Ska man köpa elbilar från Kina?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 28 sep 2023 13:20
slugger75 skrev: 28 sep 2023 12:06
Punkt 3-5: Varför skulle Zeekr 001 vara sämre än andra bilar på dessa punkter?
En del Teslaägare verkar bli väldigt defensiva när det kommer en bil som verkar bra.
[1] Lustigt att folk som kör Model 3 är upprörda över att bilen är byggd i Kina... Hårklyverier.

[2] I grund och botten verkar det vara ett underliggande kinahatande, och det har vi skapat en egen tråd för. [3] Är man protektionitiskt lagt bör man köpa en europeisk bil. En amerikansk är inte bättre än en kinesisk ur det perspektivet.

[4] Jag noterar att Tesla är under EU-luppen för "kinasubventioner" även dom, inte bara Geely och andra inhemska tillverkare.
1. Nej. Det handlar om ägandet. Tesla är inte ett bolag som är majoritetsägt av kinesiska intressen.

2. Nej. Det handlar om att vilja ha en värld utan militärdiktaturer som godtyckligt låser in och förtryker människor för minsta lilla kritikyttring. Tyvärr är Kina en sådan här militärdiktatur.

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2023

3. Fel igen. Bryr man sig om demokrati och ett fritt Taiwan är en amerikansk bil oändligt mkt bättre än en bil från ett kinesiskt bolag.

4. Det handlar inte om "kinasubventioner" på Teslas bilar. Det handlar om att bilen är byggd i Kina, och att Europa har en väsentligt lägre importtull på kinabyggda bilar än vad Kina har på bilar som är byggda i Europa. Rimligt? Naturligtvis inte!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev: 28 sep 2023 21:52
En del Teslaägare verkar bli väldigt defensiva när det kommer en bil som verkar bra.
[1] Lustigt att folk som kör Model 3 är upprörda över att bilen är byggd i Kina... Hårklyverier.

[2] I grund och botten verkar det vara ett underliggande kinahatande, och det har vi skapat en egen tråd för. [3] Är man protektionitiskt lagt bör man köpa en europeisk bil. En amerikansk är inte bättre än en kinesisk ur det perspektivet.

[4] Jag noterar att Tesla är under EU-luppen för "kinasubventioner" även dom, inte bara Geely och andra inhemska tillverkare.
1. Nej. Det handlar om ägandet. Tesla är inte ett bolag som är majoritetsägt av kinesiska intressen.

2. Nej. Det handlar om att vilja ha en värld utan militärdiktaturer som godtyckligt låser in och förtryker människor för minsta lilla kritikyttring. Tyvärr är Kina en sådan här militärdiktatur.

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2023

3. Fel igen. Bryr man sig om demokrati och ett fritt Taiwan är en amerikansk bil oändligt mkt bättre än en bil från ett kinesiskt bolag.

4. Det handlar inte om "kinasubventioner" på Teslas bilar. Det handlar om att bilen är byggd i Kina, och Europa har en väsentligt lägre importtull på kinabyggda bilar än vad Kina har på bilar som är byggda i Europa. Rimligt? Naturligtvis inte!
1. Kinesiska intressen, vad menar du? Så bara för att man är kines och äger ett bolag så så ska man sammanblandas med och stå i någon sorts kollektiv skuld tillsammans med den kinesiska staten/dikaturen?

2. Kina låser inte godtyckligt in eller förtrycker människor för minsta lilla kritikyttring. Det känns som om du aldrig träffat en kines i ditt liv, än mindre varit i Kina och diskuterat politik med människor som faktiskt bor där. Med det sagt har du inte fel i att människor har väldigt begränsade möjligheter att framföra offentlig kritik. Även så är din bild grovt förenklad och de flesta kineser skulle varken hålla med om eller sympatisera med din verklighetsbeskrivning. Jag utgår från att din starka aversion mot Kina utgår från den kinesiska befolkningens önskningar? I så fall bör du nog utbilda dig i vad majoriteten av Kineser önskar sig i den framtida samhällsutvecklingen, innan du tar dig rätten att bestämma vad som är bäst för dem? Hur skiljer sig annars dina åsikter från den Kinesiska diktaturens?

