Cupra Born
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Cupra Born
Kommer tyvärr inte komma någon R-version av ID.3/Cupra Born...
https://www.topgear.com/car-news/electr ... -hot-hatch
"We’ve been hearing rumours that a Volkswagen ID.3 R might happen ever since we first saw the standard version of VW’s entry-level EV. Today though it would seem that those rumours have been quashed, because R boss Reinhold Ivenz has told TG that the company won’t build any R models on the MEB platform.
“For the MEB we discussed concepts, we discussed what the platform can offer us, and we said that is not enough for an R model,” said Ivenz.
“If you want to make an R model in the MEB world we must make a new platform for this, and this is too expensive. So we’ve said we’ll start with the next generation.”
"So, we’ll have to wait a little while longer for a full-fat performance EV from VW then. And will we ever get an electric hot hatch? In the meantime, the ID.4 and ID.5 GTX will continue to top the brand’s range of EV SUVs, although Ivenz does say that those are “not a performance car”.
“We need more horsepower and we need a more dynamic car,” he tells TG. “With a torque splitter and features that make the car more sporty."
Dock står det inget om att det inte kommer komma en GTX-version av ID.3 med fler hästkrafter som ID.4/ID.5 GTX. Tolkar artikeln som att en sån version ändå kan vara på väg nästa år som tidigare annonserats.
Min ID.3 leasing går ut om 1 år. Jag letar efter en sportigare version av en liknande bil/hatchback, men det finns ju typ inget att välja mellan om man vill hålla sig till el.
MP3, MG4 Mulan? Cupra Born E-boost gillar jag väldigt mycket men tycker att 230 hp är för liten skillnad mot en standard Cupra Born.
https://www.topgear.com/car-news/electr ... -hot-hatch
"We’ve been hearing rumours that a Volkswagen ID.3 R might happen ever since we first saw the standard version of VW’s entry-level EV. Today though it would seem that those rumours have been quashed, because R boss Reinhold Ivenz has told TG that the company won’t build any R models on the MEB platform.
“For the MEB we discussed concepts, we discussed what the platform can offer us, and we said that is not enough for an R model,” said Ivenz.
“If you want to make an R model in the MEB world we must make a new platform for this, and this is too expensive. So we’ve said we’ll start with the next generation.”
"So, we’ll have to wait a little while longer for a full-fat performance EV from VW then. And will we ever get an electric hot hatch? In the meantime, the ID.4 and ID.5 GTX will continue to top the brand’s range of EV SUVs, although Ivenz does say that those are “not a performance car”.
“We need more horsepower and we need a more dynamic car,” he tells TG. “With a torque splitter and features that make the car more sporty."
Dock står det inget om att det inte kommer komma en GTX-version av ID.3 med fler hästkrafter som ID.4/ID.5 GTX. Tolkar artikeln som att en sån version ändå kan vara på väg nästa år som tidigare annonserats.
Min ID.3 leasing går ut om 1 år. Jag letar efter en sportigare version av en liknande bil/hatchback, men det finns ju typ inget att välja mellan om man vill hålla sig till el.
MP3, MG4 Mulan? Cupra Born E-boost gillar jag väldigt mycket men tycker att 230 hp är för liten skillnad mot en standard Cupra Born.
Re: Cupra Born
Är väl egentligen bra att de inte gör en fake R om plattformen inte tillåter mer prestanda och tightare köregenskaper. De har ju ändå lite heritage att leva upp till med Golf GTI i portföljen. Tror det kan bli riktigt bra om de tar hot hatch electric på allvar. Den som väntar på nåt gott..Elektrifierad skrev:Kommer tyvärr inte komma någon R-version av ID.3/Cupra Born...
https://www.topgear.com/car-news/electr ... -hot-hatch
"We’ve been hearing rumours that a Volkswagen ID.3 R might happen ever since we first saw the standard version of VW’s entry-level EV. Today though it would seem that those rumours have been quashed, because R boss Reinhold Ivenz has told TG that the company won’t build any R models on the MEB platform.
“For the MEB we discussed concepts, we discussed what the platform can offer us, and we said that is not enough for an R model,” said Ivenz.
