Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Postat: 03 jun 2022 17:58
På vilket sätt är Ioniq5 en suv?
Jag skulle nog säga att det är en Crossover. Ioniq 5 är tydligen 15,7 cm högre än en Model 3 och har tydligen bara(?) 2 cm högre markfrigång...jonasl skrev:På vilket sätt är Ioniq5 en suv?
CUV/SUV, samma sak, busskänslan finns där i båda. Jag vill sitta lågt och inte upprätt.jonasl skrev:På vilket sätt är Ioniq5 en suv?
Framför allt så är det mycket busskänsla i chassi och styrningen.OfarligTesla skrev:CUV/SUV, samma sak, busskänslan finns där i båda. Jag vill sitta lågt och inte upprätt.jonasl skrev:På vilket sätt är Ioniq5 en suv?
Det är svårt att gå tillbaka till låg bil när man haft en hög har jag märkt... :/OfarligTesla skrev:CUV/SUV, samma sak, busskänslan finns där i båda. Jag vill sitta lågt och inte upprätt.jonasl skrev:På vilket sätt är Ioniq5 en suv?
Tycker nog det är svårt att förmå sig att köpa en hög bil efter att ha provkört en så kommer nog inte hamna i en sådan från första början. Har aldrig tyckt att det var en bra körupplevelse i någon SUV/CUV jag testat faktiskt så har blivit avtänd direkt.taliz skrev:Det är svårt att gå tillbaka till låg bil när man haft en hög har jag märkt... :/
Vi har och har haft en varje under en längre tid.OfarligTesla skrev:Tycker nog det är svårt att förmå sig att köpa en hög bil efter att ha provkört en så kommer nog inte hamna i en sådan från första början. Har aldrig tyckt att det var en bra körupplevelse i någon SUV/CUV jag testat faktiskt så har blivit avtänd direkt.taliz skrev:Det är svårt att gå tillbaka till låg bil när man haft en hög har jag märkt... :/
Tvärt om för mig. När jag kör farsans höga bil vill jag tillbaka till min låga. Det är något med den höga sittställningen som inte passar mig.taliz skrev:Det är svårt att gå tillbaka till låg bil när man haft en hög har jag märkt... :/OfarligTesla skrev:CUV/SUV, samma sak, busskänslan finns där i båda. Jag vill sitta lågt och inte upprätt.jonasl skrev:På vilket sätt är Ioniq5 en suv?
Håller helt med. Mycket roligare att köra en bil som ligger nära vägen. Hög sittställning är ett nödvändigt ont för ptaktikaliteten med en stor och rymlig bil för sju...Fredrik j skrev:Tvärt om för mig. När jag kör farsans höga bil vill jag tillbaka till min låga. Det är något med den höga sittställningen som inte passar mig.taliz skrev:Det är svårt att gå tillbaka till låg bil när man haft en hög har jag märkt... :/OfarligTesla skrev:CUV/SUV, samma sak, busskänslan finns där i båda. Jag vill sitta lågt och inte upprätt.jonasl skrev:På vilket sätt är Ioniq5 en suv?
Ju lägre desto bättre. Får se när man blir mindre rörlig. Det är ju därför farsan kör SUV numera.
Det är sittställningen i kombination med överdrivet rymlig interiör som är mitt problem. Bäst trivs jag i min Porsche Cayman. Gott om utrymme för min 194cm/107kg men låg sittställning. Problemet där är ju att familjen inte får plats.Legato skrev:Håller helt med. Mycket roligare att köra en bil som ligger nära vägen. Hög sittställning är ett nödvändigt ont för ptaktikaliteten med en stor och rymlig bil för sju...Fredrik j skrev:Tvärt om för mig. När jag kör farsans höga bil vill jag tillbaka till min låga. Det är något med den höga sittställningen som inte passar mig.taliz skrev:Det är svårt att gå tillbaka till låg bil när man haft en hög har jag märkt... :/OfarligTesla skrev:CUV/SUV, samma sak, busskänslan finns där i båda. Jag vill sitta lågt och inte upprätt.jonasl skrev:På vilket sätt är Ioniq5 en suv?
Ju lägre desto bättre. Får se när man blir mindre rörlig. Det är ju därför farsan kör SUV numera.
Ja, jag fattar inte MB:s grafika design i mjukvaran alls. Har man fortfarande Windows Vista och Windows Media Player som best-practice i Tyskland? Det är som som inte har tittat på en iPad de senaste 6-7 åren.OfarligTesla skrev:Infotainmentet kändes som en dator eller surfplatta men designen på UI:t gjorde att den verkade vara 10 år gammal, blev alltså inte wowad av det.
Gillar mycket med Mercedes bilar, men UI på infotainment är verkligen inte vackert eller bra. Ser ut som en P12 designat det för 20 år sedan.spacecoin skrev:Ja, jag fattar inte MB:s grafika design i mjukvaran alls. Har man fortfarande Windows Vista och Windows Media Player som best-practice i Tyskland? Det är som som inte har tittat på en iPad de senaste 6-7 åren.OfarligTesla skrev:Infotainmentet kändes som en dator eller surfplatta men designen på UI:t gjorde att den verkade vara 10 år gammal, blev alltså inte wowad av det.
