Sida 7 av 13
Volvo EX90
Postat: 12 nov 2022 13:26
av Hertsh
fth skrev:Nu har jag varit på lanseringsevent i Kungsträdgården för EX90, och intrycket är lite... blandat...
Väldigt påkostat, först Volvo showroom med champagne, Kalix-löjrom,och snittar av Nobel-kock i till synes obegränsad mängd. Sen förflyttning till den gigantiska "igloon" som byggts upp i Kungsträdgården som visar sig innehålla en scen med en snurrade EX90 och påkostad AV-utrustning, med presentation av tankar och idéer av design-cheferna.
Stor besvikelse när man sen inte ens får känna på bilen, än mindre sitta i den, den står och snurrar för sig själv på sin lilla scen...
Bilen ser väl helt ok ut, Lidar-knölen på vindrutan är dock skitful, den får hela bilen att kännas som en London-taxi, men i övrigt är den väl... ok.
Utrymme på tredje raden hade jag enligt ovan svårt att bedöma, men det såg väl ut att vara ungefär lika rymligt som i min X, dvs helt ok för dom flesta, trångt för dom över medellängd.
Bagageutrymme med tredje raden uppfälld var väldigt litet, och "sub-trunken" var inte särskilt stor, och frunken fick man bara se som 3D-modell i design-presentationen.
Ja, frågor på det? Lite "jaså" över det hela för mig...
IMG_4461.jpeg
IMG_4473.JPEG
IMG_4475.jpeg
/fth
Jag var också där och lyfte på locket till hålet i trunken. Mindre än i X, men utrymmet bakom tredje raden är 5-10 cm djupare enligt min uppfattning. Vi körde hem i vår X efteråt så det är det minnet som bestod.
Min frus kommentar var att allt kändes igen. För henne samma skärm och samma grafik och i princip samma storlek. Jag var sugen - före eventet - på att beställa en EX90 men det blev inte så.
Nyheten var inte överväldigande. Fräsch bil, fin front och akter men ser från sidan ut som vilken XC90 som helst som redan rullar på våra vägar. Visst, bilen har bättre räckvidd än min X Raven LR, garanterat fungerande ljusautomatik och vindrutetorkare och mindre gissel. Den är med all säkerhet mycket tystare också. Dock inte revolutionerande.
Till sist uppskattar jag verkligen Volvos miljötänk och deras fokus på att kosta på bilen Lidar etc för säkerhetens skull.
Det är möjligt en beställning på gång.
Priset? 1.217.000 för Twin engine, annan lack än standard, bowers & Wilkins ljud, ulltyget i sätena, samt pilot assist. Det är 1(!) tusenlapp mer än jag betalde för min X för 3,5 år sedan. Det sägs att nya Volvo är dyr men se det tycker inte jag - i relation till de konkurrenter som finns.

Re: Volvo EX90
Postat: 12 nov 2022 15:07
av Teslared
Frågan är om räckvidden är bättre, 2019 Raven X har 325 miles som EPA range och EX90 angavs ha c:a 300 miles. EPA range är mer verklig körning än WLTP.
Re: Volvo EX90
Postat: 12 nov 2022 15:17
av Maw
Teslared skrev:Frågan är om räckvidden är bättre, 2019 Raven X har 325 miles som EPA range och EX90 angavs ha c:a 300 miles. EPA range är mer verklig körning än WLTP.
EPA är inte lika standardiserat mätt som wltp och lämpar sig sämre för jämförelse mellan olika bilmodeller. Tesla är ökända för att överdriva sin EPA medan bl a Volvo håller igen på sin.
Re: Volvo EX90
Postat: 12 nov 2022 15:24
av SwedishAdvocate
Maw skrev:Teslared skrev:Frågan är om räckvidden är bättre, 2019 Raven X har 325 miles som EPA range och EX90 angavs ha c:a 300 miles. EPA range är mer verklig körning än WLTP.
EPA är inte lika standardiserat mätt som wltp och lämpar sig sämre för jämförelse mellan olika bilmodeller. Tesla är ökända för att överdriva sin EPA medan bl a Volvo håller igen på sin.
