Taxi Stockholm - Superchargers

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av _TonyV »

kontakten2 skrev:
Det sitter som ni säger inga laddare i centrum i Norge.
....
När man e på långresa vill man inte behöva köra in i stan för o ladda...
Infracity är i min värld inte stan eller än mindre city. Det ligger 2 mil från norrtull. Skulle nog behövas 2 SuC platser till nära stockholm. Typ Fittja och länna.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

apkungen skrev:
Tibor har sagt är det finns 7st teslataxi i Stockholm
Det var förut det. Nu är de över 10 st.
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare

Inlägg av h37 »

I Karlstad har vi inga problem med för många som vill ladda men trångt ändå.
Bild.jpg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det där problemet kommer man aldrig ifrån så länge man envisas med att skylta laddplatserna med att det är vanliga parkeringsplatser som alla har rätt att använda. Idiotiskt :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Problemet med Tesla Superchargers är att för att få ner kostnaderna så äger inte Tesla Motors själva marken de ligger på. Parkeringsrutorna ägs av den som upplåter marken - i Karlstad tex är det MAX. MAX vill tillåta alla sina kunder att parkera på deras parkeringsplatser, de vill inte bli av med 6 parkeringsrutor bara för Teslas skull.

Än så länge fungerar denna approach. Trots alla ICE, taxibilar, släp och allt annat folk kan hitta på parkera där kan man ändå komma åt och ladda iom att det finns flera stolpar att välja på.

I framtiden -när det börjar bli så många Teslor att laddplatserna oftast är fulla med laddande Teslor- kommer det mer bli i markägarens intresse att göra de 6 rutorna exklusiva för Teslor. Om kunder som kommer och vill ladda (och äta hos dem) blir besvikna och åker annanstans kommer de vilja göra dem till viljes. Då kommer de byta skyltning på dem till att det är endast Teslor som får parkera där. Men där är vi inte än.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Jag förstår inte problemet. 42 km kvar och du skulle 20 km. Då är du tillbaka med 2 km och kan ladda senare.
Problem är att när tiden kniper så fungerar inte sunt förnuft alltid, dvs snålköra till mötet går inte och då innebär det att står det 42 km så försvinner nästan 40 av dom på vägen dit. Nu laddade jag 22 km och körde iväg sedan. Snålkörning på vägen hem och jag hade 8 km när jag kom tillbaka. Så kanske inte det klokaste pitstop men så vart det nu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
bylund skrev:
Jag förstår inte problemet. 42 km kvar och du skulle 20 km. Då är du tillbaka med 2 km och kan ladda senare.
Problem är att när tiden kniper så fungerar inte sunt förnuft alltid, dvs snålköra till mötet går inte och då innebär det att står det 42 km så försvinner nästan 40 av dom på vägen dit. Nu laddade jag 22 km och körde iväg sedan. Snålkörning på vägen hem och jag hade 8 km när jag kom tillbaka. Så kanske inte det klokaste pitstop men så vart det nu.
En smiley hade kanske varit på plats från min sida. :)
Även jag brukar föredra mer än 2 km marginal.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Pontus skrev:
bylund skrev:
En smiley hade kanske varit på plats från min sida. :)
Även jag brukar föredra mer än 2 km marginal.
Jo men även jag är lite nyfiken på att utforska reserven. I efterhand så är det ju faktiskt lätt att säga att jag kunde snålköra med typ 180 i förbrukning och ändå kommit fram lika snabbt så du var inte helt fel ute.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Jag var vid Max Upplands Väsby på lunchtimmen idag. Sex stycken taxi och ett par civila bilar belamrade superchargers... Fick vänta 10 minuter innan jag kunde ladda. Ingen panik men ändå.. Börjar bli trångt tidvis.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Försökte posta det här igår men verkar inte som att det lades upp.

Såg en teslataxi utanför solna summit gate på väg hem från kurs igår o bestämde mig för att lyxa till det med en resa. Supertrevlig chafför. Han hade haft sin sen maj o kört 5000mil o hade trefas o laddade hemma, laddade inte ens på sc alls vissa dagar. Han hade kört någon annan som väntade på en model x för några veckor sen.