Mercedes:
Apple:
https://developer.apple.com/design/huma ... /app-icon/
Det är ju rappt och rätt bra på dom nya EQ-bilarna, men det ser för jävligt ut. Bort med den här "glossy"-känslan och ta bort hälften av färgerna så blir det bra. Det räcker med att sno iOS eller Android design guidelines, byta ut lite färger och så är man hemma.martinot skrev:Gillar mycket med Mercedes bilar, men UI på infotainment är verkligen inte vackert eller bra. Ser ut som en P12 designat det för 20 år sedan.spacecoin skrev:Ja, jag fattar inte MB:s grafika design i mjukvaran alls. Har man fortfarande Windows Vista och Windows Media Player som best-practice i Tyskland? Det är som som inte har tittat på en iPad de senaste 6-7 åren.OfarligTesla skrev:Infotainmentet kändes som en dator eller surfplatta men designen på UI:t gjorde att den verkade vara 10 år gammal, blev alltså inte wowad av det.
Mercedes:
Apple:
https://developer.apple.com/design/huma ... /app-icon/
Jo, det verkar inte vara processorkraft/grafikkraft som saknas hos Mercedes. Där verkar de ligga lika bra till som tex. Tesla och Polestar.spacecoin skrev:Det är ju rappt och rätt bra på dom nya EQ-bilarna, men det ser för jävligt ut. Bort med den här "glossy"-känslan och ta bort hälften av färgerna så blir det bra. Det räcker med att sno iOS eller Android design guidelines, byta ut lite färger och så är man hemma.martinot skrev:Gillar mycket med Mercedes bilar, men UI på infotainment är verkligen inte vackert eller bra. Ser ut som en P12 designat det för 20 år sedan.spacecoin skrev:Ja, jag fattar inte MB:s grafika design i mjukvaran alls. Har man fortfarande Windows Vista och Windows Media Player som best-practice i Tyskland? Det är som som inte har tittat på en iPad de senaste 6-7 åren.OfarligTesla skrev:Infotainmentet kändes som en dator eller surfplatta men designen på UI:t gjorde att den verkade vara 10 år gammal, blev alltså inte wowad av det.
Mercedes:
Apple:
https://developer.apple.com/design/huma ... /app-icon/
Håller med. Som tur är, är det ju i alla fall enkelt att fixa, rent tekniskt. Hoppas att dom gör något åt det.martinot skrev:Det som saknas är total frånvaro av smak hos UX-människorna/designer hos Mercedes.
Även jag håller helt med, tål inte layouten i mb, och den stora skärmen ser jag ingen nytta med.martinot skrev:Jo, det verkar inte vara processorkraft/grafikkraft som saknas hos Mercedes. Där verkar de ligga lika bra till som tex. Tesla och Polestar.spacecoin skrev:Det är ju rappt och rätt bra på dom nya EQ-bilarna, men det ser för jävligt ut. Bort med den här "glossy"-känslan och ta bort hälften av färgerna så blir det bra. Det räcker med att sno iOS eller Android design guidelines, byta ut lite färger och så är man hemma.martinot skrev:Gillar mycket med Mercedes bilar, men UI på infotainment är verkligen inte vackert eller bra. Ser ut som en P12 designat det för 20 år sedan.spacecoin skrev:Ja, jag fattar inte MB:s grafika design i mjukvaran alls. Har man fortfarande Windows Vista och Windows Media Player som best-practice i Tyskland? Det är som som inte har tittat på en iPad de senaste 6-7 åren.OfarligTesla skrev:Infotainmentet kändes som en dator eller surfplatta men designen på UI:t gjorde att den verkade vara 10 år gammal, blev alltså inte wowad av det.
Mercedes:
Apple:
https://developer.apple.com/design/huma ... /app-icon/
Det som saknas är total frånvaro av smak hos UX-människorna/designer hos Mercedes.
Ja jag fick väldigt mycket vibbar av Aero från Vistatiden, inte direkt modernt med andra ord. Hade de slängt in Android Automotive i den eller gjort något liknande själva så hade "vill-ha-begäret" för en EQE varit högt från min sida då jag faktiskt tycker det är den största bristen med bilen. Kanske är löjligt men jag hade inte klarat av att ha det där varje gång jag skall köra bilen.spacecoin skrev:Ja, jag fattar inte MB:s grafika design i mjukvaran alls. Har man fortfarande Windows Vista och Windows Media Player som best-practice i Tyskland? Det är som som inte har tittat på en iPad de senaste 6-7 åren.
