rapport om mina intryck med såväl för- som nackdelar med bilen. Men direkt blev jag anklagad för att trolla. Men Teslabjørn säger ju exakt samma saker som jag!
- Genom hela videon klagar han på den hårda fjädringen och verkar lida vid varje vägimperfektion och broskarv. Han säger att Ioniq 5 och ID4 är mycket bekvämare och har bättre fjädring. Sportigheten kan man ändå få fram i ID4 GTX.
- Han säger att Model Y är rejält mycket bullrigare än Ioniq 5 och ID4.
- Han klagar och reagerar kraftigt på high pitch ljudet som motorerna ger ifrån sig vid kraftig acceleration.
- Han klagar också på interiörkvaliteten som känns billig säger han (så långt gick inte jag) - kolla vid 24:00 så ser ni när han knackar på trälisten och får det där hemska billiga ihåliga resonansljudet som jag reagerade så starkt på (som jag jämförde med när jag knackade på en kompis farsas Lada Niva på instrumentpanel).
Du skriver ju i ett Teslaforum, så det är väl lite väntat.
Han avslutar med att säga att om man kommer från Model 3 och vill ha exakt samma men lite större så gillar man den men om man är van och gillar tyska bilar så är Model Y inget för en. Precis som jag sa.
Det enda han inte nämner om Model Y är styrningen. Så den vet vi överhuvudtaget inte vad han tyckte om. Jag kan gissa att han gillar snabbheten eftersom han är van vid Model 3. Men styrkänslan vet vi inte…
Så jag tycker ändå inte att jag var så radikal i min bedömning av bilen. Jag kände mig lite utdömd snyft haha…
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 13:30
av Credde
Aida skrev:
Spana in Teslabjørns video om körintryck av Model Y.
Jag tyckte att jag ändå presenterade en balanserad rapport om mina intryck med såväl för- som nackdelar med bilen. Men direkt blev jag anklagad för att trolla. Men Teslabjørn säger ju exakt samma saker som jag!
- Genom hela videon klagar han på den hårda fjädringen och verkar lida vid varje vägimperfektion och broskarv. Han säger att Ioniq 5 och ID4 är mycket bekvämare och har bättre fjädring. Sportigheten kan man ändå få fram i ID4 GTX.
- Han säger att Model Y är rejält mycket bullrigare än Ioniq 5 och ID4.
- Han klagar och reagerar kraftigt på high pitch ljudet som motorerna ger ifrån sig vid kraftig acceleration.
- Han klagar också på interiörkvaliteten som känns billig säger han (så långt gick inte jag) - kolla vid 24:00 så ser ni när han knackar på trälisten och får det där hemska billiga ihåliga resonansljudet som jag reagerade så starkt på (som jag jämförde med när jag knackade på en kompis farsas Lada Niva på instrumentpanel).
Han avslutar med att säga att om man kommer från Model 3 och vill ha exakt samma men lite större så gillar man den men om man är van och gillar tyska bilar så är Model Y inget för en. Precis som jag sa.
Det enda han inte nämner om Model Y är styrningen. Så den vet vi överhuvudtaget inte vad han tyckte om. Jag kan gissa att han gillar snabbheten eftersom han är van vid Model 3. Men styrkänslan vet vi inte…
Så jag tycker ändå inte att jag var så radikal i min bedömning av bilen. Jag kände mig lite utdömd snyft haha…
Uff den ljud när han knackar på listen
Måste nog snart ta en provkörning själva för att se om nerköp från Model S verkligen kommer kännas bra.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 14:18
av tor-ake
Hur kan det överhuvud taget vara ett kriterium vilket ljud som kommer från att knacka på en list? Jag skulle tycka det var helt onödigt att lägga material = vikt på något som man aldrig skall ens vidröra.
Alla som någonsin skruvat i en bilinredning fattar ju att allt som ser ut som trä är en tunn fanér ovanpå en plastbas i bästa fall och tryckt vinyl ovanpå plast annars.