Han sa att d bara stod där max 45min och bara när d behöver laddning och d laddar enl. Honom sällan fullt så d finns nog både änglar o djävlar till teslataxichafförer.
Bild
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Du menar i tråden om politiker som åker Tesla till Paris ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
apkungen skrev:
Du menar i tråden om politiker som åker Tesla till Paris ;)
Hahahaha, jag tyckte väl att jag fick lite deja vu när jag läste posten :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Haha! Jag måste ha varit lite extra trött efter den där kursen :p
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag åkte till Max i Infra idag ca 12:30. Tänkte att "jag laddar bara om det finns ett par lediga", eftersom jag inte egentligen behövde. Då jag kom fram stod det bara två privata bilar där och ingen taxi. En taxi dök dock upp medan jag åt och när jag åkte iväg var min plats den enda lediga. Resten privatbilar. Dessförinnan hade jag pratat med killen på SC om detta, och dom har nog koll på läget. Dom får bra kontakt med taxikörarna som kommer in då och då, dom kör ju massor så det blir några besök för dom på SC.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Inte mycket drag här 04.30 på en torsdagmorgon, 2st taxibilar såg jag.
SuC infracity
SuC infracity
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Var på Suc Max igår vid 11. Laddade ca 15 min o såg två taxi o en privat på hela tiden

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Hade vägarna förbi SuC i Väsby häromdagen, 5 av 6 stalls upptagna av taxibilar, 4 svarta och en gul. Drar ihop sig mot att det snart blir dags för ett kösystem kanske.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Förstår inte vad de gör där med sina bilar. Antingen finns det typ 80 taxibilar som är teslor redan i Stockholm eller så står de bara där utan att direkt ladda eller bara för att toppa upp, vilket tar lång tid. Nej ut o kör med er slöfockar!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är väl förvisso inte så konstigt om de hellre står och laddar när de inte har uppdrag än står någonstans och inte laddar.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Med tanke på vad som enligt uppgift sagts om syftet med SuC (långresor) och att det vad jag förstår är om det är 50 eller 80 ytterligare Tesla på väg in som Taxi i Stockholm under året borde det vara hög tid att taxibolagen ordnar med någon form av egen Fast Charger.

Även om det helt klart är god publicitet för Tesla att ha bilar i trafik som taxi med möjlighet för folk att åka i bilarna och därmed få veta mer om dem gissar jag att många blir aningen missnöjda om befintlig SuC alltid är upptagen av taxibilar när de själva väl skaffat en. Kan dom lösa det på Schiphol borde det gå att ordna på Arlanda med, plus åtminstone en plats i stan.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

StefL skrev:
Med tanke på vad som enligt uppgift sagts om syftet med SuC (långresor) och att det vad jag förstår är om det är 50 eller 80 ytterligare Tesla på väg in som Taxi i Stockholm under året borde det vara hög tid att taxibolagen ordnar med någon form av egen Fast Charger.

Även om det helt klart är god publicitet för Tesla att ha bilar i trafik som taxi med möjlighet för folk att åka i bilarna och därmed få veta mer om dem gissar jag att många blir aningen missnöjda om befintlig SuC alltid är upptagen av taxibilar när de själva väl skaffat en. Kan dom lösa det på Schiphol borde det gå att ordna på Arlanda med, plus åtminstone en plats i stan.
Kanske vi kan få en uppdatering på detta?
http://teslaclubsweden.se/taxi-stockholm-fastcharger/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Där var den ja - det var den artikeln jag läst. Tycker dock Frihamnen ligger väl avsides för en Fast Charger i stan, men det kanske är lättare att få plats där än mer centralt. Kanske läge att tipsa lämplig hamburgerkedja om att etablera en restaurang intill :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ingen som provat en långresa med taxi Tesla inkl laddstopp? :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Den Teslataxichaffis som jag pratade med hävdade att han i princip aldrig behövde ladda på Superchargern, han hade trefas hemma och det räckte utmärkt enligt honom.

Han var dock enda föraren på den bilen, ska den rulla dygnet runt skulle det inte funka.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tror som någon annan skrev att flera taxibilar står och laddar de sista 20% i 30-40 min och då tas ju rätt mycket tid upp. Jag stod idag kanske 35 min och laddade och båda taxibilarna som var där när jag kom stod kvar när jag åkte. Men kör dom Arlanda så borde ju även vara bättre för dom att ladda till 80% och oftare än att toppa helt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar