Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

Till viss del hålls ju ett bra andrahandsvärde uppe av just ett bra andrahandsvärde. Kunderna bryr sig inte om att kolla varför det är bra och hur länge det består.
Det blir ett självspelande piano till slut. Tills melodin tar slut.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
Till viss del hålls ju ett bra andrahandsvärde uppe av just ett bra andrahandsvärde. Kunderna bryr sig inte om att kolla varför det är bra och hur länge det består.
Det blir ett självspelande piano till slut. Tills melodin tar slut.
Om 4år när vi har nu regeringen och kanske 100tkr i bonus på nya elbilar alternativt nya Tesla som säljs i Sverige under 500tkr alternativt dollarn/Euron under 7 mot SEK lär kunna sänka marknaden duktigt för begagnade Tesla (dessa Scenarion ligger dock mest troligtvis långt fram i tiden (fram tills dess lär högt andrahandsvärde för Tesla fortsätta i Sverige).

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Misstänker att miljöbonusen för elbilar inte någonsin kommer tillbaka. Även den förra regeringen S+Mp var ju inne på att 2023 troligen skulle bli sista året för miljöbonus.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Misstänker att miljöbonusen för elbilar inte någonsin kommer tillbaka. Även den förra regeringen S+Mp var ju inne på att 2023 troligen skulle bli sista året för miljöbonus.
Helt enig. Att bonusen skulle komma tillbaka om fyra år är imo helt otänkbart. Elbilar kommer dominera marknaden totalt ändå.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det lär ej hända.

Men annat kommer säkert. Redan idag blockeras många bilar att köra tex på Hornsgatan och dessa styrmedel kommer ju öka.

Det kan ju komma annat också men det går segt. Redan idag är bilskatten det största styrmedlet och i framtiden blir det säkert mest
bortschasande av fossiler ur stadskärnor som gäller vilket är det viktigaste initialt.
Det kan styras med fossilförbud, tillåtelse att parkera i vissa Zoner, eller till lägre pris, lägre trängselskatter mm. Kanske vägra tillträde för fossiler i vissa publika garage osv.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
martinot skrev:
Helt enig. Att bonusen skulle komma tillbaka om fyra år är imo helt otänkbart. Elbilar kommer dominera marknaden totalt ändå.
Håller helt med, de skulle vara om försäljningen kraschar av elbilar men har mycket svårt att se att den gör de. Blir väl dock en dipp nu ett antal månader.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:
Håller helt med, de skulle vara om försäljningen kraschar av elbilar men har mycket svårt att se att den gör de. Blir väl dock en dipp nu ett antal månader.
En dipp kommer ju synas först till sommaren när dom bilar som beställs nu levereras och hamnar i statistik. Det förs ju ingen statistik på antalet beställda bilar någonstans.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Bra att bonusen försvann. Fel sak att lägga skattemedel på och självklart har elbilstillverkarna kunnat hålla ett högre pris då man vet stt det finns en skattesubvention.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

För att återgå till trådens ursprungsämne.

Min 2020 M3 LR har nu budats upp till 470’. Flera handlare intresserade.

Förvisso lägre än de 532’ jag blev erbjuden i augusti men en bit från ”krasch” i mina ögon. 10% ner på tre månader och 500 mil är inte orimligt.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Nej, rätt bra. Var förbi en VW-handlare som nu har ett antal ID.4 i lager för omedelbar leverans. Lite oklart samband för mig, men det hela med att bonusarna försvann hastigt satte käppar i hjulen för leveranser.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

CrazyGang skrev:

Förvisso lägre än de 532’ jag blev erbjuden i augusti men en bit från ”krasch” i mina ögon. 10% ner på tre månader och 500 mil är inte orimligt.
Intressant. Jag försöker fortfarande sälja min Model X Performance. En kille på CarInfo sa att i augusti-september hade jag kunnat få 990 för den från en handlare. Bästa budet just nu verkar vara 870. Tror dock det kan vara värt att ha lite is i magen, marknaden kanske tar en liten rebound nu.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

danni skrev:
CrazyGang skrev:

Intressant. Jag försöker fortfarande sälja min Model X Performance. En kille på CarInfo sa att i augusti-september hade jag kunnat få 990 för den från en handlare. Bästa budet just nu verkar vara 870. Tror dock det kan vara värt att ha lite is i magen, marknaden kanske tar en liten rebound nu.
Mmm. Som referens så sålde jag min (äldre men färre mil) för 950k till handlare i början av augusti. De la ut den för 1149. De har fortfarande inte sålt den och nu efter tre sänkningar ligger den ute för 960k.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Re: Säljare på Riddermark:

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Sålde min MXLR (5 seat, ej FSD) som gått ca 7000 mil i slutet av sommaren till bilhandlare och fick 900´. En bekant sålde sin för någon dryg vecka sedan (samma model konfiguration) men tusen mil mindre på mätaren och fick då 700´så. . .. . ?

Känner även folk i bilbranschen och de säger alla att begagnatpriserna över lag har gått ner rätt mycket sedan sommaren men att Tesla i synnerhet sjunkit extremt kraftigt mycket.

Som många redan varit inne på så är det väl tveksamt om det kan kallas krasch utan mer snarare att priser och värdeminskning på Telsa helt enkelt bara blivit som för vilken bil som helst, men å andra sidan så tror jag inte att rätt många inte i praktiken räknat med att man bara ska får ut ca 50% efter tre år så.
Var ju inte andrahandsvärdet på Tesla som var unikt, gällde ju alla elbilar.
Jag fick ju 130k mer än jag köpte min ID4 för, efter knappt 3000 mil och 16 mån.
Nu säljs dom(kollar KVD) fortfarande för mer än dom kostade nya efter bonus, men droppat närmare 100k.

Din kompis måste förövrigt varit väldigt dålig på att höra sig för. Alla handlare justerade inte ner priset så markant på en vecka…
Nu var det förvisso lite längre tid än en vecka och snarare ett par månader men visst! Det hade säkert varit möjligt att få lite bättre betalt om man letade lite mer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Sålde min MXLR (5 seat, ej FSD) som gått ca 7000 mil i slutet av sommaren till bilhandlare och fick 900´. En bekant sålde sin för någon dryg vecka sedan (samma model konfiguration) men tusen mil mindre på mätaren och fick då 700´så. . .. . ?

Känner även folk i bilbranschen och de säger alla att begagnatpriserna över lag har gått ner rätt mycket sedan sommaren men att Tesla i synnerhet sjunkit extremt kraftigt mycket.

Som många redan varit inne på så är det väl tveksamt om det kan kallas krasch utan mer snarare att priser och värdeminskning på Telsa helt enkelt bara blivit som för vilken bil som helst, men å andra sidan så tror jag inte att rätt många inte i praktiken räknat med att man bara ska får ut ca 50% efter tre år så.
Var ju inte andrahandsvärdet på Tesla som var unikt, gällde ju alla elbilar.
Jag fick ju 130k mer än jag köpte min ID4 för, efter knappt 3000 mil och 16 mån.
Nu säljs dom(kollar KVD) fortfarande för mer än dom kostade nya efter bonus, men droppat närmare 100k.

Din kompis måste förövrigt varit väldigt dålig på att höra sig för. Alla handlare justerade inte ner priset så markant på en vecka…
Nu var det förvisso lite längre tid än en vecka och snarare ett par månader men visst! Det hade säkert varit möjligt att få lite bättre betalt om man letade lite mer.
Sorry jag läste fel. Läste ”någon dryg vecka senare”. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Fick bud från Riddermark nu, det var 20.000 under vad Tesla ville ge. Så för Riddernarks del har det "kraschat" i alla fall.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Dagfinn skrev:
Fick bud från Riddermark nu, det var 20.000 under vad Tesla ville ge. Så för Riddernarks del har det "kraschat" i alla fall.
Och på min bil ligger de 30’ över Tesla. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Well shit. Elbila.se vill inte ha bilar över 500tkr, så dom ville inte ge mig någon offert. Vad jobbigt allt blev helt plötsligt.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

1015 tesla säljannonser på blocket nu. Rekord.

