Sida 7 av 10

Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 14 okt 2022 21:57
av jpetters
Bilen är som påpekat blind i ett större område fram och delvis bak. Utan rengöring av kameran bak så är det dessvärre bra att glömma denna funktion vintertid och när det är mörkt.

Hade Tesla lagt till en kamera i fronten och rengöring bak så hade det kanske fungerat, på sikt. Nu är det dessvärre svårt, sannolikt omöjligt, att få det tillräckligt bra. Halvbra är helt enkelt inte bra nog.
Redan nu, med USS, är det knappt ok att inte ha en kamera i "grillen". Åtminstone S och X är inga små bilar och ganska knixiga i många garage.

Xen vi har får rulla på ett par år till, sen blir det nog en bil med lite fler bra hjälpmedel, från ett annat märke.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 14 okt 2022 22:48
av mikebike
Bengt skrev:
Frontkameran missar en meter närmast bilens front, så det bör inte vara något större problem så länge ingen ställer saker i det området efter att bilen har stängts av.
Jag måste alltid fickparkera hemma. När jag skall köra iväg har bilarna både bakom och framför bytts ut flera gånger.
Avståndet till andra bilar är i stort sett alltid mindre än en meter.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 14 okt 2022 22:51
av mikebike
jpetters skrev:
Bilen är som påpekat blind i ett större område fram och delvis bak. Utan rengöring av kameran bak så är det dessvärre bra att glömma denna funktion vintertid och när det är mörkt.

Hade Tesla lagt till en kamera i fronten och rengöring bak så hade det kanske fungerat, på sikt. Nu är det dessvärre svårt, sannolikt omöjligt, att få det tillräckligt bra. Halvbra är helt enkelt inte bra nog.
Redan nu, med USS, är det knappt ok att inte ha en kamera i "grillen". Åtminstone S och X är inga små bilar och ganska knixiga i många garage.

Xen vi har får rulla på ett par år till, sen blir det nog en bil med lite fler bra hjälpmedel, från ett annat märke.
Många andra bilar har s.k. 360 degree view. Jag har aldrig kört någon bil med detta, men det sägs att det är väldigt bekvämt.
Dock förutsätter det en frontmonterad kamera.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 00:37
av Gustafsson
Om man tittar på t.ex. mätverktyget i iphone så mäter den avstånd i sidled och djup med några millimeters precision. Förvånande välfungerande, så jag tror att med optik och bra mjukvara, så kan detta i princip bli mycket bättre än uss. Men det återstår att visa.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 00:53
av Curik
Gustafsson skrev:
Om man tittar på t.ex. mätverktyget i iphone så mäter den avstånd i sidled och djup med några millimeters precision. Förvånande välfungerande, så jag tror att med optik och bra mjukvara, så kan detta i princip bli mycket bättre än uss. Men det återstår att visa.
Några millimeter? Apple säger ju själva att precisionen under 50 cm är kass. :roll: Och att det dessutom bara funkar på rektangulära objekt.

Detta alltså med en kamera som går att rikta, det gör det inte på en Tesla. Så jag tror på det när jag ser det.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 03:44
av backe
Curik skrev:
Gustafsson skrev:
Om man tittar på t.ex. mätverktyget i iphone så mäter den avstånd i sidled och djup med några millimeters precision. Förvånande välfungerande, så jag tror att med optik och bra mjukvara, så kan detta i princip bli mycket bättre än uss. Men det återstår att visa.
Några millimeter? Apple säger ju själva att precisionen under 50 cm är kass. :roll: Och att det dessutom bara funkar på rektangulära objekt.

Detta alltså med en kamera som går att rikta, det gör det inte på en Tesla. Så jag tror på det när jag ser det.

Nyare iPhone och iPad kan nog mäta ganska bra, men då har dessa en Lidar. Och Lidar vet vi vad Elon tycker om.
I slutändan finns LIDAR-skannern i iPhone 13 Pro-serien och iPad Pro-modellerna för att förbättra noggrannheten för avstånd och mätning - något som är känt för att inte vara särskilt exakt med bara kamerasensorer.
“Lidar is a fool’s errand,” Elon Musk said. “Anyone relying on lidar is doomed. Doomed! [They are] expensive sensors that are unnecessary. It’s like having a whole bunch of expensive appendices. Like, one appendix is bad, well now you have a whole bunch of them, it’s ridiculous, you’ll see.”
https://www.pocket-lint.com/sv-se/telef ... tt.amphtml

https://techcrunch.com/2019/04/22/anyon ... -says/amp/

https://support.apple.com/sv-se/HT208924

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 06:27
av Dafro
mikebike skrev:
jpetters skrev:
Bilen är som påpekat blind i ett större område fram och delvis bak. Utan rengöring av kameran bak så är det dessvärre bra att glömma denna funktion vintertid och när det är mörkt.