“If you want to make an R model in the MEB world we must make a new platform for this, and this is too expensive. So we’ve said we’ll start with the next generation.”
"So, we’ll have to wait a little while longer for a full-fat performance EV from VW then. And will we ever get an electric hot hatch? In the meantime, the ID.4 and ID.5 GTX will continue to top the brand’s range of EV SUVs, although Ivenz does say that those are “not a performance car”.
“We need more horsepower and we need a more dynamic car,” he tells TG. “With a torque splitter and features that make the car more sporty."
Dock står det inget om att det inte kommer komma en GTX-version av ID.3 med fler hästkrafter som ID.4/ID.5 GTX. Tolkar artikeln som att en sån version ändå kan vara på väg nästa år som tidigare annonserats.
Min ID.3 leasing går ut om 1 år. Jag letar efter en sportigare version av en liknande bil/hatchback, men det finns ju typ inget att välja mellan om man vill hålla sig till el.
MP3, MG4 Mulan? Cupra Born E-boost gillar jag väldigt mycket men tycker att 230 hp är för liten skillnad mot en standard Cupra Born.
Edit: jag skulle inte banga 40kWh batteri om det får ner vikten ytterligare några hundra kilo.
Re: Cupra Born
Update gällande laddning. Stannade på Ionity Oskarshamn idag efter knappa 2 timmars körning i delvis lite högre hastighetet. Lite jojo-körning sista 5-10 minutrarna. Fick då 112 kW som mest och sen en laddkurva som förväntat upp till 80%. Startade på 11% SoC. Så inget fel på bilen utan bara känslig för låg temp i batteriet.
Körde sedan mot kort stopp på Ionity i Norrköping men ångrade och fortsatte mot Audi i Nyk som har 2x100kW. Skulle jag inte gjort då de var paj. Återstod då ensamma 50kW på olika hamburgerställen. Kö överallt så det blev AC på landet strax utanför stan istället. Här väntar jag nu på att kunna fortsätta mot Sthlm.
Körde sedan mot kort stopp på Ionity i Norrköping men ångrade och fortsatte mot Audi i Nyk som har 2x100kW. Skulle jag inte gjort då de var paj. Återstod då ensamma 50kW på olika hamburgerställen. Kö överallt så det blev AC på landet strax utanför stan istället. Här väntar jag nu på att kunna fortsätta mot Sthlm.

Re: Cupra Born
Hmm söndag på höstlovet idag, inte kul…macky skrev:Update gällande laddning. Stannade på Ionity Oskarshamn idag efter knappa 2 timmars körning i delvis lite högre hastighetet. Lite jojo-körning sista 5-10 minutrarna. Fick då 112 kW som mest och sen en laddkurva som förväntat upp till 80%. Startade på 11% SoC. Så inget fel på bilen utan bara känslig för låg temp i batteriet.
Körde sedan mot kort stopp på Ionity i Norrköping men ångrade och fortsatte mot Audi i Nyk som har 2x100kW. Skulle jag inte gjort då de var paj. Återstod då ensamma 50kW på olika hamburgerställen. Kö överallt så det blev AC på landet strax utanför stan istället. Här väntar jag nu på att kunna fortsätta mot Sthlm.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
- elbilist
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Cupra Born
Testat laddaren i Nyköping två gånger och bannat mig själv båda gångerna att jag valde att stanna där.macky skrev:Update gällande laddning. Stannade på Ionity Oskarshamn idag efter knappa 2 timmars körning i delvis lite högre hastighetet. Lite jojo-körning sista 5-10 minutrarna. Fick då 112 kW som mest och sen en laddkurva som förväntat upp till 80%. Startade på 11% SoC. Så inget fel på bilen utan bara känslig för låg temp i batteriet.
Körde sedan mot kort stopp på Ionity i Norrköping men ångrade och fortsatte mot Audi i Nyk som har 2x100kW. Skulle jag inte gjort då de var paj. Återstod då ensamma 50kW på olika hamburgerställen. Kö överallt så det blev AC på landet strax utanför stan istället. Här väntar jag nu på att kunna fortsätta mot Sthlm.