Självklart skall ju bitarna sitta fast och inte gneka och skramla, men i övrigt skall allt vara så lätt det bara går.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 14:22
av Wolf78
Aida skrev:
Spana in Teslabjørns video om körintryck av Model Y.
Jag tyckte att jag ändå presenterade en balanserad rapport om mina intryck med såväl för- som nackdelar med bilen. Men direkt blev jag anklagad för att trolla. Men Teslabjørn säger ju exakt samma saker som jag!
- Genom hela videon klagar han på den hårda fjädringen och verkar lida vid varje vägimperfektion och broskarv. Han säger att Ioniq 5 och ID4 är mycket bekvämare och har bättre fjädring. Sportigheten kan man ändå få fram i ID4 GTX.
- Han säger att Model Y är rejält mycket bullrigare än Ioniq 5 och ID4.
- Han klagar och reagerar kraftigt på high pitch ljudet som motorerna ger ifrån sig vid kraftig acceleration.
- Han klagar också på interiörkvaliteten som känns billig säger han (så långt gick inte jag) - kolla vid 24:00 så ser ni när han knackar på trälisten och får det där hemska billiga ihåliga resonansljudet som jag reagerade så starkt på (som jag jämförde med när jag knackade på en kompis farsas Lada Niva på instrumentpanel).
Han avslutar med att säga att om man kommer från Model 3 och vill ha exakt samma men lite större så gillar man den men om man är van och gillar tyska bilar så är Model Y inget för en. Precis som jag sa.
Det enda han inte nämner om Model Y är styrningen. Så den vet vi överhuvudtaget inte vad han tyckte om. Jag kan gissa att han gillar snabbheten eftersom han är van vid Model 3. Men styrkänslan vet vi inte…
Så jag tycker ändå inte att jag var så radikal i min bedömning av bilen. Jag kände mig lite utdömd snyft haha…
Bara för att man har synpunkter klart det inte är samma sak som att trolla.
Tycker man ska se på Tesla Model Y som med andra Tesla modeller, dvs som en sportbil med stort utrymme.
- Den accelererar 0-100 på 4,8 (enligt TBs egna test) då krävs lite fastare fjädring än t.ex. ID4 som göra samma sprint på 8,5, i alla fall om man ska hålla sig kvar på vägen.
- Jag skulle inte påstå den är bullrig jmf. med genomsnitts tysken, (5-serie, GLC, E-klass, 3-serie, A6) men vågar nog påstå t.ex EQC är tystare (även ID4 GTX var imponerade tyst trots 21").
- Låter lite vid acceleration vilket så klart en smak sak, hade gärna fått låta mer för min del. (inspiration:
- Interiör kvaliteten skulle jag säga tvärt om, allt material känns top-notch, men tycker inte det är viktigt hur det låter när jag KNACKAR på saker utan mer hur materialet känns att TA PÅ eller ANVÄNDA, spakar etc.
- Man måste inte komma från Model 3 för att gilla Model Y, men gillar man inte Model 3 finns risk att man inte gillar Model Y.
Återigen stora frågan är om man vill ha en sportbil med utrymme som en familjebil annars kanske man ska titta på annat.
Trevlig helg
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 18:31
av martinot
Känns som många är överens om att MY är mer av en stor sportbil med bra utrymmen, än en typisk mjuk gungig SUV med elmotorer och Tesla-logga.
Vilket är positivt att det finns olika bilar som tilltalar olika köpare. Själv vet jag inte om jag kommer byta till MY, men skulle jag behöva en större bil än vår M3 så är jag enormt glad och tacksam att MY är just en större version av M3. Ogillar själv klassiska gungiga SUV:ar, men de som gör det bör nog välja en annan bil låter det som.
Kanon att MY är en stor M3 tycker jag, med mycket av sin grundkänsla kvar (var rädd att den körkänslan skulle försvinna i MY, och riskera att bli en SUV i mängden som alla andra).