Å andra sidan så har ju bilar från Tesla vunnit SECC ett antal gånger... Vad säger det? Att bilar från Tesla pga av relativt lågt luftmotstånd kommer rätt långt i hastigheter som 100-120 km/h?... Hur många gånger har en bil från Volvo Cars/Polestar vunnit SECC?...
Genomsnittshastigheten i WLTP är ju ca 46,5 km/h... Hur ofta håller man den genomsnittshastigheten när man ska köra långt?... Men visst – om man vill köra långt i 46,5 km/h så verkar det som att man kommer längre i Volvon.
Re: Volvo EX90
Postat: 12 nov 2022 15:32
av Maw
SwedishAdvocate skrev:Maw skrev:Teslared skrev:Frågan är om räckvidden är bättre, 2019 Raven X har 325 miles som EPA range och EX90 angavs ha c:a 300 miles. EPA range är mer verklig körning än WLTP.
EPA är inte lika standardiserat mätt som wltp och lämpar sig sämre för jämförelse mellan olika bilmodeller. Tesla är ökända för att överdriva sin EPA medan bl a Volvo håller igen på sin.
Å andra sidan så har ju bilar från Tesla vunnit SECC ett antal gånger... Vad säger det? Att bilar från Tesla pga av relativt lågt luftmotstånd kommer rätt långt i hastigheter som 100-120 km/h?... Hur många gånger har en bil från Volvo Cars/Polestar vunnit SECC?...
Genomsnittshastigheten i WLTP är ju ca 46,5 km/h... Hur ofta håller man den genomsnittshastigheten när man ska köra långt?... Men visst – om man vill köra långt i 46,5 km/h så verkar det som att man kommer längre i Volvon.
Att Teslor vinner stämmer väkdigt väl med WLTP och Teslors förmåga att ladda snabbt på ett väl utbyggt snabbladdningsnätverk....
Hur många deltagande bilar har haft högre wltp och snabbare laddning?
Re: Volvo EX90
Postat: 12 nov 2022 15:36
av Teslared
Maw skrev:Teslared skrev:Frågan är om räckvidden är bättre, 2019 Raven X har 325 miles som EPA range och EX90 angavs ha c:a 300 miles. EPA range är mer verklig körning än WLTP.
EPA är inte lika standardiserat mätt som wltp och lämpar sig sämre för jämförelse mellan olika bilmodeller. Tesla är ökända för att överdriva sin EPA medan bl a Volvo håller igen på sin.
EPA range är ju inte definierat av Tesla själva, det är ju en officiell USA-myndighetssiffra! 55% highway and 45% city driving.
Re: Volvo EX90
Postat: 12 nov 2022 15:40
av Maw
Teslared skrev:Maw skrev:Teslared skrev:Frågan är om räckvidden är bättre, 2019 Raven X har 325 miles som EPA range och EX90 angavs ha c:a 300 miles. EPA range är mer verklig körning än WLTP.
EPA är inte lika standardiserat mätt som wltp och lämpar sig sämre för jämförelse mellan olika bilmodeller. Tesla är ökända för att överdriva sin EPA medan bl a Volvo håller igen på sin.
EPA range är ju inte definierat av Tesla själva, det är ju en officiell USA-myndighetssiffra! 55% highway and 45% city driving.
Ja, men tillverkarna har tillåtelse att påverka resultatet väldigt mycket genom att välja hur testerna ska utföras och även sätta en sämre siffra för att bättre återspegla verkligheten. Om jag minns rätt så finns det två olika sätt att utföra testerna på. Tesla väljer testmetoder som ger högsta möjliga resultat och skriver inte ner siffrorna medan många andra väljer mindra gynnsamma tester och att sänka sina siffror. Det är ett välkänt faktum.
Re: Volvo EX90
Postat: 12 nov 2022 16:40
av Teslared
Maw skrev:Teslared skrev:Maw skrev:Teslared skrev:Frågan är om räckvidden är bättre, 2019 Raven X har 325 miles som EPA range och EX90 angavs ha c:a 300 miles. EPA range är mer verklig körning än WLTP.
EPA är inte lika standardiserat mätt som wltp och lämpar sig sämre för jämförelse mellan olika bilmodeller. Tesla är ökända för att överdriva sin EPA medan bl a Volvo håller igen på sin.
EPA range är ju inte definierat av Tesla själva, det är ju en officiell USA-myndighetssiffra! 55% highway and 45% city driving.
Ja, men tillverkarna har tillåtelse att påverka resultatet väldigt mycket genom att välja hur testerna ska utföras och även sätta en sämre siffra för att bättre återspegla verkligheten. Om jag minns rätt så finns det två olika sätt att utföra testerna på. Tesla väljer testmetoder som ger högsta möjliga resultat och skriver inte ner siffrorna medan många andra väljer mindra gynnsamma tester och att sänka sina siffror. Det är ett välkänt faktum.
Tror dock inte att tillverkarna har så stor möjlighet att påverka resultatet som påstås.
https://www.epa.gov/greenvehicles/testi ... laboratory
Re: Volvo EX90
Postat: 12 nov 2022 16:40
av Dafro
Utseendet är som någon sa en xc90 från sidan och bak och front ser som xc40. Insidan har jag nu sett på youtube nu och ullklädseln ser bra ut, förarmiljön har jag inte sett än. överväga den då jag skulle tro att en 7 sitts håller värdet bättre. Väntar med spänning på lite räckviddstester, så man får reda på hur mycket sämre den ör än ix50. Så mycket snyggare än MX och man behöver inte ha galonklädsel, en nobrainer. Det som får mig att tvek är kinaägt och känns lite gammal när den kommer.
Re: Volvo EX90
Postat: 13 nov 2022 11:55
av taliz
Intressant att den kräver 600A för att maxa laddhastigheten. Det gör ju att ionity mfl(max 500A) inte funkar optimalt.
Däremot blir ju Teslas V3 SUC perfekt.
Dessutom sitter ladduttaget på vänster sida.. man undrar om Volvo medvetet optimerat för SUC.

Re: Volvo EX90
Postat: 13 nov 2022 12:09
av martinot
taliz skrev:Intressant att den kräver 600A för att maxa laddhastigheten. Det gör ju att ionity mfl(max 500A) inte funkar optimalt.
Däremot blir ju Teslas V3 SUC perfekt.
Dessutom sitter ladduttaget på vänster sida.. man undrar om Volvo medvetet optimerat för SUC.

Jo, det tror jag faktiskt är ett medvetet och vettigt drag av Volvo. Ger de en USP över alla andra icke-Teslor. Smart.
Re: Volvo EX90
Postat: 13 nov 2022 12:18
av Mickep
Håller med. Smart drag av volvo att utnyttja teslas laddare och ha ladd kontakten på inte höger. Fast de säger ju att de kan uppdatera till 800 V. dock är inte 200 kW på ionity fy skam det heller. Vad som är viktigare är laddkurvan. om de skulle få till 200 kW till 50% (önsketänkande).
Skrev de 10-80% på 30 min. (vid vilken battteristorlek?) om det är 110 kWh så innebär det 70% dvs 77kWh /30 min dvs nästan 150 kW/h i medel. DET är inte dåligt. (men troligtvis menar det de mindre batteriet)
om man drar ut medelvädet så innebär det 250kW vid 10% och 50kW vid 80%. (250 + 50) / 2 = 150. Verkar det rimligt? ser ut att motsvarar model y. (som dock slår den i effektivitet, men samtidigt är ex90 en stor suv).
Hade den släppts nu eller i början av nästa år hade det varit en konkurrent. (det som talar mot är höga priset och ja, leveranstiden)
Re: Volvo EX90
Postat: 13 nov 2022 14:06
av HelectriC
Mickep skrev:Håller med. Smart drag av volvo att utnyttja teslas laddare och ha ladd kontakten på inte höger. Fast de säger ju att de kan uppdatera till 800 V. dock är inte 200 kW på ionity fy skam det heller. Vad som är viktigare är laddkurvan. om de skulle få till 200 kW till 50% (önsketänkande).
Skrev de 10-80% på 30 min. (vid vilken battteristorlek?) om det är 110 kWh så innebär det 70% dvs 77kWh /30 min dvs nästan 150 kW/h i medel. DET är inte dåligt. (men troligtvis menar det de mindre batteriet)
om man drar ut medelvädet så innebär det 250kW vid 10% och 50kW vid 80%. (250 + 50) / 2 = 150. Verkar det rimligt? ser ut att motsvarar model y. (som dock slår den i effektivitet, men samtidigt är ex90 en stor suv).