Ingen vettig mat i närheten och vid båda försöken toppade de på 56kW. (trots låg SoC och själv på laddaren)
Så de stryks på min lista för allternativ vid resa.
Re: Cupra Born
Knalla över till coop och köpa en grillad kycklingR_Edvinsson skrev:Testat laddaren i Nyköping två gånger och bannat mig själv båda gångerna att jag valde att stanna där.macky skrev:Update gällande laddning. Stannade på Ionity Oskarshamn idag efter knappa 2 timmars körning i delvis lite högre hastighetet. Lite jojo-körning sista 5-10 minutrarna. Fick då 112 kW som mest och sen en laddkurva som förväntat upp till 80%. Startade på 11% SoC. Så inget fel på bilen utan bara känslig för låg temp i batteriet.
Körde sedan mot kort stopp på Ionity i Norrköping men ångrade och fortsatte mot Audi i Nyk som har 2x100kW. Skulle jag inte gjort då de var paj. Återstod då ensamma 50kW på olika hamburgerställen. Kö överallt så det blev AC på landet strax utanför stan istället. Här väntar jag nu på att kunna fortsätta mot Sthlm.
Ingen vettig mat i närheten och vid båda försöken toppade de på 56kW. (trots låg SoC och själv på laddaren)
Så de stryks på min lista för allternativ vid resa.

-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Cupra Born
Bra pris. Vilken specifikation hade du på den beställningen?macky skrev:Det får man. Blev 487” efter lite rabatt. Sen hoppas jag på 70” i bonus i vår också. De har höjt priserna runt 20-25 tusen sedan i våras. Borde bli en ok bilaffär detta.LarsOJ skrev:Vågar man fråga vad du betalat? Får lite hot hatch vibbar. Det var länge sen..LarsOJ skrev:Snygg i grå!macky skrev:Nu var den upphämtad och snabbt lackbehandlad. Brukar ju regna när man hämtar ut ny bil men inte denna gång. En dryg mil till handlaren. Tog e-tron dit och den drog 2.1 och Cupran hem 1.3. Blir en tur till landet imorgon så då får man se hur den är på motorväg. Har e-boost som jag tror har sportchassi och har inte ställbara dämpare. Upplevde den som mycket skön, inte svajig men heller inte stötig. Mycket nöjd med det. Beats låter väl lite bättre än audi sound system i e-tron. Inget särskilt men kostade heller inte så mycket.
Re: Cupra Born
E-boost varianten som innehöll 19” och ngt ytterligare jag ändå ville ha. Tog den gratisgrå som jag gillar. Sen glastak, beats stereo, keyless entry, ett belysningspaket och tonade rutor. Så lite extra men en hel del ingår på ett sätt man inte är van vid.Elektrifierad skrev:Bra pris. Vilken specifikation hade du på den beställningen?macky skrev:Det får man. Blev 487” efter lite rabatt. Sen hoppas jag på 70” i bonus i vår också. De har höjt priserna runt 20-25 tusen sedan i våras. Borde bli en ok bilaffär detta.LarsOJ skrev:Vågar man fråga vad du betalat? Får lite hot hatch vibbar. Det var länge sen..LarsOJ skrev:Snygg i grå!macky skrev:Nu var den upphämtad och snabbt lackbehandlad. Brukar ju regna när man hämtar ut ny bil men inte denna gång. En dryg mil till handlaren. Tog e-tron dit och den drog 2.1 och Cupran hem 1.3. Blir en tur till landet imorgon så då får man se hur den är på motorväg. Har e-boost som jag tror har sportchassi och har inte ställbara dämpare. Upplevde den som mycket skön, inte svajig men heller inte stötig. Mycket nöjd med det. Beats låter väl lite bättre än audi sound system i e-tron. Inget särskilt men kostade heller inte så mycket.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Cupra Born
Bra pris. Vilken specifikation hade du på den beställningen?[/quote]
E-boost varianten som innehöll 19” och ngt ytterligare jag ändå ville ha. Tog den gratisgrå som jag gillar. Sen glastak, beats stereo, keyless entry, ett belysningspaket och tonade rutor. Så lite extra men en hel del ingår på ett sätt man inte är van vid.[/quote]
Tack för svar! Ungefär hur många % rabatt fick du totalt?
