SwedishAdvocate skrev: ↑28 sep 2023 21:52
spacecoin skrev: ↑28 sep 2023 13:20
slugger75 skrev: ↑28 sep 2023 12:06
Punkt 3-5: Varför skulle Zeekr 001 vara sämre än andra bilar på dessa punkter?
En del Teslaägare verkar bli väldigt defensiva när det kommer en bil som verkar bra.
[1] Lustigt att folk som kör Model 3 är upprörda över att bilen är byggd i Kina... Hårklyverier.
[2] I grund och botten verkar det vara ett underliggande kinahatande, och det har vi skapat en egen tråd för. [3] Är man protektionitiskt lagt bör man köpa en europeisk bil. En amerikansk är inte bättre än en kinesisk ur det perspektivet.
[4] Jag noterar att Tesla är under EU-luppen för "kinasubventioner" även dom, inte bara Geely och andra inhemska tillverkare.
1. Nej. Det handlar om ägandet. Tesla är inte ett bolag som är majoritetsägt av kinesiska intressen.
Du kan fundera på att avsluta dina meningar med "för mig" eller börja med "jag tycker" kanske? Du bestämmer inte vad som är rätt eller fel.
"Kinesiska intressen". Du bevisar min poäng.
Så praktiskt (för dig) att du bestämt att Tesla är OK eftersom de bara utnyttjar fördelarna med att stödja Kinas regim. Gratis mark, fördelaktiga lån och billig/lydig arbetskraft. Sedan exporterar man bilarna till EU och säljer dem med höga marginaler. Smart. Men att hävda att det inte ens är lite äckligt eller smutsigt är skrattretande för mig.
2. Nej. Det handlar om att vilja ha en värld utan militärdiktaturer som godtyckligt låser in och förtryker människor för minsta lilla kritikyttring. Tyvärr är Kina en sådan här militärdiktatur.
Jag tycker du verkar ha skrämmande dålig koll på Kina och vad problemen är.
3. Fel igen. Bryr man sig om demokrati och ett fritt Taiwan är en amerikansk bil oändligt mkt bättre än en bil från ett kinesiskt bolag.
Så du menar att jag räddar Taiwan om jag köper en Tesla? Och jag i princip invaderar Taiwan om jag köper en bil från Geely? Taiwan vågar inte röra Starlink för att Beijing har Musk i sin ficka. Xi skulle kunna radera ut Tesla 80% av Teslas börsvärde i morgon genom att stänga Giga-Shanghai.
Chips Act och IRA är två de mest EU-fientliga lagstiftningarna i mannaminne. USA är minst lika protektionistiska som Kina, vilket var det jag skrev.
Det är klart att USA:s korrupta kapitalistiska system är bättre än en diktatur. Men jag diskuterade värdet av europeisk protektionism.
4. Det handlar inte om "kinasubventioner" på Teslas bilar. Det handlar om att bilen är byggd i Kina, och att Europa har en väsentligt lägre importtull på kinabyggda bilar än vad Kina har på bilar som är byggda i Europa. Rimligt? Naturligtvis inte!
Läs på?
https://www.euronews.com/my-europe/2023 ... ctric-cars
Du är verkligen expert på att bestämma vad som är "rätt" svar och att uttrycka dig kategoriskt. Som att det inte ens är lite komplicerat. De här frågorna är inte så svartvita som du tror.
Gå och skrik "fascistsvin" åt en granne som kör Volvo?