Verkar vara många som väntar/köper andra märken nu och behöver bli av med sin Tesla.

Betydlig fler alternativ nu än för 3 år sen.
Användarvisningsbild
tstorm
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av tstorm »

LarsOJ skrev:

Verkar vara många som väntar/köper andra märken nu och behöver bli av med sin Tesla.

Att många har kört 3/Y i väntan på leverans av S/X i två år spelar nog in en del också.
Mest av allt önskar jag mig själslig rikedom, men jag skulle nöja mig med en Tesla Model X Plaid (röd/vit).

Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

LarsOJ skrev:

940 eller 970 för några dagar sedan…
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

tstorm skrev:
LarsOJ skrev:

Att många har kört 3/Y i väntan på leverans av S/X i två år spelar nog in en del också.
Så många kan det väl inte vara, och dom har väl inte börjat leverera några än.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

pejvic skrev:
Det lär ej hända.

Men annat kommer säkert. Redan idag blockeras många bilar att köra tex på Hornsgatan och dessa styrmedel kommer ju öka.

Det kan ju komma annat också men det går segt. Redan idag är bilskatten det största styrmedlet och i framtiden blir det säkert mest
bortschasande av fossiler ur stadskärnor som gäller vilket är det viktigaste initialt.
Det kan styras med fossilförbud, tillåtelse att parkera i vissa Zoner, eller till lägre pris, lägre trängselskatter mm. Kanske vägra tillträde för fossiler i vissa publika garage osv.
Håller med. Vore dessutom en välgärning om vi fick bort en stor del av de extremt skadliga partikelutsläppen från centrum av våra städer. Det är både bra styrmedel att förbjuda utsläppsbilar i centrum, men även för att gynna övergången till utsläppsfria bilar i stort. Blir två bra flugor i en smäll.

Fram till totalförbud för utsläppsbilar i städerna så vore ju även differentierade miljö/trängselavgifter en bra lösning i mellantiden. Har mycket framgångsrikt gynnat miljöbilar i både London och i Oslo.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

tstorm skrev:
LarsOJ skrev:

Jo, dessutom så är det nog många som tagit företagsleasing på M3 som förmånsbilar (precis som andra nya dyrare bilar). M3 började säljas i hög volym först under 2019 i Sverige, och nu under 2022 så är det nog många treårsleasingar som löses ut och kommer ut på marknaden.
Bild
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Blipblop skrev:
LarsOJ skrev:

940 eller 970 för några dagar sedan…
Ja precis vi diskuterade ju detta bara för några dagar sen.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
pejvic skrev:
Det lär ej hända.

Håller med. Vore dessutom en välgärning om vi fick bort en stor del av de extremt skadliga partikelutsläppen från centrum av våra städer. Det är både bra styrmedel att förbjuda utsläppsbilar i centrum, men även för att gynna övergången till utsläppsfria bilar i stort. Blir två bra flugor i en smäll.

Fram till totalförbud för utsläppsbilar i städerna så vore ju även differentierade miljö/trängselavgifter en bra lösning i mellantiden. Har mycket framgångsrikt gynnat miljöbilar i både London och i Oslo.
” De senaste åren har miljökvalitetsnormerna för PM10 klarats vid alla mätstationer i Stockholm. Mängden PM10 i luften styrs till stor del av hur torr eller fuktig körbanan är eftersom slitagepartiklarna enbart emitteras till luften vid torra körbanor. Variationen av halterna mellan åren beror till stor del av variationer i vädret. Att PM10-halterna har minskat är en effekt av stadens arbete med att lägga ut dammbindande medel på gator i innerstaden. Minskningen beror också på att användningen av dubbdäck har minskat och att luften som transporteras in till Stockholm har blivit renare.”

https://miljobarometern.stockholm.se/luft/partiklar/

Men viss del kommer ju från gamla dieselbilar utan partikelfilter också. Nya tar 95%.

Alla kommer köra elbil snart. Behövs inga förbud. Gör det lättare att köra elbil istället :)
Skriv svar