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 18:48
av Maw
martinot skrev:
Känns som många är överens om att MY är mer av en stor sportbil med bra utrymmen, än en typisk mjuk gungig SUV med elmotorer och Tesla-logga.
Vilket är positivt att det finns olika bilar som tilltalar olika köpare. Själv vet jag inte om jag kommer byta till MY, men skulle jag behöva en större bil än vår M3 så är jag enormt glad och tacksam att MY är just en större version av M3. Ogillar själv klassiska gungiga SUV:ar, men de som gör det bör nog välja en annan bil låter det som.
Kanon att MY är en stor M3 tycker jag, med mycket av sin grundkänsla kvar (var rädd att den körkänslan skulle försvinna i MY, och riskera att bli en SUV i mängden som alla andra).
Jag skulle aldrig seröst kunna kalla varken MY, M3 eller min egen PS2 för sportbil. Det är sportiga bruksbilar med alla kompromisser som det innebär. De kan förstås vara snabba ändå men de är inte konstruktionsmässigt optimerade för snabbhet eller körglädje.
Jag hade en S2000 för knappt 20 år sedan och den skulle jag kalla sportbil, likaså porsche Boxster, Tesla Roadster och liknande bilar som från grunden är byggda med körglädje per krona som högsta prioritet.. Även Mazda Miata menar jag är en sportbil även om den inte är så jättesnabb, eftersom den från grunden prioriterar körglädje över praktikalitet.
Jag räknar inte med att alla här håller med men det är helt OK
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 19:02
av Frettoo
Har haft vår MY ett dygn och kan rapportera följande
Bra
- förvånansvärt snabb, kommer från M3P
- Betydligt tystare i kupén än M3-21
- Snäppet bättre stereo än M3-21
- Helt enorma utrymmen
- Låter som ett ufo när man backar
- Installerat glassbilen och polissiren i boombox, succé bland ungarna på gatan
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Inte bra
- Piper obehagligt vid full gas samt mellan 80-120 i olika lägen.
- Vår M3-21 är knäpptyst när man glider fram i krypfart, denna låter högt, oklart om per design eller om bromsbeläggen skrapar.
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 19:17
av martinot
Maw skrev:
martinot skrev:
Känns som många är överens om att MY är mer av en stor sportbil med bra utrymmen, än en typisk mjuk gungig SUV med elmotorer och Tesla-logga.
Vilket är positivt att det finns olika bilar som tilltalar olika köpare. Själv vet jag inte om jag kommer byta till MY, men skulle jag behöva en större bil än vår M3 så är jag enormt glad och tacksam att MY är just en större version av M3. Ogillar själv klassiska gungiga SUV:ar, men de som gör det bör nog välja en annan bil låter det som.
Kanon att MY är en stor M3 tycker jag, med mycket av sin grundkänsla kvar (var rädd att den körkänslan skulle försvinna i MY, och riskera att bli en SUV i mängden som alla andra).
Jag skulle aldrig seröst kunna kalla varken MY, M3 eller min egen PS2 för sportbil. Det är sportiga bruksbilar med alla kompromisser som det innebär.
Håller med. Blir fel benämning som jag använde för denna typ (räknar även med Taycan tillsammans med PS2 och M3). Instämmer med din kommentar (så man inte förväxlar med Ferraris, Lambos, och andra rena sportbilar).
"Sportvardagsbilar" eller "vardagssportbilar" för denna kategori kanske?
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 20:07
av mikebike
Frettoo skrev:
Har haft vår MY ett dygn och kan rapportera följande
Bra
- förvånansvärt snabb, kommer från M3P
- Betydligt tystare i kupén än M3-21
- Snäppet bättre stereo än M3-21
- Helt enorma utrymmen
- Låter som ett ufo när man backar
- Installerat glassbilen och polissiren i boombox, succé bland ungarna på gatan
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Inte bra
- Piper obehagligt vid full gas samt mellan 80-120 i olika lägen.
- Vår M3-21 är knäpptyst när man glider fram i krypfart, denna låter högt, oklart om per design eller om bromsbeläggen skrapar.