Hade Tesla lagt till en kamera i fronten och rengöring bak så hade det kanske fungerat, på sikt. Nu är det dessvärre svårt, sannolikt omöjligt, att få det tillräckligt bra. Halvbra är helt enkelt inte bra nog.
Redan nu, med USS, är det knappt ok att inte ha en kamera i "grillen". Åtminstone S och X är inga små bilar och ganska knixiga i många garage.

Xen vi har får rulla på ett par år till, sen blir det nog en bil med lite fler bra hjälpmedel, från ett annat märke.
Många andra bilar har s.k. 360 degree view. Jag har aldrig kört någon bil med detta, men det sägs att det är väldigt bekvämt.
Dock förutsätter det en frontmonterad kamera.
Det är det och det är den kameran jag använder nör jag vill parkera närmare än USS tycker, på min bil piper det konstant när man är under 2-3 dm och oftast behöver man komma närmare på trånga parkeringar.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 12:21
av Gustafsson
Curik skrev:
Gustafsson skrev:
Om man tittar på t.ex. mätverktyget i iphone så mäter den avstånd i sidled och djup med några millimeters precision. Förvånande välfungerande, så jag tror att med optik och bra mjukvara, så kan detta i princip bli mycket bättre än uss. Men det återstår att visa.
Några millimeter? Apple säger ju själva att precisionen under 50 cm är kass. :roll: Och att det dessutom bara funkar på rektangulära objekt.

Detta alltså med en kamera som går att rikta, det gör det inte på en Tesla. Så jag tror på det när jag ser det.
Jag använder funktionen mer och mer, mätt fönsterbågar nu senast med telefonen någon meter från objektet. Finns säkert situationer där det inte funkar, men då skilde det inte mer än 0,5 cm högst. Så några 50 cm är det ju inte alls fråga om om man mäter på nära objekt, vilket det ju är fråga om här. Ser inte att uss kunde gjort samma trick.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 12:25
av OfarligTesla
Gustafsson skrev:
Jag använder funktionen mer och mer, mätt fönsterbågar nu senast med telefonen någon meter från objektet. Finns säkert situationer där det inte funkar, men då skilde det inte mer än 0,5 cm högst. Så några 50 cm är det ju inte alls fråga om om man mäter på nära objekt, vilket det ju är fråga om här. Ser inte att uss kunde gjort samma trick.
Vad har du för telefon dock? För de kamerabaserade var verkligen inte bra, det var först när LIDAR kom som de faktiskt blev användbara.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 12:26
av backe
Gustafsson skrev:
Curik skrev:
Gustafsson skrev:
Om man tittar på t.ex. mätverktyget i iphone så mäter den avstånd i sidled och djup med några millimeters precision. Förvånande välfungerande, så jag tror att med optik och bra mjukvara, så kan detta i princip bli mycket bättre än uss. Men det återstår att visa.
Några millimeter? Apple säger ju själva att precisionen under 50 cm är kass. :roll: Och att det dessutom bara funkar på rektangulära objekt.

Detta alltså med en kamera som går att rikta, det gör det inte på en Tesla. Så jag tror på det när jag ser det.
Jag använder funktionen mer och mer, mätt fönsterbågar nu senast med telefonen någon meter från objektet. Finns säkert situationer där det inte funkar, men då skilde det inte mer än 0,5 cm högst. Så några 50 cm är det ju inte alls fråga om om man mäter på nära objekt, vilket det ju är fråga om här. Ser inte att uss kunde gjort samma trick.

