Jag var också där och lyfte på locket till hålet i trunken. Mindre än i X, men utrymmet bakom tredje raden är 5-10 cm djupare enligt min uppfattning. Vi körde hem i vår X efteråt så det är det minnet som bestod.fth skrev:Nu har jag varit på lanseringsevent i Kungsträdgården för EX90, och intrycket är lite... blandat...
Väldigt påkostat, först Volvo showroom med champagne, Kalix-löjrom,och snittar av Nobel-kock i till synes obegränsad mängd. Sen förflyttning till den gigantiska "igloon" som byggts upp i Kungsträdgården som visar sig innehålla en scen med en snurrade EX90 och påkostad AV-utrustning, med presentation av tankar och idéer av design-cheferna.
Stor besvikelse när man sen inte ens får känna på bilen, än mindre sitta i den, den står och snurrar för sig själv på sin lilla scen...
Bilen ser väl helt ok ut, Lidar-knölen på vindrutan är dock skitful, den får hela bilen att kännas som en London-taxi, men i övrigt är den väl... ok.
Utrymme på tredje raden hade jag enligt ovan svårt att bedöma, men det såg väl ut att vara ungefär lika rymligt som i min X, dvs helt ok för dom flesta, trångt för dom över medellängd.
Bagageutrymme med tredje raden uppfälld var väldigt litet, och "sub-trunken" var inte särskilt stor, och frunken fick man bara se som 3D-modell i design-presentationen.
Ja, frågor på det? Lite "jaså" över det hela för mig... /fth
Min frus kommentar var att allt kändes igen. För henne samma skärm och samma grafik och i princip samma storlek. Jag var sugen - före eventet - på att beställa en EX90 men det blev inte så.
Nyheten var inte överväldigande. Fräsch bil, fin front och akter men ser från sidan ut som vilken XC90 som helst som redan rullar på våra vägar. Visst, bilen har bättre räckvidd än min X Raven LR, garanterat fungerande ljusautomatik och vindrutetorkare och mindre gissel. Den är med all säkerhet mycket tystare också. Dock inte revolutionerande.
Till sist uppskattar jag verkligen Volvos miljötänk och deras fokus på att kosta på bilen Lidar etc för säkerhetens skull.
Det är möjligt en beställning på gång.
Priset? 1.217.000 för Twin engine, annan lack än standard, bowers & Wilkins ljud, ulltyget i sätena, samt pilot assist. Det är 1(!) tusenlapp mer än jag betalde för min X för 3,5 år sedan. Det sägs att nya Volvo är dyr men se det tycker inte jag - i relation till de konkurrenter som finns.