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Hur låter ett ufo?
-Jag har fått för mig att det är typiskt för ufo att de är tysta.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 21:34
av martinot
mikebike skrev:
Frettoo skrev:
Har haft vår MY ett dygn och kan rapportera följande
Bra
- förvånansvärt snabb, kommer från M3P
- Betydligt tystare i kupén än M3-21
- Snäppet bättre stereo än M3-21
- Helt enorma utrymmen
- Låter som ett ufo när man backar
- Installerat glassbilen och polissiren i boombox, succé bland ungarna på gatan
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Inte bra
- Piper obehagligt vid full gas samt mellan 80-120 i olika lägen.
- Vår M3-21 är knäpptyst när man glider fram i krypfart, denna låter högt, oklart om per design eller om bromsbeläggen skrapar.
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Hur låter ett ufo?
-Jag har fått för mig att det är typiskt för ufo att de är tysta.
De har fått klagomål att folk blir lättskrämda när de överraskar genom att susa fram så där tyst, och därför har VESS införts som standard på alla UFO sedan juni 2021.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 10 sep 2021 23:17
av A76
Haft min Y i tre dygn nu. Inte kört så mycket, och är på det stora hela nöjd med det mesta. Bilen är väl bullrig på dålig asfalt dock. Men det jag stör mig otroligt mycket på är tjutet vid snabb acceleration. Är det någon här som anmält det som ett serviceärende?
Egentligen borde samtliga ägare som upplever det som störande anmäla ett serviceärende så de gör något åt det..
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 02:10
av Aida
martinot skrev:
mikebike skrev:
Frettoo skrev:
Har haft vår MY ett dygn och kan rapportera följande
Bra
- förvånansvärt snabb, kommer från M3P
- Betydligt tystare i kupén än M3-21
- Snäppet bättre stereo än M3-21
- Helt enorma utrymmen
- Låter som ett ufo när man backar
- Installerat glassbilen och polissiren i boombox, succé bland ungarna på gatan
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Inte bra
- Piper obehagligt vid full gas samt mellan 80-120 i olika lägen.
- Vår M3-21 är knäpptyst när man glider fram i krypfart, denna låter högt, oklart om per design eller om bromsbeläggen skrapar.
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Hur låter ett ufo?
-Jag har fått för mig att det är typiskt för ufo att de är tysta.
De har fått klagomål att folk blir lättskrämda när de överraskar genom att susa fram så där tyst, och därför har VESS införts som standard på alla UFO sedan juni 2021.
EU-krav på att elbilar ska låta vid framfart i låga hastigheter. Men det Frettoo menar är det speciella ljud som bilen spelar upp vid backning - Det låter verkligen som ett UFO. Låter helt annorlunda än när man kör framåt. Betydligt coolare än koreanernas lastbilsplinganden.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 02:16
av martinot
A76 skrev:
Haft min Y i tre dygn nu. Inte kört så mycket, och är på det stora hela nöjd med det mesta. Bilen är väl bullrig på dålig asfalt dock. Men det jag stör mig otroligt mycket på är tjutet vid snabb acceleration. Är det någon här som anmält det som ett serviceärende?
Egentligen borde samtliga ägare som upplever det som störande anmäla ett serviceärende så de gör något åt det..
Låter inte alls bra. Något som jag också skulle störa mig enormt på.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 02:20
av martinot
Aida skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Frettoo skrev:
Har haft vår MY ett dygn och kan rapportera följande
Bra
- förvånansvärt snabb, kommer från M3P
- Betydligt tystare i kupén än M3-21
- Snäppet bättre stereo än M3-21
- Helt enorma utrymmen
- Låter som ett ufo när man backar
- Installerat glassbilen och polissiren i boombox, succé bland ungarna på gatan
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Inte bra
- Piper obehagligt vid full gas samt mellan 80-120 i olika lägen.