Hade den släppts nu eller i början av nästa år hade det varit en konkurrent. (det som talar mot är höga priset och ja, leveranstiden)
Det finns väl bara en batteristorlek? Vad som ev kommer senare lär inte vara det som laddtid refererar till nu.
Re: Volvo EX90
Postat: 13 nov 2022 14:40
av Nect
martinot skrev:taliz skrev:Intressant att den kräver 600A för att maxa laddhastigheten. Det gör ju att ionity mfl(max 500A) inte funkar optimalt.
Däremot blir ju Teslas V3 SUC perfekt.
Dessutom sitter ladduttaget på vänster sida.. man undrar om Volvo medvetet optimerat för SUC.

Jo, det tror jag faktiskt är ett medvetet och vettigt drag av Volvo. Ger de en USP över alla andra icke-Teslor. Smart.
Tror Alrik från AMS tog upp detta på visningen av Polestar 3. Man har valt 600 A för att passa den kinesiska marknaden gällande deras laddare.
Re: Volvo EX90
Postat: 13 nov 2022 15:39
av chaffis75
Nect skrev:martinot skrev:taliz skrev:Intressant att den kräver 600A för att maxa laddhastigheten. Det gör ju att ionity mfl(max 500A) inte funkar optimalt.
Däremot blir ju Teslas V3 SUC perfekt.
Dessutom sitter ladduttaget på vänster sida.. man undrar om Volvo medvetet optimerat för SUC.

Jo, det tror jag faktiskt är ett medvetet och vettigt drag av Volvo. Ger de en USP över alla andra icke-Teslor. Smart.
Tror Alrik från AMS tog upp detta på visningen av Polestar 3. Man har valt 600 A för att passa den kinesiska marknaden gällande deras laddare.
Ok. Tack för förklaringen. Jag tyckte de kändes så konstigt men detta låter som en rimlig förklaring.
Re: Volvo EX90
Postat: 13 nov 2022 16:35
av martinot
chaffis75 skrev:Nect skrev:martinot skrev:taliz skrev:Intressant att den kräver 600A för att maxa laddhastigheten. Det gör ju att ionity mfl(max 500A) inte funkar optimalt.
Däremot blir ju Teslas V3 SUC perfekt.
Dessutom sitter ladduttaget på vänster sida.. man undrar om Volvo medvetet optimerat för SUC.

Jo, det tror jag faktiskt är ett medvetet och vettigt drag av Volvo. Ger de en USP över alla andra icke-Teslor. Smart.
Tror Alrik från AMS tog upp detta på visningen av Polestar 3. Man har valt 600 A för att passa den kinesiska marknaden gällande deras laddare.
Ok. Tack för förklaringen. Jag tyckte de kändes så konstigt men detta låter som en rimlig förklaring.
Förklarar dock inte att de, till skillnad från näsan alla andra (förutom Tesla), har laddintaget på vänster baksida?
Personligen så tror jag att de optimerat även för att passa SuC i både USA och Europa. Passar det även marknaden i Kina så är det ju säkert ytterligare en anledning (det är ju trots svensk yta och historia, numera ett kinesiskt bolag i grunden).
Re: Volvo EX90
Postat: 13 nov 2022 21:30
av Elof
Volvochefen ba: ”Vi sätter laddluckan vänster bak. Elon kanske låter oss ladda på sina laddare när bilen är klar.”
Re: Volvo EX90
Postat: 14 nov 2022 15:03
av Bruno
SwedishAdvocate skrev:Legato skrev:SwedishAdvocate skrev:Olof Tenghoff skrev:.../ Med dess Cd 0.25 som jämförelse mot EX90:s 0.29 inser man att Volvo inte prioriterat aerodynamik. Det är tydligt att den precis som sin föregångare vill se SUV-ikonisk och maffig ut med platt front, upprätta linjer och stora hjul. Det har man ju lyckades med, väl medveten om att det i princip antitesen till aerodynamik. Däremot är det tråkigt att Volvo inte vågade säga det utan istället dansade runt ämnet när frågorna kom. Tror man vunnit mer på att bara säga att den är menad som en fet jävla bil helt enkelt, inte än snålbil. Som man pratade nu låter det ju bara som att man missat målet. /...