E-boost varianten som innehöll 19” och ngt ytterligare jag ändå ville ha. Tog den gratisgrå som jag gillar. Sen glastak, beats stereo, keyless entry, ett belysningspaket och tonade rutor. Så lite extra men en hel del ingår på ett sätt man inte är van vid.[/quote]
Tack för svar! Ungefär hur många % rabatt fick du totalt?
Re: Cupra Born
E-boost varianten som innehöll 19” och ngt ytterligare jag ändå ville ha. Tog den gratisgrå som jag gillar. Sen glastak, beats stereo, keyless entry, ett belysningspaket och tonade rutor. Så lite extra men en hel del ingår på ett sätt man inte är van vid.[/quote]Elektrifierad skrev:Bra pris. Vilken specifikation hade du på den beställningen?
Tack för svar! Ungefär hur många % rabatt fick du totalt?[/quote]
Blev 4-5% tror jag. Satt ganska långt inne och genom att ta in offert från några olika.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Cupra Born
Tack för svar! Ungefär hur många % rabatt fick du totalt?[/quote]macky skrev:E-boost varianten som innehöll 19” och ngt ytterligare jag ändå ville ha. Tog den gratisgrå som jag gillar. Sen glastak, beats stereo, keyless entry, ett belysningspaket och tonade rutor. Så lite extra men en hel del ingår på ett sätt man inte är van vid.Elektrifierad skrev:Bra pris. Vilken specifikation hade du på den beställningen?
Blev 4-5% tror jag. Satt ganska långt inne och genom att ta in offert från några olika.[/quote]
Ok, minns du exakt vilken extrautrustning du valde till? Glastak, beats stereo, keyless entry, belysning och tonade rutor är alla tillval som ej ingår i E-boost paketet? Du valde inte till DCC?
Re: Cupra Born
De ringde från ÅF och undrade om jag ville gå vidare och lägga beställning enl. offerten jag fick i fredags. Han nämnde såklart att det var sista chansen för bonusen idag. Skulle ju va 70’ på denna då de kunde leverera innan årsskiftet.
Jag tackade nej så om någon är sugen så är det kanske en bra affär. Offert och spec. ovan i tråden.
Jag tackade nej så om någon är sugen så är det kanske en bra affär. Offert och spec. ovan i tråden.
Re: Cupra Born
Blev 4-5% tror jag. Satt ganska långt inne och genom att ta in offert från några olika.[/quote]Elektrifierad skrev:Tack för svar! Ungefär hur många % rabatt fick du totalt?macky skrev:E-boost varianten som innehöll 19” och ngt ytterligare jag ändå ville ha. Tog den gratisgrå som jag gillar. Sen glastak, beats stereo, keyless entry, ett belysningspaket och tonade rutor. Så lite extra men en hel del ingår på ett sätt man inte är van vid.Elektrifierad skrev:Bra pris. Vilken specifikation hade du på den beställningen?
Ok, minns du exakt vilken extrautrustning du valde till? Glastak, beats stereo, keyless entry, belysning och tonade rutor är alla tillval som ej ingår i E-boost paketet? Du valde inte till DCC?[/quote]
Ovan nämnda var med som extra. Valde inte DCC då jag ska ha den som andrabil och tyckte att den var rätt bra avvägd ändå. Nu tror jag e-boost har ngn form av sportchassi men jag tycker att det är precis lagom. Kommer iofs från en TTs med DCC där komfortläget var avsevärt mycket hårdare än denna. E-tron är ju som ett skepp i jämförelse men det ville jag inte simulera i Cupran.

Re: Cupra Born
Det fick bli en till
"Lars bil" finns kvar (för några minuter sedan). "Min" handlare sålde sin sista bil till mig precis.
Den här dagen lär ju iaf sätta ett oslagbart rekord i antal elbilar sålda på en dag i Sverige

"Lars bil" finns kvar (för några minuter sedan). "Min" handlare sålde sin sista bil till mig precis.