Läs mitt inlägg ovan, iPhone har en Lidar som gör att det fungerar ganska bra. Med bara kamera mindre bra.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 13:39
av flamman
Här är från en iPhone utan Lidar, dvs bara baserat på kamera. Den är inte riktigt så exakt som bilden ger sken av, +/- 5-7 cm ungefär.
Inte alls vetenskapligt men visar ändå på vad en kamera klarar av. Denna bygger dock mkt på gyroskopet (eller vad sensorn heter) i iPhone tillsammans med kameran. En Tesla lär ju snarare använda bilens rörelse framåt/bakåt som referens och att kamerans höjd över marken är fast och känd.
Hela denna tråden är ju mest gissningar (inkl det här inlägget!) kring hur Tesla kommer lösa det och hur bra det kommer bli, det ska bli ”intressant” vad Tesla lyckas med när mjukvaran väl kommer. Det är synd att de tar bort USS, tycker det är kanon i kombination med kamerorna (och speglarna!) när man parkerar.
F018BC9C-996A-44F3-B469-3BC507869FD1.jpeg

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 13:46
av taliz
mikebike skrev:
jpetters skrev:
Bilen är som påpekat blind i ett större område fram och delvis bak. Utan rengöring av kameran bak så är det dessvärre bra att glömma denna funktion vintertid och när det är mörkt.

Hade Tesla lagt till en kamera i fronten och rengöring bak så hade det kanske fungerat, på sikt. Nu är det dessvärre svårt, sannolikt omöjligt, att få det tillräckligt bra. Halvbra är helt enkelt inte bra nog.
Redan nu, med USS, är det knappt ok att inte ha en kamera i "grillen". Åtminstone S och X är inga små bilar och ganska knixiga i många garage.

Xen vi har får rulla på ett par år till, sen blir det nog en bil med lite fler bra hjälpmedel, från ett annat märke.
Många andra bilar har s.k. 360 degree view. Jag har aldrig kört någon bil med detta, men det sägs att det är väldigt bekvämt.
Dock förutsätter det en frontmonterad kamera.
Nej, det behövs ingen kamera i fronten. Det räcker med en i vindrutan för nästan alla situationer.
Varför? För att man enkelt via mjukvara kan extrapolera.

Kör du mot ett statiskt objekt, tex en vägg eller en parkerad bil, så kan ju kameran spela in i "förväg". Mjukvaran kan sen enkelt räkna ut och visualisera hur det ser ut när du närmar dig, trots att kameran rent fysiskt inte längre ser objektet.
Ford använder tex denna metod för att visualisera marken under bilen när man kör offroad, trots att de inte har någon kamera under bilen.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 13:50
av taliz
flamman skrev:
Här är från en iPhone utan Lidar, dvs bara baserat på kamera. Den är inte riktigt så exakt som bilden ger sken av, +/- 5-7 cm ungefär.
Är inte det t.o.m. bättre än USS?
Vill minnas att alla bilar jag kört med sensorer blinkar rött och ger ett ihållande tjut vid ca 20cm, dvs under det kan de inte mäta med någon tillförlitlighet.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 13:55
av Anderzzon
taliz skrev:
mikebike skrev:
jpetters skrev:
Bilen är som påpekat blind i ett större område fram och delvis bak. Utan rengöring av kameran bak så är det dessvärre bra att glömma denna funktion vintertid och när det är mörkt.

Hade Tesla lagt till en kamera i fronten och rengöring bak så hade det kanske fungerat, på sikt. Nu är det dessvärre svårt, sannolikt omöjligt, att få det tillräckligt bra. Halvbra är helt enkelt inte bra nog.
Redan nu, med USS, är det knappt ok att inte ha en kamera i "grillen". Åtminstone S och X är inga små bilar och ganska knixiga i många garage.

Xen vi har får rulla på ett par år till, sen blir det nog en bil med lite fler bra hjälpmedel, från ett annat märke.
Många andra bilar har s.k. 360 degree view. Jag har aldrig kört någon bil med detta, men det sägs att det är väldigt bekvämt.
Dock förutsätter det en frontmonterad kamera.
Nej, det behövs ingen kamera i fronten. Det räcker med en i vindrutan för nästan alla situationer.
Varför? För att man enkelt via mjukvara kan extrapolera.