3. Helt rätt. Än så länge...

4. Fel. Anledningen att Tesla undersöks är att Tesla enligt uppgifter pekas ut som en tillverkare som anses ha fått statliga stöd för att bygga elbilar i Kina.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Du kan fundera på att avsluta dina meningar med "för mig" eller börja med "jag tycker" kanske? Du bestämmer inte vad som är rätt eller fel.
"Kinesiska intressen". Du bevisar min poäng.

Så praktiskt (för dig) att du bestämt att Tesla är OK eftersom de bara utnyttjar fördelarna med att stödja Kinas regim. Gratis mark, fördelaktiga lån och billig/lydig arbetskraft. Sedan exporterar man bilarna till EU och säljer dem med höga marginaler. Smart. Men att hävda att det inte ens är lite äckligt eller smutsigt är skrattretande för mig.
Jag tycker du verkar ha skrämmande dålig koll på Kina och vad problemen är.
Så du menar att jag räddar Taiwan om jag köper en Tesla? Och jag i princip invaderar Taiwan om jag köper en bil från Geely? Taiwan vågar inte röra Starlink för att Beijing har Musk i sin ficka. Xi skulle kunna radera ut Tesla 80% av Teslas börsvärde i morgon genom att stänga Giga-Shanghai.

Chips Act och IRA är två de mest EU-fientliga lagstiftningarna i mannaminne. USA är minst lika protektionistiska som Kina, vilket var det jag skrev.

Det är klart att USA:s korrupta kapitalistiska system är bättre än en diktatur. Men jag diskuterade värdet av europeisk protektionism.
4. Det handlar inte om "kinasubventioner" på Teslas bilar. Det handlar om att bilen är byggd i Kina, och att Europa har en väsentligt lägre importtull på kinabyggda bilar än vad Kina har på bilar som är byggda i Europa. Rimligt? Naturligtvis inte!
Läs på? https://www.euronews.com/my-europe/2023 ... ctric-cars

Du är verkligen expert på att bestämma vad som är "rätt" svar och att uttrycka dig kategoriskt. Som att det inte ens är lite komplicerat. De här frågorna är inte så svartvita som du tror.

Gå och skrik "fascistsvin" åt en granne som kör Volvo?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Nej, givetvis bör vi helst undvika även Teslabilar byggda i Kina. Men nog är det värre med kinabyggda bilar från kinakontrollerade bolag. Att Tesla utnyttjar det låga kostnadsläget i Kina gynnar nog USA minst lika mycket som Kina.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev: 28 sep 2023 22:53
Nej, givetvis bör vi helst undvika även Teslabilar byggda i Kina. Men nog är det värre med kinabyggda bilar från kinakontrollerade bolag.
Nej, är man nog med att inte stödja kina så bör man ju undvika alla kinatillverkade bilar oavsett ägandeförhållande.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nej, givetvis bör vi helst undvika även Teslabilar byggda i Kina. Men nog är det värre med kinabyggda bilar från kinakontrollerade bolag. Att Tesla utnyttjar det låga kostnadsläget i Kina gynnar nog USA minst lika mycket som Kina.
Det är de här hårklyverierna jag syftar på.

Jag säger inte att du har helt fel, men varför tycker du att "nog är det värre med kinabyggda bilar från kinakontrollerade bolag"? Det här är privatägda bolag som startats av entreprenörer. Vad är det för skillnad på Li Shufu och Elon Musk? Några likheter: I båda fallen går staten i med massor av stödpengar till deras bolag och ingen av dem skulle våga kritisera Kinas styre.

Tesla skulle inte ha funnits idag utan gigantiska statsbidrag i olika former. Knappast Geely (eller VW) heller.