Den här dagen lär ju iaf sätta ett oslagbart rekord i antal elbilar sålda på en dag i Sverige

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Hehe, uppfarten fylls på.Legato skrev:Det fick bli en till![]()
"Lars bil" finns kvar (för några minuter sedan). "Min" handlare sålde sin sista bil till mig precis.
Den här dagen lär ju iaf sätta ett oslagbart rekord i antal elbilar sålda på en dag i Sverige
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Cupra Born
Legato skrev:Det fick bli en till![]()
"Lars bil" finns kvar (för några minuter sedan). "Min" handlare sålde sin sista bil till mig precis.
Den här dagen lär ju iaf sätta ett oslagbart rekord i antal elbilar sålda på en dag i Sverige
Varit omöjligt att få tag i en fossilsäljare idag - handlarna har flyttat alla säljare till elbilsinkorgen.

Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Re: Cupra Born
Den gör ju det... Får hoppas Plaid dröjermacky skrev:Hehe, uppfarten fylls på.Legato skrev:Det fick bli en till![]()
"Lars bil" finns kvar (för några minuter sedan). "Min" handlare sålde sin sista bil till mig precis.
Den här dagen lär ju iaf sätta ett oslagbart rekord i antal elbilar sålda på en dag i Sverige

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Cupra Born
Ska faktiskt bli intressant att se några siffror på det senare, om det nu är möjligt vill säga…Legato skrev:Det fick bli en till![]()
"Lars bil" finns kvar (för några minuter sedan). "Min" handlare sålde sin sista bil till mig precis.
Den här dagen lär ju iaf sätta ett oslagbart rekord i antal elbilar sålda på en dag i Sverige

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Cupra Born
Får man lov att vara nyfiken och undra varför tackade du nej när det var ett sådant extremt gyllene tillfälle?LarsOJ skrev:De ringde från ÅF och undrade om jag ville gå vidare och lägga beställning enl. offerten jag fick i fredags. Han nämnde såklart att det var sista chansen för bonusen idag. Skulle ju va 70’ på denna då de kunde leverera innan årsskiftet.
Jag tackade nej så om någon är sugen så är det kanske en bra affär. Offert och spec. ovan i tråden.
Var du inte nöjd med just Born, och blev det någon annan elbil istället isf?
Eller är du generellt tveksam till att ta steget att gå över elbilar?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Cupra Born
Kul att de får ut många snygga bilar på vägarna iaf.Legato skrev:Det fick bli en till![]()
"Lars bil" finns kvar (för några minuter sedan). "Min" handlare sålde sin sista bil till mig precis.
Den här dagen lär ju iaf sätta ett oslagbart rekord i antal elbilar sålda på en dag i Sverige

Re: Cupra Born
För det första så ”behöver” jag den inte. Har fn. alldeles för många bilar för olika behov. Däremot tycker jag Cupra är så jäkla snygg så jag tänkte att jag ”behövde” den ändåmartinot skrev:Får man lov att vara nyfiken och undra varför tackade du nej när det var ett sådant extremt gyllene tillfälle?LarsOJ skrev:De ringde från ÅF och undrade om jag ville gå vidare och lägga beställning enl. offerten jag fick i fredags. Han nämnde såklart att det var sista chansen för bonusen idag. Skulle ju va 70’ på denna då de kunde leverera innan årsskiftet.
Jag tackade nej så om någon är sugen så är det kanske en bra affär. Offert och spec. ovan i tråden.
Var du inte nöjd med just Born, och blev det någon annan elbil istället isf?
Eller är du generellt tveksam till att ta steget att gå över elbilar?

Aldrig tveksam till att köpa trevliga bilar oavsett drivlina/drivmedel. Har beställt en Buzz men det är till firman.
Re: Cupra Born
Jo, kan även vara värt att testa andra däck också (förutom att ändra lufttryck).LarsOJ skrev:För det första så ”behöver” jag den inte. Har fn. alldeles för många bilar för olika behov. Däremot tycker jag Cupra är så jäkla snygg så jag tänkte att jag ”behövde” den ändåmartinot skrev:Får man lov att vara nyfiken och undra varför tackade du nej när det var ett sådant extremt gyllene tillfälle?LarsOJ skrev:De ringde från ÅF och undrade om jag ville gå vidare och lägga beställning enl. offerten jag fick i fredags. Han nämnde såklart att det var sista chansen för bonusen idag. Skulle ju va 70’ på denna då de kunde leverera innan årsskiftet.