- Vår M3-21 är knäpptyst när man glider fram i krypfart, denna låter högt, oklart om per design eller om bromsbeläggen skrapar.
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Hur låter ett ufo?
-Jag har fått för mig att det är typiskt för ufo att de är tysta.
De har fått klagomål att folk blir lättskrämda när de överraskar genom att susa fram så där tyst, och därför har VESS införts som standard på alla UFO sedan juni 2021.
EU-krav på att elbilar ska låta vid framfart i låga hastigheter. Men det Frettoo menar är det speciella ljud som bilen spelar upp vid backning - Det låter verkligen som ett UFO. Låter helt annorlunda än när man kör framåt. Betydligt coolare än koreanernas lastbilsplinganden.
Var endast ett lite dåligt försök till sarkastisk UFO-humor från min sida.
Som en uppföljning på mikebikes humoristiska (och träffsäkra) kommentar att UFO:n inte låter något (de är ju ljudlösa).
Har fö. exakt samma typ av ljud på min elbil (2021 M3) när jag backar. Går (tyvärr) inte att stänga av.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 02:25
av Aida
martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Frettoo skrev:
Har haft vår MY ett dygn och kan rapportera följande
Bra
- förvånansvärt snabb, kommer från M3P
- Betydligt tystare i kupén än M3-21
- Snäppet bättre stereo än M3-21
- Helt enorma utrymmen
- Låter som ett ufo när man backar
- Installerat glassbilen och polissiren i boombox, succé bland ungarna på gatan
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Inte bra
- Piper obehagligt vid full gas samt mellan 80-120 i olika lägen.
- Vår M3-21 är knäpptyst när man glider fram i krypfart, denna låter högt, oklart om per design eller om bromsbeläggen skrapar.
- Har inte kört ett blickfång sedan MX 2016, denna bil får mycket blickar
Hur låter ett ufo?
-Jag har fått för mig att det är typiskt för ufo att de är tysta.
De har fått klagomål att folk blir lättskrämda när de överraskar genom att susa fram så där tyst, och därför har VESS införts som standard på alla UFO sedan juni 2021.
EU-krav på att elbilar ska låta vid framfart i låga hastigheter. Men det Frettoo menar är det speciella ljud som bilen spelar upp vid backning - Det låter verkligen som ett UFO. Låter helt annorlunda än när man kör framåt. Betydligt coolare än koreanernas lastbilsplinganden.
Var endast ett lite dåligt försök till sarkastisk UFO-humor från min sida.
Som en uppföljning på mikebikes humoristiska (och träffsäkra) kommentar att UFO:n inte låter något (de är ju ljudlösa).
Har fö. exakt samma typ av ljud på min elbil (2021 M3) när jag backar. Går (tyvärr) inte att stänga av.
Kan man byta ut det? Eller är det bara ljudet framåt som kan bytas ut? Isf kan man ju spela in en ljudsnutt av tystnad…
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 02:31
av martinot
Aida skrev:
Kan man byta ut det? Eller är det bara ljudet framåt som kan bytas ut? Isf kan man ju spela in en ljudsnutt av tystnad…
I USA ja, men inte inom EU.
Reglerna inom EU tillåter, som jag förstår det, inte att man kan byta ut fabriksljuden till egna ljud (tyvärr) för varken framljud eller bakljud [sic].
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 09:16
av Aida
martinot skrev:
Aida skrev:
Kan man byta ut det? Eller är det bara ljudet framåt som kan bytas ut? Isf kan man ju spela in en ljudsnutt av tystnad…
I USA ja, men inte inom EU.
Reglerna inom EU tillåter, som jag förstår det, inte att man kan byta ut fabriksljuden till egna ljud (tyvärr) för varken framljud eller bakljud [sic].
Aaaaaah jaaa logiskt. Tradigt men kanske klokt… Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det. Å ena sidan förstår jag ju poängen med ljudet. Men å andra sidan är det ju coolt att elbilar är helt tysta i låga farter
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 09:23
av LarsL
Tycker det låter bra att Model Y fortfarande är en sportbil, då kan den ersätta Model 3 för min del. Synd att den verkar vara stötig samtidigt för det behöver en sportig bil inte vara. Kanske räcker det med andra däck me surt att byta däck på ny bil.