Kör du mot ett statiskt objekt, tex en vägg eller en parkerad bil, så kan ju kameran spela in i "förväg". Mjukvaran kan sen enkelt räkna ut och visualisera hur det ser ut när du närmar dig, trots att kameran rent fysiskt inte längre ser objektet.
Ford använder tex denna metod för att visualisera marken under bilen när man kör offroad, trots att de inte har någon kamera under bilen.
Problemet blir ju som någon skrev här tidigare om föremålet framför har flyttat sig medan bilen stod parkerad. Alltså det som händer ofta när man är fickparkerad. I så fall måste bilen filma hela tiden för att kunna räkna ut hur långt det är till bilen framför när du sedan ska köra iväg.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 16:32
av LarsOJ
taliz skrev:
mikebike skrev:
jpetters skrev:
Bilen är som påpekat blind i ett större område fram och delvis bak. Utan rengöring av kameran bak så är det dessvärre bra att glömma denna funktion vintertid och när det är mörkt.

Hade Tesla lagt till en kamera i fronten och rengöring bak så hade det kanske fungerat, på sikt. Nu är det dessvärre svårt, sannolikt omöjligt, att få det tillräckligt bra. Halvbra är helt enkelt inte bra nog.
Redan nu, med USS, är det knappt ok att inte ha en kamera i "grillen". Åtminstone S och X är inga små bilar och ganska knixiga i många garage.

Xen vi har får rulla på ett par år till, sen blir det nog en bil med lite fler bra hjälpmedel, från ett annat märke.
Många andra bilar har s.k. 360 degree view. Jag har aldrig kört någon bil med detta, men det sägs att det är väldigt bekvämt.
Dock förutsätter det en frontmonterad kamera.
Nej, det behövs ingen kamera i fronten. Det räcker med en i vindrutan för nästan alla situationer.
Varför? För att man enkelt via mjukvara kan extrapolera.

Kör du mot ett statiskt objekt, tex en vägg eller en parkerad bil, så kan ju kameran spela in i "förväg". Mjukvaran kan sen enkelt räkna ut och visualisera hur det ser ut när du närmar dig, trots att kameran rent fysiskt inte längre ser objektet.
Ford använder tex denna metod för att visualisera marken under bilen när man kör offroad, trots att de inte har någon kamera under bilen.
Nej du har fel. Ford använder 4 kameror för detta och 360 graders vyerna. En i grillen, 2st på backspeglarna riktade snett nedåt/utåt och en bak.

https://www.ford.com/support/vehicle/br ... ee-cameras

Jag har samma system på min -22 F150 och det är klockrent. Sen sitter det fler kameror i vindrutan och på taket bakåt med det är för andra vyer och ADAS. Sen har dom givetvis USS och massa radars.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 16:35
av taliz
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
jpetters skrev:
Bilen är som påpekat blind i ett större område fram och delvis bak. Utan rengöring av kameran bak så är det dessvärre bra att glömma denna funktion vintertid och när det är mörkt.

Hade Tesla lagt till en kamera i fronten och rengöring bak så hade det kanske fungerat, på sikt. Nu är det dessvärre svårt, sannolikt omöjligt, att få det tillräckligt bra. Halvbra är helt enkelt inte bra nog.
Redan nu, med USS, är det knappt ok att inte ha en kamera i "grillen". Åtminstone S och X är inga små bilar och ganska knixiga i många garage.

Xen vi har får rulla på ett par år till, sen blir det nog en bil med lite fler bra hjälpmedel, från ett annat märke.
Många andra bilar har s.k. 360 degree view. Jag har aldrig kört någon bil med detta, men det sägs att det är väldigt bekvämt.
Dock förutsätter det en frontmonterad kamera.
Nej, det behövs ingen kamera i fronten. Det räcker med en i vindrutan för nästan alla situationer.
Varför? För att man enkelt via mjukvara kan extrapolera.

Kör du mot ett statiskt objekt, tex en vägg eller en parkerad bil, så kan ju kameran spela in i "förväg". Mjukvaran kan sen enkelt räkna ut och visualisera hur det ser ut när du närmar dig, trots att kameran rent fysiskt inte längre ser objektet.
Ford använder tex denna metod för att visualisera marken under bilen när man kör offroad, trots att de inte har någon kamera under bilen.
Nej du har fel. Ford använder 4 kameror för detta och 360 graders vyerna. En i grillen, 2st på backspeglarna riktade snett nedåt/utåt och en bak.

https://www.ford.com/support/vehicle/br ... ee-cameras

Jag har samma system på min -22 F150 och det är klockrent. Sen sitter det fler kameror i vindrutan och på taket bakåt med det är för andra vyer och ADAS. Sen har dom givetvis USS och massa radars.
Fel? Jag skrev att det inte sitter någon kamera under bilen. Det du beskriver är kameror som sitter runt om.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 17:08
av LarsOJ
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
jpetters skrev:
Bilen är som påpekat blind i ett större område fram och delvis bak. Utan rengöring av kameran bak så är det dessvärre bra att glömma denna funktion vintertid och när det är mörkt.