Jag tackade nej så om någon är sugen så är det kanske en bra affär. Offert och spec. ovan i tråden.
Var du inte nöjd med just Born, och blev det någon annan elbil istället isf?
Eller är du generellt tveksam till att ta steget att gå över elbilar?För att köra ärenden Norrort-Sth (som jag gör några ggr om dan). Då skulle den kunna ersätta en diesel Ford Ranger. Men efter provtur på E4 fick jag kalla fötter för däcksbuller. Sen var just den bilen lite snålt utrustad och där brukar man ju ångra sig. Jag ska in till handlaren och speca upp en som känns rätt och se vart det landar. Ska också ta en provtur med mindre luft i däcken som jag fick tips om.
Aldrig tveksam till att köpa trevliga bilar oavsett drivlina/drivmedel. Har beställt en Buzz men det är till firman.
Håller med om att den är riktigt snygg både i standard grått, men även sett den i den snygga blå metallic (skulle nog välja den).
Synd bara att du missar 70 KSEK-bonus? Hade kanske gått att ändra konfig/däck i efterhand om du hade lagt beställning i går.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Cupra Born
Då är vi eniga om färgen... Jag har den blåa och beställde den gråamartinot skrev:Jo, kan även vara värt att testa andra däck också (förutom att ändra lufttryck).LarsOJ skrev:För det första så ”behöver” jag den inte. Har fn. alldeles för många bilar för olika behov. Däremot tycker jag Cupra är så jäkla snygg så jag tänkte att jag ”behövde” den ändåmartinot skrev:Får man lov att vara nyfiken och undra varför tackade du nej när det var ett sådant extremt gyllene tillfälle?LarsOJ skrev:De ringde från ÅF och undrade om jag ville gå vidare och lägga beställning enl. offerten jag fick i fredags. Han nämnde såklart att det var sista chansen för bonusen idag. Skulle ju va 70’ på denna då de kunde leverera innan årsskiftet.
Jag tackade nej så om någon är sugen så är det kanske en bra affär. Offert och spec. ovan i tråden.
Var du inte nöjd med just Born, och blev det någon annan elbil istället isf?
Eller är du generellt tveksam till att ta steget att gå över elbilar?För att köra ärenden Norrort-Sth (som jag gör några ggr om dan). Då skulle den kunna ersätta en diesel Ford Ranger. Men efter provtur på E4 fick jag kalla fötter för däcksbuller. Sen var just den bilen lite snålt utrustad och där brukar man ju ångra sig. Jag ska in till handlaren och speca upp en som känns rätt och se vart det landar. Ska också ta en provtur med mindre luft i däcken som jag fick tips om.
Aldrig tveksam till att köpa trevliga bilar oavsett drivlina/drivmedel. Har beställt en Buzz men det är till firman.
Håller med om att den är riktigt snygg både i standard grått, men även sett den i den snygga blå metallic (skulle nog välja den).
Synd bara att du missar 70 KSEK-bonus? Hade kanske gått att ändra konfig/däck i efterhand om du hade lagt beställning i går.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Cupra Born
Just den bilen jag fått offert på var ju redan byggd och på väg hit (med 70’ bonus) så svårt att ändra på den. Visst hade kunnat panikbeställa en annan (med 50’ bonus) men vill hinna kolla om det går att få ner däckbullret först.martinot skrev:Jo, kan även vara värt att testa andra däck också (förutom att ändra lufttryck).LarsOJ skrev:För det första så ”behöver” jag den inte. Har fn. alldeles för många bilar för olika behov. Däremot tycker jag Cupra är så jäkla snygg så jag tänkte att jag ”behövde” den ändåmartinot skrev:Får man lov att vara nyfiken och undra varför tackade du nej när det var ett sådant extremt gyllene tillfälle?LarsOJ skrev:De ringde från ÅF och undrade om jag ville gå vidare och lägga beställning enl. offerten jag fick i fredags. Han nämnde såklart att det var sista chansen för bonusen idag. Skulle ju va 70’ på denna då de kunde leverera innan årsskiftet.