Jag tror att Chips Act, IRA, den allmänna America First-politiken och retoriken det senaste halvåret har gjort klart att ledarna i USA verkligen inte håller med dig att det skulle gynna USA att Tesla gör bilar i Kina. Alls. Det gynnar endast Tesla och Kina.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

spacecoin skrev: 28 sep 2023 23:05

Jag säger inte att du har helt fel, men varför tycker du att "nog är det värre med kinabyggda bilar från kinakontrollerade bolag"? Det här är privatägda bolag som startats av entreprenörer. Vad är det för skillnad på Li Shufu och Elon Musk? Några likheter: I båda fallen går staten i med massor av stödpengar till deras bolag och ingen av dem skulle våga kritisera Kinas styre.

Tesla skulle inte ha funnits idag utan gigantiska statsbidrag i olika former. Knappast Geely (eller VW) heller.

Jag tror att Chips Act, IRA, den allmänna America First-politiken och retoriken det senaste halvåret har gjort klart att ledarna i USA verkligen inte håller med dig att det skulle gynna USA att Tesla gör bilar i Kina. Alls. Det gynnar endast Tesla och Kina.
Dessvärre är gränsen mellan privatägt och statligt i Kina inte så skarp som man kan önska.

Vad det gäller att låta andra (länder) bygga enkla saker billigt tror att det kan gynna oss så länge det är just det de gör. När de äger hela värdekedjan börjar det bli oklart vem den stora vinnaren är.

På grund av bland annat detta rekommenderar jag alla att undvika högteknologiska produkter i miljonklassen från bolag med hemvist i aggressiva diktaturer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Elof skrev: 29 sep 2023 05:46

Dessvärre är gränsen mellan privatägt och statligt i Kina inte så skarp som man kan önska.

Vad det gäller att låta andra (länder) bygga enkla saker billigt tror att det kan gynna oss så länge det är just det de gör. När de äger hela värdekedjan börjar det bli oklart vem den stora vinnaren är.

På grund av bland annat detta rekommenderar jag alla att undvika högteknologiska produkter i miljonklassen från bolag med hemvist i aggressiva diktaturer.
Finns det några andra ”högteknologiska produkter i miljonklassen” eller menar du bilar? Att kalla en elbil för högteknologisk tycker jag är lite humor. Det är i princip fyra hjul, två elmotorer och ett batteri. Är en gaffeltruck också högteknologisk? Är det ok med en billigare bil från Kina? Varför gäller det inte robotdammsugare eller solpaneler?

Jag tycker du överdriver kopplingen mellan stat och bolag även om den är starkare i Kina. Att kalla Kina för en aggressiv diktatur är att ta i. Det är en diktatur. Alla diktaturer är aggressiva när de upplever att systemet är hotat. Det är ingen skillnad på Kina och andra diktaturer eller kvasidemokratier där tycker jag. Folk har det inte bättre på Kuba än i Kina. Tillverkning i Kina skapar välstånd hos vanliga kineser.

Samtidigt är Tesla bilvärldens svar på Amazon och sparkar folk så fort de säger fackförening och tillverkar där det är billigt samt ordning och reda (på grund av regimen).

Om etik och moral är något som inte handlar om cherrypicking så är inte Tesla kosher. Men försök gärna argumentera för att Tesla är det moraliskt överlägsna köpet.

Jag köper gärna Apple och Tesla eller en Volvo eller Zeekr på produktens meriter och jag försöker inte rättfärdiga det eller döma andra med godtyckliga streck i sanden.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 29 sep 2023 10:02
Elof skrev: 29 sep 2023 05:46

Finns det några andra ”högteknologiska produkter i miljonklassen” eller menar du bilar? Att kalla en elbil för högteknologisk tycker jag är lite humor. Det är i princip fyra hjul, två elmotorer och ett batteri. Är en gaffeltruck också högteknologisk? Är det ok med en billigare bil från Kina? Varför gäller det inte robotdammsugare eller solpaneler?

Jag tycker du överdriver kopplingen mellan stat och bolag även om den är starkare i Kina. Att kalla Kina för en aggressiv diktatur är att ta i. Det är en diktatur. Alla diktaturer är aggressiva när de upplever att systemet är hotat. Det är ingen skillnad på Kina och andra diktaturer eller kvasidemokratier där tycker jag. Folk har det inte bättre på Kuba än i Kina. Tillverkning i Kina skapar välstånd hos vanliga kineser.