.../ Och som andra modell har de valt en stor,
sjusitsig SUV. Det finns väl 'bara' två konkurrenter där – Model X och EQS SUV...
Jag
förbättrade ditt påstående lite
Gällande enbart stor el-SUV så har den massor av konkurrens. Bla Audi e-tron, BMW IX, Nio ES7, Xpeng G7 mm.
FAT e-tron och IX är väl inte 7-sitsiga...
Nio ES7, Xpeng G7 avgränsar jag bort av ideologiska skäl.
Volvo EX90 kommer att tillverkas i USA och Kina (enl källa nedan), så frågan är varifrån de kommer till Sverige?
"Important for U.S. buyers, the EX90 will be built in Volvo’s assembly plant in Ridgeville, South Carolina, starting next year. [-]. It will also be built in China"
https://www.greencarreports.com/news/11 ... e-54655509
Re: Volvo EX90
Postat: 14 nov 2022 15:15
av Nicke Nyfiken
Bruno skrev:SwedishAdvocate skrev:Legato skrev:SwedishAdvocate skrev:Olof Tenghoff skrev:.../ Med dess Cd 0.25 som jämförelse mot EX90:s 0.29 inser man att Volvo inte prioriterat aerodynamik. Det är tydligt att den precis som sin föregångare vill se SUV-ikonisk och maffig ut med platt front, upprätta linjer och stora hjul. Det har man ju lyckades med, väl medveten om att det i princip antitesen till aerodynamik. Däremot är det tråkigt att Volvo inte vågade säga det utan istället dansade runt ämnet när frågorna kom. Tror man vunnit mer på att bara säga att den är menad som en fet jävla bil helt enkelt, inte än snålbil. Som man pratade nu låter det ju bara som att man missat målet. /...
.../ Och som andra modell har de valt en stor,
sjusitsig SUV. Det finns väl 'bara' två konkurrenter där – Model X och EQS SUV...
Jag
förbättrade ditt påstående lite
Gällande enbart stor el-SUV så har den massor av konkurrens. Bla Audi e-tron, BMW IX, Nio ES7, Xpeng G7 mm.
FAT e-tron och IX är väl inte 7-sitsiga...
Nio ES7, Xpeng G7 avgränsar jag bort av ideologiska skäl.
Volvo EX90 kommer att tillverkas i USA och Kina (enl källa nedan), så frågan är varifrån de kommer till Sverige?
"Important for U.S. buyers, the EX90 will be built in Volvo’s assembly plant in Ridgeville, South Carolina, starting next year. [-]. It will also be built in China"
https://www.greencarreports.com/news/11 ... e-54655509
Oavsett var bilarna byggs, så är det ett kinesiskt företag med den kommunistiska mördarregimen som storägare.
Re: Volvo EX90
Postat: 14 nov 2022 16:11
av Bruno
Nicke Nyfiken skrev:Bruno skrev:SwedishAdvocate skrev:Legato skrev:SwedishAdvocate skrev:
.../ Och som andra modell har de valt en stor, sjusitsig SUV. Det finns väl 'bara' två konkurrenter där – Model X och EQS SUV...
Jag
förbättrade ditt påstående lite
Gällande enbart stor el-SUV så har den massor av konkurrens. Bla Audi e-tron, BMW IX, Nio ES7, Xpeng G7 mm.
FAT e-tron och IX är väl inte 7-sitsiga...
Nio ES7, Xpeng G7 avgränsar jag bort av ideologiska skäl.
Volvo EX90 kommer att tillverkas i USA och Kina (enl källa nedan), så frågan är varifrån de kommer till Sverige?
"Important for U.S. buyers, the EX90 will be built in Volvo’s assembly plant in Ridgeville, South Carolina, starting next year. [-]. It will also be built in China"
https://www.greencarreports.com/news/11 ... e-54655509
Oavsett var bilarna byggs så är det ett kinesiskt företag med mördarregimen som storägare.