Jag tackade nej så om någon är sugen så är det kanske en bra affär. Offert och spec. ovan i tråden.
Var du inte nöjd med just Born, och blev det någon annan elbil istället isf?
Eller är du generellt tveksam till att ta steget att gå över elbilar?För att köra ärenden Norrort-Sth (som jag gör några ggr om dan). Då skulle den kunna ersätta en diesel Ford Ranger. Men efter provtur på E4 fick jag kalla fötter för däcksbuller. Sen var just den bilen lite snålt utrustad och där brukar man ju ångra sig. Jag ska in till handlaren och speca upp en som känns rätt och se vart det landar. Ska också ta en provtur med mindre luft i däcken som jag fick tips om.
Aldrig tveksam till att köpa trevliga bilar oavsett drivlina/drivmedel. Har beställt en Buzz men det är till firman.
Håller med om att den är riktigt snygg både i standard grått, men även sett den i den snygga blå metallic (skulle nog välja den).
Synd bara att du missar 70 KSEK-bonus? Hade kanske gått att ändra konfig/däck i efterhand om du hade lagt beställning i går.
Tror också deras nybilsförsäljning tvärdött nu så får se om det kommer några kampanjer innan årsskiftet.
Re: Cupra Born
Det kommer säkert kampanjer, men lär bli svårt att slå 120k avdrag (70k bonus + 48k rabatt fick jag). Var ju extremt generös rabatt om man kör Cupras finansiering med hög ränta. För mig var det ett självklart val, precis som det för mig är självklart att lösa lånet bums.LarsOJ skrev:Just den bilen jag fått offert på var ju redan byggd och på väg hit (med 70’ bonus) så svårt att ändra på den. Visst hade kunnat panikbeställa en annan (med 50’ bonus) men vill hinna kolla om det går att få ner däckbullret först.martinot skrev:Jo, kan även vara värt att testa andra däck också (förutom att ändra lufttryck).LarsOJ skrev:För det första så ”behöver” jag den inte. Har fn. alldeles för många bilar för olika behov. Däremot tycker jag Cupra är så jäkla snygg så jag tänkte att jag ”behövde” den ändåmartinot skrev:Får man lov att vara nyfiken och undra varför tackade du nej när det var ett sådant extremt gyllene tillfälle?LarsOJ skrev:De ringde från ÅF och undrade om jag ville gå vidare och lägga beställning enl. offerten jag fick i fredags. Han nämnde såklart att det var sista chansen för bonusen idag. Skulle ju va 70’ på denna då de kunde leverera innan årsskiftet.
Jag tackade nej så om någon är sugen så är det kanske en bra affär. Offert och spec. ovan i tråden.
Var du inte nöjd med just Born, och blev det någon annan elbil istället isf?
Eller är du generellt tveksam till att ta steget att gå över elbilar?För att köra ärenden Norrort-Sth (som jag gör några ggr om dan). Då skulle den kunna ersätta en diesel Ford Ranger. Men efter provtur på E4 fick jag kalla fötter för däcksbuller. Sen var just den bilen lite snålt utrustad och där brukar man ju ångra sig. Jag ska in till handlaren och speca upp en som känns rätt och se vart det landar. Ska också ta en provtur med mindre luft i däcken som jag fick tips om.
Aldrig tveksam till att köpa trevliga bilar oavsett drivlina/drivmedel. Har beställt en Buzz men det är till firman.
Håller med om att den är riktigt snygg både i standard grått, men även sett den i den snygga blå metallic (skulle nog välja den).
Synd bara att du missar 70 KSEK-bonus? Hade kanske gått att ändra konfig/däck i efterhand om du hade lagt beställning i går.
Tror också deras nybilsförsäljning tvärdött nu så får se om det kommer några kampanjer innan årsskiftet.
Dock har jag full förståelse för att man vill ha lite tillval. Jag har inte landat riktigt i hur jag ska göra. Smartast ekonomiskt vore att sälja den blåa så fort bonusen trillat in. Men tyvärr skulle jag då sakna både DCC och HUD väldigt mycket.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021