Samtidigt är Tesla bilvärldens svar på Amazon och sparkar folk så fort de säger fackförening och tillverkar där det är billigt samt ordning och reda (på grund av regimen).

Om etik och moral är något som inte handlar om cherrypicking så är inte Tesla kosher. Men försök gärna argumentera för att Tesla är det moraliskt överlägsna köpet.

Jag köper gärna Apple och Tesla eller en Volvo eller Zeekr på produktens meriter och jag försöker inte rättfärdiga det eller döma andra med godtyckliga streck i sanden.
Men man känner sig ju så himla duktig om man kan klanka ner på någon annans val. Det gör ju liksom att man själv på något magiskt vis är lite finare än andra ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Klart man är finare utan kinesbil. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 29 sep 2023 12:18
Klart man är finare utan kinesbil. :lol:
Det är kul, men ändå inte. Hela diskussionen är lite som att gnälla på H&M för att dom använder tillverkning i Indonsien och "glömma" att kolla ursprungsmärkningen på ens Armanikostym. Det handlar liksom inte så mycket om kärnfrågan eller produkten. Eller etik.

Vill någon ge sig på att rättvisemärka bilar och konsekvent följa den listan så grattis till er.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Det är nog bara att ge upp den här diskussionen. Så fort man efterfrågar konkret vad som gäller enligt dem så kan de inte svara utan bara orerar om något annat.

Jag tror att de bara är ute efter att trolla och att de egentligen inte har problem med att folk köper kinesiskt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Det är dock väldigt intressant med alla krystade förklaringar varför somliga kinesiska produkter är ok och andra inte
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

slugger75 skrev: 29 sep 2023 13:56
Det är nog bara att ge upp den här diskussionen. Så fort man efterfrågar konkret vad som gäller enligt dem så kan de inte svara utan bara orerar om något annat.

Jag tror att de bara är ute efter att trolla och att de egentligen inte har problem med att folk köper kinesiskt.
jag är övertygad om att de här individerna har skapat en inre mental bild över att det är moraliskt rätt att köpa en Kina-Tesla men inte en Kina-Zeekr. Min åsikt är att det är ett spel i grov moralisk cherry picking för att rättfärdiga sina ha-begär och kunna vara lite finare än andra.

Som sagt så ser jag fram emot den där rättvisemärkta bil-listan.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Det är väl en viss skillnad på att köpa en cigarr från Kuba och en lyxbil från Kina. Man har ju sin egen humor, men att kalla en modern premiumelbil för högteknologisk är inte något skämt från min sida. 10000-tals ingenjörer med 100-tals miljarder i budget världen över försöker hela tiden bräcka varandra i tävlingen om vem som kan leverera ”världens bästa bil”. Är inte det högteknologi så vet jag inte.

Rättvist eller ej, men jag försöker undvika att finansiera en invasion av Taiwan. Köper därför inte Kina-Teslor heller.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Elof skrev: 29 sep 2023 14:08
Det är väl en viss skillnad på att köpa en cigarr från Kuba och en lyxbil från Kina. Man har ju sin egen humor, men att kalla en modern premiumelbil för högteknologisk är inte något skämt från min sida. 10000-tals ingenjörer med 100-tals miljarder i budget världen över försöker hela tiden bräcka varandra i tävlingen om vem som kan leverera ”världens bästa bil”. Är inte det högteknologi så vet jag inte.

Rättvist eller ej, men jag försöker undvika att finansiera en invasion av Taiwan.
Är det moraliskt sämre att köpa kubanska cigarrer för 500” än att köpa en kinesisk bil för 500” ?

Bör man undvika att köpa solceller då Kina äger och styr hela värdekedjan?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:10

Rättvist eller ej, men jag försöker undvika att finansiera en invasion av Taiwan.
Är det moraliskt sämre att köpa kubanska cigarrer för 500” än att köpa en kinesisk bil för 500” ?
Nej, det är mycket bättre. Kuba lär inte dominera världsekonomin eller invadera något grannland och vi ger dem inte heller någon större teknologisk fördel av att de slipar på cigarrullartekniken.