Så du anser att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?
Själv så vet jag inte... jag är i nuläget kluven, beror på hur jag ser på frågan/problemet
Re: Volvo EX90
Postat: 14 nov 2022 16:32
av Nicke Nyfiken
Bruno skrev:Nicke Nyfiken skrev:Bruno skrev:SwedishAdvocate skrev:
Nio ES7, Xpeng G7 avgränsar jag bort av ideologiska skäl.
Volvo EX90 kommer att tillverkas i USA och Kina (enl källa nedan), så frågan är varifrån de kommer till Sverige?
"Important for U.S. buyers, the EX90 will be built in Volvo’s assembly plant in Ridgeville, South Carolina, starting next year. [-]. It will also be built in China"
https://www.greencarreports.com/news/11 ... e-54655509
Oavsett var bilarna byggs, så är det ett kinesiskt företag med den kommunistiska mördarregimen som storägare.
Så du anser att det är okej att Tesla bygger bilar i Kina?
Själv så vet jag inte... jag är i nuläget kluven, beror på hur jag ser på frågan/problemet
Förlåt ???
Hur kom du fram till den slutsatsen?
Re: Volvo EX90
Postat: 14 nov 2022 17:37
av Hertsh
Bruno skrev:SwedishAdvocate skrev:Legato skrev:SwedishAdvocate skrev:Olof Tenghoff skrev:.../ Med dess Cd 0.25 som jämförelse mot EX90:s 0.29 inser man att Volvo inte prioriterat aerodynamik. Det är tydligt att den precis som sin föregångare vill se SUV-ikonisk och maffig ut med platt front, upprätta linjer och stora hjul. Det har man ju lyckades med, väl medveten om att det i princip antitesen till aerodynamik. Däremot är det tråkigt att Volvo inte vågade säga det utan istället dansade runt ämnet när frågorna kom. Tror man vunnit mer på att bara säga att den är menad som en fet jävla bil helt enkelt, inte än snålbil. Som man pratade nu låter det ju bara som att man missat målet. /...
.../ Och som andra modell har de valt en stor,
sjusitsig SUV. Det finns väl 'bara' två konkurrenter där – Model X och EQS SUV...
Jag
förbättrade ditt påstående lite
Gällande enbart stor el-SUV så har den massor av konkurrens. Bla Audi e-tron, BMW IX, Nio ES7, Xpeng G7 mm.
FAT e-tron och IX är väl inte 7-sitsiga...
Nio ES7, Xpeng G7 avgränsar jag bort av ideologiska skäl.
Volvo EX90 kommer att tillverkas i USA och Kina (enl källa nedan), så frågan är varifrån de kommer till Sverige?
"Important for U.S. buyers, the EX90 will be built in Volvo’s assembly plant in Ridgeville, South Carolina, starting next year. [-]. It will also be built in China"
https://www.greencarreports.com/news/11 ... e-54655509
Den kommer byggas i Kina först efter ett tag. Bara i USA från början, precis som Polestar 3 bara kommer produceras i Kina i början. Därmed vet vi att bilar som beställs idag kommer komma från fabriken i USA. I långa loppet lär efterfrågan i NA respektive Asien samt valutakurser styra vilken fabrik som levererar till Sverige.
Re: Volvo EX90
Postat: 14 nov 2022 20:44
av Haneky
Är det någon som har ett hum om förmånsvärdet på bilen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Volvo EX90
Postat: 14 nov 2022 20:45
av Legato
Haneky skrev:Är det någon som har ett hum om förmånsvärdet på bilen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Numera är det ju rakt av baserat på priset. Så det är ju bara att kolla pris på din konfiguration och räkna ut.
Volvo EX90
Postat: 14 nov 2022 21:07
av Haneky
Legato skrev:Haneky skrev:Är det någon som har ett hum om förmånsvärdet på bilen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Numera är det ju rakt av baserat på priset. Så det är ju bara att kolla pris på din konfiguration och räkna ut.
Tack- hittade. För den nyfikna fick jag min konfiguration till 12023 kronor per månad i förmånsvärde (pris 1 242 400 SEK).
Skickat från min iPhone med Tapatalk