Hade Tesla lagt till en kamera i fronten och rengöring bak så hade det kanske fungerat, på sikt. Nu är det dessvärre svårt, sannolikt omöjligt, att få det tillräckligt bra. Halvbra är helt enkelt inte bra nog.
Redan nu, med USS, är det knappt ok att inte ha en kamera i "grillen". Åtminstone S och X är inga små bilar och ganska knixiga i många garage.

Xen vi har får rulla på ett par år till, sen blir det nog en bil med lite fler bra hjälpmedel, från ett annat märke.
Många andra bilar har s.k. 360 degree view. Jag har aldrig kört någon bil med detta, men det sägs att det är väldigt bekvämt.
Dock förutsätter det en frontmonterad kamera.
Nej, det behövs ingen kamera i fronten. Det räcker med en i vindrutan för nästan alla situationer.
Varför? För att man enkelt via mjukvara kan extrapolera.

Kör du mot ett statiskt objekt, tex en vägg eller en parkerad bil, så kan ju kameran spela in i "förväg". Mjukvaran kan sen enkelt räkna ut och visualisera hur det ser ut när du närmar dig, trots att kameran rent fysiskt inte längre ser objektet.
Ford använder tex denna metod för att visualisera marken under bilen när man kör offroad, trots att de inte har någon kamera under bilen.
Nej du har fel. Ford använder 4 kameror för detta och 360 graders vyerna. En i grillen, 2st på backspeglarna riktade snett nedåt/utåt och en bak.

https://www.ford.com/support/vehicle/br ... ee-cameras

Jag har samma system på min -22 F150 och det är klockrent. Sen sitter det fler kameror i vindrutan och på taket bakåt med det är för andra vyer och ADAS. Sen har dom givetvis USS och massa radars.
Fel? Jag skrev att det inte sitter någon kamera under bilen. Det du beskriver är kameror som sitter runt om.
Läst vad du skrivit igen och vad du svarade på. Du påstår att det inte behövs någon frontmonterad kamera. Du påstår att det räcker med vindruta. Sen skriver du att Ford använder denna metod. Det gör dom inte. Visa ett enda system som inte har en kamera i fronten?

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 17:42
av taliz
LarsOJ skrev:
Läst vad du skrivit igen och vad du svarade på. Du påstår att det inte behövs någon frontmonterad kamera. Du påstår att det räcker med vindruta. Sen skriver du att Ford använder denna metod. Det gör dom inte. Visa ett enda system som inte har en kamera i fronten?
Låt mig bokstavera det hela en gång till: extrapolera.
Om kameran sitter i fronten eller vindrutan är irrelevant, de ser båda framåt och därmed kan man använda det de filmar till att beräkna var statiska objekt kommer befinna sig i framtiden i förhållande till fordonets rörelse. Återigen, det är detta Ford gör för att visualisera hur det ser ut under bilen, trots att de inte har någon kamera under bilen.

Som påpekats tidigare fungerar det dock inte så bra om objekten inte är statiska.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 18:00
av LarsOJ
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Läst vad du skrivit igen och vad du svarade på. Du påstår att det inte behövs någon frontmonterad kamera. Du påstår att det räcker med vindruta. Sen skriver du att Ford använder denna metod. Det gör dom inte. Visa ett enda system som inte har en kamera i fronten?
Låt mig bokstavera det hela en gång till: extrapolera.
Om kameran sitter i fronten eller vindrutan är irrelevant, de ser båda framåt och därmed kan man använda det de filmar till att beräkna var statiska objekt kommer befinna sig i framtiden i förhållande till fordonets rörelse. Återigen, det är detta Ford gör för att visualisera hur det ser ut under bilen, trots att de inte har någon kamera under bilen.