Mercedes:
Apple:
https://developer.apple.com/design/huma ... /app-icon/
Vad är det du ogillar med Audis system? Tycker den "nya' generationen som kom med e-tron är riktigt bra faktiskt.OfarligTesla skrev:Ja jag fick väldigt mycket vibbar av Aero från Vistatiden, inte direkt modernt med andra ord. Hade de slängt in Android Automotive i den eller gjort något liknande själva så hade "vill-ha-begäret" för en EQE varit högt från min sida då jag faktiskt tycker det är den största bristen med bilen. Kanske är löjligt men jag hade inte klarat av att ha det där varje gång jag skall köra bilen.spacecoin skrev:Ja, jag fattar inte MB:s grafika design i mjukvaran alls. Har man fortfarande Windows Vista och Windows Media Player som best-practice i Tyskland? Det är som som inte har tittat på en iPad de senaste 6-7 åren.
Mercedes:
Apple:
https://developer.apple.com/design/huma ... /app-icon/
Tycker det är ett bättre system än många konkurrenter men det är mest designen som är problemet, hur det fungerar tycker jag är mycket bättre än det Audi, BMW och Porsche kör.
Tycker det är för mycket menyer och allt är helskärmsläge utan lager, ganska gammaldags sätt att tänka på UI tycker jag, saker bör hamna som fönster ovanpå t.ex. navigationen. Sedan ogillar jag att man delar upp klimatkontroller till en egen skärm istället för att utnyttja en stor till allt.Legato skrev:
Vad är det du ogillar med Audis system? Tycker den "nya' generationen som kom med e-tron är riktigt bra faktiskt.
OK! Jag tycker flera separata skärmar är en fördel där man slipper lägga saker "ovanpå" andra. Exempelvis får man ju en bra överblick över navigationen i e-trons instrumentbräda utöver möjligheten att ha det i HUD.OfarligTesla skrev:Tycker det är för mycket menyer och allt är helskärmsläge utan lager, ganska gammaldags sätt att tänka på UI tycker jag, saker bör hamna som fönster ovanpå t.ex. navigationen. Sedan ogillar jag att man delar upp klimatkontroller till en egen skärm istället för att utnyttja en stor till allt.Legato skrev:
Vad är det du ogillar med Audis system? Tycker den "nya' generationen som kom med e-tron är riktigt bra faktiskt.
Ja jag ser gärna en skärm framför föraren så tänker mer på mittenskärmen, tycker det är mycket smidigare att det lägger sig i lager som fönster som på vilken dator som helst. Sedan håller jag med om att FSD-vyn tar för stor plats så Teslas system är inte perfekt. Men tycker inte Audis system andas 20-tal när man använder systemet, generellt verkar tyskarna ha Garmin årsmodell 2008 som designmål för navigationen.Legato skrev:OK! Jag tycker flera separata skärmar är en fördel där man slipper lägga saker "ovanpå" andra. Exempelvis får man ju en bra överblick över navigationen i e-trons instrumentbräda utöver möjligheten att ha det i HUD.
Tycker inte det är så smidigt i S/X att tex Spotify+Energigraf gör att navigationen helt "täcks". Tycker inte heller det är bra att "FSD-vyn" tar upp så stor del av skärmen, tycker mycket annat är viktigare att se.
Systemet i sig gillar jag verkligen, däremot saknar jag vissa centrala funktioner som tex energigraf...
Hade man haft samma flexibilitet som på en dator och kunnat ändra storlek på fönstren och placerat dem var man vill, så hade jag tyckt Teslas system var klart bättre. Nu är det hugget som stucket för mig, tydliga för och nackdelar med båda.OfarligTesla skrev:Ja jag ser gärna en skärm framför föraren så tänker mer på mittenskärmen, tycker det är mycket smidigare att det lägger sig i lager som fönster som på vilken dator som helst. Sedan håller jag med om att FSD-vyn tar för stor plats så Teslas system är inte perfekt. Men tycker inte Audis system andas 20-tal när man använder systemet, generellt verkar tyskarna ha Garmin årsmodell 2008 som designmål för navigationen.Legato skrev:OK! Jag tycker flera separata skärmar är en fördel där man slipper lägga saker "ovanpå" andra. Exempelvis får man ju en bra överblick över navigationen i e-trons instrumentbräda utöver möjligheten att ha det i HUD.
Tycker inte det är så smidigt i S/X att tex Spotify+Energigraf gör att navigationen helt "täcks". Tycker inte heller det är bra att "FSD-vyn" tar upp så stor del av skärmen, tycker mycket annat är viktigare att se.
Systemet i sig gillar jag verkligen, däremot saknar jag vissa centrala funktioner som tex energigraf...
OfarligTesla skrev:Sedan håller jag med om att FSD-vyn tar för stor plats så Teslas system är inte perfekt. Men tycker inte Audis system andas 20-tal när man använder systemet, generellt verkar tyskarna ha Garmin årsmodell 2008 som designmål för navigationen.
Detta hade jag gärna sätt på framtidens infotainmentsystem - oavsett biltillverkare!Legato skrev:Hade man haft samma flexibilitet som på en dator och kunnat ändra storlek på fönstren och placerat dem var man vill, så hade jag tyckt