Det vinande ljudet borde gå att fixa med en mjukvaru uppdatering med nya controller parametrar.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 09:43
av peh61
Ni som hör vinande ljud vilken demobil har ni kört?
Jag körde Malmös gråa med 19” Hancock hjul, jag tyckte den var både tystare i kupén och mjukare i fjädringen än min i-pace med luftfjädring och något störande ljud hörde jag inte fasten jag just lyssnade efter det.
Blir nog en beställning av Y performance när regeringen redat ut alla frågor kring klimatbonus och förmånsvärden.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 10:50
av Aida
peh61 skrev:
Ni som hör vinande ljud vilken demobil har ni kört?
Jag körde Malmös gråa med 19” Hancock hjul, jag tyckte den var både tystare i kupén och mjukare i fjädringen än min i-pace med luftfjädring och något störande ljud hörde jag inte fasten jag just lyssnade efter det.
Blir nog en beställning av Y performance när regeringen redat ut alla frågor kring klimatbonus och förmånsvärden.
Ta en sväng till är mitt råd. Jag kommer inte ihåg vilken färg bilen som jag provkörde hade.
Det går inte att missa tjutet vid acceleration. Det är så markant. Bilen är MYCKET hård i fjädringen. Struttig. Det kan man ju gilla. Men jag blir konfunderad över att du upplevt den som mjukare än en lyxbil med luftfjädring. Jag har aldrig kört en iPace dock… Jag upplevde Model Y som väldigt bullrig på dålig svensk asfalt. Beror säkert på de hårda bussningarna i chassit…
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 10:58
av DanneLKPG
Den jag hörde ljudet på (går inte att missa…) var en Blå MY i Norrköping.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 11:00
av Tellus
Undra om man får extra högt tjut med acc boost
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 11 sep 2021 11:07
av MWall
Aida skrev:
peh61 skrev:
Ni som hör vinande ljud vilken demobil har ni kört?
Jag körde Malmös gråa med 19” Hancock hjul, jag tyckte den var både tystare i kupén och mjukare i fjädringen än min i-pace med luftfjädring och något störande ljud hörde jag inte fasten jag just lyssnade efter det.
Blir nog en beställning av Y performance när regeringen redat ut alla frågor kring klimatbonus och förmånsvärden.
Ta en sväng till är mitt råd. Jag kommer inte ihåg vilken färg bilen som jag provkörde hade.
Det går inte att missa tjutet vid acceleration. Det är så markant. Bilen är MYCKET hård i fjädringen. Struttig. Det kan man ju gilla. Men jag blir konfunderad över att du upplevt den som mjukare än en lyxbil med luftfjädring. Jag har aldrig kört en iPace dock… Jag upplevde Model Y som väldigt bullrig på dålig svensk asfalt. Beror säkert på de hårda bussningarna i chassit…
Alla gillar olika. Och så tror jag ens syfte med provkörningen spelar in. Har man redan beställt eller i princip bestämt sig så upplever man det nog annorlunda än om man inte är så intresserad av att köpa.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 12 sep 2021 10:10
av Aida
Jag fastnade lite för Out of Spec reviews som tipsades och länkades här i forumet (Kia EV6 och Polestar 2 trådarna). Jag kollade direkt på videon där han intervjuar sin mamma om hennes Model Y. De verkar älska Tesla och har i familjen ägt alla modeller (flera ex av varje dessutom). Han tycker också att Model Y har för snabb styrutväxling och hård fjädring. Då äger han själv en Model 3. Intressant video. Spola fram till minut 16 för diskussionen.
Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 12 sep 2021 12:00
av Force-Walker
Osäker på om detta tagits upp tidigare i tråden, men det har ju ryktats om luftfjädring ett tag.