Som påpekats tidigare fungerar det dock inte så bra om objekten inte är statiska.
Förutom att INGEN har ett system med kameran i vindrutan så placeringen är högst relevant. Jag vet att Tesla fans HOPPAS på att det ska gå att lösa med mjukvara/kamera i vindrutan och ”extrapolering”. Säg till när det funkar utan frontkamera.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 18:06
av mikebike
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Läst vad du skrivit igen och vad du svarade på. Du påstår att det inte behövs någon frontmonterad kamera. Du påstår att det räcker med vindruta. Sen skriver du att Ford använder denna metod. Det gör dom inte. Visa ett enda system som inte har en kamera i fronten?
Låt mig bokstavera det hela en gång till: extrapolera.
Om kameran sitter i fronten eller vindrutan är irrelevant, de ser båda framåt och därmed kan man använda det de filmar till att beräkna var statiska objekt kommer befinna sig i framtiden i förhållande till fordonets rörelse. Återigen, det är detta Ford gör för att visualisera hur det ser ut under bilen, trots att de inte har någon kamera under bilen.

Som påpekats tidigare fungerar det dock inte så bra om objekten inte är statiska.
Verkligheten är inte statisk.
Alltid när jag skall köra iväg så har bilarna framför och bakom bytts ut. Jag fickparkerar alltid hemma.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 18:06
av taliz
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Läst vad du skrivit igen och vad du svarade på. Du påstår att det inte behövs någon frontmonterad kamera. Du påstår att det räcker med vindruta. Sen skriver du att Ford använder denna metod. Det gör dom inte. Visa ett enda system som inte har en kamera i fronten?
Låt mig bokstavera det hela en gång till: extrapolera.
Om kameran sitter i fronten eller vindrutan är irrelevant, de ser båda framåt och därmed kan man använda det de filmar till att beräkna var statiska objekt kommer befinna sig i framtiden i förhållande till fordonets rörelse. Återigen, det är detta Ford gör för att visualisera hur det ser ut under bilen, trots att de inte har någon kamera under bilen.

Som påpekats tidigare fungerar det dock inte så bra om objekten inte är statiska.
Förutom att INGEN har ett system med kameran i vindrutan så placeringen är högst relevant. Jag vet att Tesla fans HOPPAS på att det ska gå att lösa med mjukvara/kamera i vindrutan och ”extrapolering”. Säg till när det funkar utan frontkamera.
Men herregud. Poängen med hänvisningen till Ford är att de visat att det fungerar med extrapolering i mjukvara. Det finns inget som säger att det skulle fungera sämre framför bilen än under den.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 18:08
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Läst vad du skrivit igen och vad du svarade på. Du påstår att det inte behövs någon frontmonterad kamera. Du påstår att det räcker med vindruta. Sen skriver du att Ford använder denna metod. Det gör dom inte. Visa ett enda system som inte har en kamera i fronten?
Låt mig bokstavera det hela en gång till: extrapolera.
Om kameran sitter i fronten eller vindrutan är irrelevant, de ser båda framåt och därmed kan man använda det de filmar till att beräkna var statiska objekt kommer befinna sig i framtiden i förhållande till fordonets rörelse. Återigen, det är detta Ford gör för att visualisera hur det ser ut under bilen, trots att de inte har någon kamera under bilen.

Som påpekats tidigare fungerar det dock inte så bra om objekten inte är statiska.
Verkligheten är inte statisk.
Alltid när jag skall köra iväg så har bilarna framför och bakom bytts ut. Jag fickparkerar alltid hemma.
Du missade sista raden i mitt inlägg eller?
Hursomhelst så kan Tesla enkelt lösa detta genom att använda sentry-systemet. Det är ju redan byggt för att fånga rörelse och då spela in.
Dvs bilen kan då "uppdatera" omgivningen automatiskt.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 18:16
av mikebike
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Läst vad du skrivit igen och vad du svarade på. Du påstår att det inte behövs någon frontmonterad kamera. Du påstår att det räcker med vindruta. Sen skriver du att Ford använder denna metod. Det gör dom inte. Visa ett enda system som inte har en kamera i fronten?
Låt mig bokstavera det hela en gång till: extrapolera.
Om kameran sitter i fronten eller vindrutan är irrelevant, de ser båda framåt och därmed kan man använda det de filmar till att beräkna var statiska objekt kommer befinna sig i framtiden i förhållande till fordonets rörelse. Återigen, det är detta Ford gör för att visualisera hur det ser ut under bilen, trots att de inte har någon kamera under bilen.