Eftersom Kina subventionerar våra solpaneler är jag osäker på vem som lurar vem i det fallet.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Elof skrev: 29 sep 2023 14:13

Nej, det är mycket bättre. Kuba lär inte dominera världsekonomin eller invadera något grannland och vi ger dem inte heller någon större teknologisk fördel av att de slipar på cigarrullartekniken.

Eftersom Kina subventionerar våra solpaneler är jag osäker på vem som lurar vem i det fallet.
Ok så kinesiska elbilar är moraliskt fel men kinesiska solceller är moraliskt rätt ?

Och anledningen skulle vara att kinesiska staten subventionerar solceller?
Varför tror du att de subventionerar solceller?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

niklas12 skrev: 29 sep 2023 14:18
Elof skrev: 29 sep 2023 14:13

Ok så kinesiska elbilar är moraliskt fel men kinesiska solceller är moraliskt rätt ?

Och anledningen skulle vara att kinesiska staten subventionerar solceller?
Varför tror du att de subventionerar solceller?
Vad fiskar du efter? De vill kanske knäcka den europeiska solcellsindustrin? Det är nog bäst att inte köpa kinesiska solceller heller, men när det gäller bilar har vi ju faktiskt bra alternativ.
Har lite svårt för resonemanget att man ”måste” köpa allt från Kina om man har ett par strumpor vävda i Kina.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Man kan vara helt säker på att det finns en större tanke om det gäller subventioner.

För solceller så har Kina redan tagit över den globala solcellsindustrin och att försöka komma tillbaka med en Europeisk solcellstillverkning blir om inte omöjligt så i varje fall väldigt svårt.
I stort sett all solcellstillverkning är beroende av Kina som kan styra denna såsom de önskar.

Jag tror att Kinas mål är att kunna styra biltillverkningen på samma sätt, vilket även EU verkar vara oroliga för.

https://www.hbl.fi/artikel/862fd30d-81d ... 486e8ec34c
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Elof skrev: 29 sep 2023 14:22
när det gäller bilar har vi ju faktiskt bra alternativ.
Är du säker på det? Hur många procent av komponenterna i en Tesla ihopsatt i EU tror du är tillverkad i Kina?
Hela batteriet i alla fall (BYD/CATL). Jag tippar på 60-80% procent av värdet är från kinesiska underleverantörer.

Blir den moraliskt OK för att man skruvar ihop kina-delarna i EU?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

spacecoin skrev: 29 sep 2023 15:04
Är du säker på det? Hur många procent av komponenterna i en Tesla ihopsatt i EU tror du är tillverkad i Kina?
Hela batteriet i alla fall. Jag tippar på 60-80% procent av värdet är från kinesiska underleverantörer.
Så vad tycker du vi ska göra då? Vi som inte gillar Kommunistpartiet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Elof skrev: 29 sep 2023 15:06
Hela batteriet i alla fall. Jag tippar på 60-80% procent av värdet är från kinesiska underleverantörer.
Sluta argumentera som att det är svart eller vitt? Det är komplext och i botten inte en fråga som konsumenter ska skuldläggas för enligt min mening. Det är en policyfråga.

Det värsta är de som säger att det är en jätteskillnad på ett "kina-företag" och ett amerikanskt företag som tillverkar i kina med kinesiska komponenter. Där har jag större respekt för din linje.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

spacecoin skrev: 29 sep 2023 15:07
Elof skrev: 29 sep 2023 15:06
Sluta argumentera som att det är svart eller vitt? Det är komplext.

Det värsta är de som säger att det är en jätteskillnad på ett "kina-företag" och ett amerikanskt företag som tillverkar i kina med kinesiska komponenter. Där har jag större respekt för din linje.
Då är vi överens. Jag glider vidare i kinastrumporna och Fremont-Teslan med någorlunda gott samvete.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Elof skrev: 29 sep 2023 15:10
Då är vi överens. Jag glider vidare i kinastrumporna och Fremont-Teslan med någorlunda gott samvete.
Jag gör detsamma. :) Trevlig helg!
Skriv svar