Som påpekats tidigare fungerar det dock inte så bra om objekten inte är statiska.
Verkligheten är inte statisk.
Alltid när jag skall köra iväg så har bilarna framför och bakom bytts ut. Jag fickparkerar alltid hemma.
Du missade sista raden i mitt inlägg eller?
Hursomhelst så kan Tesla enkelt lösa detta genom att använda sentry-systemet. Det är ju redan byggt för att fånga rörelse och då spela in.
Dvs bilen kan då "uppdatera" omgivningen automatiskt.
Nej, det funkar inte heller. Sentry drar minst 5% per dygn. Det blir 35% på en vecka. I runda slängar en hundring i veckan i elkostnad.
Normalt laddar jag drygt en timme varje torsdag kväll när vi veckohandlar. Det ger ungefär 15%. Om jag inte måste dela laddbox med någon annan, då får jag hälften.

Ovanstående matematikövning visar att det är fullständigt orealistiskt att ha Sentry igång, och att kostnaden ganska fort överskrider kostnaden för sensorerna.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 18:21
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Läst vad du skrivit igen och vad du svarade på. Du påstår att det inte behövs någon frontmonterad kamera. Du påstår att det räcker med vindruta. Sen skriver du att Ford använder denna metod. Det gör dom inte. Visa ett enda system som inte har en kamera i fronten?
Låt mig bokstavera det hela en gång till: extrapolera.
Om kameran sitter i fronten eller vindrutan är irrelevant, de ser båda framåt och därmed kan man använda det de filmar till att beräkna var statiska objekt kommer befinna sig i framtiden i förhållande till fordonets rörelse. Återigen, det är detta Ford gör för att visualisera hur det ser ut under bilen, trots att de inte har någon kamera under bilen.

Som påpekats tidigare fungerar det dock inte så bra om objekten inte är statiska.
Verkligheten är inte statisk.
Alltid när jag skall köra iväg så har bilarna framför och bakom bytts ut. Jag fickparkerar alltid hemma.
Du missade sista raden i mitt inlägg eller?
Hursomhelst så kan Tesla enkelt lösa detta genom att använda sentry-systemet. Det är ju redan byggt för att fånga rörelse och då spela in.
Dvs bilen kan då "uppdatera" omgivningen automatiskt.
Nej, det funkar inte heller. Sentry drar minst 5% per dygn. Det blir 35% på en vecka. I runda slängar en hundring i veckan i elkostnad.
Normalt laddar jag drygt en timme varje torsdag kväll när vi veckohandlar. Det ger ungefär 15%. Om jag inte måste dela laddbox med någon annan, då får jag hälften.

Ovanstående matematikövning visar att det är fullständigt orealistiskt att ha Sentry igång, och att kostnaden ganska fort överskrider kostnaden för sensorerna.
Det fungerar visst. Att sentry i nuläget drar (alldeles för mycket) el är en annan sak.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 15 okt 2022 18:26
av LarsOJ
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Läst vad du skrivit igen och vad du svarade på. Du påstår att det inte behövs någon frontmonterad kamera. Du påstår att det räcker med vindruta. Sen skriver du att Ford använder denna metod. Det gör dom inte. Visa ett enda system som inte har en kamera i fronten?
Låt mig bokstavera det hela en gång till: extrapolera.
Om kameran sitter i fronten eller vindrutan är irrelevant, de ser båda framåt och därmed kan man använda det de filmar till att beräkna var statiska objekt kommer befinna sig i framtiden i förhållande till fordonets rörelse. Återigen, det är detta Ford gör för att visualisera hur det ser ut under bilen, trots att de inte har någon kamera under bilen.

Som påpekats tidigare fungerar det dock inte så bra om objekten inte är statiska.
Verkligheten är inte statisk.
Alltid när jag skall köra iväg så har bilarna framför och bakom bytts ut. Jag fickparkerar alltid hemma.
Du missade sista raden i mitt inlägg eller?
Hursomhelst så kan Tesla enkelt lösa detta genom att använda sentry-systemet. Det är ju redan byggt för att fånga rörelse och då spela in.
Dvs bilen kan då "uppdatera" omgivningen automatiskt.
Tesla löser det enkelt. Vad bra! Hur enkelt? Klart nästa vecka eller finns bara i teorin?

Faktum är att kamerabaserat 360graders system ÄR enkelt, billigt, finns, fungerar och är ofta numera standard på riktiga snikbilar ihop med USS.

Det är bara pinsamt av Tesla att inte kunna erbjuda denna ”standardfunktionalitet” för att man gjort bort sig med hårdvaran.